Тогтдоггүй тогтолцоогоор тогтворжих уу?

Хуучирсан мэдээ: 2011.05.19-нд нийтлэгдсэн

Тогтдоггүй тогтолцоогоор тогтворжих уу?











Монголын ард түмэн ардчилсан
тогтолцоог сонгосноос хойш
зургаан
удаа, шинэ "эрх ч
өлөөт, ардчилсан" Үндсэн хуулиа баталснаас хойш таван удаа төрөө сонгон байгуулахдаа сонгуулийнхаа тогтолцоог дөрвөн удаа өөрчилж, гурван янзын сонгуулийн тогтолцоог хэрэглэжээ.

1990 оны анхны
ардчилсан сонгуульд АИХ-ыг
үнэмлэхүй олонхийн
тогтолцоогоор, т
үүнтэй зэрэгцүүлэн УБХ-ыг хувь тэнцүүлсэн
тогтолцоогоор намуудын нэрээр санал хурааж, т
үүнд нь үндэслэн
АИХ-аас сонгон байгуулсан байна.
УБХ-ыг яг ард түмэн хувь тэнцүүлсэн тогтолцоогоор,
ардчилсан сонгуулиар байгуулсан гэж
үзэх нь бас учир
дутагдалтай. Нэг тийм хагас, хуурамч юм болсон байдаг.
Үүнээс хойш
1992 онд УИХ-ын сонгуулийн хуулийг батлахдаа
сонгуулийн олонхийн тогтолцооны хамгийн муу
хувилбар болох олон мандаттай тойргууд дахь харьцангуй
(Баабар
саяхны нэг нийтлэлдээ
үнэмлэхүй олонхитой сольж
будилсан байна билээ
)
олонхийн тогтолцоог хуульчилсан. Энэ сонгууль нилээд маргаан дагуулсан, сонгогчдын ихэнх хувийн
саналыг
үнэгүйдүүлж, савалгаа үүсгэсэн гэсэн
шалтгаанаар
өөрчилж, 1996, 2000, 2004 оны УИХ-ын сонгуулиудыг нэг мандаттай тойргууд дахь
харьцангуй олонхийн тогтолцоогоор явуулсан. Энэ маань бас л сонгогчдын ихээхэн
саналыг х
өсөрдүүлж, төрийн тогтворгүй байдлыг үүсгэж байна
хэмээ
н сонгуулийн хуулийг
2005 онд
өөрчлөхдөө харин ч дордуулж, хуучин Монголын нөхцөлд тохиромжгүй гээд хаясан 1992 оныхоо олон мандаттай тойргууд дахь
харьцангуй олонхийн тогтолцоог авсан. Энэ тогтолцоогоор 2008 онд УИХ-ын
сонгууль явагдаж,
үр дүнд нь долдугаар
сарын 1-ний
үйл явдал болж, өнөөгийн "шүүхийн
шийдвэрээр
хууль бус гэдэг нь
нотлогдсон" УИХ б
үрдсэн.
Одоо дахиад сонгуулийн хуулийн
өөрчлөлт, түүний дотор сонгуулийн тогтолцооны өөрчлөлт ид яригдаж
байна

Эргээд харахад өнөөг хүртэл Монголын төр ч тогтворгүй, байнгын хямралтай,
с
үүлдээ бүр Үндсэн хуулийн бус хэлбэрт орж, сонгуулийн тогтолцоо ч
байнгын
өөрчлөлттэй тогтворгүй явж иржээ. Чухам шууд, дан ганц сонгуулийн
тогтолцооноос болоод улс т
өрийн тогтворгүй байдалтай байна
гэвэл мэдээж хэтр
үүлсэн хэрэг болох ч, сонгуулийн тогтолцооны буруу сонголт голлох үүрэг гүйцэтгэснийг
яагаад ч
үгүйсгэх аргагүй юм.

Яагаад тогтолцоо
чухал вэ?

