Түлшний хомсдол нийтийн тээврийн үнийг өсгөж зорчих тасалбарын үнэ 400 төгрөгт хүрснээр 10 гаруй хонолоо. Төрийн өмчийн автобус баазууд үнээ нэмээгүй ч нэмэхээсээ дор үйлчилгээ үзүүлж, автобусны тоогоо цөөлөн, эргэлтийн хурдаа эрс багасгаад байгаа. Тээврийн хэрэгслүүдийг мөлхөхөд хүргэж буй дараагийн давалгаа нь АИ-92 шатахууны хомдол байлаа. Учир нь өнгөрсөн амралтын өдрүүдээс эхлэн АИ-92 литр нь 1500 төгрөгт хүрч шатахуун түгээх станцууд үнийн самбараа нэгэн зэрэг солилоо. Хэвлэлүүдээр гарсан мэдээллээр бол хотын захын шатахуун түгээх станцуудад АИ-92 шавхагдаад байгаа аж. Салбарын яамны мэргэжилтнүүд түлш, шатахууны хомсдол тун удахгүй арилна гэх ч ирэх есдүгээр сар хүртэл хойд хөршийг нефтийн бүтээгдэхүүнийхээ хягаарлалтыг чангалсан хэвээр байх нь гэж хэлсэн. Түлш, шатахуунаар цангаж байгаа эдийн засаг түрүүчээсээ үнийн өсөлтийг мэдрүүлж эхэллээ. Тухайлбал, такси үйлчилгээ эрхлэгчид үнээ километр тутамд 600 төгрөг болгож нэмлээ. Хувиараа такси үйлчилгээ эрхлэгчид энэ үнийг 700 төгрөг болгосон гэх мэдээлэл ч байна. Харин нийслэлийн Нийтийн тээврийн газраас үүнийг үгүйсгэсэн юм. Тус газрын олон нийттэй харилцах албаны мэргэжилтэн Б.Баттулга, “Таксины үйлчилгээ эрхлэгч 10 компани бий. Тэд үнээ нэмэх талаар бидэнд мэдээлэл ирүүлээгүй. Энэ талаар мэдэгдээгүй болохоор тариф нь хуучнаараа километр тутамд 450 төгрөг хэвээрээ байгаа” хэмээн ярьж байна. Энэ дагуу такси үйлчилгээ эрхлэгчдийн холбоотой холбогдох гэсэн боловч бүтсэнгүй. Дизель түлшний хомсдол өргөн хэргэлээний бараа бүтээгдэхүүний үнийг хөөрөгдөөгүй ч АИ-92 шатахууны хомсдол цаашид багагүй балаг тарих бололтой.
“Наадмаас өмнө байшингаа засах сан. Чадвал хана, туурганаас нь зузаалж тоосго өрөх санаа байна. Нэг л мэдэхэд өвөл ирчихнэ дээ” хэмээсээр барилгын материалын үнэ судалж буй нэгэнтэй тааралдав. Ийм бодол, тооны машин хоёроо өвөрлөн 100 айлын барилгын материалын зах руу зүглэх иргэд дулааны улиралд эрс нэмэгддэг. Харин долоо хоногийн өмнөөс энд барилгын материалын үнэ өсч эхэлжээ. Энэ нь Эрээнээс Замын-Үүд хүртэл 70 км замд тээвэрлэлт хийдэг ачааны галт тэрэгний ачаа, тээврийн зардал огцом нэмэгдсэнтэй холбоотой. Зүгээр ч нэмээгүй. “Улаанбаатар төмөр зам” компанийн ачаа эргэлт буурснаас үүдэж Эрээнээс Замын-Үүд хүртэлх зайд ачаа тээвэрлэлт буурснаас болж үнээ нэмжээ. Сарын өмнө энэ замд 60 тонн буюу нэг вагон ачааг 3-4 мянган юаниар тээвэрлэдэг байсан бол өнөөдөр найман мянга юань хүрчээ. Наймаачид янз бүрийн үнэ хэлж байгаа ч сая хүртэлх төгрөгийг тээвэрт өгч буй гэдэгтэй санал нэгдэж байв. Барилгын бүх төрлийн материалын үнийг нэмжээ. Тухайлбал, урд хөршөөс оруулж ирдэг цемент долоо хоногийн өмнө 6000 төгрөгийн үнэтэй байсан бол өнөөдөр 7500-8000 төгрөгт хүрчээ. Мөн барилгын дулаалгын материалуудын үнэ 2000-4000 төгрөгөөр нэмэгджээ. Эдгээрийг дагаад жижиглэнгийн барааны үнэ ч өсч мэдэх нь. Наймаачид “Үнэ нэмэх үнэндээ амархан. Одоо бол бид нэмэхэд хэнийг ч буруутгах аргагүй болж байна” хэмээн ярьж байна.
Ямар ч байсан дизель түлшний хомсдлыг залгасан АИ-92 шатахууны үнэ өссөн нь эдийн засагт мэдэгдэхүйц нөлөөлөх нь. Үндэсний статистикийн хорооноос мэдээлснээр өргөн хэрэглээний бараа бүтээгдэхүүн тэр дундаа гурил, будааны үнэ өнгөрсөн долоо хоногоос 2.5 дахин өсчээ. Энэ өсөлт ирэх долоо хоногт ямар байхыг шатахууны зах зээл харуулна.
Зохиогчийн эрх:
"Улс төрийн тойм" сонин