-Тавдугаар сар гарсаар Монголд дизель түлшний хомсдол нүүрлээд байгаа. Эрдэс баялаг, эрчим хүчний яам болон танай газраас удаа дараа хомсдолыг арилгахаа амалсан ч ШТС-ууд дизель түлш зарахгүй хэвээр байна?
-Монгол Улс тавдугаар сар сарын эхэнд 13,5 мянган тонн дизель түлшний нөөцтэй байсан. Бусад шатахууны хувьд 28 мянга тонн орчим нөөцтэй байсан. Энэ нь үндсэндээ манай улсын 22 хоногийн хэрэглээний нөөц. Дизель түлшний хэрэглээний хувьд 13,5 мянган тонн гэдэг нь арав гаруй хоногийн нөөц байгаа юм. Нэг зүйлийг онцолж хэлэхэд, авто бензиний хувьд ямар нэгэн хомсдол үүсээгүй шүү дээ. АИ-92, АИ-80 түлшний нөөц хангалттай байгаа. Зөвхөн дизель түлшний хувьд л асуудал үүсээд байна. Манай импортлогчид энэ сард 84 мянган тонн дизель түлш худалдан авах хүсэлтээ ОХУ-д захиалсан. ОХУ-ын зүгээс Монголд 34 мянган тонн түлш өгнө хэмээн гэрээлсэн боловч дөнгөж 10 мянган 400 тонн түлш нийлүүлсэн. Ингээд үндсэндээ Монгол Улс 23,9 тонн түлштэй болсон гэсэн үг. Монгол Улсын дизель түлшний сарын дундаж хэмжээ 30-35 мянган тонн. Тэгэхээр 23 мянган тонн дизель түлш манай улсын хэрэгцээг хангаж чадахгүйд хүрэх тийшээ хандсан л даа. Өнгөрсөн дөрөвдүгээр сард Монгол Улс 28 мянган тонн дизель түлш хэрэглэсэн байсан. Энэ сарын хувьд уул уурхай, зас засварын ажил эхлэх тодорхой учраас үүнийг тооцоолоод 32 мянга орчим тонн дизель түлш хэрэгтэй байна гэж үзсэн.
Тэгээд л Эрдэс баялаг, эрчим хүчний яамнаас ОХУ-ын зохих шатны хүмүүстэй нь ярилцсаны үндсэн дээр 7000 тонн дизель түлш нэмж авахаар болсон. Үүнийг нэмээд тавдугаар сард ОХУ-аас Монголд өнөөдрийн байдлаар 17 мянган тонн дизель түлш нийлүүлээд байна. Өмнөх сарынхаа үлдэгдэл болох 13 мянган тонн дизель түлшийг хасаад шүү дээ. Ер нь бол өмнөх үлдэгдэл нөөц, шинээр нийлүүлсэнтэйгээ нэмээд тооцохоор тавдугаар сард монголчууд 31 мянган тонн түлш хэрэглээд байна. Одоо сар дуусахад хоёр, гурван хоногийн хугацаа байна. Гэтэл сарын эхнээс ОХУ-ын ерөнхий сайд В.Путин ОХУ газрын тосны экспорт хориг тавьсан талаар мэдэгдсэн. Энэ мэдэгдлийг уншсан хэвлэлийнхэн ОХУ экспортоо зогсоочихлоо, Монголд хомсдол нүүрлэх нь гээд бичээд эхэлсэн л дээ.
-Тэгээд шатахууны хомсдол үүсгэсэн буруутан нь хэвлэлийнхэн гэж үү. ОХУ-д ийм шийдвэр гарчээ гэдгийг мэдээлэх нь хэвлэлийнхний үүрэг, Монгол Улс хомсдолд орж магадгүй гэж сануулах нь бас бидний ажил шүү дээ?
