
Манай улсын хувьд дээд боловсролын санхүүжилт сургалтын төлбөрөөс бүрэн хараат байдаг гэж хэлж болно. Өөрөөр хэлбэл, нийт санхүүжилтийн 80 хувийг сургалтын төлбөрөөс бүрдүүлдэг. Энэ бол хэтэрхий өрөөсгөл гэж болмоор тогтолцоо. Ийм гаж тогтолцоотой байгаа учраас төлбөр төлдөг оюутны хойноос манай их, дээд сургуулиуд хөөцөлдсөнөөр боловсролын чанарт ахиц гарахгүй байна гэж дүгнэж болмоор. Нөгөө талаар их, дээд сургуулиуд сургалтын төлбөрөөс гадна орлого төвлөрүүлэх нь хэрэгтэй гэдгийг холбогдох салбарын мэргэжилтнүүд онцолж байгаа. Тухайлбал, ШУТИС-ийн хүнсний технологийн сургууль гэхэд мэргэжлийн дагуу хүнсний жижиг цехүүдтэй, уул уурхайн сургууль нь ил, далд уурхайтай хамтран оюутнуудаа практик онолоор хослуулан сургадаг. Шинээр санаачилсан хуулийн төсөлд энэ таатай боломжоор ашиг олсноор боловсролын тогтолцоо, боловсролын чанарт ахиц гарна гэж үзжээ. Харин өнөөгийн боловсролын салбарт хүчин төгөлдөр үйлчилж буй хуулиар бол дээрх үйл ажиллагааг бүрэн хорьсон байдаг.
Нөгөө талаар арван сараар тооцож, сар бүр оюутанд олгох 70 мянган төгрөг улсын төсөвт хэчнээн хэмжээний хүндрэл авчрах нь мэдээж. Гэхдээ эргээд хүртэх эерэг сайн талуудыг бид харах ёстой. Оюутнуудыг их биш ч бага хэмжээний хувь хүртэх цалингийн үнэлгээ тогтоон мэргэжлийн дагуух аж ахуйн нэгж, байгууллагуудтай гэрээ хийж ажиллавал улсын төсөвт ч хүндрэл авчрахгүй. Нөгөө талаар онолоос гадна мэргэжлийн дадлага эзэмшсэн, ажлын байран дээрх “бэлэн бүтээгдэхүүн” нийлүүлэгдэнэ гэсэн үг.
Нэг жилийн сургалтын төлбөрийг дунджаар 700 мянга гэж авч үзвэл, унаа, хоол хүнс, ном дэвтэр гээд нэг оюутан жилд хоёр сая төгрөг зарцуулдаг гэсэн судалгаа бий. Насанд хүрсэн оюутнууд хичээлийн хажуугаар цагийн ажил хийж, аав, ээждээ туслан мөнгө олж, энэ зардалд зарцуулах бололцоо бүрэн бий ч олох мөнгөндөө анхаарлаа хандуулаад, мэдлэг эзэмших асуудлаа орхигдуулах ч талтай. Тэгвэл степенди олгосноор ажил хийж мөнгө олох биш, сурах, боловсроход анхаарлаа төвлөрүүлэхэд түлхэц өгч болох талтай. Төсвийн мөнгөнөөс заавал гаргахдаа бус оюутнуудыг практик эзэмшүүлэнгээ цалинтай ажиллуулах боломж бололцоо бүрэн бий. Ер л үрэлгэн, хэт хавтгайрсан халамжийн хамжлагууд болгоход боловсролын бодлого чиглээд байх шиг.
Гадаадын улс, орнуудад сурахын хажуугаар ажил хийж төлбөрөө төлөх тийм л тогтолцоо үйлчилдэг. Тиймдээ ч бие даасан бие хүн болж, хариуцлагатайгаар боловсрол эзэмшдэг. Хэрэв сургалтын чанарт ахиц гаргахын тулд аж ахуйн нэгж, албан байгууллагуудад энэ саналыг тавилаа гэхэд татгалзах зүйлгүй л байх. Тийм ч бүрэн боломжтой. Заавал төрөөс энэ мөнгийг гаргаад байх шаардлагагүй. Харин ч энэ нүдээ олно. Бидний байнга баалаад буй хуульч, эдийн засгийн ангийн оюутны тоог энэ гарц цөөлөөд өгөхийг үгүйсгэхгүй. Дадлага хийлгэнгээ ажлаа хийлгэж, тодорхой хэмжээний цалин өгдөг болвол хангалттай бэлтгэгдсэн дээрх чиглэлийн оюутнуудыг цалинтай дадлага хийлгэх байгууллага, аж ахуйн нэгжийн тоо хүрэлцэхгүй. Хүрэлцэхгүй учраас тэд дэмий мөнгө төлөхгүй. Мөнгө төлөхгүй бол оюутан цалингүй болно гэсэн үг. Тиймээс оюутан цалинжуулах санхүүжилтийн гарцыг дээрх маягаар хайвал ямар вэ.
