
-Цагдаагийн байгууллагад тараасан сандлуудыг олон нийт “гяндан сандал”, “яргын сандал” гээд янз бүрээр нэрлэж байна. Энэ сандал яг ямар зориулалттай вэ гэдгээс ярилцлагаа эхэлье?
-Барууны зарим орон, БНХАУ, Гуантанамогийн хорих лагерьт ийм төрлийн сандал хэрэглэдэг. Бусдад болон өөртөө аюул учруулах магадлалтай этгээдийн идэвхтэй үйлдлийг хязгаарлах, сэтгэцийн өвчтэй хүний хэргийг шийдвэрлэхдээ ашигладаг. Гэхдээ хүний биед гэмтэл учруулахгүй, тухтай байх ёстой гэдэг стандарт тавьдаг. Энэ сандлыг дэлхийн ихэнх орон сайшаадаггүй. Энэ төрлийн сандлаас татгалзахыг Олон улсын эрүүдэн шүүхийн эсрэг хороо, Эмнести интернэшнл зэрэг хүний эрхийн сайн дурын байгууллагууд зөвлөмж болгодог. Учир нь, хүний бие махбодийг хязгаарлаж, аюулгүй болгож байгаа юм шиг боловч тэр хүнийг сандал дээр суусан байдлаар нь гутаан доромжилж, харилцаж байгаа хэлбэр гэж үздэг. НҮБ-ын Эрүүдэн шүүхийн эсрэг конвенцод манай улс нэгдэж орсон учраас маш олон үүрэг хүлээж байгаа. 1990-ээд оны сүүлээр Манфрэд Новак гэдэг шинжээч ирж, Хүний эрхийн үндэсний комиссийг байгуулахад Монголд хүнийг эрүүдэн шүүх нөхцөлүүд байгааг анхааруулсан. Үүний хүчинд маш олон ажлыг хийж, шоронд ч хэрэглэхээ больсон юм.
-Хорих ангиудад хэрэглэдэг байсан юм уу?
-Ганцхудагт хүний гар, хөлийг нь гавладаг модоор хийсэн сандал байсан. Энэ төрлийн сандлыг Эрүүдэн шүүхийн эсрэг конвенцод нэгдэж ороогүй улс хэрэглэдэг. Улс болгон конвенц, гэрээнд нэгдээд байх албагүй л дээ. Энэ нь бүс нутгийн онцлог гээд олон зүйлээс шалтгаалдаг. АНУ л гэхэд Үндэстэн дамнасан зохион байгуулалттай гэмт хэргийн эсрэг конвенцод нэгдээгүй мөртлөө НҮБ-ын Авлигын эсрэг конвенц, Палермогийн конвенцод ороогүй. За энэ ч яахав. Тусгай тоноглолтой сандлыг ихэнх улс хэрэглэдэггүй. Харин оронд нь гав, бороохой, хүлэг, номхотгох цамц зэргийг ашигладаг.
-Хүний эрхийн үндэсний комисс энэ асуудалд ямар байр суурьтай байна вэ?
-Хүний эрхийн үндэсний комиссын гишүүн П.Оюунчимэг зургадугаар сарын сүүлээр Хууль зүйн сайдын нэр дээр албан бичиг ирүүлсэн. Тус бичигт сандлын зургийг нийтэлж, “Энэ бол эрүүдэн шүүхийн нэг хэлбэр болох боломжтой. Өөрөөр хэлбэл, эрүүдэн шүүхийн сандал гэдэг утгаараа биш хүний биеийн бүхэл хэсгийг хөдөлгөөнгүй, хатуу байдлаар уяж, байлгаж болохгүй. Монгол Улсад хүний эрхийг тууштай хамгаалах чиглэлээр хууль зүйн салбарын шинэчлэл хийж байна. Энэ чиглэлээр сүүлийн жилүүдэд хийж буй хүчин чармайлтыг хойш татах алхам болж байна. Цаашлаад эрүүдэн шүүх нөхцөл байдлыг үүсгэж болзошгүй. Энэ сандлуудаа даруй татаж авна уу гэсэн албан бичиг ирүүлсэн.
-Энэ хүртэл Хууль зүйн яам 400 сандал оруулж ирсэн асуудлыг ор мэдээгүй байсан юм уу?
