Боловсролын үнэлгээний төвийн захирал Б.Энхбаттай элсэлтийн ерөнхий шалгалтын талаар ярилцлаа.
-Элсэлтийн шалгалт авах хугацаа ойртож байна. Боловсролын үнэлгээний төв шалгалтын бэлтгэлийг хэр хангаж байна вэ?
-Ердөө 17 хоног үлдсэн байна. Бид элсэлтийн ерөнхий шалгалтын бэлтгэл ажлыг хангах, зохион байгуулалтыг сайжруулах, менежментийн хувьд өмнөх оны шалгалтуудаас илүү өөр түвшинд хүргэхийг зорьж ажиллаж байна. Мөн ерөнхий шалгалтын ач холбогдлыг шалгуулагч, багш, эцэг эхчүүдэд ойлгуулахад чиглэсэн ажлуудыг бас түлхүү зохион байгууллаа. Шалгуулагчдын үндсэн хэрэглэгдэхүүн болох тест, сорилуудыг нээлттэй болгож, гар дээр нь тавилаа. Шалгуулагчид гаргасан тест, даалгаврууд дээр ажиллаад, хариултын хуудсан дээр тодорхой хэмжээний дасгал хийх, тест, даалгавруудын бүтэц, агуулгад шинжилгээ хийх, өөрийн бодолт, хариуг үндсэн зөв хариулттай тулгаад явах боломж бүрдсэн байгаа. Элсэлтийн ерөнхий шалгалт бол жилд нэг удаа явагддаг нэр хүндтэй том шалгалт бөгөөд шалгалтад орж чадахгүй бол дахин нэг жил хүлээх шаардлагатай болдог. Сайн бэлдээд орвол шалгуулагчдад өөрт нь л хэрэгтэй. Бас нэг зүйлийг нэмж хэлэхэд онлайнаар бүртгэгдсэн, бүрэн хамрагдсан шалгуулагчийн тухайд шалгалтад орох эрх нь нээгдсэн гэж ойлгож болно.
-Шалгуулагчид зарим асуудалд одоог хүртэл эргэлзэж байгаа бололтой. Жишээлбэл, “Боловсролын үнэлгээний төвөөс гаргасан тестийн эмхэтгэлийн даалгавраас ирэх үү” гэсэн асуулт тавьж байна л даа?
-Манай байгууллагаас бэлтгэж гаргасан тест даалгаврын хүрээнд энэ сарын 17-19-ний хооронд улсын хэмжээгээр элсэлтийн ерөнхий шалгалтыг авна. Өмнөх онуудын тест даалгавруудаас орж ирэх болов уу, үгүй болов уу гэсэн эргэлзээ шалгуулагчдын дунд байгаа байх л даа. Энэ нь урьд жилүүдэд шалгуулагчдын ажилласан тест, даалгавруудаас тухайн жилийн шалгалтад оруулдаггүй байсантай холбоотой байж болох юм.
-Энэ жил элсэлтийн ерөнхий шалгалт авах журамд өөрчлөлт оруулсан. Үр дүн нь хэр байна?
-Шалгалтын үр дүн сайн байх эсэх нь шалгалтын зохион байгуулалт, менежментийг боловсронгуй болгохтой шууд холбоотой. Шалгуулагчийн ажиллаж буй тестийн хүнд, хөнгөн нь тохирсон эсэх, бүтэц, логик дараалал, холбоо хамаарал, шалгалтын даалгаврыг заасан хугацаанд гүйцэтгэх боломж хэр байна вэ гэдгийг бид янз бүрийн түвшинд судалж, шинжилгээ хийж үзсэн. Тодруулбал, хичээл тус бүрийн даалгаврын агуулга, бүтэц, тавилууд өөр өөр байдаг. Тэр ч бүү хэл, нэг хичээлийн даалгаврын хувилбаруудын хувьд ч өөр өөр байдаг. Тест даалгавар зохиох, бүтээх, сонгох гэдэг нь их нарийн ажил байдаг. Тиймээс энэ жилээс эхлэн шалгуулагчдад тустай гэдэг үүднээс тухайлбал, математик, хими, физикийн шалгалтын хугацааг 100 минут болгосон. Эндээс тодорхой үр дүн гарна гэж ойлгож байгаа.
-Шалгалтын даалгаврыг чухам яаж боловсруулах юм бэ?
