-Аж үйлдвэрийн салбарынхан уржигдар НҮБ-ын Үйлдвэр хөгжлийн байгууллагатай хамтран томоохон уулзалт зохион байгууллаа. Ер нь манай улсын аж үйлдвэрийн салбар ямар түвшинд байна вэ?
-Монгол Улсын эдийн засгийн хөгжлийн загварын талаарх асуудлыг сүүлийн үед хөндөж ярих боллоо. “Уул уурхайн салбар түлхүү хөгжихөд бусад салбар уналтад орох нь” гэж санаа зовинох болжээ. Ийм байдалд оруулахгүйн тулд Засгийн газраас аж үйлдвэржүүлэх асуудлыг нухацтай авч үзэж байна. Өнгөрсөн оны байдлаар дотоодын нийт бүтээгдэхүүн (ДНБ)-ий 6.3 хувийг боловсруулах үйлдвэрийн бараа, бүтээгдэхүүн эзэлж байна. Харьцангуй бага тоо болох нь ойлгомжтой. Мөн Монгол Улсын өрсөлдөх чадварын талаар асуудал тавих болсон. Өрсөлдөх чадвар нь тухайн улсын экспортолж байгаа бараа, бүтээгдэхүүнд хэр технологи ашигласан эсэхээс хамаардаг. Тэгэхээр манай улсын нийт экспортын 60 хувь нь технологи огт шингээгүй бараа, бүтээгдэхүүнүүд байна. Харин 30 орчим хувь нь анхан шатны боловсруулалтад орж байгаа юм. Технологи шингэсэн ганц бүтээгдэхүүн нь ноос, ноолууран эдлэл. Үүнээс хамаарч манай улсын өрсөлдөх чадвар дэлхийн 157 орноос 140 орчимд жагсч байна.
-Улс орны хэмжээнд ийм түвшинд байгаа юм бол бүс нутгаар нь авч үзвэл ямар дүн гарах бол?
-Үйлдвэржилтийг хөгжүүлэх чиглэлээр орон нутагт анхаарал хандуулах шаардлагатай. Учир нь манай улсад бүсчилсэн хөгжлийн ялгаа их байна. ДНБ-ий 95 хувь нь төв болон хангайн бүсийн үйлдвэрлэлээс бүрдэж байна. Эдгээр бүтээгдэхүүнийг нийслэл болон Орхон аймагт үйлдвэрлэж байгаа. Харин үлдсэн таван хувийг нь баруун бүсэд үйлдвэрлэж байна. Тодорхой хэлбэл Ховд, Говь-Алтай, Завхан зэрэг аймаг. Харин зүүн бүс буюу Хэнтий, Сүхбаатар, Дорнодод нийлээд таван хувийг ч үйлдвэрлэж чадахгүй байгаа юм. Бүс нутгийн ийм үзүүлэлтүүдээс шалтгаалж төв рүү чиглэсэн нүүдэл явагдаад байна.
-Үйлдвэржилтийг орон нутагт хэрхэн өрнүүлэх вэ?
-Орон нутагт 2009-2016 онуудад үйлдвэрлэл хөгжүүлэх чиглэлийг Засгийн газрын тогтоолоор 2009 онд баталсан. Салбарын мэргэжлийн холбоод, судлаачидтай хамтран аймаг, сум бүрээр хийсэн судалгаа, нутгийн захиргааны болон үйлдвэрлэл, бизнес эрхлэгчдийн санал, үйлдвэрлэлийн үндсэн салбарын мэргэжлийн хүмүүсийн хүрээнд хийсэн хэлэлцүүлэг, ТББ, мэргэжлийн холбоодтой гэрээ байгуулан гүйцэтгүүлж буй судалгаа, боловсруулалтын ажлын үр дүн зэрэгт тулгуурлан энэхүү баримт бичгийг боловсруулсан.
-Үүнтэй холбоотой үйлдвэрлэл тэр дундаа жижиг дунд үйлдвэрийг хөгжүүлэх хэрэгтэй гэсэн үг үү?
-Сум, дүүрэг бүрт хоорондоо харилцан уялдаагүй жижиг дунд үйлдвэрлэлийг дэмжих асуудал үеэ өнгөрөөчихсөн бололтой. Сүүлийн үед яриад байгаа кластер буюу бүсчилсэн хөгжлийг бий болгох нь илүү ач холбогдолтой. Бүс болгон бие даасан эдийн засгийн чадавхитай болно гэсэн үг л дээ. Жишээлбэл, баруун бүсэд манай улсын мал аж ахуйн салбарын 30 орчим хувь нь төвлөрсөн. Тэгэхээр тэнд бид мал аж ахуйн гаралтай бараа бүтээгдэхүүний үйлдвэрийг түлхүү хөгжүүлж, эцсийн бүтээгдэхүүн үйлдвэрлэх боломжтой.
-Сүүлийн хэдэн жил жижиг, дунд үйлдвэрлэл эрхлэгчдийг төрөөс багагүй дэмжлээ. Ямар үр дүн гарч байна вэ?
