Намуудыг төрөөс санхүүжүүлнэ | News.MN

Намуудыг төрөөс санхүүжүүлнэ

Хуучирсан мэдээ: 2018.03.13-нд нийтлэгдсэн

Намуудыг төрөөс санхүүжүүлнэ

Намуудыг төрөөс санхүүжүүлнэ

УИХ-ын хаврын чуулганаар Улс төрийн намын тухай хуулийн төслийг /шинэчилсэн найруулга/ хэлэлцэн батлахаар жагсаалтад багтаасан.

УИХ-ын даргын захирамжаар байгуулагдсан ажлын хэсэг Улс төрийн намын тухай хуулийн төслийг боловсруулж буй юм. Эл төсөл эцсийн хувилбараар биежээгүй байгаа ч зарим хувилбарууд ил болоод байна. Тухайлбал, улс төрийн намуудыг сонгуульд үзүүлсэн амжилтаар нь төрөөс санхүүжүүлэхээс эхлээд нам ямар үйл ажиллагаа эрхлэх вэ гэдгийг нарийвчилж зааж өгч мэдэх нь. Энэ тухай мэдээллийг тоймлон хүргэе.

Сонгуулийн амжилтаар нь төрөөс санхүүжүүлнэ

Ажлын хэсэг Улс төрийн намын тухай хуулийн төслийг боловсруулахдаа анх нам нь парламентад суудалтай, суудалгүйгээсээ үл хамаарч төрөөс 100 хувь санхүүжилт авдаг байхаар заалт тусгажээ. Гэвч эдийн засаг хүнд нөхцөлд бүх намууд төрөөс 100 хувь санхүүжих нь эргээд төсөвт дараа болох эрсдэлтэй тул сонгуульд үзүүлсэн амжилтаараа санхүүждэг байх нь илүү оновчтой гэж үзсэн байна.

Ийм саналыг эрдэмтэд мөн ирүүлжээ. Ингэхдээ сонгуульд өрсөлдсөн нам нийт сонгогчдоос 1-ээс дээш хувийн санал авсан нөхцөлд хувь тэнцүүлэх хэлбэрээр төрөөс санхүүжилт авах эрхтэй байж болохоор зохицуулалт тусгах боломжтой гэнэ. Одоогоор босгыг нарийн заагаагүй ч санхүүжилтийг дээрх байдлаар хуульчилсан нөхцөлд намууд бэхжих, эрх баригчдад тавих хяналт сайжрах сайн талтай гэж үзэж байна.

Учир нь өнөөдрийн хуулиар улс төрийн нам нь гишүүний татвар, хувь хүн, хуулийн этгээдийн хандив, парламентад суудалтай нам нь нэмж суудлынхаа тоогоор төсвөөс санхүүждэг. Энэ нь эргээд нам мөнгөтэй компани, бизнесмений халаасанд багтах, цаашлаад төрийн бодлогод нөлөөлөх зэрэг сөрөг үр дагаврыг дагуулж байгаа аж. Өөрөөр хэлбэл, намуудыг хувь хүн, хуулийн этгээдээс хандив авахыг хориглох шаардлага байгаа ч төрөөс 100 хувь санхүүжилт авдаг тогтолцоонд шилжээгүй цагт улс төрийн нам бусдаас хараат бусаар үйл ажиллагаа явуулахад бэрхшээлтэй болох юм байна. Тиймээс сонгуульд үзүүлсэн амжилтаасаа хамаарч төрөөс тодорхой хэмжээний санхүүжилт авсан ч хувь хүн, хуулийн этгээдээс авах хандивыг нь хэсэг хугацаанд хүлээн зөвшөөрөхөөс аргагүй гэж үзжээ. Гол нь санхүүжилтийг нь илүү олон нийтийн хяналтад байлгах зохицуулалтыг нарийн заах боломжтой гэдэг саналыг эрдэмтэд ирүүлсэн байна. Тодруулбал, улс төрийн нам нь орлогоо тогтмол олон нийтэд тайлагнах, санхүүдээ аудит хийлгэх. Санхүүжилтээ олон нийтэд тайлагнаагүй тохиолдолд төрөөс олгох дараагийн санхүүжилтийг нь зогсоох, цаашлаад сонгуульд оролцуулахгүй байхаар эрхийг нь хязгаарлах боломжтой гэж үзэж байна.