-Зургадугаар сарын 25-нд Хүний эрхийн үндэсний комиссоос албан бичиг ирэх хүртэл Хууль зүйн яам мэдээгүй. Үүнээс өмнө зарим хүний дам ярианаас сонсч байсан ч баттай мэдээлэл авч чадаагүй. Цагдаагийн байгууллага сандал, ширээ дутуу байна, агсамж, тоног төхөөрөмж хэрэгтэй байна гэдгээ танилцуулдаг. Харин сандлыг авсан, тараасан талаараа мэдэгдэж байгаагүй. Ингээд Хүний эрхийн үндэсний комиссын гишүүн П.Оюунчимэгээс сайдад ирүүлсэн албан бичгийн дагуу ЦЕГ-аас энэ асуудлыг тодруулсан. ЦЕГ-ын одоогийн дарга өнгөрсөн арваннэгдүгээр сард тараасан юм билээ.
-Хаана хэдийг тараасан байсныг тодруулж болох уу?
-Монгол Улсын 21 аймгийн цагдаагийн газар хэлтэс, зарим сумын хэсгийн төлөөлөгчид тараасан байдаг. Тухайлбал, Улсын мөрдөн байцаах газарт гурав, Эрүүгийн цагдаагийн газарт гурав, Завхан аймгийн цагдаагийн газарт 25, Төв аймгийн цагдаагийн газарт 28 ширхэг, Хэрэг бүртгэх албанд нэг ширхэг гэх мэтээр хуваарилсан байсан. Ийм танилцуулгыг бидэнд долдугаар сарын 10-нд ирүүлсэн. Үүнээс өмнө яам албан бусаар олон нийтэд хүрсэн мэдээллийг авсан байсан.
-Тусгай тоноглолтой сандлыг мөрдөн байцаалтад хэрэглэсэн үү?
-Албан ёсны танилцуулгаас үзэхэд журмын төслөө боловсруулаад Улсын ерөнхий прокурор руу санал авахаар явуулсан байсан. Одоогийн цагдаагийн байгууллагын удирдлагаас төв, орон нутгийн цагдаагийн газар, хэлтсийн дарга нарт журам гартал сандлыг ашиглахыг түр хүлээх үүрэг өгсөн байсан. Бид журмыг прокурорт очсон байхад нь таслан зогсоосон. Бид хүний эрхийг хамгаалдаг хууль сахиулах системийн талаар ярьж байгаа болохоос хүнийг эрүүддэг, байцаадаг, нэр төрийг нь гутаан доромжлох хэлбэрээр ажиллах ёсгүй. Энэ бол яамны хатуу байр суурь. Бид мэдсэн даруйдаа журмын төслийг прокуророос татаж, хүчингүй болгосон. Тэгэхээр сандлыг тараасан ч хэрэглээгүй гэсэн үг.
-Анх худалдан авах гэрээг хаана, яаж байгуулсан юм бол?
-Нөхцөл байдлыг судлаад үзэхээр тухайн үеийн Хууль зүй, дотоод хэргийн сайд, ЦЕГ-ын дарга нар БНХАУ-д албан ёсны айлчлал хийх үеэрээ тус улсын Нийгмийг аюулаас хамгаалах газрын ажилтай танилцсан байдаг. Энэ үеэр тэднийг сэжигтнийг аюулгүй байлгах, бусдад аюул учруулахаас сэргийлэн хорих тусгай зориулалтын сандалтай танилцуулсан байдаг. Хурлын тэмдэглэлээс үзэхэд тэр үед авахаар шийдсэн юм билээ. Тэгээд ЦЕГ-ын өмнөх дарга болон Санхүүгийн албаны дарга нар хуралдаж авах шийдвэрийг гаргасан байдаг юм.
-Сандал оруулж ирсэн шалтгаанаа тайлбарлаж байна уу?
-Сүүлийн таван жилийн тоон мэдээнээс үзэхэд долдугаар сарын 1-ний хэргийг оролцуулалгүйгээр цагдаагийн 229 албан хаагч гэмт халдлагад өртөж хохирсон байдаг. Үүнээс 82 хувь нь албан үүргээ гүйцэтгэж явахдаа буюу ажлын байрандаа халдлагад өртсөн. Энэ шаардлагын үндсэн дээр тухайн зүйлийг авсан гэж цагдаагийнхан тайлбарласан. Ирүүлсэн байдлыг нь судлаад үзэхэд мотоцикл гэдэг нэрийн дор цагдаагийн зориулалтын тусгай тоноглолтой сандал 400 ширхэгийг нэг бүрийг нь 1395 юаниар авсан байсан.