-УИХ, Засгийн газрын бүрэн эрхийн хүрээнд 2008 оноос хойш Жижиг дунд үйлдвэрүүд (ЖДҮ)-д санхүүгийн дэмжлэг үзүүлэх талаар томоохон ахиц гаргасан. Улсын төсвийн эх үүсвэрээр хөнгөлөлттэй зээл олгох хэмжээ эрс нэмэгдэж, тоног төхөөрөмжийг санхүүгийн түрээсээр олгох ажлыг төсвийн эх үүсвэрийн оролцоотойгоор хийж эхэллээ. 2006-2008 онд гурван тэрбум төгрөгийн төсвийн эх үүсвэрээр ЖДҮ эрхлэгчдэд хөнгөлөлттэй зээл олгож байсан бол 2009-2010 онд энэ үзүүлэлт 60 тэрбум болж нэмэгдэв. Өнгөрсөн хоёр жилийн дотор аж, ахуйн нэгж, иргэдийн 3250 төсөлд 78 тэрбум 642 сая 200 мянган төгрөгийн хөнгөлөлттэй зээлийг сарын 0.8-1 хувийн хүүтэй, 3-5 жилийн хугацаатай олгосон. Эдгээр зээлийг олгосны үр дүнд 2154 ЖДҮ үйл ажиллагаагаа өргөтгөж, 1096 нь шинээр байгуулагдав. Нийтдээ 11754 ажлын байр шинээр бий болсны зэрэгцээ 7088 ажлын байр хадгалж үлдлээ.
-Ноолуурын үйлдвэрийг дэмжих асуудал ид яригдаж байна. Үүнийг ноолуур үйлдвэрлэгч малчин болон бүтээгдэхүүн үйлдвэрлэгчдийн хоорондын харилцааг зохицуулах гарц гэж үзэж болох уу?
-Ноолуур тойрсон олон асуудал байдаг. Жилийн жилд л яригддаг. Монгол Улс ноолуурын зах зээл дээр хоёр дахь том тоглогч. Ноолуур бол Монгол Улсын стратегийн гол түүхий эд. Энэ жил нэг кг ноолуурын үнэ 70 мянган төгрөгт хүрч малчдын орлого нэмэгдэж байгаа нь сайхан. Нөгөө талаар дотоодын үйдвэрүүд маань 70 мянган төгрөгөөр авч чадахгүй, ченжүүдэд, тэр тусмаа өмнөд хөршийнхөнд алдчихдаг гэсэн хардлага байдаг. Үйлдвэрүүдэд ийм түвэгтэй байдал үүсэхээр ноолуурын үйлдвэрүүдэд нэг шаардлага тавьсан. “Нэг, нэгээрээ асуудлыг тавилгүй, банкинд баталгаа гаргаж эрсдлээ даах хэмжээнд нэгдсэн зохион байгуулалтанд ор” гэж. Ингээд 12 том үйлдвэр нэгдэж “Монгол ноолуур” нэгтгэл байгуулсан. Тэд эргэн төлөгдөх нөхцөлтэйгээр бага хувийн хүүтэй зээлийн дэмжлэг хүссэн. Энэ асуудлыг шийдсэнээр малчид төдийгүй бэлтгэн нийлүүлэгчид, зуучлагчид, үйлдвэрлэгчид, экспортлогчдын асуудлыг цогцоор нь шийдэх юм.
-“Хятадууд орж ирээд манай ноолуурыг авчихдаг” гэдэг. Иймэрхүү зүйлийг бодлогын хэмжээнд судалж тандаж, бодитой эсэхийг нь мэдсэн зүйл байна уу?
-Энэ ойлгомжтой. Үүнийг импорт, экспортын мэдүүлгээс харж болно. Гэхдээ харьцангуй ойлголт байгаа юм. Ялангуяа манайхан ноолуурын ченж гэж их ярьдаг. Бид тэгж хэлэх дургүй. Зах зээлийн нийгэмд тэд мах, ноолуур гэхчлэн дагнан мэргэшиж байна шүү дээ. Ямар нэгэн бүтцэд л ороогүй болохоос адилхан л монгол хүмүүс. Ченжүүдийн гар дээр төвлөрсөн мөнгө гэвэл муугүй. 2010 онд 6000 орчим тонн ноолуур бэлтгэснээс 1000 хүрэхгүй тонныг нь үндэсний үйлдвэрүүд авч боловсруулсан. БНХАУ-руу 5000 орчим тонныг гаргасан статистик мэдээ байна. Энэ жил 4000 тонн ноолуурын нөөцтэй гэж бодоод кг тутмыг нь 60 мянган төгрөгөөр бодоход 250 тэрбум төгрөг буюу 200 сая ам.доллар болно. Энэ бол уул уурхайгаас дутахгүй орлого байгаа биз. Малчдын нөр их хөдөлмөрийг үнэлэхээс гадна энэхүү бодит эдийн засгийн салбарыг төр бодлогоор дэмжих учиртай.
Зохиогчийн эрх:
"Улс төрийн тойм" сонин