Төлбөргүй, бас дээр нь хувцсаар хангадаг хэдхэн дээд сургууль бий. Цагдаагийн академи, Хилийн цэргийн дээд сургууль, Батлан хамгаалахын их сургууль, Үндэсний тагнуулын академи гээд л. Оюутнууд нь төрөөс бүх л зардлаа гаргуулан сураад дараа нь баталгаатай ажлын байраар хангагддаг. Тэр ч байтугай төгсөөд ажил дээр гарсан хойно нь сурсан жилийг нь ажилласан жилд нь тооцож нэмэгдэл цалин, амралт, бас тэтгэвэр олгодог. Юуны тулд төрөөс ийнхүү анхаарч байна вэ гэвэл ганцхан хариулттай. Тэдний ажиллах, хүчээ өгөх байгууллага нь нийгмийн хэв журам, үндэсний аюулгүй байдал, улс орны тусгаар тогтнол гээд амин чухал асуудлуудыг эрхлэн гүйцэтгэдэг. Дархан хилийн манаа, гэмт хэрэг зөрчлөөс урьдчилан сэргийлэх, сөрөх болон дотоодын тагнуулын үйл ажиллагааг чухам дээрх сургуулиудыг төгсөгчид л удирдан зохион байгуулах үүрэг хүлээнэ. Ирээдүйн офицер, удирдах боловсон хүчнийг тэнд л бэлтгэнэ.
Цагдаагийн академи гэхэд л зөвхөн цагдаагийн албан хаагчид төдийгүй шүүхийн шийдвэр гүйцэтгэх байгууллага болон онцгой байдлын ажилтнуудыг төгсгөж гаргадаг. Хэв журам хамгаалах, мөрдөн байцаалт явуулах, шоронгийн харуул хамгаалалтыг зохион байгуулах, гал түймэртэй тэмцэж, үер усны аюулаас урьдчилан сэргийлэн цас зуднаар иргэдээ хамгаалах үүрэгтэй бүхий л албан хаагчдыг нэг дор бэлтгэдэг. Энэ бүтэц нь олон жил багагүй шүүмжлэлийг дагуулсаар ирсэн боловч энэ зун Засгийн газар шийдвэр гаргаж, өөр сургуулиудтай нэгтгэн их сургууль шинээр байгуулж, дотоодын цэргийн нэг, хилийн цэргийн нэг ангийг татан буулгаж нэгтгэх шийдвэр гаргасан. Ийнхүү шийдвэр гаргахдаа батлан хамгаалах тухай хуулийн холбогдох заалтыг хайхралгүйгээр Ерөнхийлөгчтэй зөвшилцөөгүй тул уг шийдвэрийг хүчингүй болгох нь зүйтэй хэмээн Ерөнхийлөгч байр сууриа илэрхийлсэн байна. Сайтар эргэцүүлбэл сургуулиудыг нэгтгэсэн энэхүү явдал нь үндэсний аюулгүй байдалтай шууд хамааралтай болж байгаа юм. Жишээ нь тагнуулын академид жилд хэчнээн хүн элсэв, юу сургаж байна, ямар хүмүүс сурч байна гэдэг нь олон нийтэд нээлттэй байдаггүй. Аль ч талаасаа бодсон энэ нь зөв. Гэтэл олон нийтэд нээлттэй ажиллах бусад сургуультай нэгтгэснээр төсөв хөрөнгө, хичээлийн хөтөлбөр, багшлах боловсон хүчин, оюутнуудтай холбоотой олон асуудал үүснэ. Цагдаа бол гэмт хэрэг зөрчлөөс урьдчилан сэргийлэх, таслан зогсоох, нийгмийн хэв журмыг хангах үүрэгтэй байгууллага. Хар үгээр бол эрүүгийн гэмт хэрэгтнүүдтэй тэмцэнэ, барьж илрүүлснийг нь шүүхийн шийдвэр гүйцэтгэх албаныхан хорино. Тагнуулынхан гадаад орны тагнуулын үйл ажиллагаа, үндэсний аюулгүй байдалтай холбоотой зарим төрлийн гэмт хэрэгтэй тэмцэж, монгол төрийн