Харин зургаан хувийн хүүтэй зээлээр олгох 100 мянган айлын орон сууц нь хаана байна вэ. Шүүмжлэхдээ биш, энэ ажлын явц ямар байгааг холбогдох мэргэжилтнүүд нь тайлагнаасай гэж хүссэндээ ингэж бичлээ. Зургаан хувийн хүүг олон нийтэд ил харагдаж буй өнцгөөс нь дүгнэвэл ердөө л Орон сууц санхүүжилтийн корпорацийн үүдэнд өргөдөл барин зогсох төрийн албан хаагчдын асуудал болчихсон мэт санагдаж байна. “4000 айлын орон сууц”-аас эзэмшихийн тулд тэд хоёр жилийн хугацааг өнгөрүүлжээ. Найман хувийн хүүтэй зээлээ зургаан хувиар тооцуулаад авчих санаатай хүмүүсийн талаар ярьж байна. Гэтэл хэзээ ч юм моргейжийн зээлийг авч үзэх нь тодорхой гэх төрд ажилладаггүй ч боломжийн орлоготой жирийн иргэдийн хувьд энэ боломж хэзээ нээгдэх нь ч тодорхойгүй хэвээр байна.
“100 мянган айлын орон сууц” хөтөлбөрийн хүрээнд барих барилгаас өнөөдөр ядаж 1000 айлын орон сууцыг барьсан эсэхэд эргэлзэхэд хүрч байна. Яармаг, Нисэх, 100 айл орчимд “ОССК” хэмээн бичсэн хашаануудаас өөр онцлоод харчихмаар зүйл алга. Угаасаа ч тэр хашаанууд дотор нь манаачийн гэрээс өөр юу ч байхгүй.
Хоёр жилийн өмнө “Нарантуул” олон улсын худалдааны төвийн араар байрлах айлуудаас цөөнгүй хэсгийг нь нүүлгэж нэг хашааг 50 сая орчим төгрөгөөр үнэлж байсныг мэдэх юм байна. Хашаагаа газарт оруулж буй айлууд мэдээж орон сууцанд орохыг хүсэж таарна. Гэтэл газар чөлөөлсөн иргэдээс тэр дороо орон сууцанд орчихож байсан нь бас л цөөхөн. Тухайн үед хоёр өрөө байрны зах зээлийн ханшийг 50 сая орчим гэж үзэж байсан ч тэдний олонхи нь гэр хорооллоо сонгожээ. Яагаад гэвэл, тэр үед ашиглалтад оруулж амжаагүй барилгадаа захиалга авах үзэгдэл газар авч байсан. Цонх, хаалгагүй байшинд мөнгөө өгчихөөд удаан хүлээхийг хэн ч хүсэхгүй нь ойлгомжтой. Харин 50 сая төгрөгийнхөө оронд баригдаж буй барилгаас нь сууц авахаар гэрээ хийсэн иргэд хоёр жил ба түүнээс дээш хугацаанд хүлээж байжээ. Ийм хүлээлтүүд 2008 оны эдийн засгийн хямралтай холбоотой байсан. Гэвч хямралын дараа буюу өнөөдөр шинэ байр авахаар хүлээгсэд цөөнгүй байна.