-Цагдаагийн байгууллагаас өгсөн тайлбар бодит байдалд нийцэж байна уу?
-Тухайн үедээ нөхцөл байдлыг юу гэж харсныг, яагаад авах шаардлагатай гэж үзсэн нь ойлгомжгүй байна. Үнэхээр 229 албан хаагчийн 82 хувь нь халдлагад өртсөн гэж бодоход яагаад халдлагад өртсөн нь тодорхойгүй байгаа. Хоёрдугаарт, өөрсдийн зүй бус харилцаанаас иргэдтэй маргалдсанаас гэмтсэн үү, ажлын байрандаа байсан уу, саатуулсан хүнийхээ халдлагад өртсөн үү гэдэг нь тодорхойгүй байна. Үнэхээр ийм хандлага байсан бол сэргийлэх арга хэрэгсэл зөндөө байгаа шүү дээ. Жишээлбэл, 370 орчим мянган төгрөгөөр сандал авч байхаар техник технологи хөгжсөн энэ үед хүний эрүүл мэндэд хохирол учруулахааргүй, нэр төрийг нь гутаан доромжлохооргүй цагдаагийн хэрэгслийг агсамжуудыг авч болох байсан. Тэрнээс яагаад сонголт хийж аваагүй юм бэ гэдэг нь гол асуудал. Энэ асуудлыг нягтлан шалгах шаардлагатай болсон.
-Тусгай тоноглолтой сандал авах төсөв хөрөнгийг хаанаас гаргасан бэ гэдэг нь анхаарал татсан асуудлыг нэг болоод байна. Үүнд тайлбар өгнө үү?
-2012 оны улсын төсөвт цагдаагийн байгууллагын тусгай зориулалтын техник, тоног төхөөрөмж бэлтгэхэд зориулж 740 сая батлуулсан байдаг. Энэ хөрөнгөөс гаргуулсан юм билээ. Ингэхдээ нэг бүрийн тусгай хэрэгсэл нэрийн дор авсан байдаг. Үнэн хэрэгтээ энэ бол нэг бүрийн тусгай хэрэгсэл биш. Нэг бүрийн тусгай хэрэгсэл гэдэг нь цагдаагийн алба хаагч гэмт этгээдийг саатуулах, таслан зогсоох, аюулгүй болгохдоо өөрөө сонгож хэрэглэдэг гав, бороохой мэтийн агсамжийг хэлдэг. Үүнийг хэрэглэж болох эсэхийг Улсын ерөнхий прокурор баталдаг. Тодруулбал, хэрэг бүртгэх, мөрдөн байцаах ажиллагааны явцад хүний эрхэнд халдах зориулалттай хэрэгсэл ашиглах бол прокурорын саналыг авдаг.
-Төсвийн мөнгөөр бараа авахдаа Хууль зүйн яаманд мэдэгдэж, тендер зарлаагүй юм уу. Зарим хүн шахааны бизнес байх вий гэж хардаж байгаа.
-Энэ талаар мэдэж байгаа бол хэн ч хууль сахиулах байгууллагад гомдол гаргаад шалгуулж болно. Сандал авахдаа тендер зарлаагүй. Худалдан авах талаар шууд ярилцаж шийдээд, хурлын тэмдэглэл хөтлөөд худалдан авах, худалдах гэрээнд гарын үсэг зурцгаасан. Ер нь цагдаагийн байгууллагын тусгай хэрэгслийг авахдаа ихэвчлэн тендер зарладаггүй. Яагаад гэвэл энэ нь тусгай зориулалтын зүйл учраас сонгож хэрэглэдэг. Гол нь хүний эрхийн байгууллага, прокурор, салбарын яамны зөвшөөрөл авах ёстой. Хэрвээ цагдаагийн байгууллага тусгай хэрэгсэл, агсамжаа дураараа авч хэрэглээд байвал хүний эрхийг хамгаалах чиглэлээр хууль сахиулах байгууллагад хэрэгжүүлж байгаа олон ажилд маш том ухралт болно. Үүнээс ноцтой нь хүний эрүүл мэнд, сэтгэл санаанд гэм хор учирна. Үнэхээр онц аюултай гэмт хэрэгтнээ олж сандал дээр суулгаж чадахгүй бол яах вэ. Агсам согтуу тавьсан, жижгээр танхайрсан хүн бүрийг суулгаад байвал юу болох вэ гэдгийг бодох л хэрэгтэй.
