Угтаа бол 2011 оны долдугаар сард байгуулсан уг гэрээнд Чалко компанид нийлүүлэх эхний ээлжийн нэг сая тонн нүүрсний 500 мянган тонныг нь тонн тутамд 69.9, үлдсэн 500 мянган тонн нүүрсний тонн тутмыг нь 70 ам.доллараар нийлүүлнэ хэмээн заасан байдаг аж. Харин хоёрдахь сая тонноос эхлэн нэг тонн нүүрсний үнийг улирал бүрийн нүүрсний үнийн индексийн аргаар тогтоохоор заасан байна. Мөн “Эрдэнэс-Тавантолгой” ХК Цанхийн зүүн уурхайгаас нүүрс олборлон цагаан хадны агуулахад буулган Чалко компанийн нүүрс тээврийн автомашинд ачиж өгөх заалттай. Уурхайгаас нүүрс гарган тээвэрлэж, Гашуун сухайтын хилийн боомтын гаалийн хяналтын бүсд буулган Чалко компанийн автомашинд ачих хүртэлх нэг тонн нүүрсний зардал 62 орчим ам.доллар болдог байна. Яг энэ үед нүүрсний зах зээл уналтын байдалд шилжиж, дээрээс нь индексийн аргаар үнэ тохирч, нүүрсээ нийлүүлж эхэлсэн нь алдагдал хүлээх суурь болжээ.
Чалкогийн гэрээнд өөрчлөлт оруулсан түүх
2012 оны дөрөвдүгээр улирал эхлэх үед “Эрдэнэс-Таван толгой” ХК алдагдалтай ажиллаж, үйл ажиллагаагаа хэвийн үргэлжлүүлэх боломжгүй байдалд хэдийнэ хүрчихсэн байв. Учир нь, энэ үеэс эхлэн гэрээнд зааснаар индексийн аргаар үнэ тогтоох заалт хэрэгжиж эхэлжээ.Компани алдагдал хүлээж, үйл ажиллагаа хэвийн үргэлжлэх боломжгүй болсон учир гэрээнд өөрчлөлт оруулахаар Чалко компанийхантай урт хугацааны хэлэлцээрийг эхлүүлсэн байна. Удаан хугацаанд үйл ажиллагаагаа зогсоож, хятадуудтай хэлэлцээ хийх амар ажил байгаагүй ч нэг тонн нүүрсний үнийг тодорхой хэмжээнд барьж, алдагдалгүй ажиллах боломжийг бүрдүүлж чаджээ. Хэрэв хэлэлцээр хийж нэг тонн нүүрсний үнийг тодорхой хэмжээнд барьж чадалгүй анх байгуулсан гэрээний дагуу явсан бол “Эрдэнэс-Таван толгой” ХК өнөөдөр ямар байдалтай байх байсан нь төсөөлөхөд ч хэцүү юм.
Чалко компанийнхантай хийсэн хэлэлцээр амжилттай болсон учир үйл ажиллагаагаа хэвийн явуулах эргэлтийн хөрөнгө хэрэгтэй болов. Эл хөрөнгийг бий болгох эх үүсвэр нь Цанхийн баруун уурхайн үйл ажиллагааг эхлүүлэх байв. Цанхийн баруун уурхайн үйл ажиллагааг өнгөрсөн оны зургадугаар сард эхлүүлж он дуустал 1.5 сая тонн нүүрс олборлохоор төлөвлөжээ. Гэвч тэд төлөвлөгөөгөө хоёр дахин давуулан биелүүлж, 2.534.000 мянган тонн нүүрс олборлов. Баруун уурхайн нүүрсний экспорт есдүгээр сарын 5-нд эхэлсөн бөгөөд 2013 оны арванхоёрдугаар сарын 25-ны байдлаар буюу гурван сар 20 хоногийн хугацаанд 1.174.000 тонн нүүрс экспортолсон байна. Богино хугацаанд их хэмжээний нүүрс экспортлоход нөлөөлсөн нэг хүчин зүйл нь зүүн уурхайд Гүний гааль байгуулсан явдал юм. Гүний гааль байгуулснаар уурхайгаас олборлож, ачсан нүүсний цуваа ямар ч саадгүй хил нэвтэрч хятадын Ганц модны хилийн боомтод хүрч байв. Одоо ч энэ байдал үргэлжилж байна. “Эрдэнэс-Таван толгой” ХК хэдий шинэ оноо ажлын амжилт бүтээлээр дүүрэн угтаж 28.8 тэрбум төгрөгийн ашигтай ажилласан ч өмнөд хөршийн нүүрсний зах зээлийн уналт үргэлжилсээр байлаа.
Он дамнан үргэлжилсэн нүүрсний зах зээлийн уналт, урд хөршөөс хараат байдал нь нүүрсний салбарт үйл ажиллагаа явуулж буй дотоодын компаниудад хүнд цохилт болов. Харин “Эрдэнэс-Таван толгойн” ХК-ийн хувьд сорилт байлаа. Хувийн компаниуд үйл ажиллагаа зогсоож хаалгаа барихад хүрч байхад “Эрдэнэс-Таван толгой” ХК үйл ажиллагаагаа хэвийн үргэлжлүүлж байв. Учир нь тэдэнд зогсох эрх байхгүй. Олон зуун ажилчдын амьдрал хүндэрч, Чалко компанийн өр өдрөөс өдөрт нэмэгдэх учир энэхүү сорилтыг хохирол багатай даван туулах л зам байсан юм.Нүүрсний зах зээлийн уналттай энэ хүнд үед туслан гүйцэтгэгч зарим компанид төлбөрөө цаг тухайд нь хийж чадахгүй тохиолдол гарч байсан хэдий ч энэ байдлыг удаан үргэлжлүүлээгүй юм. Одоогийн байдлаар найман худалдан авагчтай 4.25 сая тонн нүүрс нийлүүлэх гэрээ байгуулж, нүүрсээ нийлүүлж эхлээд байна. Дээрх хэмжээний нүүрсийг экспортловол Чалкогийн өр болон бусад өр зээлээ төлж, багагүй хэмжээний эргэлтийн хөрөнгөтэй үлдэх боломжтой болох ажээ.