-Хичээлийн шинэ жил эхлэхэд хоёрхон долоо хоног үлдэж байна. Ингэхэд нийслэлийн сургууль, цэцэрлэгүүдийн засвар дууссан уу. Ер нь хичээлийн шинэ жилийн бэлтгэл хэдэн хувьтай байна. Учир нь урьд өмнө нь зарим сургууль, цэцэрлэгийн засвар хугацаандаа дуусаагүйгээс болоод есдүгээр сарын 1-нд үүдээ нээж чадахгүй тохиолдол цөөнгүй гарсан?
-Нийслэлийн хэмжээнд өнөөдрийн байдлаар 200 гаруй ерөнхий боловсролын сургууль, 200 гаруй цэцэрлэг төрийн болон төрийн бус өмчийн хэлбэрээр үйл ажиллагаагаа явуулж байна. Боловсролын үйлчилгээг хүүхэд багачуудад хүргэх ажлын 30-40 хувийг хувийн хэвшлийнхэн гүйцэтгэж байна. Өөрөөр хэлбэл, хувийн цэцэрлэг сургууль төрийн гүйцэтгэх ёстой үүргээс 10-аад жил хуваалцаж ирлээ. Энэ жил Боловсрол, соёл, шинжлэх ухааны сайдын багцаас 1,5 тэрбум төгрөгийг сургууль, цэцэрлэгийн засварт зориулан гаргаад байгаа. Дээрх мөнгөөр 23 сургууль, 18 цэцэрлэгийг засч янзаллаа. Сургууль, цэцэрлэгийн барилгууд маш их хуучирсан. Ихэнх нь баригдаад 50-60 жил болчихсон учраас засч янзлахад маш хөрөнгө мөнгө хэрэгтэй болдог. Тиймээс сургуулийн дээврийг нь сольж янзаллаа. Цахилгаан, сантехникийн шугам сүлжээг нь шинэчилсэн. Мөн зарим сургуулийн цонхыг вакуумжуулаад байна. Хуучны барилгын цонх нь муу, агаар сийгдэг, дулаан их алддаг болохоор өвлийн цагт хүүхэд даарч, зутраад байна гэх гомдлыг эцэг эхүүд нэлээд гаргадаг учраас сургуулийн вакуумжуулах ажлыг хийсэн. Өнөөдрийн байдлаар сургууль цэцэрлэгийн засварын ажил 85-90 хувьтай байна гэж дүгнэж байна. Өнгөрсөн долоо хоногт нийслэлийн зургаан дүүргээр явж, засварын ажил нь хараахан дуусаагүй байгаа сургууль, цэцэрлэгүүдийн үйл ажиллагаатай танилцсан. Тэгээд тэдэнд наймдугаар сарын 20-ны дотор засвар үйлчилгээгээ дуусга гэсэн үүрэг өгсөн. Тэгэхээр есдүгээр сарын 1-нд бүх цэцэрлэг сургууль хүүхдүүдээ хүлээж авахад бэлэн болчихно гэдэгт итгэлтэй байна.
-Мэргэжлийн байгууллагуудаас нийслэлийн ерөнхий боловсролын сургууль цэцэрлэгийн нэлээд олон нь газар хөдлөлтийг тэсвэрлэхгүй гэсэн дүгнэлтийг өнгөрсөн хавар гаргасан.Энэ шалгалтын мөрөөр ямар ажлууд хийж байна?
-Улаанбаатарын барилга ямар байгаа талаарх бодит дүгнэлтийг гаргахаар холбогдох газруудаас өнгөрсөн хавар судалгаа хийсэн юм билээ. Дээрх судалгаагаар сургууль, цэцэрлэгийн ихэнх нь газар хөдлөлтийг тэсвэрлэхгүй гэсэн дүгнэлтэд хүрсэн. Энэ асуудалд Боловсрол, соёл шинжлэх ухааны сайд нааштайгаар хандаж үндсэндээ Баянгол дүүргийн 97 дугаар сургууль, 70 дугаар сургуулийг сургалтын зориулалтаар ашиглах боломжгүй гэсэн мэргэжлийн байгууллагуудын дүгнэлтийн дагуу нураагаад оронд нь шинэ барилга барихаар төсөл хөтөлбөрийг улсын төсвийн мөнгөөр хийхээр болсон байгаа. Үүний дагуу гүйцэтгэгчийг сонгон шалгаруулаад 2-3 сургуулийн барилгыг нураагаад оронд нь шинэ барилга барих ажлыг энэ намар эхлүүлэх юм. Он гарангуут үндсэндээ уг сургуулийн барилгыг ашиглалтад оруулах бодолтой байна. Ер нь боловсролын салбарт хийгдэж буй хөрөнгө оруулалт сүүлийн жилүүдэд тогтмоол өсөлттэй байгаа. Нэг хэсэг эмнэлгүүдийн барилга ямар байлаа, графиктайгаар засч янзалсны хүчинд одоо ямар байна. Тэгвэл яг үүн шиг л сургууль, цэцэрлэгийн барилгыг гаднаасаа харахад яг дотор нь ороод үзэхэд сэтгэл дүүрэн байхаар засч янзлах, үе шат системтэйгээр анхаарч байна. Дүүргүүдээс дараа дараагийн жилд их засварт орох сургууль, цэцэрлэгийн судалгааг авч байгаа.