нүд, чих болдог. Энэ бол наад захын жишээ. Цаашилбал өнөөгийн бүтцээрээ Цагдаа, Цагдаагийн академи нь Хууль зүй, дотоод хэргийн яамны бүтцэд багтдаг бол Тагнуулын ерөнхий газар нь Ерөнхий сайдын эрх мэдлийн хүрээнд багтдаг. Энэ хоёр байгууллагын чиг үүргийг хилийн цэргийнхтэй ч харьцуулахын арга байхгүй. Бүгд огт өөр чиг үүрэг бүхий байгууллагууд юм. Өнгөн дээрээ хэдэн сургуулийн тухай асуудал яригдаж буй мэт боловч энд Монгол төрийн “Хүчний” гэж нэрлэгддэг байгууллагуудын ирээдүйн хүний нөөц, боловсролын тухай асар чухал асуудал яригдаж байгааг хаа хаанаа анхаарах учиртай. Нэг анги, нэг курсээрээ элгэмсэх, дээд, доод курсээрээ талцах, эсхүл хувийн харилцаагаар нягт холбогдож ажилладаг монгол уламжлалаа бодсон ч харилцан адилгүй чиг үүрэг бүхий байгууллагын ажилтнуудыг бэлтгэх хүний нөөцийн бодлогыг нэгтгэх нь сайн үр дүнд хүргэхгүй.
Өнөөгийн Хууль зүй, дотоод хэргийн яам бол хуучны Нийгмийг аюулаас хамгаалах яам биш ээ. Бид хүчний байгууллагууд нь огт өөр бүтцээр ажиллах ёстой нийгмийн чиг баримжааг тэртээ хорин жилийн өмнө сонгосон. Даяаршиж байгаа мэт боловч үндэстэн хоорондын харилцаа улам л ээдрээтэй болж байгаа энэ цаг үед амин чухал үүрэгтэй байгууллагуудынхаа боловсон хүчний бодлогоор туршилт хийх нь ч эрсдэлтэй. Зарим хүний эрх мэдэл нэмэгдэж, зарим нь шинэ албан тушаалд томилогдож байгаа нь тэдний л эрх ашиг болохоос Монгол Улсын маань эрх ашиг огт биш юм.
Харин Цагдаагийн академид мөрдөн байцаагчдыг тусгайлан бэлтгэх асуудлыг хөндсөн бол өөр хэрэг. Өнөөдөр ихэнх хэрэг дээр мөрдөн байцаалт биш, зөвхөн “байцаалт”-ын үйл ажиллагаа явагддаг. Баахан хүн байцаана, түүнийгээ бичиж авна. Харин мөрдөлт жинхэнэ утгаараа явагдахгүй. Ядаж л өдөр тутмын хэргүүд дээр хэргийн газраас хурууны хээ авдаггүй. Хулгайд юмаа алдсан хүн өөрөө л гүйнэ үү гэхээс байцаагч нь хөдөлдөггүй. “Тэр авсан байх магадлалтай, яагаад гэвэл…” гээд таамаглал дэвшүүлбэл “Тэр хүнээ олоод ир. Би асуугаад өгье” гэсэншүү юм ярьцгаана. Ийм байхад юун тэр ДНК-ийн шинжилгээ, гадны кинон дээр гардаг нарийн шинжилгээ судалгаа.
Үүнийг засч залруулах арга зам бол мөрдөгчдийг тусад нь бэлтгэх, гадны зочид төлөөлөгчдийн замд “Хүн хашаа” хийлгэж, хэв журмын ажилтай хутгалдуулалгүйгээр мөрдөх үйл ажиллагаанд нь чиглүүлэх, өнөөгийн дэлхий ертөнцөд аль хэдийнэ нээгдэж, нэвтрээд олон жил болж байгаа судалгаа шинжилгээний ололтуудад сургах асуудал байсаар, энэхүү асуудал нь шийдвэрлэгдэхгүй хууль зүйн системийн нэг идээ буглаа болсоор байхад шийдэхгүй мөртлөө олон сургуулийг нэгтгэж, “дотоод хэргийн” хэмээх том малгай өмсгөж бантан зуурахын учир юусан билээ.