Сонгуулийн
тогтолцоо нь бусад олон нийгэм, улс т
өрийн нөхцөл байдлуудтай
уялдан ардчилсан т
өрийг байгуулах суурь үйл ажиллагаа болох сонгуулийн үр дүнд, түүгээр дамжин
илрэх б
үрэн эрхтэн болох ард түмний хүсэл зоригийн бодит илэрхийлэлд хүчтэй шууд нөлөө үзүүлдэг юм.
Цаашлаад тухайн нийгмийн улс т
өрийн тогтолцоо, улс төрийн намуудын
т
өлөвшил, ардчилсан ёс, парламентын үйл ажиллагааны чадамж, иргэдийн улс төрийн эрх, эрх
ч
өлөөний бодитой, үр нөлөөтэй хэрэгжилт зэрэг ардчилсан, эрх зүйт төр,
парламентат ёсны
үндэс суурийг шууд хөндөн нөлөөлж байдаг
учир яах аргаг
үй амин чухал юм. Нөгөөтэйгүүр сонгуулийн
эрхийн асуудал нь шууд утгаара
а хэн засгийн эрхийг авах вэ гэдгийг шийдвэрлэх асуудал байдаг тул улс төрийн оролцогчдын анхаарлыг хамгийн ихээр татдаг. Мөн ямар
тогтолцоог сонгосноос шалтгаалаад сонгуулийн эрхийн бусад зохицуулалтуудын
агуулга ямар байхыг хууль тогтоогч тодорхойлох бол
омж сая бүрддэг.

Ямар тогтолцоо
тохиромжтой вэ?

Монгол улсын Үндсэн хуулинд
УИХ-ын сонгуулийг ямар тогтолцоогоор явуулахыг тухайлан зааж
өгөөгүй бөгөөд сонгуулийн
тогтолцоог ердийн хуулиар сонгон тодорхойлох эрхийг
Үндсэн хуулийн
21 дүгээр зүйлийн 4 дэх
хэ
сгээр хууль тогтоогчид
олгосон юм. Эд
үгээгийн эрх мэдлээ хадгалж үлдэх гэсэн
орон нутгийн феодал болчихсон
, тойргууддаа улсын төсвийн олон тэрбумыг өөрсдийн
нэрээр тараан хахуульдчихсан,
өөрсдийн "зохиосон" Үндсэн хуулийн зөрчлөөр далайлган хувь тэнцүүлсэн тогтолцоог үгүйсгэх гэсэн
далд зорилг
той улс төрчдийн эдүгээ мэдэн будилж "УИХ-ын гишүүнийг шууд
сонгоно гэдэг нь х
үнийг сонгоно" гэсэн агуулгаар Үндсэн хуулийг
тогтоогч хуул
ьчилсан хэмээн
сурталдаад байгаа нь огт ор
үндэсгүй юм. Нэгд, Үндсэн хуулийг хэлэлцсэн УБХ-ын болон АИХ-ын хуралдааны тэмдэглэлүүдээс ийм
агуулгаар санал хурааж бат
алсан
ямар ч баримт олддогг
үй. Хэрэв тийм баримт байдаг бол гаргаад, миний энэ үндэслэлийг
няцаагаад бичээрэй. Хоёрт, "
Үндсэн хуулийн эх баригч" Б.Чимид номондоо сонгуулийн шууд байх зарчмыг
сонгогч т
өрөө ямар нэг төлөөлөлгүйгээр, шат дамжлагагүйгээр
сонгохыг хэлнэ хэмээн тодорхой
өгүүлсэн байдаг. Гуравт, дэлхий нийтийн улс төрийн болон эрхийн шинжлэх ухаанд хүлээн зөвшөөрөгдсөн, хэвшсэн ойлголтоор бол ардчилсан сонгуулийн шууд зарчмыг сонгогчийн
санал, сонгуулийн
үр дүн хоёр дундаа ямар нэг байгууллага, этгээдээр дамжаагүй, шууд
холбогдсон байхыг л ойлгодог.
Тэгэхээр хууль тогтоогчид ямар ч сонгуулийн тогтолцоог сонгон хуульчлах
боломж нь нээлттэй гэсэн
үг.

