-Эрүүл мэндийн даатгалын талаар нэлээд шүүмжлэл гараад намжлаа. Одоо даатгалын салбарт хэрэгжүүлж буй ямар ажил байна вэ?
-Жолоочийн хариуцлагын даатгалын тухай хуулийг батлуулахаар ажиллаж байна. Өчигдөр хоёр намын бүлгийн хуралдаанаар хэлэлцсэн. Ер нь ихэнх оронд энэ хуулийг баталж, хэрэглэж байгаа.
-Жолоочийн хариуцлагын даатгалын ач холбогдол нь юу вэ?
-Өнгөрсөн оны байдлаар зам, тээврийн 7000 гаруй осол гарч 930 хүн бэртэж, 320 хүн нас барсан байгаа юм. Сүүлийн жилүүдэд тээврийн хэрэгсэл нэмэгдсэн үү гэхээс буураагүй. Үүнийг дагаад зам, тээврийн осол ч багасахгүй байна. Жолоочийн хариуцлагын даатгал гэдэг нь хариуцлагаа даатгуулна гэсэн үг. Хуульдаа гуравдагч этгээд гэж бичдэг л дээ. Жолооч биш, хэн нэгэн явган зорчигч, такси болон нийтийн тээвэрт үйлчлүүлж байгаа хүн, гудамж талбайн хажуугаар байрлах өмч хөрөнгийг гуравдагч этгээд гэж нэрлээд байгаа юм. Хүн өөрийгөө машин ирээд дайрчихна, эд хөрөнгөө мөргүүлж, эвдлүүлнэ гэж хэзээ ч боддоггүй шүү дээ. Гэтэл гай газар дороос гэгчээр машин гарч ирээд мөргөчих тохиолдол гарна. Харин энэ хүмүүсийн хохирлыг барагдуулна гэдэг үргэлж хүндрэлтэй байдаг. Нэгэнт жолооч хүн тээврийн хэрэгсэл бариад гудамж, талбайгаар зорчиж байна гэдэг чинь бусдын амь насанд аюул учруулж болзошгүй гэсэн үг. Тэр аюулыг багасгахын тулд төрөөс замын хөдөлгөөний аюулгүй байдал зэргээр зохицуулж байна. Гэлээ ч нэгэнт осол гаргасан тохиолдолд гуравдагч этгээдийн хохирлыг бүрэн барагдуулж чаддаггүй. Барагдуулж чадахгүй шоронд ороод л гуравдагч этгээдээ хохиролтой нь үлдээдэг.
-Заавал даатгуулна гэсэн үг үү?
-Тийм. Нэгэнт л чи жолооч юм бол заавал хариуцлагатай байх ёстой. Чиний санаатай, санамсаргүй үйлдлээс бол гуравдагч этгээд хохирч болзошгүй. Тийм хохирлыг барагдуулахын тулд чи даатгуулах ёстой. Ингээд жолооч нараас мөнгө татаж, сан бүрдүүлээд, эргэж эд хөрөнгө, эрүүл мэндээрээ хохирсон гуравдагч этгээдүүдэд олгох ёстой юм. Заавал даатгуулах ёстой. Би хүн дайрдаггүй жолооч гээд даатгалын хураамжаас татгалзаж болохгүй.
-Мөнгө хураах нь гээд жолооч нар дургүйцэх юм биш үү. Жилийн хураамж нь хэд байх бол?
-Жилд ойролцоогоор 30-50 мянган төгрөгийг нэг жолооч төлнө. Гэхдээ жолоочийн жолоо барьсан жил, хэрэг түвэг гаргаагүй байдал зэргээс шалтгаалж энэ мөнгө харилцан адилгүй байх юм.
-Үүнийг мэдээж даатгалыг компаниудаар дамжуулж хэрэгжүүлэх байх. Ер нь манай улсын даатгалын компаниудын санхүүгийн чадамж нь ямар байгаа вэ?
