Нэг талаас ажил хэргийн боловч нөгөө талаараа Шанхайн хамтын ажиллагааны байгууллагын ойн баярын арга хэмжээ хэмээн мэдэгдэж зохион байгуулсан энэ уулзалтад ОХУ-ын дараагийн ерөнхийлөгч болох нь тодорхой болсон хэмээн шуугицгааж байгаа тус улсын одоогийн Засгийн газрын тэргүүн В.Путин, БНХАУ-ын Төрийн зөвлөлийн ерөнхий сайд Вэнь Зябао нарын томоохон шийдвэр гаргагч нар хүрэлцэн очсоны дээр тус байгууллагын гишүүн орнууд болох Казахстан,Киргиз,Тажикстан,Узбекистанийн засгийн газрын удирдлагууд ч мөн иржээ.
Энэ уулзалтын товыг зарлаж байх үедээ ШХАБ-ын гол тулгуурын нэг ОХУ-ын удирдлага ирэх зочдын тухайд төлөвлөж байснаас нь олон төлөөлөл ирсэнд мэдээж сэтгэл хангалуун байжээ. Гишүүн орнуудаас гадна идэвхтэй ажиглагч орнууд болох Монгол, Энэтхэг, Пакистан, Иран болон энэ ондоо багтаж тус байгууллагын үйл ажиллагаанд албан статустайгаар оролцох хүсэлт тавиад байгаа Афганистаны албан төлөөлөгчид ч мөн Петербургт очсон байна.
ШХАБ-ын орнуудын энэ удаагийн уулзалт нь тэмдэглэлт ойн уулзалт гэхээсээ гадна авч хэлэлцсэн асуудлаараа ч бас туйлын онцлог, чухал ач холбогдолтой уулзалт болсон гэж ажиглагчид үзэж байна. Тухайлбал ШХАБ-ын гишүүнээр элсүүлэх асуудал болон шалгуур “босго” тавих асуудлыг хэлэлцсэн нь энэ уулзалтын ач холбогдлыг багагүй өргөж өгсөн гэхэд болно. Тэгээд ч энэ асуудлыг тодорхой болгох цаг нь ирсэн гэж ШХАБ-ын гишүүн орны удирдагч нар удаа дараа авч хэлэлцсэн гэнэ. Энэ удаагийн уулзалтын үеэр ШХАБ-ын гишүүн зургаан орны засгийн газрын тэргүүн нарыг оролцуулсан болон бусад оролцогчдыг хамруулсан ялгаатай хэлбэрээр зохион байгуулсан хоёр ч зөвлөгөөн болсон байна.
Цаг нь болсон гэдгийн хувьд үнэхээр ч ШХАБ сүүлийн жилүүдэд зөвхөн Төв Азийн бүс нутаг төдийгүй дэлхий нийтийн геополитикийн бодлогод бие даасан төлөөллийн хэмжээнд очихоор зангарагтай болсноос үүдэж тус байгууллагад гишүүнээр элсэх болон үйл ажиллагаанд нь ямар нэг хэмжээгээр оролцохыг хүссэн олон орноос санал гаргах болсонтой холбоотой юм. Шанхайн байгууллагад гишүүнээр элсэхээр өргөдөл гаргагчдын эхний эгнээнд одоогоор ажиглагчийн статус бүхий Иран,Монгол,Пакистан зэрэг улсууд багтаж байгаа хэмээн Оросын мэдээллийн сувгууд дурдаж байгаа юм.
Гэхдээ эдгээр орнууд ШХАБ-ын гишүүн улс болох асуудлыг улс бүрээр нь авч үзэх шаардлага бас бий. Тухайлбал манай орны хувьд ШХАБ-ын ажиглагч орны статусыг анхлан “эзэмшиж” энэ хүрээндээ идэвхитэй оролцож ирсэн боловч эвсэлд үл нэгдэх бодлого барьдгийн хувьд оросын хэвлэл мэдээллийнхний гаргаж байгаа шиг “гишүүнээр элсэх өргөдөл гаргасан” байх магадлал бага мэт. (Энэ талаар Монголын талын албаны төлөөлөлөгчөөс хожим тодруулна.сурв) Тиймээс Монголын тухай ийнхүү мэдээлэгдэж байгаа нь Оросын зүгээс ШХАБ-д гишүүнээр элсэх асуудлаар манайд шахалт үзүүлсээр ирсэн түүхийн ул мөрөөс ч улбаатай байж болох юм.