Сонгуулийн
тогтолцооны
өөрчлөлтийн тухай хэлэлцүүлэг өрнөх бүрт эрдэмтэн, судлаачид ч, улс төрчид ч байнга хувь тэнцүүлсэн эсвэл
холимог тогтолцоонуудын хувилбаруудыг санал болгосон байдаг. 2005 оны
өөрчлөлтийн төслийг
боловсруулсан олон намын т
өлөөлөлтэй УИХ-ын ажлын хэсэг мөн 38:38 гэсэн холимог тогтолцоог санал болгосон. 2008 оны
сонгуулийн
өмнөхөн С.Баяр "сонгуулийн төгөлдөршил"
гэгчдээ м
өн хувь тэнцүүлсэн тогтолцоог шаардлагатай хэмээн үзсэнээр улс төрийн хүчнүүдийн дунд үндсэндээ
нэгдсэн байр суурь б
үрэлдсэн. 2008 оны сонгуулийн өмнө З.Энхболд нарын хэсэг гишүүд цэвэр хувь
тэнц
үүлсэн тогтолцоотой сонгуулийн хуулийн өөрчлөлтийг УИХ-д
оруулж байсан нь сонгуулийн тогтолцоог
өөрчилчихье гэсэндээ биш олон нийтийн ийм сонирхлыг
нь ашиглан, ёстой "хошхируулсан" явдал болсон юм. Тэдний
үнэн зорилго
нь тогтолцооны
өөрчлөлт гэсэн нэрээр гул барьж, 2005 онд гэнэ алдан оруулсан эмэгтэй нэр дэвшигчдийн 30
хувийн квот
(энэ
нь бодитой
Үндсэн хуулийн зөрчлийг агуулж байсан
учраас
)
болон гадаадад суугаа монголчуудын сонгуулийн эрхийг (нэгд,
эрх баригчид гадаадад суугаа боловсролтой хэсгийнхний саналаас айсан, хоёрт,
тэдэнд энэ заалтаа хэрэгж
үүлэх мэдлэг чадвар дутсан) хасах явдал байсан болов уу. Энэ зорилго нь
ч тогтолцоог
өөрчлөлгүй хэвээр үлдээснээр илэрдэг. 2008 оны сонгуулийн дараа байгуулагдсан Д.Лүндээжанцан
тэрг
үүтэй ажлын хэсгийнхэн чөлөөт намын нэрсийн жагсаалттай нэг тойрог дахь цэвэр хувь
тэнц
үүлсэн тогтолцоог, Лу.Болт тэргүүтэй гишүүд олон мандаттай тойргууд дахь хувь тэнцүүлсэн
тогтолцоог санал болгожээ. Энэ хоёр т
өслийг нэгтгэх үүрэгтэй
байгуулагдсан Н.Энхболд гиш
үүнээр ахлуулсан УИХ-ын ажлын хэсгийнхэн энэ байр суурьнаас
жаахан ухраад 26 гиш
үүн нь тойргуудаас харьцангуй олонхиор сонгогдох, 50 гишүүн улс даяарх
нэг тойргоос хувь тэнц
үүлсэн тогтолцоогоор сонгогдох гэсэн намуудын ерөнхий зөвшилцөлд үндэслэсэн
холимог тогтолцоог тусгасан т
өсөл боловсруулжээ. Гэтэл МАХН нэрээ сольж МАН болсноос хойш
энэ з
өвшлийн байр сууриасаа илт буцах болж, аль болох олонхийн тогтолцоог хадгалж
үлдэх, үгүйдээ холимог тогтолцоонд олонхийн элементийг ахиу хадгалж үлдэхийг
хичээх болж
ээ. Энэ бүх хэлэлцүүлэг, зөвшлийн дараа
шууд хуучин нэг мандаттай харьцангуй олонхийн тогтолцоогоо авна гэхэд ичмээр
байгаа бололтой с
үүлдээ аргаа ядаад Су.Батболдоор "52 гишүүн нь
харьцангуй олонхиор тойргуудаас, 24 г
ишүүн нь хувь тэнцүүлсэн тогтолцоогоор сонгогддог байвал зүгээр байна"
гэсэн "бор шувуу" нисгэж сууна. Ичсэн х
үн хүн ална гэж
ийм л юмыг хэлдэг байх даа.

Тэгвэл өнөөг хүртэл хэрэглэж
ирсэн харьцангуй олонхийн тогтолцооны юу нь болохг
үй байгаа
тухай асуулт
хариу нэхэх нь
ойгомжтой. Хэдийгээр энэ тухай хангалттай бичигдсэн боловч би дахиад нэг нуршин
сануулья.

-Тодорхой нөхцөлд сонгогчдын
саналын бараг тал хувь нь УИХ-д т
өлөөлөлгүй гээгдэн
үлддэг.

-Эрх мэдлийн
савалгаа маш х
үчтэй явагдаж, сөрөг хүчингүй, хяналтгүй үнэмлэхүй олонхийг
ихэвчлэн б
үрдүүлдэг.