-Нэгдүгээрт би хэвлэлийнхнийг шатахууны хомсдол үүсгэсэн гэж хэлээгүй. Хоёрдугаарт ОХУ-аас экспортын хориг тавихдаа, энэ хориг Дундад Азийн орнуудад, тэр тусмаа Монгол Улсад хамааралгүй гээд тодоос тод зарлачихаад байхад, оросууд шатахуун нийлүүлэхээ болилоо. Монгол шатахууны хомсдолд орох нь гээд хэвлэлээр шуугиад эхэлсэн. Хэвлэлийнхний мэдээллийг уншсан, сонссон хэрэглэгчид шатахууны хомсдол үүсэхээс өмнө гээд бөөн бөөнөөр нь аваад нөөцлөөд эхэлсэн. Уг нь өдөрт Монгол Улс 1100-1500 тонн дизель түлш хэрэглэдэг юм. Үнэндээ бол шатаачихдаг хэрэг шүү дээ. Гэтэл хэвлэлийнхний бүтэхгүй нь, хомсдох нь гэсэн цуурхлаас болоод 2000-2500 тонн дизель түлш зарагдах болсон. Та нар очоод хараарай, зах дээр сав, поошигны наймаа нэлээд гүйлгээтэй байгаа гэсэн шүү. Хэрэглэгчид маань ч яасан их мөнгөтэй юм. Түлш нөөцөлж байхаар, түүнийгээ өөр зүйлд зарцуулахгүй. Шулуухан хэлэхэд ийм маягаар өнөөдөр зохиомол хомсдол үүсээд байна. Энэ зохиомол хомсдлоос болоод маш бага хэмжээний түлшний нөөц үлдээд байна.
-Яг үнэндээ уул уурхай, зам засвар, барилга, газар тариалангийн ажил ид эхэлж байгаа болохоор үүнийг дагаад дизель түлшний эрэлт хэрэгцээ нэмэгдэнэ шүү дээ. Үүнийг тооцоолох ёстой биз дээ?
-Бид ямар ч тооцоо судалгаагүйгээр ОХУ-руу дуртай тоогоо хэлээд захиалга өгдөг юм биш. Мэдээж, уул уурхай, зам засвар, барилга, газар тариалангийн ажилд хэрэглэх шатахууны тооцоог компаниудаас өгсөн судалгаан дээр үндэслэж захиалгаа өгдөг юм. Танд сонирхуулахад тариалалтад ердөө 2,7 мянган тонн түлш хэрэглэдэг юм. Аль гуравдугаар сараас л энэ бүхнийг шингээж, захиалгаа өгдөг гэдгийг хэлэх хэрэгтэй юм шиг байна.
-Импортлогчид уул уурхайнханд дизель түлшээ өндөр үнээр нь бөөндөөд байгаа болохоор нийгэмд хомсдол үүсээд байгаа юм биш үү?
-Монгол Улсын дизель түлшний нийт хэрэглээний 50 хувь нь уул уурхайд зориулагддаг юм. Бид хэзээ, хаана, ямар компани хэдий хэрийн түлш худалдаж авдаг зэргийг сар сараар нь мэднэ. Сар сараар нь тооцоо судалгааг нь гаргачихсан байдаг юм. Импортлогчид аж ахуйн нэгжтэй хийсэн гэрээнийхээ дагуу л түлшээ нийлүүлж байгаа гэж бодож байна. Хэзээ хэн ирж бөөндөх бол гээд сууж байдаг асуудал биш юм. Ер нь бол импортлогчид дизель түлшээ хэнд хэдээр зарах нь зах зээлийн хууль шүү дээ. Хоёр байгуулага тохиролцоод үнэ ханшаа тогтоогоод худалдаа наймаа хийж байхад төр оролцоод боль та нар гэж хэлэх эрхгүй.
-Төрөөс импортлогчдыг багагүй харж үздэг. Гэтэл тэд зохимол үнийн хөөрөгдөл үүсгээд хэрэглэгчдийг хохироох явдаг цөөнгүй гаргадаг. Энэ тохиолдолд танай газрын зүгээс импортлогчидтой ямар хариуцлага тооцдог вэ?
