Хоёр дахь нь махны экспортыг нэмэгдүүлэх явдал. Одоогоор Монгол Улс ОХУ-д мах экспортолдог. Өөрөөр хэлбэл, махны экспорт дан ганц хойд хөршөөр хязгаарлагдаж байна. Уг нь 43 сая толгой малтай монголчуудын хувьд жилдээ 10 сая толгой малыг эдийн засгийн эргэлтэд оруулаад байхад малчдын амьжиргаа сэгхийтэл дээшлээд ирэх төдийгүй түүнийг дагаад ажлын байр олноор бий болж, эдийн засгийн өсөлтийг тогтвортой хангахад жинхэнэ тулгуур болж зогсох аж. Монгол Улсын махны дотоодын хэрэгцээ 250 мянгаас 300 мянган тонноор хязгаарлагддаг бол гадаад зах зээлд 110 мянган тонныг экспортолдог. Гадаадад экспортолж буй мах нэг кг нь нэг ам.доллартай тэнцэж буй нь зах зээлээ зөвхөн хойд хөршөөр тодорхойлж болохгүйн жишээ. Иймд агаарын тээврийг ашиглан, санал тавиад байгаа Япон улс руу адууны мах, булангийн орнуудад хонины махыг экспортлох нь эргээд эдийн засагт ирэх үр өгөөжийг дээшлүүлнэ. Энэ чиглэлээр Засгийн газар дорвитой ажиллах ёстой. Нөгөө талаас малчдын хувьд хөдөлмөрөө хоршин хоршоо байгуулж, малаа эрүүлжүүлэх талд анхаарал тавих ёстойг ч танилцуулгынхаа үеэр онцоллоо. Дэлхийд өнөөдөр Голланд, Шинэ-Зеланд гэсэн хоёр орон хонины махаараа эхний нэг, хоёрдугаарт байр жагсч байна. Харин гуравт Монгол Улс бичигддэг гэнэ. Гадаадын орнууд санал тавьдаг ч, дээр дурдсан тээвэрлэлт. Япон улсаас адууны мах авах санал тавихад тээвэрлэлтийн асуудал дээрээ гацчихаад сууж буй. “МИАТ” компанийн хувьд агаараар мах тээвэрлэх боломжгүй гэсэн хариулт өгснөөс болоод ямар ч байсан ойрын хугацаанд махны экспортоор мөнгө олох төлөвлөгөө хэрэгжихэд бүтэл муутай байх бололтой. Гэхдээ шалтаг тоочоод хойшоо суугаад байж болохгүй, зүтгэх л хэрэгтэй. Ингэж байж гэмээнэ Монгол Улс мал аж ахуйгаас олж байгаа баялагаа дэлхийн зах зээлд гаргаж, дан ганц уул уурхайгаас хараат болох замаас ангижирна.
Дараагийн валют босгох салбар бол аялал жуулчлал. Хүн амаараа Монгол Улстай дүйх орон бол Боствана. Нэг ёсны хоёр сая гаруй хүн амтай, далайд гарцгүй боловч алмааз эрдэнээрээ аялал жуулчлалыг хөгжүүлж чаджээ. Газар нутгийнх нь гуравны хоёр нь үржил шимгүй байхад шүү. Тэгвэл Монгол Улсын хувьд 1.5 сая хавтгай дөрвөлжин км нутгаараа аялал жуулчлалыг хөгжүүлэх боломж дүүрэн байна. Гол нь дэд бүтцээ хөгжүүлэх нь чухал. Аялал жуулчлал хөгжиж байна гэх гоё үгийг салбарын яамнаас жил бүр тайлагнадаг ч дэлхийн жишигтэй харьцуулаад үзвэл манайх сүүл мушгидаг аж. Жишээ нь Балба улс аялал жуулчлалаас ДНБ-ийнхээ 58 хувийг бүрдүүлдэг байхад Монгол Улс ердөө наймхан хувь. Тодруулж хэлбэл, манай жуулчны компаниуд нэг жуулчин ирэхэд 650 ам.доллар л авдаг байна. Харин “Наран туул” худалдааны төв, Их дэлгүүр орчимд зогсож, жуулчдын халаасыг гөвдөг урт гартнуудын хувьд жуулчны компаниудаас ч илүү мөнгийг авчихсан байж болох гэсэн. Тиймээс аялал жуулчлалаас олох орлогыг өсгөхийн тулд төр засаг бас анхаарлаа хандуулах цаг болжээ.
Гурав дахь мөнгө олох салбар нь мэдээлэл технологийн салбар. Асар хурдацтай хөгжиж буй энэ салбарт Монгол Улс амжилттай давхиж яваа. Өнгөрсөн онд энэ салбарынхан татвараар 470 тэрбум төгрөгийг улсад өгчээ. Өөрөөр хэлбэл, энэхүү мөнгөн дүнг ДНБ-нд оруулан тооцвол 10 хувьтай тэнцэх гэнэ. Өнгөрсөн сараас мэдээллийн хурдны зам Монгол Улсыг дайран өнгөрдөг болсноор гадаад орнуудаас валют босгох боломж нээгджээ. Гол нь санаачилгыг ажил хэрэг болгохын тулд хууль эрх зүйн орчинг бүрдүүлэх ёстойгоос гадна өнөөх дээр дурдсан дэд бүтцийн хөгжлийн асуудал тавигдаж байна.