Хугацаа хэмнэж, нийлүүлэлтийг өсгөхийн тулд галт тэрэгний тоог нэмэгдүүлэхээс гадна шилжүүлэн ачих ажлыг эрчимжүүлэх шаардлагатай байгаа. Тээвэрлэлтийн хугацаа алдаж байгаа гол шалтгаануудын нэг нь шилжүүлэн ачих ажил. Одоогийн байдлаар Замын-Үүд өртөөнд шилжүүлэн ачих ажлын дийлэнхийг ачигч нар нугалж байна. Иргэд бараа бүтээгдэхүүнээ зориулалтын сав, баглаа боодолтой тээвэрлэдэггүйгээс техник хэрэгслээр шилжүүлэн ачих боломж байдаггүй . Тиймээс заавал ачигч нар гараар зөөдөг. Хэрвээ орчин үеийн сав баглаа боодолтой болчихвол машин техникээр тээвэрлэхэд ямар ч саад гарахгүй.
Засгийн газраас шилжүүлэн ачих ангийг бүрэн автоматжуулахын тулд 45 тэрбум төгрөгийн хөрөнгө оруулалт хийхээр болсон байна. Замын-Үүдийн шилжүүлэн ачих паркийг шинэчилснээр бараа бүтээгдэхүүний эргэлт улам нэмэгдэж эд ачааллын үед ч иргэд ямар нэгэн саадгүйгээр бараа бүтээгдэхүүнээ цагт нь хүлээн авдаг болох юм. Хэдийгээр шинэ жилийн баяр хаянд ирж бараа бүтээгдэхүүний урсгал мэдэгдэхүйц нэмэгдэж байгаа ч ямар нэгэн асуудал гарахгүй байгаа аж. Мөн Замын-Үүд өртөөний жилийн оргил ачааллын үед зуны зургаа, долоодугаар сар. Энэ их ачааллыг саадгүй давахын тулд Зам, тээврийн яамнаас төмөр замын хөдлөх бүрэлдэхүүний паркийн нэмэгдүүлэхийн тулд 1000 вагон нэмж авахаар болсон аж. Энэ ажлыг хүрээнд хэдхэн хоногийн өмнө 600 вагон авах гэрээг баталгаажуулсан байна. Мөн 20 зүтгүүрийг ч нэмж байгаа гэнэ. Өргөн хэрэглээний импортын бараа бүтээгдэхүүний өртгийг бууруулах хөтөлбөрт зориулан Монголбанкнаас 303 тэрбум төгрөгийн санхүүжилтийг бэлдээд байгаа аж. Эцсийн дүндээ уг хөтөлбөр хэрэгжснээр ард түмний нуруун дээр ирж буй үнийн дарамтыг багасгах, нийлүүлэлтийн гаралтай инфляцийг бууруулахад чиглэгдэж байгаа. Энэ нь ч эхнээсээ үр дүнгээ өгч байгаа юм.
Замын-Үүд өртөөний Шилжүүлэн ачих ангийн дарга Л.Баасандоржтой цөөн хором ярилцлаа.
-Замын-Үүд өртөөний шилжүүлэх ачих анги ямар хүчин чадалтай ажиллаж байна вэ?
Өдөрт 410 вагон ачих хүчин чадалтай. Одоогийн байдлаар өдөрт 180 вагон өргөн хэрэглээний барааг ачиж Улаанбаатар хот руу явуулж байна. Үүнээс 50 вагонтой хоёр 80 галт тэрэг хатуу цагийн хуваариар явж байгаа. Үлдсэн 80 вагон нь 3-4 галт тэргэнд хуваагдаад явдаг. Манай энэ талбай дээр ирсэн ачаа 12 цагийн дотор галт тэргэндээ залгагдаад Улаанбаатар руу явж байна. Тиймээс ачаа бараа саатах, хүлээгдсэн зүйл алга.
-Өргөн хэрэглээний бараа бүтээгдэхүүний үнэ, өртгийг бууруулахын тулд тээвэрлэлтийн зардлыг бууруулах ёстой. Тээвэрлэлттэй холбоотой зардлыг бууруулахын тулд ямар ажил зохион байгуулж байна вэ?
-Өргөн хэрэглээний бараа бүтээгдэхүүний үнийг бууруулахын тулд тээвэрлэлтийг хурдан шуурхай явуулах шаардлагатай. Үүний тулд ачилт буулгалтын ажлыг бүхлээр нь машин механизм ашиглаж хиймээр байна. Мөн Замын-Үүдэд зогсож байгаа машинуудыг хурдан чөлөөлөх хэрэгтэй. Ер нь тээвэрлэлтийн үнэ, ачилт буулгалтын үнийг хямдруулах юм бол бүтээгдэхүүний үнэ дагаад буурна шүү дээ.
-Замын-Үүдээс Улаанбаатар хүртэл нэг тонн ачааг ямар үнээр тээвэрлэж байна вэ?
-Ачааныхаа группээс хамаараад янз бүр байгаа. Дунджаар 800 мянгаас нэг сая 200 мянган төгрөгийн хооронд байдаг. Харин ачилт, буулгалтын үнэ 160 мянгаас 200 мянган төгрөгт багтаж байна.
-Тээвэрлэлтийн зардлыг бууруулж чадвал бүтээгдэхүүний үнэ ч буурна. Тэгэхээр тээвэрлэлтийн одоогийн зардлыг бууруулах ямар боломж байна вэ?
-Ер нь бол дээр хэлснээр вагоныг аль болох хурдан суллах хэрэгтэй. Вагон ашиглагдахгүй сул зогсоод байна гэдэг маань мөнгө урсаад л байна гэсэн үг шүү дээ. Тиймээс вагоныг хурдан суллахын тулд бүрэн автоматжуулмаар байна. Шинэчлэлийн Засгийн газар парк шинэчлэлд зориулж хөрөнгө оруулалт хийхээр болсон. Үүгээр тоног төхөөрөмжөө шинэчилж, паркаа өргөсгөна. Одоо манайд ачилтын гурван талбай байна. Нэг нь дан чингэлэг ачдаг учраас өргөгч ашигладаг. Нөгөө хоёр талбайд нь ачигч нар л ажиллаж байна. Ачигч нэг тонн ачааг 3500 төгрөгөөр зөөдөг. Харин техник ашиглавал нэг тонн ачаар 2500 төгрөгөөр ачих боломжтой. Дээр нь хугацааг хэд дахин хэмнэнэ.
-Сав баглаа боодлыг стандартжуулах шаардлагатай байгаа гэсэн. Ингэснээр хугацааг хэр хэмнэж байна вэ?
-Ачааг багцлаад баглаа боодолтой болгочихвол нэг вагоныг 30 минутад л ачна. Баглаа боодолгүй жижиглэнгээрээ байвал ачигчид 4-5 цаг ачиж байна. Вагон аль болох богино хугацаанд зогсвол хүрэлцээтэй болно. Өөрөөр хэлбэл вагоны эргэлт нь нэмэгдэх юм. Тиймээс ачаа илгээгчийг ачаагаа аль болох сав баглаатай байлгахын хүсч байна. Зориулалтын сав баглаа боодолгүй болохоор машин техник ашиглах ямар ч боломжгүй.