“Монголын төмөр зам” хк-ийн хувьцааг арилжих нь зөв

Хуучирсан мэдээ: 2011.10.26-нд нийтлэгдсэн

“Монголын төмөр зам” хк-ийн хувьцааг арилжих нь зөв

УИХ-ын чуулганы өн­гөрсөн баасан гарагийн хуралдаанаар “Монголын төмөр зам” ХК-ийн хувьцааны 49 хувийг Хөрөнгийн биржээр худалдаалахыг зөвшөөрсөн шийдвэр гаргасан. Өнгөрсөн жил “Төрөөс төмөр замын тээврийн та¬лаар баримтлах бодлого” баталж, шинээр барих төмөр замын суурь бүт­цийг барихад шаардлагатай хө¬рөн­гийн эх үүсвэрийг бүр­дүүлэх зо-рил­гоор “Монголын төмөр зам” тө¬рийн өмчит хувьцаат компани бай­гуулсан юм. Гэсэн ч бүх зүйл төлөвлөснөөр бүтээгүй учир УИХ-аас Үндсэн чиг­лэлд нэмэлт оруулах тухай тог­тоолын төсөл боловсруулж, дээрх өөрчлөл­тийг оруулахаар тус­ган Засгийн газрын хурал­даанд оруулж, УИХ-ын нэгдсэн чуулганаар ийнхүү бат­луулсан юм. Төсөлд “Монголын төмөр зам” ХК-ийн ирээдүйд олох ашгийг тооцоолсны үндсэн дээр тус компанийн нэгж хувьцааны нэрлэсэн үнийг нэмэгдүүлэн тогтоож, нийт хувьцааны 49 хувийг Хөрөнгийн биржээр дамжуулан гадаад, дотоодын хөрөнгө оруулагчдад нээлттэй арил¬жиж, хөрөнгө төв­лөрүүлэхээр тусгасан юм. Хувьцаа арилжаалж орж ирсэн хөрөнгийг Төрөөс төмөр замын тээврийн талаар баримтлах бод­логод туссан эхний болон хоёр дахь шатны төмөр замын суурь бүтэц барихад зарцуулж, гацаанд орсон төмөр замын ажлыг эхлэх юм.

САНХҮҮЖИЛТГҮЙ БОЛ АЖИЛ ЯСТ МЭЛХИЙН ХУРДААР УРАГШИЛДАГ

Засгийн газрын төлөвлөгөөний дагуу “Монголын төмөр зам” ХК эх­ний ээлжинд 2010 онд багтаан Даланзадгад-Тавантолгой-Зүүн­баян, Сайншанд-Баруун-Урт-Чойбалсангийн чиглэлд 1100 орчим километр урт­тай төмөр зам барих ажлыг эх­лэх ёстой байсан юм. Гэтэл өн­гөрсөн онд бүү хэл энэ жил ч дээрх ажлыг эхлүүлж чадаагүй хэвээр л байна. Харин “Монголын төмөр зам” ХК энэ оны эхээр мэргэжлийн байгууллагуудтай хамтарч шинээр барих төмөр замын зураг төслийг баталсан. Гэсэн ч санхүүжилтгүйн улмаас ажил хэрэг болгож чадалгүй цаас ширтсээр өдийг хүрлээ. Учир нь нэг километр төмөр замыг барихад 2-2.5 сая ам.доллар шаардлагатай бө¬гөөд  дээрх чиглэлд төмөр зам барихад нийт гурван тэрбум ам.доллар шаардлагатай гэсэн тооцоо гарсан. Тиймээс ид бүтээн байгуулалт өр­нүүлж байх ёстой “Монголын төмөр зам” ХК өнөөдөр цаасан дээр л ажил хийж сууна. Тэд төмөр замын зураг төслөөс гадна дээрх чиг­лэлд барих ёстой төмөр замын ажлын техник, эдийн засгийн үндэс­лэлийг “McKinsey&Cоmpanу”-аар хийлгэсэн. Энэ хоёр ажлыг л нугалсан нь ажлаа яст мэлхийн хурдаар хэрхэн хийдгийн тод жишээ болж байгаа юм. Эхний ажлаа эхлээ ч үгүй байгаа тэднийг Нарийнсухайт-Шивээхүрэн, Ухаа худаг-Гашуунсухайт, Хөөт-Тамсагбулаг-Нөмрөг, Хөөт-Бичигтийн чиглэлийн 900 орчим киломтер төмөр зам барих хүндхэн даваа хүлээсээр.


Х.Баттулга: УИХ-ЫН ГИШҮҮД “МОНГОЛД ХӨРӨНГӨ ОРУУЛАХ НЬ ЭРСДЭЛТЭЙ” ГЭЭД БАЙВАЛ ХЭЦҮҮ Л БАЙХ

Зам, тээвэр, барилга хот байгуулалтын сайд Х.Баттулгаас энэ талаарх зарим зүйлийг тодруулсан юм.

-“Монголын төмөр зам” ХК-ийн хувьцааны 49 хувийг Хөрөнгийн биржээр арилжаалах нь зогсонги байдалд ороод байгаа төмөр зам барих ажлыг үргэлжлүүлэх цорын ганц гарц байсан юм уу?

-Томоохон бүтээн байгуулалтад шаардлагатай байгаа хөрөнгө оруулалтыг босгох шалгарсан арга нь Хөрөнгийн биржид хувьцаа борлуулах арга юм. Тиймээс үүнийг зөв шийдвэр гэдэгт огтхон ч эргэлзэхгүй байна. Мөн “Монголын төмөр зам” ХК-ийн хувьцааг арилж­санаар хөрөнгийн зах зээл идэвхжиж, гадаад, дотоодын хөрөн­гө оруулагчид томоохон бүтээн бай­гуулалтад оролцох боломжтой болно гэж үзэж байгаа. Манай бүтээн бай­гуулалтад оролцох сонирхолтой гад­ны хөрөнгө оруулагчид олон бий шүү дээ.

-Эрсдэлийг нь хэрхэн тоо­цоолсон бэ?

-Мэдээж эрсдэл байлгүй яах вэ. Маш олон эрсдэл бий. Дэлхийн зах зээлийн хямрал, Монгол Улс найдвар­тай түнш гэдэгт гадны хөрөнгө оруулагчид эргэлзэж эхэлсэн гэх зэрэг эрсдэлүүд хамгийн түрүүнд тул­гамдаж байгаа. Тооцоолох аргагүй хүчин зүйлүүд ч бий. Ту­хайлбал, УИХ-ын гишүүд “Монголд хөрөнгө оруулах нь эрсдэлтэй” гэсэн мэдээлэл гаргаад байх нь ч эрсдлийг нэмнэ гэсэн үг. Энэ тохиолдолд байдал улам хэцүү болно.

-“Монголын төмөр зам” ХК бол Монголын бүтээн байгуулалтад асар их үүрэг гүйцэтгэх ёстой байгууллага. Тиймээс хувьцааг нь их хэм­жээгээр худалдаалах нь гадны ком­паниудаас хараат болох магадлалтай гэсэн болгоомжлол бий. Хувьцаа худалдаж авах дээд хязгаарыг хэрхэн тогтоосон бэ?

-Үүнийг зохицуулдаг олон журам бий. Тухайлбал, хувьцааг хаалттай болон нээлттэй худалдах, худалдаж авах, андрайтерийн эрх зэрэг жур­маар зохицуулна.

Р.Сарангоо

"Улс төрийн тойм" сонин

NewsMN Гар утасны хувилбар Татах
NEWS.mn

Мэдээллийн эх сурвалж