Дашрамд дурдахад, ШХАБ-д гишүүнээр элсэх асуудлыг зохицуулах дүрэм журам нь албан байдлаар одоо л саналын хэмжээнд боловсруулагдаж байгаа боловч зарим эх сурвалжийн мэдээллээс харахад хоёр гол зүйлийг шалгуур болгож байгаа бололтой. Эхний шаардлага нь ШХАБ-ын гишүүн орон нь өөр бусад улс оронтой зэвсэгт мөргөлдөөнд ороогүй байх шаардлага байгаа юм. Удаах шаардлага нь элсэх өргөдөл гаргасан улс орон нь НҮБ-ын зүгээс ямар нэг хориг арга хэмжээ авагдаагүй байх ёстой гэсэн шалгуур тавьж эхлэх бололтой байна.
Энэ өнцгөөс харвал өөр нэг горилогчийн тухайд ШХАБ-ын гишүүнээр элсэх асуудал нь тус улсын өөрийх нь хүсэл зоригоос үл хамаарах шалтгаанаар сонирхол нь хангагдахгүйд хүрч байгаа бололтой. Энэ бол Ираны гаргасан өргөдлийг буцаахад хүрч байгаа тухай асуудал билээ. Хэдийгээр Иран улс ШХАБ-д гишүүнээр элсэх саналаа тууштай тавьж байгаа боловч НҮБ тус улсад хориг арга хэмжээ авсан байгаа тул хүсэлтдээ нааштай хариу авах боломж бараг л байхгүй болж байна.
Үүний зэрэгцээ ШХАБ-ын ажиглагчийн статустай болох саналыг Афганистанас гаргаж байгаа бөгөөд тус улс дахь АНУ-ын цэргийн үйл ажиллагаа зогссоны дараа бүс нутгийн аюулгүй байдлын эмзэг цэг болсон энэ оронд энхтайван тогтоох туйлын эрсдэлтэй боловч нэр хүнд,нөлөөллөө өсгөх том боломжийг ШХАБ-ын гол орнууд үүрэх магадлал байгаа юм. Ялангуяа ОХУ-ын зүгээс Афганистаны асуудалд чухал үүрэг гүйцэтгэх сонирхлоо эртнээс илэрхийлж ирсэн билээ.
Үүний зэрэгцээ ШХАБ-ын үйл ажиллагаанд яриа хэлэлцээний түншийн статустайгаар оролцох хүсэлтээ Турк болон АНУ-ын зүгээс илэрхийлсэн байна. Туркийн хувьд газарзүйн байрлал болон тус улсын зүгээс бүс нутгийн онцлог байдалдаа тохируулан нөлөөгөө тэлэх гэсэн сонирхол нь ийнхүү Шанхайн байгууллагад өргөдөл гаргахад хүргэж байгаа хэмээн ажиглагчид дүгнэж байна. Харин АНУ-ын хувьд Шанхайн байгууллагын ажиллагаанд хамрагдах гэсэн сонирхол нь Төв Азийн тавцанд өөрийх нь байр суурьтай өрсөлдөхүйцээр тодорч байгаа энэ байгууллагын бодлогод илт нөлөөлж чаддаггүй юм гэхэд ядаж эргэн тойронд нь юу болж,ямар бодлого гарч байгааг ойроос мэдрэх гэсэн эрмэлзлээс үүдэлтэй гэж мэдээлэгдэж байгаа ажээ.
Мөн гишүүнчлэлийн асуудлаас гадна Шанхайн байгууллагын зүгээс цаашид гишүүн орнуудын бололцоог түшиглэсэн бүс нутгийн интеграцчилалын хэд хэдэн санал, төлөвлөлтийг хэлэлцсэн нь анхаарал татаж байгаа билээ. Тухайлбал, улс хоорондын хамтарсан санхүүгийн нөөцийн банк, эсвэл сан бий болгох тухай асуудал энэ уулзалтын үеэр хэлэлцэгдсэн байна.Санхүүгийн ийм бүтцийг Шанхайн байгууллагын тулгуур улсууд болох хүчирхэг эдийн засагтай Хятад, Орос зэрэг орнууд бусад оролцогчидтой хамтран бий болговол Төв Азийн бүс нутагт байгуулагдах дэд бүтцийн төслүүдийг хэрэгжүүлэх, мөн Шанхайн байгууллагын үйл ажиллагааны хүрээнд хамрагдаж байгаа сул эдийн засагтай улс орнуудаа дэмжих зэрэгт ашиглах зорилго тавьж байгаа гэнэ.
