
“Урт нэртэй” хуулийг хэрэгжүүлэхийн тулд лиценз эзэмшигчдэд олгох нөхөн олговрын хэмжээ л гэхэд наанадаж таван их наяд төгрөгт хүрнэ гэж тооцоолоод байгаа. Манай улсын бүтэн жилийн төсвийн орлого гурван их наяд 122.5 тэрбум төгрөг гээд бодохоор яаж нөхөн олговор олгоод, лицензийг нь хурааж хуулиа хэрэгжүүлэх вэ гэдэг нь анхнаасаа бүрхэг байсан. Гэвч нэр төр горилсон улстөрчид улайрч дайрсаар эцэстээ энэ нь улс төр болж хувирсан. Тэр ч байтугай салбарын сайдыг огцруулах асуудал л гол зорилго нь байжээ гэж ойлгохоор байгаа юм.
Хүссэн ч, эс хүссэн ч манай эдийн засгийн тэргүүлэх салбар нь уул уурхай юм. Тухайлбал 2009 оны байдлаар уул уурхайн салбарт оруулсан хөрөнгө оруулалтын хэмжээ 471 сая ам.долларт хүрч, 2103 тэрбум төгрөгийн бүтээгдэхүүн үйлдвэрлэж экспортолжээ. Үйл ажиллагаагаа хаалгасан аж ахуйн нэгжүүд алтаа Монголынхоо банкинд л тушаадаг. Харин Монгол Улсын хэмжээнд 2010 оны эцсийн байдлаар нийт алтны дийлэнх хэсэг буюу 75.9 хувийг Канадад, жоншны 75 хувийг ОХУ тус тус экспортолсон байна. Төр алт олборлогчдынхоо энэ гавьяаг нь үнэлж, “шагналд” нь 2010 оны долдугаар сард 254 аж ахуйн нэгжийн тусгай зөвшөөрлийг хурааж хохироосон.
Одоо хэлэлцүүлэхээр зэхэж буй урт нэртэй хууль (албан бус нэрээр)-д нэмэлт өөрчлөлт оруулах хуулийн төсөл нь зургаан зүйлтэй. Хуулийн төслийн нэгдүгээр зүйлд заасан “Хуучин улсын үйлдвэрийн газрууд, уул уурхайн үйлдвэрлэлээс нөхөн сэргээлт хийлгүй орхисон газруудад тооллого явуулж, нөхөн сэргээх ажлын зардлын үнэлгээ, тооцох аргачлалыг Засгийн газар тогтооно”, мөн “Энэ хуулийн 4.1 дэх хэсэгт заасан хилийн заагт хамрагдаж байгаа тусгай зөвшөөрөл эзэмшигчид хуулийн дагуу газрын нөхөн сэргээлтийг бүрэн хариуцна” гэсэн 5.2, 5.3 дахь хэсгийг тус тус нэмэхээр тусгажээ. Түүнчлэн хуульд агуулгын хувьд тохирох “хориглох” гэсний өмнө “хязгаарлаж” хэмээн нэмж оруулан тавдугаар зүйлийн 5.1 дэх хэсгийг “Энэ хуулийн 4.1-д заасан хилийн заагт хамрагдаж байгаа нөхөн сэргээлт хийлгүй орхисон газруудад тухайн ашиглаж байсан компаниудаас төлбөр авах замаар нөхөн сэргээлтийн ажлыг мэргэжлийн байгууллагуудаар хийж гүйцэтгүүлнэ” хэмээн өөрчлөн найруулжээ. Мөн хуулийн дөрөвдүгээр зүйлийн 4.1 дэх хэсгийн “газарт ашигт малтмал хайх, ашиглахыг хориглоно” гэснийг “газрын хилийн заагийг Засгийн газар тогтооно” гэж, дээрх зүйлийн 4.5 дахь хэсгийн “хайгуулын болон ашиглалтын тусгай зөвшөөрөл олгохгүй” гэснийг “хайгуулын тусгай зөвшөөрөл шинээр олгохгүй” гэж тус тус өөрчилсөн байна. Хуулийн төслийн дөрөвдүгээр зүйлийн 4.6 дахь хэсэг буюу “Ашигт малтмалын тухай хуулийн 56.1.3-т заасны дагуу тусгай зөвшөөрлийг цуцлахдаа уг тусгай зөвшөөрөл эзэмшигчид нөхөн олговор төлөх бөгөөд холбогдох журмыг Засгийн газар батална” гэсэн хэсгийг хасахаар болжээ.
Алт олборлох чиглэлээр үйл ажиллагаа явуулж буй 130 гаруй аж ахуйн нэгж бий. Тэдний 80 орчим хувь нь арилжааны банкуудад тусгай зөвшөөрлөө барьж хөрөнгө босгосон байдаг. Алт олборлолтоос 38 тэрбум төгрөг улсын төсөвт орно гэж баталсан УИХ-ын нэр бүхий гишүүд төрийн нэрийн өмнөөс шийдвэр гаргаж байгаагаа ухамсарлан бизнесмэнүүдэд хандан “Банкнаас хүүтэй мөнгө зээлж хөрсөнд булсан хохь чинь” гэсэн шийдвэр гаргах нь дэндүү шударга бус. Тиймээс УИХ алдаагаа засаж, хуулийн төсөлд оруулж буй нэмэлт өөрчлөлтөд онцгой анхааралтай хандан, зөв шийдлийг олж чадна гэдэгт итгэж байна.
"Улс төрийн тойм" сонин