-Ардчилсан Үндсэн хууль батлахад түүхэн үүрэг гүйцэтгэсэн хүний нэг бол та. Одоогоос 20 жилийн өмнө Үндсэн хууль батлахад олон асуудал үүсэж байсан нь тодорхой. Энэ тухайгаа ярихгүй юу?
-Үндсэн хууль бол Монгол Улсын хөгжлийн зам. Өөрөөр хэлбэл, ардчилал, зах зээлийн харилцааны хууль эрх зүйн суурь үндсийг тавьсан. Тиймээс Үндсэн хуулийг баталсан нь түүхэн ач холбогдолтой юм. Гэхдээ энэ бол нэг хүний түүх биш. Харин Монголын ард түмний хамтын бүтээл гэж үзэж болно. Ардчилсан хувьсгалын гол зорилго нь төрийн тогтолцоог өөрчлөх, нийгмийн байгуулалыг солих асуудал байлаа. Тухайн үед нийгмийн байгуулал, төрийн тогтолцооны өөрчлөлтийг эрс хийх нь амаргүй байв. Ийм үед чөлөөт, ардчилсан анхны сонгууль явуулж, Ардын их хурлыг байгуулсан юм. Энэ байгууллага нь Улсын Бага хурал болох байнгын ажиллагаатай парламентыг байгуулав. Уг парламентад “Үндсэн хуулийн төслийг боловсруул” гэсэн үүрэг өгч байлаа. Ингээд ажлын хэсэг гаргаж, 1991 оны хавар Үндсэн хуулийн анхны төслийг боловсруулсан юм. Үүнийг улсын Бага хурал, дараа нь ард түмнээр хэлэлцүүлсэн. Нийт 900 мянган иргэн оролцсоноос хоёр сая гаруй санал гарсан гэдэг.
-Эдгээр олон саналаас зөрөлдөх, бас санал нийлэх зүйл олон байсан болов уу. Чухам ямар санал хамгийн их маргаан үүсгэж байв?
-Улсын Бага хурлаас өргөн барьсан хуулийн төслийг зарим заалт нь унаж, заримыг нь дэмжиж байлаа. Нэр томъёоноос авахуулаад олон зүйл дээр маргаж байсан юм. Энэ маргаан нь Монгол Улсынхаа хөгжлийн төлөө санаа зовниж буйгийн илрэл шүү дээ. Тухайн үед маш ажил хэрэгч саналууд гарч байв. Тухайн үед улсынхаа нэрнээс эхлээд л хэлэлцсэн. Тухайлбал, Монгол Улс аль эсвэл БНМАУ гэх үү гэх мэт. Улсын нэрэн дээр маргаж, хэлэлцүүлэг урагшаа явахгүй байхаар нь би “Бүгд найрамдах Монгол Улс гэж нэрлэе” гэсэн завсрын хувилбар гаргасан юм. Энэ санал дэмжлэг авсан хэдий ч эцсийн хэлэлцүүлэгт Монгол Улс гэхээр болсон. Мөн тухайн үед газар өмчлөл болон төрийн сүлдний асуудал дээр маргаан үүсэж байсан. Хамгийн их анхаарал татсан асуудал нь төрийн байгуулалт байв. Бага хурлын боловсруулсан төсөлд “Сонгуулийг гурван жил тутамд явуулна” гэж тусгасан. Гэвч үүнийг дэмжээгүй. Харин парламент нэг танхимтай, дөрвөн жилийн хугацаатай байх хувилбарыг дэмжсэн. Түүнчлэн УИХ-ын гишүүдийн тоо хэд байх талаар ярилцсан. Тэр үед 76, 110 гэсэн хоёр хувилбар дээр тунаж үлдээд эцэст нь 76 гишүүнтэй байхаар тогтсон.
-Та Үндсэн хуулийг өө сэвгүй болсон гэж боддог уу. Одоогийн парламент хуульд нэмэлт өөрчлөлт оруулах талаар санаачлан боловсруулсан шүү дээ?
-Ер нь өө сэвгүй хууль гэж байдаггүй. Хэсэг хүмүүсийн санаанд нийцэж байхад заримд нь таалагддаггүй. Монгол Улсын Үндсэн хууль бол хүн бүрт хамаатай, дагаж мөрдөж, хүндлэн дээдлэх ёстой хууль. Монголын хөгжлийн чиг замыг заагч, хүний эрх, эрх чөлөөний баталгаа нь юм. Энэ утгаараа түүхэн үүрэг гүйцэтгэсэн хууль. Нийгмээ дагаад аливаа зүйл өөрчлөгддөг учир Үндсэн хуулийг боловсронгуй болгох асуудал бий. Миний бодлоор 20-30 хувиас илүү өөрчлөлт оруулах хэрэггүй болов уу. Учир нь манай Үндсэн хууль олон улсын жишигт нийцсэн хууль болохоор үндсэн зарчмуудыг өөрчлөх ёсгүй юм.
-Ардын намын дарга С.Батболд хоёр танхимтай парламенттай байх санал гаргаж байсан. Хуучин Бага хурал шиг парламенттай байх нь хэр оновчтой юм бол?
-Эерэг, сөрөг тал бий. Төрийн тогтолцоо Монгол Улсын хөгжлийг саатуулагч нь болох ёсгүй. Гэхдээ өнөөдрийн тогтолцоо ийм саатуулагч болсон уу гэвэл би хүлээн зөвшөөрөхгүй. Харин боловсронгуй болгож, засах зүйл бий. Улс төрийн намууд мөрийн хөтөлбөртөө парламентын цогц шинэчлэлийг тусгах байх гэж бодож байна. Энэхүү шинэчлэл нь Үндсэн хуулийг орвонгоор нь өөрчлөхийн нэр биш.
-УИХ-ын гишүүдийг 99 болгох тухай ярьж байсан. Ингэж нэмэх нь тохиромжтой юу?
-Гишүүдийн тооны талаар 21 жилийн өмнө ярилцаж байлаа. Тухайн үеийн хүн амын тоо 76 гишүүнтэй таарч байсан. Харин бусад улсын жишгийг үзэхэд гурван сая хүнтэй улсын парламент нь 100 орчим гишүүнтэй байдаг. Манай улс хүн амынхаа тоонд харьцуулахад хамгийн бага гишүүнтэй парламент болж байгаа юм. Ер нь гишүүдийн тоо олон болох тусам үндэсний аюулгүй байдлын дархлаа сайжирна гэж үзэж байна.
-“Үндсэн хуульд олон удаа гар дүрэх нь аюултай” гэж хуульч, судлаачид үздэг. Та үүнтэй санал нийлэх үү?
-Би санал нийлдэг. Бодлогогүй олон удаа гар хүрч болохгүй. Эхлээд 10, 20 өөрчлөлт ярьж болно. Эдгээр өөрчлөлтөөс хоёр нь тунаж болно шүү дээ. Жишээ нь “Засгийн газрын гишүүдийн гуравны нэг нь УИХ-ын гишүүн байна” гэсэн заалтыг олон жил ярилаа. Иймээс уг заалтад өөрчлөлт оруулж болох юм. Одоогийн парламентын хувьд Үндсэн хуульд нэмэлт өөрчлөлт оруулах хугацаа нь өнгөрсөн. Тийм учраас дээрх заалтыг ердийн хуульдаа өөрчлөлт оруулахаар ярилцаж байна.
"Улс төрийн тойм" сонин