-Сургууль цэцэрлэгийн хүрэлцээ ямар байна. Улаанбаатарын хүн амын тоо жилээс жилд өсч байна. Үүнтэй холбоотойгоор сургууль, цэцэрлэгийн хэрэгцээ ч ихэсч байгаа?
-Улаанбаатарт норм, нормативын дагуу хүүхдүүдийг сургая гэвэл нийтдээ 60 сургууль хэрэгтэй байна. Өөрөөр хэлбэл, нэг ширээнд гурвалж биш хоёр сурагч суулгахын тулд дээрх хэмжээний сургууль барих хэрэгтэй. Тэр 62 сургуульд сурах ёстой хүүхдүүдийг байгаа хэдэн сургуульдаа шингээж байна гэхээр сургууль, цэцэрлэгийн ачаалал хэр байгаа нь тодорхой.
-Сургуулийн сурагчид нийтийн тээврээр хөнгөлөлттэй үйлчлүүлэхэд нийслэлийн Засаг даргын Тамгын газраас хэрхэн анхаарч ажиллаж байна. Сургууль, цэцэрлэгээс хол гэртэй хүүхдүүд нийтийн тээврээр үйлчлүүлэхээс өөр аргагүй болдог. Гэтэл тэдэнд өдөрт 400-800 төгрөгөөр яваад байх боломж хэр билээ. Хоногийнхоо хоолыг арай ядан залгуулж байгаа хүмүүс хүүхдийнхээ автобусны мөнгийг дийлэх үү гэх мэтчилэнгээр бодоход хүүхдүүд нийтийн тээврээр үйлчлүүлэхэд хөнгөлөлт эдлэхээс өөр аргагүй юм шиг ээ?
-Сургуулийн хүүхдүүд сурч боловсроход нийтийн тээврийн үйлчилгээг авахаас өөр аргагүй. Гэрийнх нь ойролцоо сургууль нь байдаг хүүхдүүд байхад гэр хорооллын хүүхдүүдийн хувьд хэд хэдэн автобус дамжиж хичээлдээ явдаг. Энэ тухай судалгаа дүүрэг, дүүрэг дээр ч, Нийслэлийн боловсролын газар ч байгаа. Тэгэхээр энэ асуудлыг бодлого болгож, тооцоо судалгаа хийсний үндсэн дээр шийдэх ёстой. Мэдээж хэрэг, хүүхдүүд сурч боловсроход нийтийн тээврийн үйлчилгээнээс хэр хүндрэл учирч байна гэдгийг судлаад, энэ асуудлыг шийдэх нь төрийн үүрэг. Нийтийн тээврийн газраас энэ асуудлыг хөндөөд одооноос бидэнд санал тавьж байх ёстой. Тэгэхгүй нэг өдөр автобусны үнийг нэмнэ гэж хүндрэл учруулаад байж болохгүй биз дээ. Энэ асуудлыг хариуц гээд Нийтийн тээврийн газрынханд цалин өгч байгаа нь үнэн. Яах гэж тэд цалин аваад сууж байгаа билээ, иймэрхүү асуудлыг шийдэх хэрэгтэй шүү дээ.
-Ерөнхий боловсролын болон их дээд сургуулиудын сургалтын чанар муу байгааг эрдэмтэд шүүмжилдэг. Энэ бол боловсролын салбарын анхаарах нэг сэдэв болсон?