-УИХ-ын гишүүд нь
тойргоосоо хэт хамааралтай тул
нэгд, намууд зөвхөн тухайн орон нутагтаа нэр нөлөөтэй,
тойргуудыг худалдаад авчих,
өөрсдийн аж ахуйн ашиг сонирхлыг хэрэгжүүлэх, улсын төсвөөс хулгай хийх
гэсэн
бэл бэнчинтэй, популист
н
өхдүүдийг нэр дэвшүүлдгээс,
мэдлэг чадвартай, з
үтгэлтэй, мэргэшсэн улс төрчид,
залуучууд, эмэгтэйч
үүд тоглоомын гадна үлддэг. Хоёрт,
сонгуулийн
үеэр зөвхөн тойрогтоо хандсан, УИХ-ын гишүүний бүрэн эрхтэй
нийцэхг
үй популист амлалтууд өгч,
сонгогдсоныхоо дараа улсын т
өсвийн хөрөнгө оруулалтуудыг ийш тийш нь зулгаалдаж, үрэн таран
хийдэг. С
үүлдээ тэрбумаар нь тараан цацаж, өөрсдийн
сонгуулийн сурталчилгаа болгож,
Үндсэн хуулиар хамгаалагдсан сонгогдох эрхийн тэгш байдлыг
илтэд з
өрчдөг гажиг тогтолцоог үүсгэсэн. Энэ
байдал нь улсын хэмжээний том х
өрөнгө оруулалтыг бараг боломжгүй болгож, УИХ-ын болон Засгийн газрын үйл
ажиллагааны чадавхийг алдагдуулж, алсаараа улсын эдийн засгийн х
өгжлийг
сааруулж байна.
Гуравт, улс төрийн авилгыг
х
өөрөгдөж, сонгуулийг улс төрийн үзэл баримтлал, бодлогоор бус илтээр
сонгогчдын саналыг худалдаж авах, сонгогчдыг хахуульдах гэх мэтийн хууль бус м
өнгөний хүчин зүйлээр шийддэг
болтол х
өгжсөн.

-Харьцангуй
олонхийн тогтолцоо нь х
үчтэй хоёр намын систем бүрэлдэхэд хүргэдэг учраас улс төрийн намуудын
т
өлөвшлийг сааруулж, судлаач С.Тамирийн онож тодорхойлсноор Монголд МАН ба
бусад гэсэн 1,5 намын тогтолцоо б
үрэлдэхэд хүргэсэн. Эрх баригчдын тунхаглах дуртай МАН, АН ба бусад гэсэн 2,5 намын тогтолцоо
гэгч нь
үнэндээ
б
үрэлдэж чадаагүй бөгөөд эдүгээ МАНАН гэх нэршил болон АН доторхи түншилдээн нь үүний тодорхой
баталгаа болно. Ардчилалд шилжих
үед МАХН-ыг тараалгүй авч үлдэхэд би их
хувь нэмэр оруулсан гэх ардчиллын "Баатарын" баатарлал нь олон намын
тогтолцоо жинхэнэ
ёсоор
нийгмийнхээ сонирхлын б
үлгүүдийн зөрчлийн шугамуудаар (social
cleavages)
үүсэн бүрэлдэх үйл явцыг үр хөврөлийнх нь
шатанд устга
ж, гарааны тэгш
бус байдлыг
үүсгэсэн
б
өгөөд дарангуй нийгмийн үед хуримтлуулсан хөрөнгө, нийгмийн бүх шатанд бэхжүүлсэн номенклатурын бүтэц, нөлөөгөө хадгалан үлдсэн МАХН нь бусад эрх чөлөөт, ардчилсан
тогтолцоог х
үссэн улс төрийн хүчнүүдийн хувьд давагдашгүй хатуу хүч хэвээр үлдсэн байна. МАХН-ы доторхи олон ардчилсан үзэлтнүүд ч өдийг хүртэл ардчилсан хувьсгалын ялалтад итгээгүй тул айдастаа хүлэгдэн, хэлээ хазсаар үлдсэн. Тэдний энэ алхам зөв байсан нь
одоогийн феодалын дарангуй нийгэм тогтсон байдлаас тодорхой харагдаж байна.
Ингээд ардчилсан гэгдэх намууд
үзэл баримтлалаа харгалзалгүйгээр, энэ их
х
үчнийг даван гарахын тулд зохиомол
т
өвлөрлийг үүсгэн хүчээр
нэгдэцгээсэн ба
өнөөдөр ч нэгдсээр байна. Ийнхүү нэгдсэн
намууд нь тогтвортой, суурьтай улс т
өрийн хүчин болж
чадахг
үй, хавсрага байдлаар оршиж байна. Арай том гэгдэх АН-ын хүчийг эртнээс
шургалуулсан "Алтан гудасаараа"
бусниулан сарниах ажиллагааг ч МАН эдүгээ амжилттай
хэрэгж
үүлж байна.  Жижиг намууд сонгуулийн
харьцангуй олонхийн тогтолцоо
ны үед парламентад орж ирэх боломжгүй болдог тул гудамжны
улс т
өр, жагсаал цуглаан, улс төрийн тогтворгүй байдал үүсэхэд хүргэж байна. Харин жижиг улс төрийн намуудтай зэрэгцэн "Нутгийн зөвлөлүүд"
гэгдэх улс т
өрийн авилга, төрөл садан,тойрон хүрээлэгчдийн эдийн засагт тулгуурласан тэднээс хавгүй илүү хүч нөлөөтэй, хорт
"улс т
өрийн хүчнүүдийг" энэ сонгуулийн тогтолцоо үүсгэжээ.

