2004 он. Сонгуулийн өмнөхөн ОХУ шатахууны экспортын татвараа нэмсэн, дэлхийн зах зээл дээр нефтийн бүтээгдэхүүний үнэ ерөнхийдөө өндөр байсан зэргээс шалтгаалан инфляци 11 хувьд хүрээд байв. Энэ нь 2001 оны долоодугаар сараас хойш илрээгүй үзүүлэлт байсан учраас иргэд ихээхэн бухимдаж буйг нэр дэвшигчид анхааралтай ажиглан тоглолтоо хийсэн. Тэд “Эдийн засгийн үсрэнгүй хөгжлийн төлөө”, “Зах зээлийн шилжилтийн үе дууссан” хэмээн уриалж сонгогчид ч түүнд нь итгэж байлаа. Мөн татварын орчныг шинэчлэх, Оюутолгойг эдийн засгийн эргэлтэд оруулж иргэдийн амьжиргааг дээшлүүлэх тухай гайхамшигтай хувилбаруудыг сонгуульд оролцож буй улс төрийн намууд мөрийн хөтөлбөртөө тусгаж эхэлсэн.
Тухайн үед сонгогчдод бэлэн мөнгө тараах, ямар нэг ордын хувьцааг эзэмшүүлэх тухай хэн ч ярьж байсангүй. Тэгж мөрөөдөх ч боломжгүй байв. Тиймээс УИХ-ын 2004 оны сонгуулийн үр дүн дээрх амлалтуудад эргэлзсэн сонгогчид улс төрийн хоёр том хүчний аль алинд нь итгэл хүлээлгэж буйг харуулсан. Үүний үр дүнд Үндэсний эв нэгдлийн Засгийн газрыг байгуулсан билээ. Гэвч нэгэнт өссөн инфляци, төсвийн хэт тэлсэн зардлыг бууруулах, хамгийн гол нь ОХУ-д төлсөн их өрийн дараах Монголын эдийн засгийн байдлыг сайжруулахад нэлээд хугацаа зарцуулсан юм.
Үндэсний эв нэгдлийн Засгийн газар 2005 оны эхээр “Монгол Улсын нэгдсэн төсөв анх удаа ашигтай гарлаа”, “Инфляцийг 9.5 хувь хүртэл бууруулж чадлаа” хэмээн мэдээлж байсан. Гэвч иргэд “Төрийн албан хаагчдын цалинг 30 хувиар нэмнэ” гэсэн мөрийн хөтөлбөрт дурьдсан хамгийн чухал амлалтаа биелүүлэхийг шаардаж байв. Тэр үед төрийн албан хаагчдын цалингийн дундаж түвшин 85.9 мянган төгрөг, цалин хөлсний доод хэмжээ 40 мянган төгрөг байсан юм.
ОХУ-д төлөх их өрийг хөнгөлөлттэй нөхцлөөр барагдуулахад Монголбанкнаас Засгийн газарт 2003 оны арванхоёрдугаар сард олгосон 137 сая ам.доллараас 2004 онд 37 сая ам.доллар, 11.7 тэрбум төгрөгийг эргүүлэн төлсөн. Харин 2005 онд 11.2 сая ам.долларыг төлж мөн оны эцсийн байдлаар уг зээлийн үлдэгдэл 77.29 сая ам.доллар буюу 94.4 тэрбум төгрөг болж буурсан байдаг. Энэ бүхэн УИХ-ын 2004 оны сонгуульд тухайн үеийн МАХН-ын гол “хөзөр” нь ОХУ-д төлсөн их өрийг төлсөн явдал байсан. Харин өрийг төлж барагдуулах явцад иргэдийн амьжиргааг сайжруулах нийгмийн халамжийн үйлчилгээнд зарцуулах хөрөнгө, санхүүгийн байдал тун ядмагхан байсныг харуулдаг.
