Ротацийг явуулахгүй гэдэг шийдвэрт хуралдаанд оролцсон гишүүдийн 90 гаруй хувийн саналаар хүрсэн нөхдүүд орой нь “Мөнхийн ҮЗХ болсонд баяр хүргэе” хэмээн бие биеэ ёжлоод өнгөрсөн. Уг нь үнэний ортой л үг. Харин энэ хооронд намын ерөнхий нарийн бичгийн дарга Д.Эрдэнэбатаар ахлуулсан ажлын хэсгийнхэн дүрмийн өөрчлөлтийг бэлтгэж, өнгөрсөн долоо хоногт намын Гүйцэтгэх зөвлөлөөр хэлэлцүүлжээ. Цаашлаад ҮЗХ-нд танилцуулж, намын нийт гишүүдээр хэлэлцүүлэх юм гэсэн. Тэгэхээр ҮЗХ-ны гишүүдийн яаравчлан хийсэн энэ хэлцэл дүрмийн өөрчлөлттэй шууд хамааралгүй болж байгаа юм. Харин өөрсдийгөө ядаж ирэх сонгууль хүртэл ҮЗХ-нд мөнхөлж чадсан гэдэг нь бол гарцаагүй. Одоо үйлчилж буй дүрмээр УИХ-д нэр дэвшихийн тулд наад зах нь ҮЗХ-нд сонгогдсон байх шалгуурыг тавьдаг. Тэгэхээр нялуунгүй шулуухнаар хэлэхэд энэ удаагийн ҮЗХ-ны шийдвэр намын эрх ашиг, эв нэгдэлд хэрэгтэй гэхээсээ илүү одоо эрх мэдэлтэй байгаа нөхдөд л ач тусаа өгсөн зүйл болсон нь маргаангүй үнэн.
Намын удирдлагуудын зүгээс үүнийг “Нэгэнт намын дүрэмд өөрчлөлт оруулах гэж буй үед ротацийн сонгуулийг явуулах нь хоорондоо хагаралдахаас өөр ашиггүй. Шинэ дүрмээр тэртэй тэргүй ротацийг үгүй болгож байгаа” хэмээн мэдэгдсэн. Дүрэм нь батлагдаагүй байхад ротацийг цуцална гэдэг нь угаасаа дүрмийн бус үйлдэл болж харагдаж байгаа биз дээ. Гэвч энэ бол өнгөрсөн явдал. Одоо харин Ардчилсан намд шинээр нэвтрүүлэх гэж буй намын дүрмийн өөрчлөлтөд анхаарал хандуулья.
Ротацийн сонгууль дотоод ардчиллын хэмжүүр үү?
2000 оны УИХ-ын сонгуулиар ардчилсан хүчний намууд парламентаас “үсгүй” хусагдаж, МАХН дангаар 72 суудал авсны дараа таван нам нэгдэж Ардчилсан намыг байгуулсан. МоАН, МҮАН, МСДН, СМН, МШАН зэрэг намууд нэгдэж, намын даргаар Д.Дорлигжавыг сонгон З.Энхболдыг генсекээр тавьж байв. Нам хоёр дэд даргатай, нэг нь тухайн үед МҮАН-ын УИХ дахь цорын ганц суудлыг авсан Ж.Наранцацралт агсан, нөгөө нь бие даан нэр дэвшиж УИХ-д орж ирснийхээ дараа МҮАН-д элссэн Л.Гүндалай нар. Генсекээр ажиллаж байсан З.Энхболд 2001 он гаргаад АНУ руу сурахаар явсан тул одоо БОАЖ-ын сайдыг албыг хашиж байгаа Л.Гансүх түүний халааг авсан билээ.
Намын дэд дарга нарын хувьд нэг нь МҮАН-ыг парламентад суудалтай авч үлдсэн тул, нөгөө нь улс төрийн энэ хүнд нөхцөл байдалд энэ намыг сонгож, УИХ дахь суудлыг нэгээр нэмснийх төлөө намын олон нийтээс өгсөн талархал, шан харамж байлаа. Харин намын шинэчлэлийн асуудал бол үндсэндээ намын дарга, генсек хоёрын нуруун дээр үлдсэн юм. Өмнөх дөрвөн жилд эрх барихдаа дотоодынхоо хагарлаас болж тухайн үеийн сөрөг хүчин буюу МАХН-тай үгсэн гурван ч Засгийн газраа огцруулаад байсан МҮАН, МСДН-ын зөрчил /уг нь энэ хоёр нам 1996 оны сонгуульд “Ардчилсан холбоо” эвслийг байгуулан ялалтад хүрсэн юм/, гомдлыг илааршуулах, мөн шинээр нэгдсэн намуудын амбицийг нь бас тэнцэржүүлэх үүднээс тухайн үед нам дотроо хамгийн “нетральный хүн” гэж үзэгдэж байсан Д.Дорлигжавыг намын даргаар тавьсан юм. Түүнээс биш тэр үед мань хүн Э.Бат-Үүл, Ц.Элбэгдорж, Р.Гончигдорж нарын дараа орох хоёрдугаар эгнээний хүн байв. З.Энхболд ч мөн адил. Эвсэл эрх барьсан дөрвөн жилд ТӨХ-ны дарга байсан, хэлтэй амтай ч өмч хувьчлалын ажлын ард нь гарсан хүн гэдгээс өөрөөр бол нийгэмд төдийлөн танигдаагүй, мөн л хоёрдугаар эгнээний лидерт тоологдож байв.