“Тест даалгавруудын эмхэтгэлээс ирэхгүй байх вий” хэмээн эргэлзэх шаардлага огт байхгүй. 2006-2010 оны хооронд шалгалтад авагдсан тест, даалгавруудаас тодорхой харьцаагаар оруулна. Мөн энэ онд зохиогдсон шинэ даалгавруудаас ч элсэлтийн ерөнхий шалгалтын материалд оруулж өгнө. Гэхдээ тухайн оны даалгавраас хэдэн хувийг нь оруулах, ямар харьцаатай оруулах вэ гэдгийг блюпринтийн зарчим, онол, арга зүйд тулгуурлан даалгаврыг боловсруулах, бүтээх ажлуудыг хийнэ. Бид шалгалтыг шалгуулагчдад ойлгомжтой, хүнд аль болох нээлттэй байх чиглэлийг баримтлан ажиллаж байгаа. Шалгалтын мөн чанарыг сайн ойлгож, зөв хандаж байх учиртай. Харин шалгуулагч, сурагчид энэ шалгалтыг өгснөөр өөрийгөө таних бололцоотой болно.
-Элсэлтийн ерөнхий шалгалтын тестийн нууцлал маргаан дагуулсан асуудлын нэг байдаг. Энэ тал дээр?
-Тестийн нууцлал, найдвартай байдлыг тест зохиоход оролцож байгаа багш, эрдэмтэн, судлаачид болон манай байгууллага бүрэн хариуцаж байгаа. Олон улсад баримталдаг зарчмын дагуу даалгаврыг боловсруулж, шалгалтаа авдаг. Жил бүр тестийг зөв, буруу боллоо гэх маргаан гардаг. Үүнийг арилгах үүднээс энэ жилийн элсэлтийн ерөнхий шалгалтын журамд шалгалтын даалгавруудыг кодлож, санамсаргүй түүвэрлэх аргаар сонгогдсон тест даалгавраар шалгалт авна гэдгийг тусгаж өгсөн.
-Ер нь нийт элсэгчдийн хэдэн хувь нь их, дээд сургуульд элсэх боломжтой байдаг юм бэ?
-Элсэлтийн ерөнхий шалгалтаар шалгуулагчдын сурах ерөнхий чадвар, мэдлэгийн ерөнхий түвшинг тодорхойлдог. Өөрөөр хэлбэл, тухайн шалгуулагч цаашид их, дээд сургуульд суралцах чадвартай эсэхийг тогтоож байгаа гэсэн үг. Яамнаас тогтоосон квотын дагуу их, дээд сургуулиуд 400 онооны босгыг баримтлаад, манайхаас гаргаж өгсөн үнэлгээ, эрэмбэлсэн жагсаалт, ангилал дээр тулгуурлан элсэлт явуулах боломжтой. Дээр дурдсан зарчмыг баримталбал нийт шалгуулагчдын 75 хувь нь их, дээд сургуульд элсэн орно.
-Тэгвэл боловсролын түвшинг тодорхойлох, үнэлгээний чанарыг сайжруулах тал дээр ямар арга хэмжээ авч байгаа бол?
-Бид үнэлгээний үр дүнг сайн байлгах зорилгоор хэд, хэдэн өөрчлөлт хийж байгаа. Энэ жилийн хувьд хүчин чадал сайтай, сайн чанарын засагч машинуудыг элсэлтийн ерөнхий шалгалтад ашиглана. Мөн үнэлгээний арга зүй дээр ажиллах чиглэлээр мэргэжилтнүүдээ тодорхой тувшинд бэлтгэж, сургах ажлуудыг хийж байна.
-Сурагчид элсэлтийн шалгалтын үеэр алдаа гаргахгүйн тулд юуг анхаарвал зохих вэ?
-Хариултын хуудас, даалгаврын дэвтэр дээр хэрхэн ажиллах талаар зөвлөгөөг байгууллагын www.eec.mn цахим хуудас болон “Элсэгчийн сонин”-гоор дамжуулан өгч байгаа. Хамгийн гол нь ийм агуулгатай, ийм бүтэц, дараалалтай даалгавар ирнэ шүү гэдгийг нь тест даалгавруудын эмхэтгэлээр дамжуулаад гаргаад өгчихсөн учраас шалгуулагчид маань эмхэтгэлийн тестүүд дээр сайтар ажиллах хэрэгтэй.