-Үгсэн хуйвалдаж үнийг хөөрөгдөж байна уу, үгүй юу гэдгийг хянаж шийдвэрлэдэг газар бол манайх биш. Үүнийг Шударга өрсөлдөөн, хэрэглэгчийн төлөө газар нь хянадаг юм. Ер нь бол ямар үнээр, ямар зардлаар оруулж ирдэг талаар Эрдэс баялаг эрчим хүчний яамнаас гаргасан ажлын хэсэг хянадаг. Тэр ажлын хэсэгт Эрдэс баялаг, эрчим хүчний яам, Сангийн яам, Газрын тосны газраар, Монголбанк, Нефть ассоциациар, компаниудаас гээд олон газрын төлөөлөл байдаг. Тэд импортлогчид хэр зарлага гаргаад хэдий хэрийн ашиг олдог талаарх, тодруулбал, татвар төлөлт, тээвэрлэлт гээд бүх зүйлийн задаргааг нь хянаж судалдаг. Үнэн зөв мэдээлэл өгөх үүднээс энэ бүхнийг нь сонин хэвлэлээр мэдээлдэг ч юм уу гэж бодоод байгаа. Импортлогчдын зарлага, орлогын талаарх мэдээллийг дэлгэвэл үгсэн хуйвалдаад байна уу, үгүй юу гэдгийг мэдэж авна биз.
-Иргэд нь түлшний эрэлд гараад байдаг. Гэтэл та болохоор хэрэглэгчид түлшээ нөөцөлсөн гээд байгаа. Би бүр ойлгохгүй байна. Тэгвэл тэр 31 мянган тонн түлш чинь хааччихсан юм бэ?
-Хаачих юу байх вэ дээ. Иргэд, аж ахуйн нэгж л нөөцөлсөн байхгүй юу. Түлшний хомсдол нүүрлэлээ гээд нийтийн тээврийг зогсоогоод, газар тариалангийн ажлыг нь хойшлуулаад, уул уурхайнхныг чөдөрлөөд байгаа асуудал байхгүй. Бүгд л хэвийн хэмжээгээр ажлаа явуулж байгаа. Хогны машин нь хогоо ачаад, эмнэлгийн тэргүүд нь өвчтөнүүдээ зөөгөөд, барилгынхан байшингаа бариад, нийтийн тээврийнхэн зорчигчдоо тээвэрлээд явж байна. Гэхдээ бас хяналт тавихгүй бол болохгүй байна. Автобусны жолооч нар гэхэд 1440 төгрөгөөр 80 литр түлш аваад үүнийхээ тал хувийг нь 1800-2000 төгрөгөөр зараад байгаа тухай яриа бий. Зуд болоход нохой зоолно гэдэг шиг л хомсдолоор дамжуулан хожоо хайж байгаа хүмүүс байгаа бололтой юм. Гэхдээ би ямар нүдээрээ харсан биш. Тэр автобус баазын дарга нар нь жолооч нарынхаа асуудлыг хянадаг юм байгаа биз. Тэгэхээр манай газраас дизель түлшнийхээ худалдааг долоо хоног хязгаарлахаар шийдсэн.
-Шатахууны нийлүүлэлтийн асуудлаар Эрдэс баялаг, эрчим хүчний дэд сайд Б.Ариунсанаар ахлуулсан ажлын хэсэг Москваг зориод 40 мянган тонн түлш нийлүүлэхээр болсон гэдгийг мэдэгдсэн шүү дээ. Нэмэлт түлшний нийлүүлэлт яг хэзээнээс Монголд орж ирэх вэ?
-Аль болохоор өнөө маргаашгүй л нийлүүлэхийг манай талаас шаардаж байгаа. Оросууд өнөөдөр ачууллаа, маргааш ачуулна гээд л байдаг. Бид энэ талаар гараа хумхиад зүгээр суугаагүй шүү дээ. Байнга л утсаар ярьж байна, сануулж байна. Манайд нийлүүлэхээр болсон дизель түлш маань яачихав аа гээд л. Шатахууны хомсдолын эсрэг Засгийн газар, Эрдэс баялаг, эрчим хүчний яам хэрээрээ л ажиллаж байна. ОХУ-д өөрөө дотооддоо газрын тосны хангамж багасаад байгаа болохоор энэ нь Монголд тодорхой хэмжээгээр нөлөөлж байгаа.
-Үүнийг Монголын газрын баялгийг авах гэсэн оросуудын шантааж гэх хардлага бий. Монгол Улсын Ерөнхийлөгч тус улсад айлчлахын өмнө монголчууд оросуудаас шатахууны хараат гэдгийг нь мэдрүүлэх гэсэн оросуудын явуулга байж болох уу?
