Шатахууны үнэ цаашид буурах боломжтой гэнэ

Хуучирсан мэдээ: 2012.01.11-нд нийтлэгдсэн

Шатахууны үнэ цаашид буурах боломжтой гэнэ

Шатахуун, шатахууны үнийн өсөлт. Шатахууны үнийн өсөлт гэх үг өнөөдөр монголчуудын амны уншлага болоод байна. Өнгөрсөн долоо хоногийн сүүлчээр буюу баасан гарагаас бямба гарагт шилжих шөнийн 00:00 цагаас эхлэн манай улсын шатахуун импортлогч компа­ниуд бүтээгдэхүүнийхээ үнийг нэгэн зэрэг 230-260 төгрөгөөр нэмлээ. Тэдний энэ ший­двэр монголчуудыг шоконд оруул­сан юм. Манай улс шатахууны тал дээр зуун хувь гадны хараат. Шатахууны үнийн өсөлтөд чухам юу нөлөөлснийг тайлбарлах гэж импортлогчид, төрийн түшээд, Монголбанк гээд холбогдох газ­рууд нэг нэг рүүгээ буруугаа чихэх болсон. Мөн “Ард­чилсан  намын дарга  Н.Алтан­хуягийн хамтарсан Засгийн газраас намаа гаргах гэнэтийн шийдвэр нь  шатахууны үнийн өсөлтөд нөлөөллөө” гэх хүмүүс бий. Мөн Монголбанкны дэд ерөнхий­лөгч Н.Золжаргал “…бидэнд ямар ч буруу байхгүй. Урьд нь ам.доллар 1400 байтугай хоёр мянга хүрч байсан. Тэр үед ингэж нэмэгдээгүй л биз дээ” гэсэн хариулт шатахуун импортлогчидод өгсөн. Түүнчлэн “Засгийн газар сүүлийн хоёр жилийн хугацаанд энэ төрлийн бүтээгдэхүүний үнийг маш сайн барьсан. Одоо бүх аргаа хэрэглээд дууссан” гэх яриа  байгаа юм. Манай улсын импортолж байгаа шатахууны 80 гаруй хувийг ОХУ-ын “Роснефть” компанийн нийлүүлэлт эзэлдэг. Шатахуун импортлогчдын хэлснээр “Роснефть” компани тодорхой хяз­гаар тогтоодог аж. Тиймээс “ТНК”, “РҮС” зэрэг компаниас үлдсэн шатахуунаа авдаг байна. Харин  үнийн хувьд 80-100 ам.долларын зөрүү гардаг гэнэ.

Иймээс шатахуун импортлогч компа­ниудын удирдлагаас “Шата­хууны үнэ буурах уу. Аль эсвэл цаа­шид өсөх үү” гэсэн асуултад хариулт авлаа.

“Жаст Ойл” ХХК-ийн гүйцэтгэх захирал Ш.Баасанжав
: Монголбанкнаас ам.доллар авах гэхээр байхгүй гэдэг

-Энэ удаагийн шатахууны үнийн өсөлт хоёрхон хүчин зүй­лээс шалтгаалсан. Юун түрүүнд ОХУ боловсруулсан нефтийн экспортын үнээ нэмэгдүүлснээс үүдэлтэй. Үүнийг гадаад хүчин зүйл гэж ойлгож болно. Харин дотоод хүчин зүйл нь ам.долларын төгрөгтэй харь­цах ханш өссөнтэй шууд хол­боотой. Монголбанкинд өнөөдөр ам.долла­рын ханш 1433 төгрөгтэй тэн­цэж байгаа. Харин арилжааны банк болон Найман шарга вальют арилжааны төвд 1470 төгрөг хүрч байна. Бид аль болох хямд  үнэтэйгээр нь Монголбанкнаас ам.доллар авах гэхээр “Байхгүй” гэсэн хариулт өгдөг. Цаашид ам.долларын ханш, ОХУ-ын хилийн экспортын татвар буурвал шатахууны үнэ багасаж болно. Гэхдээ нэг хэцүү зүйл бий. Учир нь бид одоо өндөр үнээр авч байгаа шатахуунаа дараа нь үнэ хямдрахаар  бол тэр хэмжээнд борлуулна гэж байхгүй. Учир нь өндөр үнээр авсан бүтээгдэхүүнээ дуусгаж байж л шинэ үнийн дүнгээр худалдана гэсэн үг. Манай компанийн хувьд одоогоор АИ-92 автобензиний нөөц бараг дууссан. А-80 автобензин 5-6, дизель түлш 14  хоногийн нөөцтэй байгаа.

