Монгол Улсын Авлигатай тэмцэх газар, Авлигын эсрэг хуулийн дагуу олон нийтийг соён гэгээрүүлэх, авлигаас урьдчилан сэргийлэх чиг үүргийнхээ хүрээнд авлигын хэлбэр, цар хүрээ, шалтгааныг судлан авлигын индексийг тооцон олон нийтэд мэдээлж байна. Энэхүү авлигын индекс нь нөгөө талаар НҮБ-ын өмнө Монгол Улсын хүлээсэн үүрэг болох Мянганы хөгжлийн 9 дэх зорилгын “Хүний эрхийг баталгаажуулах, ардчилсан засаглалыг хөгжүүлэх, 24 дүгээр зорилт”-ын “Авлигыг үл тэвчих уур амьсгалыг нийгмийн бүх хүрээнд бий болгон хэвшүүлэх” дэд зорилтын хэрэгжилтийг үнэлэх шалгуур үзүүлэлт болж байгаа юм.
Монгол Улсын Авлигын индекс нь авлига хэмээх сөрөг үзэгдлийн цар хүрээ, хэлбэр, шалтгааныг тодорхойлох тоон болон чанарын үзүүлэлтүүдийн нийлбэр цогц бөгөөд уг үзэгдлийн орон зайн (салбараар болон аймаг, нийслэлээр тооцдог) болон цаг хугацааны өөрчлөлт (авлигын индексийг хоёр жил тутам тооцон гаргадаг)-ийг илтгэн харуулдаг.
Авлигатай тэмцэх газраас авлигын индексийг 2009 онд анх тооцон гаргаж байсан бол хоёр жилийн дараа 2011 онд хоёрдахь удаагаа тооцон гаргаж байгаа юм. Ингэснээр цаг хугацааны хувьд уг үзэгдэл хэрхэн өөрчлөгдснийг тодорхойлж үнэлэлт дүгнэлт өгөх боломжийг олгож байгаагаараа энэ удаагийн судалгаа онцлогтой.
Монгол Улсын Авлигын индекс нь арга зүйн хувьд дараахь онцлог талуудтай.
- Дан ганц төсөөллийн үзүүлэлтэд тулгуурлаагүй, авлигын талаарх төсөөлөл болон статистик тоо мэдээлэл дээр үндэслэн тооцогдсон;
- Монгол улсын 21 аймаг, нийслэлийн 338 сум, дүүргийн оршин суугчдыг төлөөлсөн 4000 иргэд, бизнес эрхлэгчид; төрийн захиргааны болон нутгийн захиргаа, өөрөө удирдах байгууллагын ажилтан, албан хаагчдыг төлөөлсөн 2000 төрийн албан хаагч; төрийн болон төрийн бус байгууллага, олон улсын байгууллага, хувийн хэвшил зэрэг холбогдох бүх төлөөллийн 350 шинжээчдийн үзэл бодлыг тусгасан;Олон нийтлэг туршлага, судалгаа шинжилгээний арга зүйд үндэслэн авлигыг нэгдсэн тоон үзүүлэлтээр, үндэсний түвшинд хэмжин гаргаж буй анхны тохиолдол болж байгаа;
- Авлигыг 0 (авлигад бүрэн автсан)-ээс 1 (огт авлигагүй) хүртэлх тоон үзүүлэлтээр илэрхийлдэг;
- Авлига хэмээх үзэгдлийг цар хүрээ, хэлбэр, шалтгаан гэсэн гурван талаас нь авч үзсэн зэрэг болно.
- Монгол Улсын Авлигын индекс 2011 онд 0.63 гарсан нь 2009 оныхоос 0.01 пунктээр буурсан байна. Өөрөөр хэлбэл, хоёр жилийн өмнөхтэй харьцуулахад авлигын нөхцөл байдал муудсан болохыг харуулж байна. Авлигын индексийг бүрдүүлэгч үзүүлэлтүүдээс авлигын хэлбэрийн үзүүлэлт 0.02 пунктээр буурсан нь авлигын индекс ийнхүү буурахад нөлөөллөө. Энэ нь авлига хэмээх үзэгдэл илүү ноцтой байдлаар илрэн гарах болсныг харуулж байна.