-Өнөөдөр сургалтын асуудал яах аргагүй анхаарлын төвдөө авах сэдэв болсон. “Түнтгэр өвгөн түмэн жадтай, тэр юу вэ” гэсэн асуултад “Чингис хаан” гээд хариулж байгаа шинэ үеийг бид бэлтгэж болохгүй. Зах зээлд шилжсэнээс болоод гэх эзэнгүй, биегүй зүйлд буруугаа чихэх, хямралд буруугаа тохож болохгүй. Энэ бол эцэг эх, багш сурган хүмүүжүүлэгчид, томчууд бидэнтэй шууд холбоотой. Бид ирээдүйдээ ийм чанаргүй бүтээгдэхүүн нийлүүлж болохгүй биз дээ. Энэ бол эмзэг сэдэв. Бид боловсролгүй, бие даах чадваргүй иргэн бэлтгэнэ гэдэг эргээд халамж харсан, төрийг горьдсон, тэтгэмж нэхсэн хэсэг бүлэг хүмүүсийг бий болгож байгаа гэсэн үг шүү дээ. Боловсролын салбарт тогтвортой хөгжлийн бодлого хэрэгжүүлэх ёстой. Ерөнхий эрдмийн гээд нэрлээд байгаа 18 хичээлээс аль яг хүүхдэд хэрэгтэй байна. Социализмын үеийн хөтөлбөрийг бид өнөөдөр ингээд чирээд явах уу. Улсын хөгжил арван жилээр өөрчлөгдөж байна. Хүн төрөлхтөний нийгэм секундээр хэмжигдэж байгаа энэ үед бид аль социализмын үеийн хэрэгтэй хэрэггүй хичээлээр хүүхдүүдээ зовоогоод байх уу. Тэдэнд аль хичээлийг түлхүү заах уу, алийг нь задлах уу гэдгийг бодолцох хэрэгтэй болсон юм шиг санагддаг. Акадимик сургалтаар юуг нь заах ёстой юм, оюутан байхад ямар хичээл заах вэ. Бага ангидаа юу үзэх вэ, дунд сургуульд ямар мэдлэг олгох вэ, ахлах сургуульд хэн байх вэ, дээд сургуульд орохдоо тэр хүн юу мэдсэн байх ёстой вэ гэдгийг цаг үетэй нь холбон шийдвэрлэх ёстой. Яагаад 12 дугаар анги төгсч байгаа хүүхдэд жолооны мэдлэг олгож болохгүй гэж. Гэх мэтчилэнгээр шийдэх ёстой. Монгол эрс тэс уур амьсгалтай. Үүнийг ч сургалтын системтэйгээ хослуулах ёстой юм. Зарим улс оронд өвлийн ид хүйтнээр хүүхдүүдээ амралт өгдөг. Хэрвээ манайх зундаа хичээллээд өвөлдөө амардаг бол айл өрхөд эдийн засгийн хэмнэлтэй. Ядаж л өвлийн хүйтэнд хүүхэд багачууд ханиад томуу хүрчихгүй гэртээ дулаахан өвөлжинө шүү дээ.
-Намар болохоор л нийслэлийн ачаалал ихэсчихдэг. Ялангуяа есдүгээр сараас. Бөөн түгжрэл, бөөн стресс?
-Тийм, тэгэхээр үүнийг зохицуулахын тулд ядаж л цагийн менежмент хийх хэрэгтэй юм шиг санагддаг. Бүгд л өглөө 09.00 цагаас мөргөлдөж, түгжрэлдээд өглөөнөөс орой хүртэл бөөн уур унтуу, стресстэй явах хэрэггүй. Төрийн албыг яагаад 08.00 цагаас эхлүүлж болохгүй гэж. Их дээд сургуулийн хичээлийг 8.30-аас, ерөнхий боловсролын сургуулийн хичээлийг 9.30-аас гэх мэтээр зохицуулах хэрэгтэй шүү дээ. Энэ цагийн менежментээр замын ачааллыг зохицуулж болох л юм шиг санагддаг. Нөгөөтэйгүүр сургууль, цэцэрлэгийн асуудал байна. Зуны цагт орлого овоохон олчихмоор байдаг. Гэтэл хүүхдүүдийг нь харах хүнгүй. Хэрвээ болдог бол цэцэрлэгийг зун ажиллуулах юм бол аав ээжид нь ямар том хөрөнгө оруулалт болох билээ. Вьетнам гэхэд л өглөө 07.00 цагаас ажил нь эхлээд 16.00 гэхэд дуусдаг. Тэгээд тэр хүн өрхийнхөө орлогыг олох эрх нь нээлттэй. Өөрөөр хэлбэл, “халтуур” хийж мөнгө олох боломжтой болдог. Ийм л цаг хугацааг нь иргэддээ олгох ёстой юм шиг бодогддог юм. Яг үнэндээ намар хөдөөнөөс баахан оюутнууд хотод чихэж орж ирээд л бөөн асуудал, ачаалал үүсгэдэг худлаа биш шүү дээ.
-Залуу эхчүүдэд нэгэн бэрхшээл байдаг. Хоёр ой хүрэхгүй хүүхдийг цэцэрлэг авахгүй. Гэтэл эцэг эх нь ажлаа хиймээр гэх мэтчилэнгийн асуудал гэр бүлд тулгардаг. Нийслэлийн нийгмийн бодлого хариуцсан орлогчийн хувьд, бас хүүхдийн салбарт олон жил ажилласан мэргэжилтний хувьд энэ асуултыг тавьж байна?