Үндсэн хууль зөрчсөн үйл ажиллагаа явуулахыг хориглоно

Улс төрийн зарим нам үндэсний эв нэгдэлд харшлах, засаглалын тогтолцоотой харшлах үйл ажиллагааг явуулдаг болжээ.

Хүчин төгөлдөр үйлчилж байгаа Улс төрийн намын тухай хуульд нам ямар үйл ажиллагаа явуулах вэ гэдгийг нарийвчлан заагаагүй аж. Иймээс энэ асуудлыг дээрх хуульд зохицуулах шаардлагатай гэж үзсэн байна.

Ажлын хэсгийн гишүүн, УИХ-ын гишүүн Т.Аюурсайханы танилцуулснаар бол улс төрийн нам нь Монгол Улсын Үндсэн хуулийн зүйл заалтыг хэрэгжүүлэх үүрэг хүлээнэ. Үүнд ардчиллыг бэхжүүлэх, үндэсний эв нэгдлийг хангах. Гаргасан улс төрийн шийдвэр нь гадаад харилцаа, засаглалын тогтолцоотой харшлахгүй байх.

Үзэл баримтлалынхаа дагуу үйл ажиллагаа явуулах. Төрийн алба болон улс төрийн намын зааг ялгааг төгөлдөржүүлэх.

Улс төрийн намуудыг бодлогын нам болгож төгөлдөржүүлэх. Ингэхийн тулд нийтийн эрх ашгийг эрхэмлэх, гаргасан шийдвэр нь хамтынх байх.

Улс төрийн нам нь дэргэдээ судалгаа хөгжлийн сантай байхаар зохицуулалтыг нь нарийвчлах. Тус сан нь намаасаа хараат бусаар ажиллаж бодлого боловсруулдаг байх. Гишүүдээ сургах соён гэгээрүүлэх үүргийг нам хүлээх.

Мөн намыг бүртгэх, татан буулгах, санхүүд нь тавих хяналтыг Сонгуулийн ерөнхий хороонд шилжүүлэх боломжтой гэдэг хувилбар ч яригдаж байна.

Одоо үйлчилж байгаа хуулиар намыг бүртгэх, татан буулгах асуудлыг Улсын дээд шүүх, санхүүд нь хяналт тавих асуудлыг Аудитын газар хариуцдаг. Харин дээрх хувилбар төсөлд сууж, батлагдсан нөхцөлд Сонгуулийн ерөнхий хороо зөвхөн сонгууль зохион байгуулах үүрэгтэй бус улс төрийн намуудын санхүүжилтэд хяналт тавихаас гадна нам байгуулагдах, татан буугдах эсэхийг шийддэг том эрхтэй болно гэсэн үг юм.

Г.ДАРЬ

26 сэтгэгдэл

News.mn сайтад сэтгэгдэл оруулахад анхаарах зүйлс

Avatar

Зочин 2018-03-13 66.181.190.47

Намуудыг төрөөс санхүүжүүлэх буруу. Санхүүгийн дэмжлэгийг УИХ-д авсан суудлын тоог харгалзан үзүүлдэг байж болно. Намыг гишүүнчлэлгүй болгох цаг болсон. Мөн одоо нам төвтэй төрлүү орчихсоноо эргэж харах ёстой.