-Би улстөрч биш болохоор таны энэ асуултад улс төрийн өнцөгөөс тайлбарлаж чадахгүй нь. Би төрийн нэгэн албан хаагч. Монголын газрын тосны үйл ажиллагааг хэвийн явуулах үүрэг хүлээсэн цэрэг шүү дээ. Монгол Улсын Ерөнхийлөгч ОХУ-д айлчлахдаа шатахууны нийлүүлэлтийн асуудлаар яриа хэлэлцээр өрнүүлэх байх гэж бодож байгаа. Шатахууныг хэвийн нийлүүлэх талаар, хомсдол үүсгэхгүй байх талаас нь хоёр улс дээд төвшиндөө ярилцах болов уу гэж харж сууна. Ирэх сард ОХУ-аас 34 мянган тонн түлш нийлүүлэх талаар яриа бий. Гэхдээ албан ёсоор гэрээ байгуулаагүй байна.
-ОХУ-ын цаад мужуудаас шатахуун худалдаж авсан гэсэн. Яагаад тэгээд нийлүүлэхгүй байна вэ?
-ОХУ-аас сарын өмнө ачуулсан шатахуун замдаа явж байгаа. 3000 гаруй километр газрын цаанаас ирж байгаа шатахуун наашилж л яваа бололтой юм билээ.
-Тэр холоос оруулж ирж байгаа юм чинь үнэ нь нэмэгдэх болов уу?
-Засгийн газрын өнгөрсөн лхагва гаригийн хуралдаанаар энэ асуудлыг ярилцаад дизель түлшний онцгой албан татварыг тэглэсэн. Мөн гаалийн татварыг тэглэсэн. Энэ бүхэн хэрэглэгчдэд зориулсан онцгой халамж гэдгийг ойлгох хэрэгтэй. Импортлогчдод зориулж татварыг тэглэдэг юм биш. Энэ бүх татварын тэглэлтийн үр дүн нь хэрэглэгчдэд тусах учраас олон нийтэд, иргэддээ зориулж авсан арга хэмжээ гэж ойлгож болно.
-Монгол Улс газрын хэвлий дороо тодорхой хэмжээний шатахууны нөөцтэй орон. Гэтэл оросуудыг царайчлаад л. Нөгөө гуйна гэдэг гутамшиг, гуйлгана гэдэг гайхамшиг гээч л болчихоод байна шүү дээ. Айлаас гуйхаар авдраа уудал гэгчээр монголчууд газрын тосны нөөцгүй бол яахав гэхсэн?
-Засгийн газрын мөрийн хөтөлбөрт газрын тос боловсруулах үйлдвэр байгуулж, дотооддоо шатахуун үйлдвэрлэж, хэрэгцээгээ хангана гэсэн заалт бий. Үүнийг хэрэгжүүлэхийн төлөө хаана, хаанаа ажиллаж байна. Миний мэдэж байгаагаар тун удахгүй Монгол Улс газрын тосоо боловсруулж эхлэх юм. Би үүнд итгэлтэй байгаа.
-Монголчууд яриад, амлаад л байдаг. Харамсалтай нь, ажил хэрэг болж буй нь тун цөөхөн. Тэгээд хэзээнээс Монгол Улс газрын тосоо боловсруулж эхлэх юм бэ. Яг бодитой төлөвлөсөн хугацаа байна уу?
