
Олон хүүхэдтэй айлд бол энэ хамгийн том дарамт учруулна. Нэг ахынхаа сурах бичгийг нөгөө дүү нь анги дэвшээд ашиглах боломжгүй. Энэ тохиолдолд ахиад өөр шинэ сурах бичиг худалдаж авна. Сурах бичиг дунджаар 5-10 мянган төгрөгийн үнэтэй. Бүх зүйл мөнгөөр хэмжигдэх болсон энэ цагт үнэгүй юм байхгүй шүү дээ. Тэгвэл тухайн сурах бичиг ханшдаа таарсан мэдлэг олгохуйц, чанартай юу гэх асуулт ургана. Харамсалтай нь үгүй. Тэр ч бүү хэл алдаа мадаг ихтэй төдийгүй Монгол хэлний ном л гэхэд үг үсэг, найруулгын алдаатай байх нь элбэг. Алдаатай сурах бичиг бүтээгчидтэй хариуцлага тооцдоггүй. Үүний уршгаар тав, эсвэл зургадугаар ангийн нэг хичээлийн сурах бичиг л гэхэд доод тал нь хоёр, дээд тал нь зургаа байгаа нь нууц биш.
“Нарантуул”-аар нэг хөглөрч байдаг хятадын хямдхан бүтээгдэхүүн шиг л сурах бичгийн аадар жилийн жилд сургуулиудыг дарж байна. Зах зээлийн өрсөлдөөний эрүүл зарчим энд үйлчлэхгүй. Тиймээс үнэхээр сайн сурах бичиг цагийн шүүлтүүрт тунаж, тааруу муу нь зах зээлээс шахагдана гэсэн ойлголт байдаггүй нь харамсалтай. Тухайн багш аль илүү хувь өгье гэсэн нөхрийн сурах бичгийг эцэг, эхчүүдийг авахыг шаардахаас бус сайныг нь гэх шаардлага байхгүй.
Энэ зарчим сурагчийн дүрэмт хувцаст ч харилцан адилаар үйлчилнэ. “Бат зүү” гээч оёдлын компанийг энд бас дурдаж болно. Сурагчдын дүрэмт хувцасыг дангаар ханган нийлүүлэгч монополь энэхүү компани хэн нэгэн эрх мэдэлтний дэмжлэгтэйгээр бараг нийслэлийн бүхий л сургуулийн дүрэмт хувцасыг нийлүүлдэг. Харамсалтай нь “хамгийн сайн” гэх тодотголтой дүрэмт хувцас нь төд удалгүй “бөөстөж”, хүүхдүүдийн гарын ая даахгүй урагдаж, тэр ч бүү хэл нийлэг материалаар хийсэн учраас ямар ч агаар салхи нэвтрүүлэхгүй хүүхдийн биед сөргөөр нөлөөлдөг үй олон жишээ бий. Тэгсэн хэрнээ тэнгэрт хадсан үнэтэй. Үнэтэй дүрэмт хувцас бүү хэл хүүхдийнхээ гутлыг хүчирч дөнгөхгүй байгаа эцэг, эхчүүдэд энэ ямар их дарамт учруулдагийг тэд төсөөлөхийг ч хүсэхгүй.
Үндэсний өөр үйлдвэрлэгчид цэвэр даавуугаар, хямд үнэтэй дүрэмт хувцас нийлүүлэх санал тавьдаг ч танил талгүйгээсээ болоод төдийлөн амжилтад хүрдэггүй. Нөгөөтэйгүүр тэд өөрсдөд нь дүрэмт хувцас нийлүүлэх эрх олгох түшмэд, багш нарт өгөх татаасыг бүтээгдэхүүний үнэд шингээж өгөөгүй учраас хувь хүртээхийг зөвшөөрөхгүй. Сургуулийн удирдлагын зүгээс хувь хүртээгээгүй учраас тэдний дүрэмт хувцасыг авахгүй. Ердөө л энэ. Иймэрхүү байдлаар сургуультай, сурагчтай, боловсролтой холбоотой бүх зүйл бохироос бохир бизнес болон хувирчээ. Тэгсэн хэрнээ “Бидэнд бага цалин єгч байна. Бvр ихийг єгєх ёстой. Ингэж байгаа маань Монголын ирээдүйн төлөө” гэх мэт өөрсдөөрөө омогших үйлдэл их гаргана. Хариуцлагын тухай асуудал болоход бүхнийг бусад руу булзаах нь олонтаа. Эцэст нь хэлэхэд боловсролын салбарын тулга тойрсон тооцооны богино ухаан, асуудлыг зоосны нүхээр харах сэтгэлгээ монголчуудыг туйлдуулж байна.
Л.НАРАНТӨГС