-Үнэнийг хэлэхэд нүдтэй, хараатай, чихтэй систем ажиллах ёстой. Боловсрол, соёл шинжлэх ухааны яамыг шүүмжилж байгаа юм биш. Өөрийн чинь хэлдэг шиг хүүхдээ яслид өгөх эрэлт хэрэгцээ нийгэмд маш их байна. Тэгэхээр нэгэнтээ эрэлт хэрэгцээ нь байгаа тохиолдолд нийлүүлэлт байх ёстой юм. Маш олон хөдөлмөрийн насны эмэгтэйчүүд хүүхдээ гаргаад хоёр нас хүртэл нь цалингүй гэртээ сууж байна. Тэр хэрээр тэр өрхийн амьдралд сөрөг нөлөө гарч ирж байна шүү дээ. Ажил, цалингаасаа татгалзаад л гэртээ өрхийнхөө орлогыг багасгаад, хийж бүтээх цагаа хоёр жилээр алдаад л суудаг. Энэ бүхнийг төр харах ёстой. Түүний дагуу арга хэмжээ авах хэрэгтэй л дээ. Уг нь ясли байсан. Гэтэл зах зээл эхлэнгүүт төсөв хэцүүдлээ гээд л хаачихсан. Өнөөдөр төсөв байнгын ашигтай гарч ирж байна. Тэгэхээр яагаад яслийн асуудлыг эргэж харж болохгүй гэж. Зарим хүмүүс ой таван сартай хүүхдээ хоёр настай гээд л гөрдөөд өгч байна. Иргэдийг хууль бус зүйл рүү түлхдэг юм нь юу гээч. Эрэлт нь байгаа тохиолдолд нийлүүлэлт нь байхгүй бол хүссэн, хүсээгүй хууль бус зүйл хийхээс өөр аргагүйд хүрдэг. Нөгөөтэйгүүр нийслэлд хүүхдийн эмнэлэг маш цөөхөн байгаа. Үүнийг ч бас шийдэхээр ажиллаж байна. Нөгөө Михайлд нэг бодол бий гэдэг шиг. Энэ юу гэсэн үг вэ гэхээр Улаанбаатар хот хүүхдийн нэгдсэн эмнэлэгтэй болох бодолтой байна. Арабын Нэгдсэн Эмират улсын тусламжаар уг эмнэлгийг барих юм. Энэ жил хөрөнгө нь шийдэгдсэн. Ирэх жилээс ажил нь эхлэх байх. Хүүхдийн эмнэлэг барилаа гээд дотор нь ажиллах боловсон хүчин байхгүй бол хэрэггүй шүү дээ. Боловсон хүчний асуудлыг давхар шийдэх бодолтой байна. Хүүхдийн эмч нарыг судлах, оюутнуудыг хүүхдийн чиглэлээр дангаж сургах талаар анхаарч ажиллаж байна.
-Нийслэлийн хүн ам нэг саяд хүрсэн. Уг нь аливаа улсын хотын хүн ам нэг саяд хүрэхээр метро барих асуудал сөхөгддөг. Улаанбаатар хэзээ метротой болох вэ?
-Метроны техник эдийн засгийн олон улсын тендер зарласан. Улаанбаатарт өргөөшөө нэг замтай, уртаашаа нэг замтай метро барих төлөвлөгөөтэй байгаа. Одоо ерөөсөө хөрөнгө мөнгөний асуудал хэрэгтэй байна. Хэрвээ хот өөрөө бонд гаргадаг бол, хот өөрөө татвартай бол, байгаа хөрөнгөө барьцаанд тавиад зээл авч болдог бол үүнийг шийдэхэд амархан л даа. Даанч өнөөдрийн хувьд хот зөвхөн төсвөөр л үйл ажиллагаа явуулах эрхтэй болохоор томоохон төсөл хэрэгжүүлэх боломж хаалттай байгаа. Нийслэлийг эрх зүйн хувьд биеэ даасан, эдийн засгийн чадавхтай байх боломжийг бүрдүүлж өгөөч гэсэн хүсэлт УИХ-д тавиад хоёр жил болж байна. Энэ намрын чуулганаар уг асуудал нааштайгаар шийдэгдэх боловуу гэсэн найдлага тавиад сууж байна. Хэрвээ энэ асуудал шийдэгдэх юм бол хот олон улсын банк санхүүгийн байгууллагатай хамтраад томоохон төслүүдийг хэрэгжүүлэх бүрэн боломжтой болно. Техник, эдийн засгийн үндэслэл гарна гэдэг метротой болох эхний алхам хийгдсэн гэсэн үг.
"Ардын эрх" сонин