Гэтэл Монголд аж ахуйн нэгжийн гэрчилгээ авчихаад үйл ажиллагаа нь доголдсон, санхүүгийн бэрхшээлийн улмаас хаалгаа барьсан мөртлөө дампуурлаа зарлаагүй олон компани байдаг юм байна. Тэд “үхмэл” хөрөнгийнх нь зөвхөн бүртгэл нь л гэхэд цагаа тулахаар үнэд ордгийг мэдээд одоо “Компани зарна” гэсэн зар өгсөөр байгаа хэрэг. Харамсалтай нь “Эдуард Льюис” нь алга болчихов. Өөрөөр хэлбэл компани ангуучлагчдын төлөвлөгөө бүтэлгүйтсэн. Тавантолгойн орд газрыг эзэмших хамтрагчид ч тодорхой болж, “Монгол 999” үндэсний нэгдлийнхэн шүүхэд хандахаас өөрөөр юу хийхээ мэдэхгүй болов.
Эндээс харахад Монгол Улс жинхэнэ чадвартай аж ахуйн нэгжүүдээ тоолж, бүртгэж, цэгцлэх цаг нэгэнт болжээ. Өнгөрсөн хавраас эхлэн аж ахуйн нэгж байгууллагаа тоолно, бүртгэл мэдээллийн нэгдсэн сантай болно гэж ярьсан. Тооллогын дүн ирэх арваннэгдүгээр сарын 25-ны дотор гарах ажээ. Мэдээж үүнийгээ өнөөх л баялгийн хувь хишиг хүртээх бурмын үгээрээ чимэхгүй бол үнэн бодит дүн гарах эсэх нь эргэлзээтэй байгаа юм. Энэ тоо зөв гарч байж төр нь аж ахуйн нэгжүүдийн төлөө бодлого боловсруулж, арга хэмжээ авч чадна. Монголын төр аж ахуйн нэгж, байгууллагуудаа анх 1991 онд өмч хувьчлалын ажилтай холбогдуулан тоолж байсан. Түүнээс хойш 1948, 1988, 2006 онд уг тооллогыг зохион байгуулсан байдаг. Хамгийн сүүлийн тооллогод Монгол Улсын хэмжээнд үйл ажиллагаа явуулж буй өмчийн бүх хэвшлийн 34.8 мянган аж ахуйн нэгж, төсөвт болон төрийн бус байгууллагуудыг оролцуулан 52.9 мянган хувиараа аж ахуй эрхлэгчид хамруулсан байдаг. Тэгвэл 2006 оноос хойш өнөөдрийг хүртэл эдийн засгийн хүрээ хэрхэн тэлсэн, аж ахуйн нэгжүүдийн бүтэц, цар хүрээнд ямар өөрчлөлт гарсныг тодорхой тооцоололгүйгээр төсөөлөх аргагүй. Нэг талаас харахад компани байгуулахад амархан болчихсон, байгуулагдаад удаж буй аж ахуйн нэгжүүд хөл дээрээ баттай зогсож, чадваржсан нь харагдаж байна. Гэтэл нөгөө талаас хөрөнгө санхүүгийн гачигдалтай хэсэг нь дэлхийн эдийн засгийн хямралын салхи сэвэлзэхэд л үйл ажиллагаа нь зогссон, хуулийн өмнө хариуцлага хүлээх чадваргүй, эзэнгүй болсон ч дампуурлаа зарлахгүй, улсын бүртгэлээс ч хасуулаагүй үхширмэл байдалд оржээ. Тэгэхээр төр улс орныхоо эцэг шиг нь байж, зөвшөөрлийг нь олгосон аж ахуйн нэгжүүдээ амьд эсэхийг нь бүртгэх хэрэгтэй байна. Хэчнээн замбараагүй өрхийн тэргүүн ч үр хүүхдээ бүртгэдэг, минийх, хүнийхээр нь ялгадаг биз дээ.
Харин Тавантолгойн ордоос хувьцаа эзэмшихийн тухайд ашигтай нь ойлгомжтой. Ашигтай учраас хэн хүнгүй сонирхох нь тодорхой. Гэхдээ түүхий эдтэй улс орон л бүхнийг шийддэг, бусдад асуудлаа тулгадаг юм биш гэдгийг ойлгох хэрэгтэй. Үүний цаана олон улсын харилцаа, худалдаа, улс төр гэж бий. Монгол Улс газрын баялгаараа олон улсын анхаарлыг татаж байгаагаар мэдэрч байгаа нь зөв мэдрэмж боловч өөрсдөө нэг ч цент зарцуулаагүй байна. Хөрөнгө босгоод, ядаж Хятадын арван үйлдвэр манайхаас хамааралтай болчихсон үед биднийг гадныхан тоож эхэлнэ. Ажил хаялт зохион байгуулсан, газар хөдөлсөн тохиолдолд бид түүхий эдгүй болж үйлдвэр зогсоно гэсэн айдастай байгаа цагт биднийг олон улсын тавцанд тоохгүй хэвээрээ л байна. Тэгэхээр харилцан хамааралтай болох, бусдыг өөрсдөөсөө хамааралтай болгох нь урт хугацаа шаарддаг үйл явц. Үүнд яарч болдоггүй билээ.
Монголчууд зах зээлийн шинэ нийгмийг байгуулалцаж байгаа. Гаднынханд хаалгаа нээхээс өөр арга байгаагүй. Хаалгаа нээсэн боловч бид бэлэн бус байснаа хожуу ухаарсан. Нэгэнт хаалгаа нээсэн бол буцаагаад хааж болдоггүй тийм тоглоомоор тоглоод эхэлчихсэн, хөзрөө дэлгэчихсэн болохоор дэлхийн зах зээлийн хөгжилтэй хөл нийлүүлдэггүй юмаа гэхэд араас нь гэлдрэхээс өөр аргагүй. Тэгэхээр Монголоос Эдуард Льюисийг хайх бус, тиймэрхүү овсгоотой бизнесмэнүүдийн идэш болохгүйгээр хэмжээнд төр нь бизнемэнүүдээ дэмжиж, бизнесмэнүүд нь үйл ажиллагаандаа хариуцлагатай хандахыг л нөхцөл байдал шаардаж байна.