өнгөрсөн долоо хоногийн “хадаас” үйл явдал байлаа. Харамсалтай нь 50
төгрөгөөр хямдруулсан нь иргэдийг тайвшруулах бус бухимдлыг дээд цэгт нь
хүргэсэн юм. Харин энэ бүхний эсрэг Засгийн газраас авч хэрэгжүүлсэн
арга хэмжээ нь бүр ч хөөрхийлөлтэй байв. Засгийн газар эхлээд
Монголбанкны гадаад валютын нөөц рүү сарвалзсан боловч үүргээ
биелүүлсэн цорын ганц салбар тэдний нэр хүндийг дээшлүүлэхийн тулд
нөөцөө шавхахыг хүссэнгүй. Харин ч өнгөрсөн арваннэгдүгээр сараас хойш
интервенц хийж зохих хэмжээний эерэг нөлөө үзүүлсэн нь их юм.
Дараагийн арга хэмжээ нь нэр бүхий хэдэн хүнийг ажлаас нь чөлөөлсөн
явдал. Тэртэй тэргүй нам нь Засгийн газраас гарч байгаа болохоор дэд
сайд Б.Ариунсанг огцруулсан нь инээдтэй. Тэгээд ч “Яг үнэндээ Баяраа
өөрөө ойчсон юм билээ” гэгчээр гадаадад албан томилолтоор ажиллаж явсан
Эрдэс баялаг эрчим хүчний сайд Д.Зоригт өөрөө Б.Ариунсанд утсаар
зааварчилгаа өгч, түүний дагуу шатахуун импортлогчид үнээ нэмсэн юм
байна билээ. Нэгэн сайдын амаар өгсөн хариуцлагагүй шийдвэрээр улс
орны эдийн засгаар тоглож болдогийн нэг жишээ энэ. Шатахуун
импортлогчдын хувьд уучилж болшгүй нэгэн том алдаа гаргасан. Энэ нь ард
түмнийг “тэнэг” хэмээн доромжилсонтой адил юм. Юу гэвэл манай шатахуун
импортлогчдын бизнесийн цикль нь нэг сарын хугацаатай байдаг. Өөрөөр
хэлбэл нэг сарын хугацаанд зарж борлуулах шатахуунаа нөөцлөөд,
тооцоогоо ам.доллараар хийнэ. Нэг сарын дотор шатахуунаа борлуулж,
ам.доллар нь төгрөг болоод орж ирдэг. Түүнээс их хэмжээгээр авах
агуулах ч байхгүй. Гэтэл Эрээний наймаачид аятай хэдэн сарын нөөц
авчихсан байтал ам.долларын ханш өсөөд алдагдалд орчихсон мэтээр
тайлбарлаж буй нь дэндүү гэнэн хэрэг төдийгүй иргэдийг басамжилсан
явдал байв. Нөгөөтэйгүүр шатахууны үнийг үгсэн тохирч нэмчихээд
ам.долларын ханшийн өсөлттэй холбон тайлбарлаж байгаа нь макро эдийн
засгийн нөхцөл байдалд ч аюултай билээ. Харин үүний оронд гадаад нөхцөл
байдал талаас нь, тухайлбал ОХУ-д шатахууны үнэ яагаад өсөж байгаатай
холбон тайлбарласан бол үнэнд нийцэх байлаа. Цаашид ч ОХУ-д
Ерөнхийлөгчийн сонгууль болох гэж буйтай холбоотойгоор шатахууны үнэ
өснө. Нэгэнт монголчууд ирэх гуравдугаар сараас өмнө газрын тосны
үйлдвэрүүдээ бариад, ашиглаад, шатахуун гаргаж авч, хэрэглэж амжихгүй
нь үнэн учраас дахиад л шатахууны хомсдолд орох нь дамжиггүй. Гэтэл
яагаад энэ үнэнийг хэлж чадахгүй байгаа юм бэ гэдэг нь хачирхалтай.
Ямартай ч шатахуун импортлогчид өнгөрсөн долоо хоногт ам.долларын ханш
2-3 хувиар өсөж байхад шатахууны үнээ 18 хувиар нэмчихээд Монголбанк руу
буруугаа чихээд сууж байсан тэнэглэлээ давтахгүй байх гэж найдъя.
Хамгийн гол буруу юунд байсан гээч. Гадаад зах зээл дээр газрын тосны
бүтээгдэхүүний үнэ өсөөд байгааг бүгд мэдэж байсан. Гэтэл Засгийн
газар, Эрдэс баялаг, эрчим хүчний яамнаас үнийн өсөлтийг зохиомлоор
барьж, ард түмэнд хайртай дүр үзүүлсэн. Энэ хооронд шатахуун
импортлогчдын нөхцөл байдал ч хүндэрч, эрсдлийн хэмжээ хуримтлагдсаар
60-70 хувьд хүрч, өнгөрсөн долоо хоногт “тэсэрсэн” нь ийнхүү иргэдэд
хүндээр туссан хэрэг. Нэгэнт Засгийн газар шатахуун импортлогчдын
алдагдлыг нөхөж чадахгүй л бол бизнесийн байгууллагыг хүчээр ашиггүй
ажиллуулж болохгүй. Зах зээлийн жамаар нь явуулах хэрэгтэй байсан.