-Ийнхүү Монголд олон намын тогтолцоо хараахан бүрэлдэж чадаагүй явдал болон
ардчи
лсан хүчнүүдийн зохиомол
т
өвлөрлөөс шалтгаалан
Монг
олын парламентын түүхэнд Засгийн
эрхийг МАН де факто ямар ч с
өрөг хүчингүйгээр тасралтгүй барьсаар иржээ гэж
д
үгнэж болно. 1996 онд
Ардчилсан х
үчин сонгуульд ялсан боловч тэдний дотоод зөрчил, хуулин дахь чуулганы ирцийн квотоор
дамжуулан хэрэг дээрээ МАХН засгийг барьж байсан гэдгийг ардчилсан х
үчнийхэн ч үгүйсгэдэггүй. 2004 онд
сонгуулийн
үр дүнгээр, 2008 оноос Үндсэн хуулийн бус,
зохиомол
их эвслийн Засгийн
газрууд байгуулагдаж байсан тул парламентад эрх баригчдийг хянах олигтой с
өрөг хүчин үлдээгүй. Эдгээр их эвслийн Засгийн газруудаа манай
эрх баригчид Германы 2005 оны их эвслийн Засгийн газрыг жишээ татаж ирээд л з
өвтгөдөг юм. Гэвч
сонгуу
лийн тогтолцооныхоо
ачаар Бундестаг таван намын парламент болсон б
өгөөд энэ их
эвслийн засгийн газрын
үед парламентын бүлэг байгуулах хэмжээний гурван ч нам хангалттай хүчтэй сөрөг хүчний үүрэг гүйцэтгэж
байсныг харин ярьдагг
үй юм. Ийм ч учраас Германд улс төрийн
тогтвортой байдал
тай, эрүүл улс төрийн
тогтолцоотой, эдийн засгийн х
өгжилтэй байгаа билээ.

-Тэртэй тэргүй саналыг нь худалдаад эсвэл айлгаад авчихдаг,
элдэв булхай хэрэглэн саналын д
үнг нь луйвардчихдаг, луйварыг нь гардан гүйцэтгэгчид нь
хариуцлага х
үлээхийн оронд албан тушаал ахиад, эд мөнгөөр цалгиад
явдаг, сонгогчдын х
үсэл зоригийг огоорон сонгуулийн үр дүнгээр бус "стандарт бус" гэгдэх
Засгийн газар байгуулчихдаг болохоор энэ сонгуулийн тогтолцооны олон нийтэд х
үлээн зөвшөөрөгдөх шинж нь
алдагдсан байна.
Үүний нэг нотолгоо нь 95,6 хувиас сонгууль бүрт буурсаар 76,4 хувьд хүрсэн иргэдийн
сонгуулийн оролцооны
дүн юм. Энэ бол
харин Монголын ардчилалд
учирч буй хамгийн том хохирол болно. М
өн энэ гудамжнаас
санаатай
шинээр төрж болзошгүй улс төрийн хүчийг
саринулах
гэсэндээ болон
аргаг
үйдсэндээ "төрийн эрхийг хүчээр булаан
авна", "х
үчтэй ерөнхийлөгчийн засаглал хэрэгтэй" хэмээн мэдэгдэх болсон улс төрийн хүчнүүд, иргэдийн
дуу хоолой ч нэг талаар энэ тогтолцооны
үр дагавар.