2008 он. Тухайн үед Монголбанкны удирдлагууд “2008 он бол зах зээлийн эдийн засгийн харилцаанд шилжсэнээс хойш хамгийн хүнд хэцүү он байлаа” хэмээн мэдэгдсэн удаатай. Эдийн засаг 8.9 хувиар өссөн ч улсын төсвийн алдагдал ДНБ-ий таван хувьтай тэнцэж байв. Төлбөрийн урсгал тэнцлийн алдагдал түүхэндээ хамгийн өндөр буюу нэг тэрбум ам.долларт хүрч байлаа. Монгол Улсын гадаад валютын албан нөөц 315.7 сая ам.доллараар, гадаад цэвэр актив 522.1 сая ам.доллараар буурсан байдаг. Инфляци 22.1 хувьд хүрсэн нь зорилтот түвшнээсээ гурав дахин хэтэрч байв. Гэтэл тэр жилд нь УИХ-ын ээлжит сонгууль таарсан. Мөнгөний хатуу бодлого баримтлах ёстойг мэдсээр байвч огцом зоримог алхам хийж болохгүй байлаа.
Хамгийн гол нь дэлхийн зах зээл дээр зэсийн үнэ огцом буурч, Засгийн газар гадаад төлбөр, импортын хэрэгцээгээ зөвхөн Монголбанкны нөөцөөс хангаж байв. Энэ нь маш буруу алхам байсан ч өөр арга байсангүй. Гэтэл сонгуульд оролцож буй “эх орончид”-д гоё амлалтаар ялалт худалдаж авахаа л бодсоноос биш эдийн засгийн хувьд “элгээрээ хэвтэх” нь огт хамаагүй хэрэг байв. Эхлээд Ардчилсан намынхан “Иргэн бүрт нэг сая төгрөг өгнө” хэмээн амласан. Тухайн үед Ерөнхий сайд С.Баяр “Энэ амлалтыг биелүүлнэ гэвэл эдийн засаг элгээрээ мөлхөнө” хэмээн цэцэрхсэн ч төд удалгүй иргэн бүрт 1.5 сая төгрөг өгөхөөр амласан юм.
Сонгуулийн кампанит ажил ид өрнөж байх үед М.Энхсайхан тэргүүтэй Үндэсний шинэ намынхан “Дэлхий дахинд санхүүгийн хямрал болох гэж байна. Энэ нь даамжирч эдийн засгийн хямрал болон үргэлжилнэ” хэмээн мэдээлж, урьдчилан сэргийлэх арга замын талаар ярьж байсан. Гэвч их улс төрийн бужигнаан, сонгуулийн кампанит ажлын ид шуугианы сүрд дарагдан хэн ч анхаарсангүй. Харин сонгуулийн дараа байдал улам хурцдаж инфляци 34 хувьд хүрч, улсын хэмжээнд байтугай Ази тивийн хэмжээнд түгшүүр зарласан юм. Онолын хувьд ч, инфляцийн гарад үүсэл, нөхцөл байдлын хувьд ч энэ тохиолдолд мөнгөний хатуу бодлого баримтлахаас өөр гарц байсангүй. Ингээд бодлогын хүүг шат дараалалтайгаар өсгөсөөр 14 хувьд хүргэсэн. Тэр үед Монголбанкны удирдлагуудын энэ шийдвэрийг олон талаас нь шүүмжилж байв. Эцэст нь түүхэндээ анх удаа Монголбанкны ерөнхийлөгч өөрийн хүсэлтээр ажлаас чөлөөлөгдсөн нь шуугиан тарьсан. Гэвч хэдхэн сарын дараа инфляцийн хэмжээ 14 хувь хүртлээ буурсан нь “Тухайн үед Монголбанкны удирдлагууд зөв ажилласан”-ыг харуулсан юм.