-Манайд орж ирсэн байгаа сандлыг БНХАУ-аас гадна аль улс хэрэглэдэг юм бол. Ийм сандалд хүнийг удаан хугацаагаар суулгах боломжтой юу?
-БНХАУ-ын Нийгмийн аюулаас хамгаалах газрын цагдаа, шоронгийн байгууллага энэ сандлыг хэрэглэдэг. Яамныхаа улсын үйлдвэрт үй түмээр нь үйлдвэрлэдэг юм билээ. Яг энэ сандлыг онц аюултай гэмт хэрэгтэнд ашигладаг гэсэн. Ийм сандал дээр гар, хөлийг нь хөдөлгөөнгүй гавлаж, нуруунаас нь татчихаар хүн нэгээс илүү цаг суух бололцоогүй. Хоёрдугаарт, НҮБ-ын Эрүүдэн шүүхийн эсрэг хорооноос ийм сандал хэрэглэхийг хориглосон учраас Хятадаас өөр аль ч улс хэрэглэдэггүй. Хятад улс хэрэг бүртгэх, хууль сахиулах, шүүн таслах ажиллагаандаа хүний эрхийг хамгийн ноцтой зөрчдөг гэдгийг бид мэднэ. Тэд дэлхийд хориглосон эрүүдэн шүүлтийн арга хэрэгслийг хэрэглэдэг, энэ мэдээллээ нуудаг, хаалттай орны тоонд ордог. Үүнийг ч хуулийн байгууллага, системд нь ажилладаг албан тушаалтнууд бүгд л мэдэж байх ёстой шүү дээ. Гэтэл алс хол суугаа хэсгийн төлөөлөгч гэмт этгээдийг саатуулаад төв, орон нутгаас тусламж ирэх хүртэл сандал дээр байлгана гэж танилцуулгад бичсэн байна.
-Сандлуудыг орон нутгаас буцаан татаж байгаа юу?
-ЦЕГ-ын удирдлагад долдугаар сарын 20-нд албан үүрэг хүргүүлсэн. Хууль зүйн сайдын гарын үсэгтэй албан бичигт сандал тараахыг яаралтай зогсоо, шуурхай эргүүлэн тат гэсэн байгаа. Мөн ямар шалтгаанаар, яагаад, юуг үндэслэн, ямар мөнгөөр авснаа тайлбарла гэсэн. Гэтэл одоо хүртэл буцаан татах талаар идэвхтэй үйл ажиллагаа явуулаагүй байна. Ийм учраас Хууль зүйн сайд хариуцлага алдсан хүмүүст хариуцлага тооцож эхэлсэн. Мөн цагдаагийн удирдлагуудад нэмж чиглэл өглөө.
-Ямар чиглэл өгсөн бэ?
-Нэгдүгээрт, Хүний эрхийн үндэсний комиссын дүгнэлт үндэслэлтэй байгаа учраас зөвлөмжийг хүлээн авах нь зүйтэй гэсэн. Хоёрдугаарт, НҮБ-аас Монгол Улсын Засгийн газарт өгсөн чиглэлийн дагуу эрүү шүүлийн аливаа хэлбэрийг хориглосон. Энэ дагуу үйл ажиллагаандаа зөвлөмжийг удирдлага болгох нь зүйтэй гэсэн. Гуравдугаарт, сандлуудыг даруй эргүүлэн татаж анх худалдан авах шийдвэр гаргасан албан тушаалтан, иргэнээр зардлыг нөхөн төлүүлэх, шаардлагатай бол шүүхэд нэхэмжлэл гаргаж шийдвэрлүүлэх үүрэг өгсөн. Түүнчлэн эдгээр сандлыг устгах ажлыг зохион байгуулах талаар Улсын ерөнхий прокурор, Хүний эрхийн үндэсний комисстой зөвшилцөх үүргийг ЦЕГ-т өгсөн. Тавдугаарт, цагдаагийн байгууллага тусгай хэрэгсэл, агсамж, тоног төхөөрөмж худалдаж авахаар бол Хууль зүйн яаманд эхэлж танилцуулж, холбогдох байгууллагаас дүгнэлт гаргуулж хэвш гэж үүрэг өгсөн байгаа. Анх сандал гаргаж авсан хүмүүсээс зардлыг гаргуулахын тулд ЦЕГ өөрөө нэхэмжлэл гаргах нь зүйтэй юм.