-Энэ тогтолцоог
парламентат ёсны уламжлал нь дундад зууны феодалын нийгмээс эхлэлтэй,
парламентыг орчин цагийн ардчиллын онол лугаа "ард т
үмний хүсэл зоригийн бүрдэл"
гэж
үздэггүй харин "үйл ажиллагааны бүрдэл"
гэж
үздэг англи маягийн парламент, тус улсын колони байсан орнуудын
парламентуудыг б
үрдүүлэхэд хэрэглэдэг байна. Гэвч сүүлийн үед Англи
улсад
болон түүний колони
байсан орнуудад
ч хувь тэнцүүлсэн тогтолцоог хэрэгжүүлэх тухай
хэлэлц
үүлэг өрнөдөг болжээ. Үүний нэг жишээ нь Шинэ Зеланд улс холимог тогтолцоотой болсон явдал юм. Нөгөө талаар эдүгээ ардчилсан
нийгмийн шилжилтээ амжилттай
хийж, улс т
өрийн тогтолцооны хувьд тогтворжин төлөвшсөн хуучин социалист ситемийн орнууд дандаа нэг
бол хувь тэнц
үүлсэн эсвэл холимог тогтолцоог авч хэрэглэсэн байдаг.

Тэгэхээр
харьцангуй олонхийн тогтолцоо ардчиласан парламентат ёсыг т
өлөвшүүлэх гэж буй монголийн нийгмийн нөхцөлд тун
тохиромжг
үй байгаа юм.

Германы энэ
салбарын тэрг
үүлэх эрдэмтэн Дийтэр Ноолен гэдэг профессорыг урьж
судалгааны д
үгнэлт гаргуулахад тэрбээр хоёр янзын холимог тогтолцоог,
тэгэхдээ харьцангуй олонхиор сонгогдох мандатын тоо нь 38-аас хэтрэхг
үй байхыг зөвлөсөн байна. Мөн Австрали, АНУ-ын тэргүүлэх эрдэмтэн, профессор Бенжамин Райли НҮБ-ын Хөгжлийн хөтөлбөрийн санхүүжилттэй төслийн хүрээнд гаргасан
з
өвлөмждөө мөн л Лу.Болд нарын төслийг
зохих
өөрчлөлттэйгөөр
дэмжээд, 26 мажоритараар сонгогдох, 50 пропорционалаар сонгогдах мандаттай холимог
тогтолцоог санал болгосон байна. Монголын эрдэмтэд, судалгааны байгууллагууд ч
м
өн холимог тогтолцоог, тэр дундаа 38:38 гэсэн тогтолцоог санал болгосон
байдаг.

Адгийн судлаач би
хувьдаа м
өн энэ
38:38 гэсэн тогтолцоог дэмждэг билээ. Учир нь цэвэр пропорционал тогтолцоо нь
улс т
өрийн намууд төлөвшөөгүй, улс төрийн тогтолцоо тогтворгүй, сонгогчдын
улс т
өр, эрх зүйн боловсрол ч зохих түвшиндээ хүрч соёл болон хөгжөөгүй, сонгогчид
нь т
өрийг хүнчлэн төсөөлдөг уламжлалт ойлголттой, этатист хандлагатай өнөөгийн нөхцөлд хэт олон жижиг
намууд, ёстой н
өгөө нутгийн зөвлөлүүд, компаний захирлын гэгдэх намууд парламентад орж
ирснээр парламентын олонхийн дэмжлэгтэй Засгийн газар байгуулах боломж хомсдож,
т
өрийн үйл ажиллагааны чадавхи сулрах, цаашилбал үндэсний эв
нэгдэл,
аюулгүй байдалд ч
хор х
үргэж болзошгүй юм. Тэгэхээр энэ хоёр тогтолцооны аль альных нь давуу
талуудыг тусгадагаар нь холимог тогтолцоог, гэхдээ улс т
өрийн намуудынхаа төлөвшлийг дэмжих, гудамжны улс төрөө парламентдаа
оруулж ирэхийн тулд аль болох хувь тэ
нцүүлсэн элемент нь давамгайлсан тогтолцоо л тохиромжтой байна.

Ямар тогтолцоог
сонгох бол?

Энэ асуултын
хариу ер
өнхйи дөө тодорхой болж байх шиг байна. МАН нэрээ сольж, Энхбаяртангууд МАХН байгуулахаар оролдож
эхэлснээр болон МАНАН-гийн засгийн
үрээр энэ хоёр "том" гэгдэх намууд
хэрэг дээрээ нэг ашиг сонирхолтой юм байна гэсэн олон нийтийн ойлголтод
тулгуурласан эрх баригчдын
(гол нь МАН) нэр хүндийн огцом уналт, улс төрийн
гуравдагч х
үчнүүдийн нэр хүндийн өсөлт, парламентад шинэ намууд орж ирэх боломжийн нэмэгдэлт зэргийг ажигласан эрх баригчид
маань хулгаж, буцаж, "х
өгөө хөлдөө чирч" байна.