“Петровис Холдинг” компа­нийн Олон нийттэй харилцах ах­лах менежер П.Цэрэнням:

-Манай улсын шатахууны импор­тын зах зээл маш хязгаарлагдмал шүү дээ. Тийм учраас манай компани өөр ямар улсаас шатахуун нийлүүлж болох талаар арга зам судалж байгаа. Тухайлбал, БНСУ, Литва улсаас бүтээгдэхүүнээ авч эхэлсэн. Энэ удаагийн үнийн нэмэгдлийн гол шалтгаан нь ОХУ өнгөрсөн жил дотоодынхоо бичил үйлдвэрийг дэмжих үүднээс 60:66 гэсэн экспортын татварын шинэ систем нэвтрүүлсэн нь тус улсаас бүтээгдэхүүн импортлогч орнуудад хүнд цохилт болсон. Мөн дээрээс нь ам.долларын ханш өссөнтэй холбоотойгоор үнийн өсөлт бий болохоос өөр аргагүй байдал үүслээ. Дээрх хүчин зүйлүүдийг Засгийн газраас сайтар зохицуулж чадвал шатахууны үнэ буурах боломжтой. Гэхдээ бид үнээ буулгалаа гэсэн ч зах зээл дэх өргөн хэрэглээний барааны үнэ нэмэгдсэн бол дахин буурна гэж байдаггүй шүү дээ. Манай компанийн хувьд БНСУ-аас оруулж ирж байгаа шатахууныг туршиж байгаа. Бид өмнө нь “эко бензин” үйлдвэрлэж байсан. Энэ төрлийн шата­хууныг III зэргийн спирт, шатахуунтай найруулж гаргадаг юм. Гэтэл шатахууны импортын үнийг нэмчихээр уг бүтээгдэхүүнээ үйлдвэр­лэх боломж хомосдчихлоо. “Ник Петровис” компанийн хувьд шата­хууны нөөц одоогоор хангалттай байгаа.

“Сод Монгол” группийн Бизнес хөгж­­лийн газрын захирал Ч.Пүрэв­ренчин:

-Манай компанийн хувьд шатахууны үнийг бууруулах тал дээр бүх боломжийг судалж байгаа. Одоо­гоор 20 хоногийн нөөц бий. “Сод Монгол” групп Монголд ний­лүүлж байгаа шатахууны 15 хувийг хангадаг. Шатахууны үнэ цаашид буурах боломж байгаа. Учир нь манай улс нефтийн нөөц­тэй. Хамгийн гол нь боловс­руулах үйлдвэрээ даруй барих хэрэгтэй байна. Түүнчлэн Засгийн газар нөөцийн шатахуунаа хангалттай авах хэрэгтэй. Монголд шатахуун ний­лүүлж буй компаниуд бүгдээрээ хувийн хэвшлийнх. Тийм учраас төрөөс энэ компаниудаа дэмжих тал дээр илүү анхаарвал зүйтэй болов уу. Нөгөөтэйгүүр уул уурхайн олборлолт, автомашинтай болж буй иргэдийн тоо өдрөөс өдөрт өсөж байгаа энэ үед шатахууны эрэлт ихсэж, үнэ нь нэмэгдэх хандлага бий.

Мөн бусад шатахуун импортлогч компаниуд эдгээр хүмүүсийн яриатай утга нэг үг хэлсэн. Тэд цаашид шатахууны үнэ буурах боломж байгааг онцолсон. Хамгийн гол нь төрийн зохицуулалт хийх хэрэгтэйг дурьдсан юм.

Л.Баатархүү

"Улс төрийн тойм" сонин

NewsMN Гар утасны хувилбар Татах
NEWS.mn

Мэдээллийн эх сурвалж