-Хариуцлага алдсан хүмүүст ямар хариуцлага тооцсон бэ?
-Хууль зүйн яамнаас үүрэг даалгавар өгсөөр байтал сандлуудыг даруй татаагүй албан тушаалтнуудад хариуцлага тооцох ажлыг эхлүүллээ. Эхний ээлжид Хууль зүйн сайд ЦЕГ-т одоо ажиллаж байгаа хэрэг бүртгэх, мөрдөн байцаах ажлыг хариуцаж байгаа удирдах албан тушаалтанд хариуцлага тооцлоо. Түрүүн дурдсан таван үүргийн биелэлтийг есдүгээр сарын 1-нээс өмнө шалгана. Хүний эрхийн үндэсний комисс сандлуудыг хадгалаад хэрэггүй, хадгалбал дараа нь ашиглах нөхцөл байдал үүсч болзошгүй гэж үзсэн. Ийм учраас устгах нь зүйтэй гэсэн.
-Улсын хөрөнгөөр авсан юм чинь гэрээ байгуулсан компанид буцааж болохгүй юм уу?
-Ер нь гэрээнд барааг буцаах талаар ямар нэгэн заалт байгаагүй. Ийм шийдвэр гаргасан хүмүүсээс зардлыг гаргуулахаас өөр аргагүй гэсэн үг. Энэ хүмүүсийн учруулсан хохирол 150 орчим сая төгрөг болно. Удахгүй сандлуудыг устгах байх. Суманд ажиллаж байгаа хэсгийн төлөөлөгчийн техник хэрэгсэлтэй ажиллах чадвар, боловсролын түвшин ямар байгаа билээ. Архи ууж агсамнасан хүнийг тэр сандалд суулгаж байцаагаад хөл гарт нь гэмтэл учруулсан бол хохирлыг хэн хариуцах вэ. Хууль зүйн яам хүнийг эрүүдэн шүүсэн, хууль бусаар цагдан хорьсон асуудал дээр Засгийн газрыг төлөөлж шүүх хуралд иргэний хариуцагчаар ордог. Хохирлыг төлөх хөрөнгө нь Хууль зүйн яамны төсөвт суусан байдаг. Бид өнөөдөр иргэдийн эрх ашгийг хамгаалах талаар ярьж байхад ийм сандлыг аль болох тараахгүй байхад нь зүйд нийцнэ. Олон улсын эрүүдэн шүүхийн эсрэг конвенцод нэгдэж орчихсон, хууль сахиулах байгууллагын шинэчлэл, ардчилсан улсын үнэт зүйлийг хэрхэн хамгаалах талаар ярьж байхад цагдаагийн байгууллага нь ийм зүйл хийж хэрхэвч болохгүй.
-Энэ асуудлыг Хууль зүйн яам ажлын хэсэг гарган шалгасан байгаа. Шалгалтын явцад эрүүгийн гэмт хэргийн шинжтэй үйлдлүүд ажиглагдсан уу?
-Асуудлыг хэрхэн шийдвэрлэсэн талаарх мэдээлэл нээлттэй байна. Тэгэхгүй бол иргэдэд энэ сандлыг хэзээ хэрэглэх бол гэсэн айдас байгаа. Иргэдэд хардах эрх нь бий. Үнэхээр төсвийн хөрөнгийг зориулалтын бусаар зарцуулсан гэмт хэргийн шинжтэй байгаа бол хууль сахиулах байгууллагад хүсэлт тавьж болно. Анх ямар зориулалттай вэ гэдгийг мэдэхгүй авсан ч байж болно. Бид мөрдөн шалгах ажиллагаа хийхгүй учраас хамгийн түрүүнд сандлуудыг буцаан татаж авах, устгах, албан тушаалтнуудад хариуцлага тооцох ажлыг хийж байна.
Эх сурвалж: “ҮНДЭСНИЙ ШУУДАН” сонин