Монголбанкнаас Төрөөс мөнгөний бодлогын талаар 2012 онд баримтлах үндсэн чиглэлийн төслийг боловсруулан өнгөрсөн баасан гарагт УИХ-ын даргад өргөн барилаа. Монгол Улсын макро эдийн засагт гарч байгаа өөрчлөлт, ололтыг дүгнэхээсээ илүү байж болох эрсдэлүүдийг Л.Пүрэвдорж онцолжээ. Монголбанкныхан ирэх онд Засгийн газраас дараах үйлдлийг хүлээж буй бөгөөд тэд үүнийгээ “Эрэлт, нийлүүлэлтийн шок” гэж томъёолж байна. Үндсэн чиглэлийн эргэн тойронд буй асуудлууд дунд нэлээд анхаарал татаж буй энэ “шок”-ийн талаар сонирхлоо. Мэргэжилтнүүдийн үзэж буйгаар нийлүүлэлтийн гаралтай инфляцийн эсрэг мөнгөний бодлогоор хариу үйлдэл хийх нь зохимжгүй гэх. Харин ийм хүндрэлийг Засгийн газраас авах арга хэмжээ илүү бууруулах аж. “Эрэлт, нийлүүлэлтийн шок” гээч зүйлийг нэг талаас бэлэн мөнгө тараалт гэж ойлгож болох ч нөгөө талаас зах зээлийн загвар нь орон сууцны эрэлт, түүнд үндэслэн бий болсон үнийн хөөрөгдөлтэй тун хамаатай гэнэ. Тухайлбал, орон сууц, барилгын материалын үнийг судалсан нэгэн судалгааг энд дурьдаж болно. Өнгөрсөн оны хоёрдугаар улирлаас энэ оны эхний хагас жилийн байдлаар барилгын гол нэр, төрлийн материалууд 8-27 хувиар нэмэгджээ. Орон сууцны үнэд Чингэлтэйд 20.6, Сүхбаатар дүүрэгт 19.6, Хан-Уулд 13.2 хувиар огцом өссөнийг Үндэсний статистикийн хорооны судалгаа харуулжээ. Дээр нь дотоодын үйлдвэрлэлээ нэмэгдүүлнэ гэж барилгын материалын гаалийн татварыг нэмэхээр болоод байгаа. Энэ шийдвэрийг удахгүй хэрэгжүүлэх ч зах зээлд үзүүлэх нөлөө нь ирэх хавраас мэдрэгдэж эхэлнэ. Дээрх шийдвэртэй холбоотой зарим саналыг тоохгүй өнгөрөөж болохгүй санагдсан. Тухайлбал, дотоодын үйлдвэрлэгчид барилгын зах зээл дэх эрэлтийг хангаж чадахгүй бол барилгажуулах ажилд бага гэлтгүй тушаа болох аж.
“100 мянган айлын орон сууц” хөтөлбөрийн эхлэл өнөөдөр Сүхбаатар дүүрэгт долоодугаар хороолол нэрийн дор хэрэгжиж эхэлж байгаа. Энэ хэсгийг орон сууцжуулчихвал цаашид шил шилээ даран орон сууцны хотхонууд бий болно гэсэн. Гэхдээ долоодугаар хорооллын хувьд өнгөрсөн хавар ганц, хоёр айлын хашааг орон сууцаар сольж, түүнийгээ зурагтаар сүр дуулиантайгаар харуулсныг эс тооцвол өнөөдөр нэлийсэн гэр хороолол хэвээр байна. Холбогдох санхүүг нь шийдээгүй тул иргэдийн газрыг худалдаж авч чадахгүй байгаа гэх мэдээлэл гарч байсан. Уг нь санхүүжилтийг нь Засгийн газраас гаргаж буй 300 тэрбум төгрөгийн бондоор шийдэхээр болсон. Энэхүү бондоос төвлөрүүлэх мөнгө үнэндээ дэд бүтэц, газар худалдан авахад зарцуулагдах учиртай. Дараагийн эх үүсвэр нь уул уурхайн төслүүдийн урьдчилгаа төлбөр. Тавантолгойн үйл ажиллагаа ирэх сонгуулийг дуустал гацаанд орж болзошгүй талаарх мэдээлэл цацагдаж эхэлсэн болохоор энэ мөнгөнд шууд найдах нь ажил удаашруулахаас цаашгүй бололтой. Мөн дараагийн эх үүсвэр нь дотоодын банкуудын санхүүжилт юм билээ. Банкуудаас хөрөнгө хэрхэн татах нь ойлгомжгүй, холбогдох эрхзүйн орчин нь бүрдээгүй үед энэ талаар ярих нь мөн л бүтээн байгуулалтын ажлыг улам хойш татах биз. Тэгээд ч төв банкны бодлогын хүүг дахин нэмэх шаардлагын талаар ярьж байгаа энэ үед банкны зээлийн талаар ярих нь бас л цаг үрэх төдий хэрэг болжээ.
"Улс төрийн тойм" сонин