Avatar

Да 2018-03-13 66.181.160.104

Энэ зөв шүү дээ. Монгол улс улс төрийн намуудаа төсвөөс санхүүжүүлээгүйн улмаас намуудаа хэн мөнгөтэй зальтай гадаад дотоодын үл бүтэх хүмүүс, бүлэглэлүүдийн гарт оруулчихсан юм. Өөрөөр хэлбэл төрийнхөө бодлогыг тэдний мэдэлд өгчихсөн гэсэн үг. Тэд хэзээ ч сайн сайхан болгохыг хүсэхгүй. 1990 оны үед тухайн үеийн МАХН төсвөөс асар их хэмжээний мөнгөөр санхүүждэг байлаа. Шинэ намуудаа өлгийтэй үед нь амийг нь хороохын тулд бүх санхүүжилтийг зогсоочихсон хэрэг. Ардчилалын хамгийн том алдаа энд байлаа. Яаж санхүүжүүлэх вэ гэхээр нийт сонгогчдоос хэдэн хүний санал авч чадаж тэр хүнийх нь тоог мөнгө болгоод л төсөв өгөх хэрэгтэй. Бас нийт сонгогчдод санал өгсөнийх нь төлөө мөнгө өгөх хэрэгтэй. Ингэж байж нам шиг намуудтай болно.

Avatar

Хүннү 2018-03-13 202.179.27.135

Хэний мөнгөөр нам санхүүжүүлэх гээд байгаа юм. Ард түмний татварын мөнгөөөрүү, Зөрчлийн хуулиар торгосон мөнгөөр үү? Энэ бол хэтэрсэн асуудал байна. Энэ нам гэдэг үзэл сурталдаа автсан балай бүлгэлээс чинь болж улс эх орон маань туйлдаж, ард түмэн хоорондоо эвлэрхээ болиод байна. Тийм балай хүчнүүдийг төр санхүүжүүлэх асуудал байж болохгүй.

Avatar

Байж болох л юм 2018-03-13 202.179.27.25

Байж болох л юм. Гэхдээ эхлээд одоо хөрөнгийг нь хураах хэрэгтэй.

Avatar

gan 2018-03-13 103.229.122.52

Namiig turuus sanhuujuuleh ni buruu gishuud demjigchideesee sanhuujiltei bosgoh heregtei nam bol uzel barimtlaliin negdel huuli bus sanhuujilt mungu ugaaj baigaa esehiig prokurooriin baiguulaga bainga anhaarch baih heregtei olon jil turuus todorhoi hemjeegeer sanhuijuulej irsench yamarch. ur dun garaagui ehleed uuriiguu zas daraa ni geree zas ajil bizness erhel mungutei bol tegeed turuu zasah tuhai bod nam dagaad bugdiig ni neg shiideh gej zutgeh hereggui !!!

Avatar

зочин 2018-03-13 103.26.193.8

Татварын менгеер уу. Яаж сэтгэж чадаж бнаа.

Avatar

Долбоёбы 2018-03-13 182.160.37.140

Идите все на хуй

Avatar

Зочин 2018-03-13 202.179.24.64

юу солиороод байгаа пиз аа нар вэ яахлаараа эд нарыг мөнгийг бид нараас авсан татвараа төлөх ёстой юм Дуртай бол өөрсдөө санхүүгээ босго Тэртээ тэргүй дараа нь иддэгээс хойш

Avatar

Иргэн 2018-03-13 66.181.191.201

Намын хатуу гишүүнчлэлийг өолимоор юм

Avatar

Зочин 2018-03-13 202.9.44.73

Та нар сэрж бос л доо яасан хүлцэнгүй байнаа удахгүй бүгд гуйлагчин болох нь байна шүү дээ.

Avatar

Монгол 2018-03-13 107.181.69.135

бид нийтээрээ их л тарчиг ядуу байсан даа . чи лав тийм л орчноос гарсан байх ? мартчихдаг юм байна. Хэзээ нийтээрээ баян тансаг байсан юм ????

Avatar

Зочин 2018-03-13 202.9.44.73

Болио пяхлуунууд өөрсдийн намдаа татвар төлөгчдийн мөнгийг авахгүй шүү. Гишүүнчлэлгүй нам болоод татвараараа санхүүжилдээ босцгоо дарлагдсан ардуудаа энэ арай хэтэрнээ.