Гэвч энэ хоёр хүний өнгөн дээр Ардчилсан нам шинэ зохион байгуулалтад орж, намын дүрмийн цоо шинэ өөрчлөлтийг хийсэн юм. Үүний нэг нь намын эрх барих дээд байгууллага буюу ҮЗХ-ны сонгууль. Нам намаас нийлсэн нөхдүүдийн эрх ашгийг тэнцвэртэй байлгах, карьер хийх тэгш боломжийг хангах үүднээс ҮЗХ-ны сонгуулийг жил бүр явуулж, нийт гишүүдийн 1/3-ийг ротацид оруулан шинээр сонгодог болов. ҮЗХ-ны чөлөөт болон чөлөөт бус суудлыг тусгаарлаж, чөлөөт бус суудалд УИХ, Засгийн газрын гишүүд болон намын удирдлага, эмэгтэйчүүдийн байгууллагын удирдлагыг оруулсан билээ. Харин чөлөөт суудлуудыг жил бүр ротацид оруулан сэлгэдэг.
Мөн түүнчлэн төрийн эрх мэдлийн гадна үлдэж, 15000 гаруй гишүүнээ намын харьяаллаар алагчлуулан ажилгүй үлдээсэн Ардчилсан нам гишүүдийнхээ хариуцлагыг дээшлүүлэх, нөгөө талаас намаа санхүүгийн хувьд дэмжихийн тулд намын бүх гишүүд татвар төлдөг, аймаг, сумын намын хорооны гишүүдээс эхлээд ҮЗХ-ны гишүүд зэрэг сонгуульт бүх албан тушаалтнууд жилд сая хүртэл төгрөгийн татвартай болгосон. “Хэрвээ та энэ намаар дөрөөлж карьер хийх, ажил албан тушаалд очихыг хүсч байгаа бол эхлээд хариуцлагаа хүлээ, татвараа төл” гэдэг зарчим. УИХ-д хоёрхон суудалтай, орон нутагт бол ямар ч эрх мэдэлгүй үлдсэн нам гэхэд хэтэрхий өндөр, бараг л “биеэ хэт үнэлсэн” гэхээр шалгуур тавьж байсан хэрэг. Гэвч тэр нь энэ намыг тухайн үедээ манайд үйл ажиллагаа явуулж буй улс төрийн бусад намуудаас хамгийн ардчилсан, хариуцлагатай, мөн зайлшгүй үзэл бодол, итгэл үнэмшлээрээ нэгдсэн гэдэг үнэлэмжийг нийгэмд бий болгож байв. Тэр үед Ардчилсан нам хамгийн идэвхитэй, хүчтэй сөрөг хүчин байж, рейтинг нь эрх баригч намаас ямагт давж байв.
Ардчилсан нам ийм дүрмээр арван жил явсан. Харин одоо хийгдэж буй дүрмийн өөрчлөлтөөр ротацийн сонгуулийг болиулж, ҮЗХ болон шат шатны намын удирдах байгууллагыг сонгох шалгуурыг ч бас өөрчлөх гэнэ. Товчхондоо үүнийгээ “шийдвэр гаргах түвшинд жирийн гишүүдийн оролцоог нэмэгдүүлж, эрх мэдлийг нь олгох явдал” хэмээн томьёолж байна.