-Даатгалын компаниудын хөрөнгө мөнгө нь нэмэгдэж байна. Даатгалын компаниудын нийт хөрөнгө, актив нь 57 тэрбум төгрөг давчихсан. Энэ оны нэгдүгээр улирлын байдлаар 60 тэрбум давчихлаа. Хөрөнгө орлого нь нэмэгдэж, даатгалын салбарынхан ашигтай ажиллаж байна. Одоо даатгалын компани байгуулъя гэсэн хүсэлттэй иргэд олноороо ирж байгаа.
-Уул уурхай, барилгын салбарт даатгал хэр нэвтэрсэн бэ?
-Ер нь хэцүү шүү дээ. Энэ мэргэжлийн хүмүүс аль болох даатгалд хамрагдах хэрэгтэй. Уул уурхайн тоног төхөөрөмж, ажилчдын эрүүл мэнд гээд даатгах шаардлагтай зүйлс олон бий. Эмч нар л гэхэд мэргэжлийн алдаа гаргасан тохиолдолд өвчтөндөө нөхөн төлбөр төлж чаддаггүй биз дээ. Сайн даа л цалингийнхаа 20 хувийг хасуулдаг. Барилгын инженер ажлын алдаа гаргаж байшин нурвал яах вэ. Тэр инженер цалингаараа хохирол барагдуулж чадахгүй биз дээ. Төлж чадахгүй юм чинь шоронд л сууна. Ингэлээ гээд хохирогч нь нурсан байшинтайгаа л үлдэнэ.
-Эрүүл мэндийн даатгалд сэтгэл хангалуун байдаг хүн ховор байх. Та үүнтэй санал нийлэх үү?
-Эрүүл мэндийн даатгал бол бага зэрэг хавтгайрсан эд л дээ. Одоо ч эрүүл мэндийн даатгал болж өгөхгүй байна. Жишээ нь саяхан өвчтний түүх хуурамчаар үйлдэх зэрэг алдаа гарлаа. Төрөөс албадан даатгаж байгаа болохоор даатгалын сан нь ердөө л нэг том тогоо болчихсон. Тэгсэн хэрнээ иргэд нь эрүүл мэндийн үйлчилгээг хүртээмжтэй авч чадахгүй байгаа шүү дээ. Үүнд хэд хэдэн шалтгаан, сайжруулах шаардлага бий.
-Та ч, би ч эрүүл мэндийн даатгал төлдөг. Харин та энэ салбарын хүн болохоор эрүүл мэндээ хувийн, арилжааны даатгалын компанид даатгуулсан уу?
-Даатгуулсан. Амьдралын даатгалын үйлчилгээ үзүүлдэг Монголд ганцхан байдаг компанид хандсан.
-Хадгаламжийн даатгалын талаар олон жил ярьж байна. Энэ зүйл байхгүйгээс болж төр банкин дахь мөнгөн хадгаламжид баталгаа гаргаж байгаа?
-Хадгаламжийн даатгал бол хөгжсөн оронд тохиромжтой эд. Манайд үүнийг сайн нягталж, судалж байж нэвтрүүлэх ёстой. Нөгөөтэйгүүр банкин дахь мөнгөн хадгаламжид баталгаа гаргах тухай хууль бол 100 хувь буруу зүйл. Төр яагаад банкуудын өмнөөс баталгаа гаргаад байгаа юм. Банк хүнээс мөнгө авч, эргэлдүүлье, ашиг олъё гэсэн бизнесийн байгууллага биз дээ. Төр яагаад хувийн банкируудын өмнөөс баталгаа гаргадаг юм. Хадгаламж зээлийн хоршоо дампуурахад төр мөнгө гаргасан, ямаанд зориулж ноолуурын үнийн зөрүү өгөхөд төр л мөнгө төлсөн шүү дээ. Тэр их мөнгө үнэндээ Эрээний бараа л болж хувирсан.
-Сүүлчийн асуулт. Нийгмийн даатгалийн үйлчилгээг хэрхэн сайжруулах ёстой вэ?
-Ер нь арилжааны даатгал хөгжиж, нийгмийн даатгалын алдааг засах ёстой. Дэмжлэг үзүүлэх шаардлагатай. Төрийн нуруун дээр байгаа ачааг хөнгөрүүлэх замаар энэ салбараа хөгжүүлэх хэрэгтэй гэсэн үг.
Улс төрийн тойм сонин