Avatar

Зочин 2018-03-13 202.179.31.53

ажлын байр гаргахын оронд, олон тооны намын шаханы дуракуудыг цайланжуулах нь их буруу ард түмний татврын мөнгөөр намуудыг тоглолт хийх нь ээ

Avatar

Зочин 2018-03-13 202.21.106.101

энэ бол тэнэглэлийн хязгаар. байж болохгүй зүйл. улс төрчид улсын мөнгийг яаж идье гэсэндээ арга ядаж байх шиг байна даа

Avatar

Зочин 2018-03-13 202.21.109.157

Монгол улсад олон нам ер нь нам гэж хэрэг алга бүгдийг тараах хэрэгтэй. Хаант засаг л чухал даа

Avatar

Зочин 2018-03-13 202.179.24.143

Зөв л дөө. Энэ хуулийг МАН-ынхан дангаараа шийдэж байгаа асуудал биш. Бусад жижиг намууд бас энэ хуулийг шаардаад байгаа юм. Миний хувийн бодол бол энэ зөв. Харин хяналт тавих хэсгийг нь маш сайн боловсруулж төгөлдөржүүлэх хэрэгтэй. Мөнгө ч яахав авдаг юм байж гэхдээ зарцуулалт нь шилэнээс шилэн байх ёстой.

Avatar

Зочин 2018-03-13 64.119.19.248

Namd mongo ogohguin tuld bi songuuli ogohgui

Avatar

Зочин 2018-03-13 202.9.41.113

Peeeeee arai ch deer, huuhduuded bugded ni mungu ugch chadahg husehgui bj, nam sanhuujuuleh bolohoor arai ch deee, eeeeeeeee chaaaaavaaaas yavaaaa daanchig,

Avatar

Tord Nam khereggyi. Tord toriin zvtgeltengvvd kheregtei 2018-03-13

Tord Nam khereggyi. Tord toriin zvtgeltengvvd kheregtei

Avatar

Зочин 2018-03-13 66.181.185.25

KHAANAAS IRSEN MALNUUD IIM GALZUU KHUNEES GARAKHGUY TENEG YUM SEDEED YAWDAG BAYNAA?

Avatar

зочин 2018-03-13 202.9.40.104

НАМУУДЫГ ТӨРӨӨС САНХҮҮЖҮҮЛЖ БОЛОХГҮЙ. ЭРС ЭСЭРГҮҮЦЭЖ БАЙНА !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Avatar

Санал 2018-03-13 202.9.42.54

Энд хоёр том алдаа байна. 1рт намуудыг улсын төсвөөс 100 хувь санхүүжүүлж болохгүй тэгвэл төрөөс хамаарсан төрийн байгуулллага болоод хувирна. 2рт бүх намыг төсвөөс санхүүжүүлдэг улс дэлхийн хаана ч байхгүй. Тэгэх .м бол хүн бүр нам байгуулаад санхүүжилт аваад байна биз дээ. Залуу улс төрчид зоригтой ч бодлогогүй юм даа

Avatar

САНАЛ 2018-03-13 202.179.27.210

Амжилтаар нь гэдгийг ойлгосонгүй. Ер нь өнөөгийн нийгмээс харж байхад яам болгоноор мэргэжлийн бус орон тооноос хэтэрсэн мэргэжмлтэнгээр дүүрч. Тэгэхээр 2 парламенттай болоод ард түмнээс олон санал авсан нь дээд, арай бага тэгэхдээ боломжийн санал авсан намууд доод парламентад жинхэнэ мэргэжлийн архагуудыг шигшиж оруулдаг болчуул бас л өөр болно шүү!!!!!