Авлигын цар хүрээний үзүүлэлтүүд тус бүрээр нь авч үзвэл, авлигын цар хүрээний талаарх олон нийт, шинжээчдийн төсөөллийн үзүүлэлт 0.79 гарч байна (Хүснэгт 1). Өөрөөр хэлбэл, 2011 онд олон нийт, шинжээчдийн дунджаар тэдний 79.0 хувь нь Монгол Улсад авлига түгээмэл байна гэж үзсэн нь 2009 оныхоос 4.0 пунктээр нэмэгджээ. Үүний дотор Монгол Улсад авлига түгээмэл үзэгдэл болсон гэж 2009 онд иргэдийн 79.4 хувь нь үзэж байсан бол 2011 онд энэ үзүүлэлт 81.4 хувь болж нэмэгдсэн байна.
Үзүүлэлтүүд | 2009 | 2011 | Өөрчлөлт |
Авлигын цар хүрээний талаарх олон нийт, шинжээчдийн төсөөллийн үзүүлэлт | 0.75 | 0.79 | 0.04 |
Авлигын эдийн засгийн үр дагаврын үзүүлэлт | 0.03 | 0.02 | -0.01 |
Шинжээчдийн төсөөллөөрх авлигын хувь хэмжээ | 0.10 | 0.11 | 0.01 |
Олон нийтийн зүгээс төрийн албан хаагчдад өгсөн хээл хахуулийн дундаж | 0.15 | 0.13 | -0.02 |
Авлигын цар хүрээний нэгдсэн үзүүлэлт | 0.74 | 0.74 | 0.00 |
Авлигын эдийн засгийн үр дагаврын үзүүлэлт 0.02 гарч байгаа нь улсын нэгдсэн төсвийн жилийн зарлагын 2.1 хувьтай тэнцэх хэмжээний хохирол авлигын гэмт хэргийн улмаас учирч байна.
Түүнчлэн, шинжээчдийн төсөөллөөрх авлигын хувь хэмжээ 0.11 гарсан нь 2009 оныхоос 0.01 пунктээр нэмэгдсэн байна. Өөрөөр хэлбэл, төрийн байгууллагаас хэрэгжүүлж буй төсөл хөтөлбөрт хамрагдах, төрийн болон орон нутгийн өмчийн хөрөнгөөр бараа, ажил, үйлчилгээ худалдан авах шалгаруулалт буюу тендерт оролцох, өр төлбөр, иргэний нэхэмжлэлийг шийдвэрлүүлэх, татварын хөнгөлөлт чөлөөлөлт эдлэх зэрэг хэлцлүүдийн үнийн дүнгийн дунджаар 11.1 хувьтай тэнцэх хэмжээний хөрөнгө авлига, хээл хахууль байдлаар зарцуулагддаг гэж шинжээчид үзсэн байна.
Олон нийтийн төсөөллийн судалгаанд хамрагдсан иргэдийн 20.0 хувь нь сүүлийн 12 сарын хугацаанд гэр бүлийн зүгээс нь төрийн албан хаагчдад хээл хахууль өгсөн гэж хариулсан бөгөөд тэд өрхийн жилийн төсвийнхөө дунджаар 12.6 хувьтай тэнцэх буюу 321.3 мянган төгрөгийн хээл хахуулийг төрийн албан хаагчдад өгчээ. Төрийн албан хаагчдад төлсөн хээл хахуулийн өрхийн төсөвт эзлэх хувийн жин буурсан хэдий ч хээл хахууль өгсөн өрхүүдийн эзлэх хувь 6.7 пунктээр, төлсөн хээл хахуулийн дундаж хэмжээ 33.4 хувиар өссөн байна.
Авлигын хэлбэрийн үзүүлэлт 0.52 гарсан нь 2009 оныхтой харьцуулахад 0.02 пунктээр буурсан байна (Хүснэгт 2). Авлигын хэлбэрийн үзүүлэлт ийнхүү буурахад авлигын хэргийн давталт, зохион байгуулалттай байдлын болон ангиллын үзүүлэлтүүд 0.03-0.21 пунктээр нэмэгдсэн нь нөлөөлжээ.
Тухайлбал, 2009 онд хоёр болон түүнээс дээш давтан үйлдлэтэй авлигын гэмт хэрэг нийт гэмт хэрэгт 30.0 хувийг эзэлж байсан бол 2011 онд 51.0 хувь болж нэмэгдсэн байна. Авлигын гэмт хэргийн давталт буюу үйлдлийн тоо нэмэгдэж байгаа нь төрийн байгууллагын дүрэм журмын гажуудал, үйл ажиллагааны ил тод бус байдал нь эдгээр хэргийг дахин давтан үйлдэгдэхэд хүргэж байна. Мөн зохион байгуулалттай гэмт хэргийн эзлэх хувь 2009 онд 42 хувь байснаа 2011 онд 58 хувь болж 16 пунктээр нэмэгдсэн нь авлигын гэмт хэргийг илүү зохион байгуулалтайгаар үйлдэх болсныг харуулж байна.