Дээр өгүүлсэнчлэн
болвол хуучин жижиг 76 тойрогтой харьцангуй олонхийн тогтолцоо руугаа орох,
үгүйдээ л
мажоритарын элемент
үүдийг холимог тогтолцоонд ахиу оруулж, нэр төдий өөрчлөлт хийхийг
эрх баригч МАН туйлаас х
үсэж, олон олон муу зальнууд хэрэглэж байна.

Заль №1: МАН-ын
голдуу гиш
үүд тогтолцоогоо тохироогүй байгаа тул
хуулийнхаа хэлэлц
үүлэгийг түргэвчлэхийн тулд эхлээд сонгууль явуулах журам гэх мэт
бусад заалтууда
а хэлэлцээд
дуусгаж байгаад энэ хооронд тогтолцоон дээрээ саналаа нэгтгээд хэлэлцэе хэмээн
урьдийн залиа гаргав. Гэтэл ямар сонгуулийн тогтолцоо сонгосоноос шалтгаалаад
сонгох, сонгогдох эрхийг хангах бусад эрхийн баталгаа, зохицуулалт нь ямар
байхыг тодорхойлдог. Ингэж х
өлөөрөө толгой хийж болохгүй юм.

Заль №2: Энэ бол
дээр тодорхой
өгүүлсэн Үндсэн хуульд "УИХ-ын гишүүнийг…шууд…
сонгоно" гэсэн заалтыг
Үндсэн хууль тогтоогч хүнийг сонгоно
гэсэн агуулгаар оруулсан хэмээн г
өрддөг заль юм. Германы Үндсэн хууль дээр ч гэсэн Бундестагийн гишүүнийг сонгоно
л гэсэн байдаг юм. Гэвч Германд бас л холимог тогтолцоогоор сонгууль явуулдаг.
Сонгуулийн шууд байх
зарчмийг
манай улс т
өрчдийн гөрдсөн мулгуу агуулгаар ойлгох юм бол холимог болон
пропорционал тогтолцоотой
улсууд
б
үгд ардчилсан бус, Үндсэн хуулийн бус төртэй болж таарах нь.
Эндээс дараагийн зал ургана.

Заль №3: Д.Лүндээжанцан
нарын т
өсөлд цэвэр пропорционал тогтолцоог санал болгосон боловч тухайн намын нэрсийн жагсаалтаас нэг хүний нэрийг
дугуйлахаар оруулж
ирсэн
байдаг.
Үүнийгээ дээрх "зохиомол" Үндсэн
хуулийнхаа
зөрчлөөр хаацайлаж,
аргаг
үйдлээ хэмээн "бурхны" царай гаргана. Одоо холимог дээр олон
нийтийн шахалтаар тогтох байдал руу оронгуут пропорционалаар сонгогдох хэсэг
дээр намын жагсаалтаас м
өн дэмжсэн нэр дэвшигчийг сонгогчид тэмдэглээд, тэр нь намд өгсөн санал
болохоор хуульчлахыг шаардаж эхэлсэн. Энэ бол парламентад олон жил суусан
"хашир бурхи"-нуудын нэр х
үндээрээ гарч ирэх,
болвол намаа чирээд гараад ирэх гэсэн л эрх мэдлийн дон ш
үглэсэн санаа
боло
хоос улс эх орны эрх
ашигт нийцэхг
үй асуудал юм. Ийм тогтолцоогоор санал хураасан
тохиолдолд, нэгд, их нэр алдартай нэр дэвшигчг
үй боловч хөгжлийн зөв үзэл
баримтлалтай, х
өтөлбөртэй шинэ залуу, жижгэвтэр намууд шахагдана, хоёрт,
намууд нэрсийн жагсаалтаара
а
залуучуудын оролцоо, эмэгтэй нэр дэвшигчдээ гаргаж ирэх боломж хаагдана,
гуравт, намуудын сахилга бат, т
өлөвшил саармагжина.