Бас нэг анхаарал татсан асуудлыг хэлэлцсэн нь ОХУ-ын засгийн газрын тэргүүн В.Путины тавьсан саналууд болж байжээ. Тэрээр Шанхайн байгууллагын орнуудын нутаг дэвсгэрийг холбосон олон улсын дэд бүтцийн сүлжээ буюу авто зам, агаарын нислэгийн зам болон төмөр замын шугамуудыг бий болгох санаачилга гаргасан байна.Мөн хамтарсан үйл ажиллагааны удирдлагын төвүүдийг ч байгуулж болох тухай дурджээ. Түүний дээр ОХУ-ын засгийн газрын тэргүүн Шанхайн байгууллагын гишүүн болон түншлэгч орнуудыг багтаасан эрчим хүчний клубыг бий болгох тухай саналаа уулзалтын үеэр танилцуулсан байна.
Энэ бүхнээс үзэхэд Шанхайн байгууллагын үйл ажиллагааны цар хүрээ болоод үр нөлөөг улам бүр тэлэх бодлого идэвхтэй хэрэгжиж эхлэх төлөв харагдаж байгаа юм. Дээр дурдсан хамтын ажиллагааны олон талт загварууд нь уул уурхай болон эрчим хүчний түүхий эдийн томоохон нөөцтэй Монголын хувьд нэг талаар ихээхэн боломжийг олгож болох мэт. Гэвч нөгөө талдаа геополитикийн чөлөөт байдлыг эрсдэлд хүргэхээр нөхцөл байдал ч үүсэж болох талтай байгааг анхаарах биз ээ.
Өнөөдөр зарим ажиглагчдын үзэж байгаагаар бол яг дээрхи асуудлаар Шанхайн байгууллагын гол тулгуур багана болох Орос, Хятад хоёр орны хооронд тус байгууллагын бодлогыг тодорхойлох талаар эсрэг тэсрэг үзэл бодолтой байгаа гэсэн мэдээлэл мөн гарч байгаа юм. Тухайлбал, Хятад улс Шанхайн байгууллагын үйл ажиллагааг Төв Азийн бүс нутагт эдийн засгийн чиглэлээр тулгуур болгох сонирхолтой байна.Тиймээс ч Хятад улс энэ чиглэлд түлхүү анхаарахыг хүсч байгаа бөгөөд Шанхайн байгууллага бий болсноос хойшхи арван жилийн хугацаанд гишүүн орнуудыг нь хамарсан бүс нутагт оруулсан хөрөнгө оруулалтаа бараг найм дахин өсгөж чадсан байдаг.
Өөрөөр хэлбэл энэ бүс нутагт арван жилийн өмнө 12 тэрбум ам.долларын хөрөнгө оруулалт хийж байсан Хятад улс одоо 84 тэрбум ам.долларын хөрөнгө оруулалтыг оруулах болжээ. Тэгвэл Орос улс Шанхайн байгууллага нь илүү геополитикийн нөлөөллийн хүчин зүйл болох талаас буюу улстөрийн “зэмсэг” болгох сонирхол нь давамгайлж байгаа гэж ажиглагчид үзэж байгаа аж.
Харин энэ хоёр ашиг сонирхлын аль нь Шанхайн байгууллагын “имиж”-д илүү давамгайлахыг дараагийн арван жилд харах л үлдэж байна. Яг одоодоо бол дээр өгүүлсэн гишүүнчлэлийн тухай болон бүс нутгийн гэх зэрэг “дотоод” шинж чанартай асуудлуудаас гадна Европын хямралаас гарах төлөвлөгөөнд хэрхэн тусалж болох вэ зэрэг улстөрийн талбар дахь бусад өрсөлдөгч талуудыг төдий л цочроохооргүй ганц нэг гадаад чиглэлтэй зүйлийг л яриад өнгөрсөн гэж үзэж болохоор байгаа юм.
"Ардын эрх" сонин