Түүнчлэн авлигын хэргийн ангиллын үзүүлэлт 0.03 пунктээр нэмэгдсэн нь авлигын гэмт хэрэгт хүндэвтэр, хүнд хэргүүд зонхилох болж, илүү ноцтой, хор уршигтай болж байна гэсэн үг юм.
Үзүүлэлтүүд | 2009 | 2011 | Өөрчлөлт |
Давхар объекттой авлигын гэмт хэргийн эзлэх хувь | 0.31 | 0.19 | -0.12 |
Хоёр болон түүнээс дээш давталттай авлигын гэмт хэргийн эзлэх хувь | 0.30 | 0.51 | 0.21 |
Зохион байгуулалттай авлигын гэмт хэргийн эзлэх хувь | 0.42 | 0.58 | 0.16 |
Авлигын гэмт хэргийн ангиллын үзүүлэлт | 0.37 | 0.40 | 0.03 |
Авлигын гэмт хэргийн шунахай сэдэлтийн үзүүлэлт | 0.91 | 0.69 | -0.22 |
Авлигын хэлбэрийн нэгдсэн үзүүлэлт | 0.54 | 0.52 | -0.02 |
Салбарын болон аймаг, нийслэлийн авлигын индексийг тэдгээр дэх авлигыг үүсгэгч нөхцлүүд болон бодит байдлын талаарх шинжээчид, төрийн албан хаагчид, иргэд, бизнес эрхлэгчдийн санаа бодлыг тусгасан тус бүр 14 төрлийн үзүүлэлтийг ашиглан тооцсон.
Эрдэс баялаг, эрчим хүчний (0.57), Эрүүл мэндийн (0.59) болон Батлан хамгаалахын сайдын эрхлэх асуудлын (0.59) төрийн байгууллагууд авлигад өртөх илүү эрсдэлтэй гэж тодорхойлогдсон байна (Хүснэгт 3).
Салбарын ангилал / он | 2009 | 2011 | Өөрчлөлт |
Сангийн сайдын эрхлэх асуудлын | 0.63 | 0.66 | 0.03 |
Гадаад харилцааны сайдын | 0.63 | 0.64 | 0.01 |
Хууль зүй | 0.61 | 0.60 | -0.01 |
Байгаль орчин аялал жуулчлалын | 0.65 | 0.64 | -0.01 |
Батлан хамгаалахын сайдын | 0.71 | 0.59 | -0.12 |
Боловсрол, соёл, шинжлэх | 0.64 | 0.61 | -0.03 |
Зам тээвэр, барилга хот | 0.64 | 0.60 | -0.03 |
Нийгмийн хамгаалал, хөдөлмөрийн | 0.69 | 0.67 | -0.02 |
Хүнс, хөдөө | 0.63 | 0.67 | 0.04 |
Эрдэс баялаг, эрчим хүчний | 0.47 | 0.57 | 0.09 |
Эрүүл мэндийн сайдын эрхлэх | 0.61 | 0.59 | -0.02 |
Шадар сайдын эрхлэх асуудлын | 0.63 | 0.59 | -0.04 |
Аймаг, нийслэл / он | 2009 | 2011 | Өөрчлөлт |
Архангай | 0.47 | 0.60 | 0.14 |
Баян-Өлгий | 0.54 | 0.46 | -0.09 |
Баянхонгор | 0.58 | 0.58 | 0.01 |
Булган | 0.66 | 0.66 | 0.00 |
Говь-Алтай | 0.59 | 0.62 | 0.03 |
Дорноговь | 0.66 | 0.64 | -0.02 |
Дорнод | 0.59 | 0.65 | 0.06 |
Дундговь | 0.66 | 0.55 | -0.11 |
Завхан | 0.64 | 0.63 | -0.02 |
Өвөрхангай | 0.60 | 0.66 | 0.06 |
Өмнөговь | 0.55 | 0.53 | -0.01 |
Сүхбаатар | 0.58 | 0.67 | 0.09 |
Сэлэнгэ | 0.64 | 0.69 | 0.05 |
Төв | 0.71 | 0.68 | -0.03 |
Увс | 0.54 | 0.54 | 0.00 |
Ховд | 0.49 | 0.49 | 0.00 |
Хөвсгөл | 0.55 | 0.53 | -0.02 |
Хэнтий | 0.56 | 0.68 | 0.13 |
Дархан-Уул | 0.60 |