Ардчилсан намын ээлжит сорил буюу албан тушаалын “хаялга”
2008 оны УИХ-ын сонгуулийн дараа аймаг дүүргийн намууд нь хоёр хэсэг хуралдаж, хоёр дарга, хоёр тамгатай болоод амжсаныг уншигчид санаж буй байх. Бүр тэрний, энэний нам гэдэг эзэнтэй, нэртэй. Дунд шатны намуудад эрх мэдлийг мөнгөөр худалдаж авах, танил тал, ах дүүгээрээ намыг өмчлөөд авчихсан, нийт гишүүдийн өмнөөс нэг хэсэг хүмүүс шийдвэр гаргах, түүнийгээ намын шийдвэр болгож зарлах мэт нь гэм биш, заншил болчихсон, түүнийх нь нэг илрэл энэ байв. Ардчилсан намын хувьд ямар ч ач холбогдолгүй, сонгуульд өрсөлдөөд ч үр дүн гардаггүй хэрнээ хувьдаа намтай хүмүүс олон болж ирэв дээ. Жилийн жилд явуулдаг ҮЗХ-ны ротацид орлоо ч өөрсдийн хүмүүсээр дэмжүүлэн, эсвэл санал худалдаж авах замаар эргээд гараад ирдэг, тэгсэн хэрнээ нэг ч шатны сонгуульд ялалт байгуулж үзээгүй ҮЗХ-ны гишүүд ч олон байдаг гэнэ. Эсрэгээрээ, УИХ-д ялаад гараад ирсэн УИХ-ын зарим гишүүд ч дээрх нөхцөл байдлаас үүдэн намын эрх барих байгууллагаасаа шахагдсан нь цөөнгүй. Тиймээс ҮЗХ-ны гишүүдийг сонгох шалгуурыг өөрчлөх цаг болсон гэнэ. Энэ бол дүрмийн шинэчлэл дээр ажилласан нөхдүүдийн байр суурь.
Хамгийн эхний шаардлага нь УИХ, орон нутгийн сонгуульд намаа төлөөлөн оролцож ялалт байгуулсан байх явдал. Тэртэй тэргүй ард түмнээс мандатаа аваад гараад ирсэн нөхдүүд намын шат шатны удирдах байгууллагыг төлөөлж, намын бодлого хэрэгжүүлэхэд оролцох ёстой гэнэ. УИХ-ын сонгуульд ялсан бол ҮЗХ-ны гишүүн, аймгийн ИТХ-д суудал авч чадсан нь аймгийн намын хорооны гишүүн болох юмуу даа, хар ухаанаар бодоход. Харин сонгуульд нэр дэвшигчдийг тухайн шатны намын хороо биш, нийт гишүүдийн саналаар гаргаж ирэх ёстой. Ард түмнээс мандат авсан эдгээр хүмүүс намын удирдах байгууллага буюу ҮЗХ-нд шууд сонгогдож, нийт суудлын 70 орчим хувийг бүрдүүлэх гэнэ. Сонгуулийн дөрвөн жилд тэднийг хөдөлгөхгүй. Харин үлдсэн 30 хувь нь бидний ойлгодгоор чөлөөт суудал буюу ротацитай суудалд залрах аж. Гэхдээ бас л намыг санхүүгийн хувьд дэмждэг байх энэ тэр гэсэн шалгууртай.
Гэвч нөгөө талаар намын дүрмийн энэ өөрчлөлтийг хэрэгжүүлэхийн тулд Ардчилсан нам шат шатны сонгуульд ядаж 50 хувийн амжилт үзүүлсэн байх ёстой болж байна. Тэгж байж намын удирдах байгууллагууд, ҮЗХ-ны орон тоо гүйцнэ гэсэн үг. Хэрэв сонгуульд амжилтгүй оролцвол Ардчилсан нам орон нутаг, УИХ-д төлөөлөлгүй болоод зогсохгүй, намын удирдах байгууллагууд нь шат шатандаа эзгүйрээд явчихна. Нэг ёсондоо үхэл, сэхлийн дэнс шиг сонсогдож байна. Нөгөө талаар энэ дүрмийн өөрчлөлтийг батлахын тулд эхлээд сонгуулийнхаа хуульд өөрчлөлт оруулж, системээ шинэчлэх ёстой. Наад зах нь холимог систем руу явах ёстой гэсэн үг. Түүнгүйгээр Ардчилсан намын дүрмийн өөрчлөлтийг ярих нь утгагүй.
Тэгэхээр хоёр л асуулт үлдэж байна. Нэгд, УИХ энэ хаврын чуулганаар Сонгуулийн хуулийн өөрчлөлтийг хийж, системээ шинэчилж чадах уу? Түүнд нь Ардчилсан намын нөхдүүд ямархуу оролцоотой байх вэ? Хоёрдугаарт, Ардчилсан намын дүрмийн өөрчлөлтийг хийхийн төлөө хийж байна уу, хэлбэрийн төдий ажил уу? Хамгийн гол нь үүний ард нийт гишүүдийн эрх ашиг байна уу, эрх мэдэлтэй хэсгийг л энэ суудал дээр мөнхлөх асуудал яваад байна уу гэдэг асуулт. Яагаад гэвэл бодит байдал дээр хувь хүний чадавхи болоод хүчин зүйл нь тавьж байгаа зорилтоосоо алд дэлмээр хоцрох тохиолдол амьдралд олонтаа гардаг. Ямар ч сайн хуулийг яаж ч хортойгоор ашиглаж болдог гэдэг шиг.