Заль №4: Дараагийн
заль нь "дасгаж байгаад мурих" мэх. Эхлээд холимог дээр тогтсон
боловч тоогоо тогтоог
үй байна гэснээ 26 мажоритар, 50 пропорционалаасаа ухарч тал тал болгосноо
с
үүлийн өдрүүдэд 50
мажоритар, 26 пропорционал ч биш б
үр 52 мажоритар, 24 пропорционалаар сонгогдох мандаттай
байх хэлэлц
үүлэг өрнүүлж эхлэсэн. Ингэж хувь тэнцүүлсэн
элементийг бага багаар у
стгасаар
нэр т
өдий болгох явдал юм.
Ингэснээр тойрогтоо олон тэрбумын х
өрөнгө оруулсан гэх
нэрээрээ дахин сонгогдож, дахиад 4 жил найрлах санаатай юм.

Заль №5: Үхэхдээ үхэр буугаа
тави
на гэгчээр одоо
сонгуулийн хуулийн хэлэлц
үүлгийг аль болох "уяж" байгаад, "хоёр танхимтай парламенттай болно",
сайдыг огцруулна гэх мэт ямар ч утгаг
үй, хэрэгжих боломжгүй хуурамч
хэлэлц
үүлэгээр олон нийтийн анхаарлыг сарниулсаар байгаад оны төгсгөл буюу
сонгуулийн
хуулийг өөрчилж болохгүй хуулийн
хугацаанд тулгаж байгаад
"одоо
өөрчлөөд дэмий байх, энэ удаа үүгээрээ
саналаа
өгцгөөе, дараагийн парламентын үед л ёстой
нэг
сайхан сонгуулийн
хуультай болъё" гэж олон т
үмнийг "хамраар
нь газар хатгуулах" мэхээ хэрэглэх байх.

Тэгэхээр засгийн эрхийг,
АН-ын эрхтэй хамтад нь барьж байгаа МАН нэгэнтээ эргэж буцаж байгаа болохоор
нэг бол нэр т
өдий холимог тогтолцоотой, үгүй бол жижиг
76 тойрогтой харьцангуй олонхийн тогтолцоотой болох юм шиг байна.

Одоо тэгвэл яаж
тогтворжих вэ?

Хэрэв энэ удаад Монголын
парламент сонгуулийн тогтолцоогоо з
өв сонгохгүй бол, сонгуулийн хууль тогтоомжоо хийдэлгүй батлахгүй бол 2012 онд дараагийн цуст мөргөлдөөн, бослого
тэмцэл гарахыг
үгүйсгэх аргагүй юм. Одоо
эрх баригчдын з
үгээс "хадны мангаа" болгон харагдуулах гээд байгаа Энхбаяртан мэтийн "хутган
үймүүлэгчид" чинь тэр үед бухимдсан,
аргаг
үйдсэн олон түмнийг тосон авч хүчирхэгжээд жинхэнэ цуст халдлага, Үндсэн хуулийн
бусаар т
өрийн эрх мэдлийг авах зорилгоо хэрэгжүүлж, Монгол
улс иргэний дайн, баялгийн хараал хоёртоо живж, ерт
өнцийн хөрснөөс үүр арчигдаж ч
болзошг
үй юм. Амны билгээс ашдын
билэг гэдэг болохоор арай ч ийм з
үйл болохгүй байлгүй хэмээн Зориг агсны адилаар "Монгол хүний саруул
ухаанд
” найдъя.

Ямар ч сонгуулийн
тогтолцоог сонголоо гэсэн сонгуулийг маргаан з
өрчилгүй, шудрагаар
явуулах бусад заалтууд нь хийдэлг
үй, үр нөлөөтэй байхуйц
батлагдахг
үй бол бас ямар ч хэрэггүй.

Тиймээс олон түмэн минь эдүгээ
сонгуулийн хуулийг хэлэлцэж байгаа
үед эрх баригчдыг
шахан шаардаж, хянан анхаарч, эргэж буцахаарг
үй сонгуулийн
хуу
льтай болох хэрэгтэй
байна. УИХ дахь эр
үүл үзэл бодолтой гишүүдийг ч уриалан гуйя. Ингээд болохгүй бол эцсийн
найдвар болгож сонгогчид л яагаад ч луйвардаж чадахаарг
үйгээр саналаа
маш тодорхой, тогтолцоонд нь, гаргаж буй заль мэхэнд нь тааруулан
өгч,
"мэхтийг мэхээр нь" унаган зайлуулах хэрэгтэй юм.

Монгол овогт
Дашдондогийн
Үүрцайх

Бонн хот,
17.5.2011

NewsMN Гар утасны хувилбар Татах
NEWS.mn

Мэдээллийн эх сурвалж