Avatar

АНУ-ын хуулийг шууд авъя. 2018-03-13 202.21.106.150

Одоогийн УИХ-ын бодит байдал бол, хууль санаачилж батласан биш батлаагүй ч биш, хэдэн цоорхой хуультай ч биш хуульгүй биш, хэдэн УИХ-ын гишүүд нь хуралдаа суусан ч биш суугаагүй ч биш, ёстой өөх ч биш мах ч биш гэдэг шиг л байна. Энэ маягаар бол дахиад 100-н жил болсон ч зайлшгүй шаардлагатай, чанарын шаардлага хангасан цоорхой багатай хуулиудыг боловсруулж яагаад ч амжихгүй. Ингэж хоёрын хооронд салгалаж цаг алдсаар байтал Монгол дэлхийн хөгжлөөс хоцорч, Монголчууд бүхэлдээ хохирч байна. Ингэж байхаар АНУ-ын бүх хуулийг тэр чигээр нь бүхлээр нь шууд аваад, дараа нь Монголын нөхцөлд тохирсон өөрчлөлтүүдийг хийсэн нь хавьгүй хурдан. Америк хүн Монгол хүн яг адилхан баадаг шээдэг, иддэг уудаг, инээдэг уйлдаг, ганцхан ялгаа нь Америк хүн чөлөөтэй сэтгэж аврага бүтээн байгуулалт хийж, ангараг гариг дээр аппарат буулгаж чадаж байхад, Монголчууд ардын хувьсгал гэх Оросуудын зохиосон үлгэрийг давтаж, Оросууд бол бурхан гэх коммунист сурталдаа ямарч эргэлзээгүй бат итгэсэн шигээ эргүүтсэн төлөг шиг байгаа газартаа дороо хий эргээд байна. АНУ 1776 онд батласан Үндсэн хуулиндаа ,бараг гар хүрээгүй. Харин АНУ-ын салбар хуулиуд гэвэл хэдэн сая болох байх. Манай УИХ энэ маягаар ажиллавал зайлшгүй хэрэгтэй сая орчим хуулийг батлана гэвэл дахиад 1000 жил болсон ч батлаж амжихгүй.

Avatar

АНУ-ын хуулийг шууд авъя. 2018-03-13 202.21.106.150

Одоогийн УИХ-ын бодит байдал бол, хууль санаачилж батласан биш батлаагүй ч биш, хэдэн цоорхой хуультай ч биш хуульгүй биш, хэдэн УИХ-ын гишүүд нь хуралдаа суусан ч биш суугаагүй ч биш, ёстой өөх ч биш мах ч биш гэдэг шиг л байна. Энэ маягаар бол дахиад 100-н жил болсон ч зайлшгүй шаардлагатай, чанарын шаардлага хангасан цоорхой багатай хуулиудыг боловсруулж яагаад ч амжихгүй. Ингэж хоёрын хооронд салгалаж цаг алдсаар байтал Монгол дэлхийн хөгжлөөс хоцорч, Монголчууд бүхэлдээ хохирч байна. Ингэж байхаар АНУ-ын бүх хуулийг тэр чигээр нь бүхлээр нь шууд аваад, дараа нь Монголын нөхцөлд тохирсон өөрчлөлтүүдийг хийсэн нь хавьгүй хурдан. Америк хүн Монгол хүн яг адилхан баадаг шээдэг, иддэг уудаг, инээдэг уйлдаг, ганцхан ялгаа нь Америк хүн чөлөөтэй сэтгэж аврага бүтээн байгуулалт хийж, ангараг гариг дээр аппарат буулгаж чадаж байхад, Монголчууд ардын хувьсгал гэх Оросуудын зохиосон үлгэрийг давтсан шигээ эргүүтсэн төлөг шиг байгаа газартаа хий эргээд байна. АНУ 1776 онд батласан Үндсэн хуулиндаа ,бараг гар хүрээгүй. Харин АНУ-ын салбар хуулиуд гэвэл хэдэн сая болох байх. Манай УИХ энэ маягаар ажиллавал зайлшгүй хэрэгтэй сая орчим хуулийг батлана гэвэл дахиад 1000 жил болсон ч батлаж амжихгүй.

Avatar

Иргэн 2018-03-13 119.40.99.2

Элбэгдоржийн санал болгосон хувилбар боломжийн болсон байсан даанч хулчигнаад эргүүлж татсан_ өмнөхөө харж сайн зүйлийг өвлөж авах хэрэгтэй шүү

NewsMN Гар утасны хувилбар Татах
NEWS.mn

Мэдээллийн эх сурвалж