-Дотоод, гадаадын нийлсэн 17 этгээд 2000 оноос хойш Монголд газрын тосны үйлдвэр барих хүсэлт тавьж байсан. Тухайн үед ихэнхэд нь зөвшөөрөл өгсөн. Харамсалтай нь, тэр нөхдүүд маань өнөөдөр нэг ч үйлдвэр барьж чадаагүй байна. Ерөөсөө энэ аж ахуй нэгжүүд юунаас болоод үйлдвэр барьж чадаагүй вэ гэхээр хөрөнгө мөнгөнөөс болоод л гэж хариулдаг. Нэг их сайхан техник эдийн засгийн үндэслэл гаргасан, том том зузаан материалууд ирүүлдэг ч үйлдвэрээ барих мөнгөгүй гээд л суучихдаг. Гэхдээ өнөөдөр тусгай зөвшөөрөл бүхий дөрвөн аж ахуйн нэгж байдаг. Дархан-Уул аймагт хоёр сая тонн газрын тос боловсруулах хүчин чадалтай үйлдвэр барина гэсэн ч 600 сая ам.доллараас болоод нам жим байна. Дараагийн компани нь Эрдэнэт хотод жилийн 50 мянган тоннын хүчин чадалтай хийн конденсацийн үйлдвэр барьсан. Түүхий эд байхгүйгээс болоод сул зогсч байна гэх мэтчилэнгээр нефть боловсруулах үйлдвэр барих ажил урагш муутай байна. Манайд дахиад гурван аж ахуйн нэгж нефть боловсруулах үйлдвэр барих саналаа ирүүлсэн. Тэдний саналыг судалж үзээд, Эрдэс баялаг эрчим хүчний яаманд хүргүүлээд байгаа. Дээрх үйлдвэрүүд босч чадвал Монгол Улс газрын тосоо дотооддоо боловсруулах боломжтой юм.
-Монгол Улс газрын хэвлий дороо хичнээн хэмжээний нефтийн нөөцтэй юм бэ?
-2010 оны байдлаар Тамсагийн сав газарт 119 сая тонн түүхий тосны нөөцийг баталгаажуулан бүртгэж авсан. Зүүнбаянд 135 сая тонн түүхий тосыг бүртгэж авахаар хэлэлцэж байна. Тэгэхээр дээрх хоёр сав газарт 250-аад сая тонн газрын тосны нөөц одоогоор баталгаажуулагдаад байна гэсэн үг юм.
-Кувейтээс Монголд газрын тос түүхийгээр нь нийлүүлэхээр болсон. Үүнтэй холбоотойгоор уг тосыг Тяньжинд үйлдвэрлэхээр болсон. Үүнийг Монголдоо үйлдвэрлэж болдоггүй юм уу?
-Улс улсын нефть өөр өөрийн гэсэн онцлогтой. Газар нутгаасаа шалтгаалаад янз бүрийн агууламжтай байдаг. Тухайлбал, Кувейтийн газрын тосны хүхрийн агууламж нь маш өндөр байдаг. Тодруулбал, 26-28 хувийн хүхрийн агууламжтай. Энэ өндөр агууламжтай газрын тосыг энгийн нэгэн үйлдвэр боловсруулж чадахгүй. Ийм өндөр агууламжтай газрын тосыг боловсруулах үйлдвэр дэлхий дээр тун цөөхөн. Хятадад хоёрхон байдгийн нэг нь өнгөрсөн жилийн сүүлээр Тяньжинд баригдсан. Маш нарийн технологитой үйлдвэрт боловсруулдаг учраас Монголд боловсруулаад ямар ч боломжгүй. Тиймээс Засгийн газар хоорондын яриа хэлэлцээрийн дагуу Тяньжины үйлдвэрт боловсруулаад Монголд нийлүүлэх талаарх анхны яриа амжилттай болсон. Гэхдээ мэдээж зардал нь өндөртэй л дөө.
-Монгол Улс хичнээн хэмжээний газрын тос гадагшаа экспортлоод байгаа вэ. Бүтээгдэхүүн хуваах гэрээг Монгол Улс хичнээн компанитай байгуулсан бэ?
-Бүтээгдэхүүн хуваах гэрээг Монгол Улс өнөөдрийн байдлаар 14 компанитай байгуулсан. Анхны Ерөнхийлөгч маань энгэрээ мялааснаас хойш өнгөрсөн хугацаанд нийт нэг сая тонн газрын тос олборлон, 975,6 мянган тонн бүтээгдэхүүнийг БНХАУ-д экспортлож, түүхий тосны борлуулалт болон бусад орлогоос 144.1 тэрбум төгрөг улсын төсөвт оруулаад байна. Өнгөрсөн 2010 онд 295,1 мянган тонныг экспортолж, түүхий газрын тосны борлуулалтын болон бусад орлогоос 57,2 тэрбум төгрөгийг улсын төсөвт төвлөрүүлээд байна.
Зохиогчийн эрх:
"Ардын эрх" сонин