Гэтэл ийм тэсрэлтэд хүргээд, цаашид үнийг тогтоон барьж чадахгүйд хүрсэн
нь хэний буруу болж таарах вэ. Ерөөсөө энэ бол шатахууны үнийг тогтоох
механизм дээрээ алдаа гаргасан, ОХУ-д шатахууны үнэ өсчихөөд байгааг
нуугаад, шатахуун импортлогч компаниудтай тохиролцох нэрийдлээр
тогтоон барьж аргацааж байсан Засгийн газар, Эрдэс баялаг, эрчим
хүчний яамныхны буруу. Дэд сайд Б.Ариунсанг огцрууллаа гээд шатахууны
үнэ хэдэн төгрөгөөр буурах юм бэ. Газрын тосны газрын хоёр Амраа ч яах
вэ. Шуургыг зогсоож чадаагүй гээд өндгөөр шидүүлэхдээ тулсан байж гэж
бодъё. Шударга өрсөлдөөн, хэрэглэгчийн төлөө газар шатахуун импортлогч
компаниудыг шалгаад, үгсэн тохиролцож үнээ нэмснийг тогтоомогц,
шалгасан газрынх нь дарга Д.Мандахыг, орлогчтой нь хамт огцруулахын
учир юу вэ. Үүний оронд гадаад зах зээл дээрх үнийн огцом өсөлт,
бүтээгдэхүүнийн хомсдолоос зэрэг бодит эрсдэлээс сэргийлэх гарцыг хайж
олох нь чухал баймаар юм. Одоогийн байдлаар түүхий газрын тосны
олборлолтоор ОХУ нэгдүгээрт яваа. Хойд хөрш хоногт 10.54 сая баррель
нефть олборлодог гэсэн аугаа үзүүлэлтээрээ дэлхийд яах аргагүй
тэргүүлдэг. Тиймээс тус улстай “хэл ам”-аа ололцох замаар асуудлыг
шийдвэрлэнэ үү гэхээс зах зээлийн үнийг хүчээр тогтоон барих аргаар хол
явахгүйг өнгөрсөн үйл явдал харууллаа.
Донсолж буй Засгийн газраас эдийн засгийн хүнд нөхцөлд арай хурдтай,
дорвитой алхам хийсэн нь Гадаад харилцааны сайд Г.Занданшатар байлаа.
Тэрбээр өмнөд хөрш рүү яаран айлчилж, нефтийн бүтээгдэхүүн урт
хугацаанд нийлүүлэхийг хүсэж, ОХУ-аас БНХАУ руу тавих хийн хоолойг
Монголоор дайран өнгөрүүлэх, Оюутолгой төслийн хэрэгцээт эрчим хүчийг
Өвөрмонголоос татах зэрэг онц чухал асуудлыг хөндөн хэлэлцээр хийсэн
байна.
Дашрамд дурьдахад Засгийн газрын хуралдаанаар “Дэд сайд, агентлагийн
дарга нарыг халсанаас болж ажил цалгардуулахгүй байх”-ыг Тэргүүн шадар
сайдад даалгасан. Гэтэл Ерөнхийлөгч энэ шийдвэрийн дараахан Ерөнхий
сайдтай уулзахдаа “Тэргүүн шадар сайд” гэдэг албыг “delete” хийхийг
санал болгов. Тиймээс Засгийн газар зөвхөн Д.Зоригттойгоо ярилцах
хэрэгтэй болж байна. Түүнчлэн Ерөнхийлөгч “Шатахууны үнийн өсөлтийг
тогтоон барьж чадаагүйгээс иргэд хохирсон явдалд Засгийн газар
хариуцлага алдсан”, “Тулгамдсан асуудлаа тухайн цагт нь шийдвэрлэж
чаддаггүй, алдааныхаа хойноос тайлбарлаж ярьсаар байгаа”-г шүүмжиллээ.
Мөн цаашид нөхцөл байдлаа Ерөнхий сайдад урьдчилан мэдээлж, дараа нь
шатахууны үнэд өөрчлөлт хийдэг байхыг холбогдох хууль журамдаа оруулахыг
санал болгов. Ерөнхийлөгчийн зөв. Шатахууны үнэ гэнэт огцом нэмэгдэж,
эдийн засагт хямрал үүсчихээд байхад дэд сайд мэтийн “жараахай”-тай
хариуцлага тооцоод яах билээ. Тэр тусмаа нам нь Засгийн газраас
гарчихаад байхад хойноос нь өшиглөх мэт огцруулах шийдвэр гаргасан нь
“онигоо” боллоо шүү дээ. Монголчууд “Буцах хүнээр ачаа бүү татуул”
гэдэг. Цаашид шатахууны үнэ нэмэгдвэл Ерөнхий сайд нөхцөл байдлыг мэдэж
байдаг, тогтоон барьж чадахгүй бол хариуцлага хүлээдэг болох нь гэж
найдъя.
"Улс төрийн тойм" сонин