Бас нэг ноцтой асуудал гэвэл УИХ-ын 2008 оны сонгуульд өрсөлдсөн Н.Даваагийн удирдаж байсан “Анод” банк дампуурсан хэрэг одоо хүртэл эцэслэн шийдэгдээгүй байна. Үүнд улс төрийн нөлөөлөл, тэр тусмаа УИХ-ын 2008 оны сонгууль тодорхой хэмжээнд нөлөөлсөн байхыг үгүйсгэхгүй. Мөн яг ийм шалтгаанаар хүнд байдалд орсон “Зоос” банкны хэрэгт нэр бүхий төрийн албан хаагчид шалгагдаж байгаа билээ. Айсуй сонгуулиар аль банк эрсдэлд орохыг таашгүй. Ямартай ч банкныхан улстөрчидтэй сүлбэлдэж тэдний сонгуулийн кампанит ажилд мөнгө хандивласны эцэст харилцагчдаа хохироодог гажуудал үүгээр эцэслээсэй.
2012 он. Хоёрхон сарын дараа УИХ-ын сонгууль болох гэж байна. Харин өнгөрсөн жилээс эхлэн цалин нэмж, иргэн бүрт 21 мянган төгрөг тарааж сонгогчдыг “пологтуулах” гэсэн улстөрчдийн бодлого эдийн засагт хэдийнэ уршиг тарьчихаад байна. Дэлхийн улс орнуудад инфляцийн түвшин 0.5 хувийн хэлбэлзлээс өөр нөлөө үзүүлээгүй байхад манайд ганцхан сарын дотор 2.5 хувиар өсчихлөө. Үүнд гаднаас нөлөөлөл хайгаад хэрэггүй л болов уу. Тун удахгүй иргэн бүр нэг сая төгрөгөө авна. Тавантолгойн хувьцаа, төрийн албан хаагчдын цалин, тэтгэвэр, тэтгэмжийг олгох шийдвэрүүд инфляцитай уралдан хүлээлт үүсгээд байна.
Гашуун үнэнийг нуугаад яах вэ. Ирэх жилийн өдийд инфляци хэдэн хувьтай байх бол. Төгрөгийн ханш хэрхэн сулрах бол гэдэгт гартаа мөнгө барьж үзсэн хүн бүхэн санаа зовж байна. Бодвол сонгууль ойртож байгаа учраас мөнгөний хатуу бодлого баримталж болохгүй биз. Хэдийгээр Монголбанк Засгийн газраас хараат бус боловч удирдлагуудыг нь УИХ-аас томилдог учраас “Үл үзэгдэх гар”-аар амыг нь таглачихаад байгаа нь нэгэнт тодорхой болсон. Хэдийгээр УИХ-ыг дөрвөн жил тутамд, Монголбанкны удирдлагыг зургаан жил тутамд сонгож байхаар зөрүүлж төлөвлөсөн ч хараат бус байдлыг хангаж ажиллаж чаддаггүй. Улсын төсвийн хуулийг батлахдаа Монголбанкныхныг яаж дарамталж байсныг нь харсан биз дээ.
Шатахууны үнэ ч бас сонгуулийн жилийн өмнө огцом нэмэгдэж байснаа хэн нэгэн хүчтэй улстөрчийг хуруугаа хөдөлгөх төдийд буурдаг нь дээрх хоёр удаагийн сонгуулиас харагдаж байсан хуучирсан факт шүү дээ. Ийнхүү улстөржсөн эдийн засаг, эдийн засагжсан улс төрийн нөлөө ард түмний амьжиргаанд аюул учруулсаар байна. Хатуухан хэлэхэд “эх оронч” дүр эсгэж УИХ-ын сонгуульд өрсөлддөг эрхэм улстөрчид улс орныхоо эдийн засгийн өөдөөс гохоо дарчихаад зугтаж буйтай ижил юм. Тэд сонгуульд ялсан ч, ялагдсан ч эдийн засагт эерэг нөлөө үзүүлэх биш дээ. Гэвч тэдний тарьсан хохирол багадахгүй нь харамсалтай.
"Улс төрийн тойм" сонин