
Эл асуудлыг УИХ-ын чуулганы пүрэв гаригийн нэгдсэн хуралдаанаар Эрүүл мэндийн тухай хуулийн шинэчилсэн найруулгын төслийн анхны хэлэлцүүлгийг хийх шатанд хөндлөө. Эрүүл мэндийн сайдын хэлснээр эмнэлгийн даргыг томилохдоо эхлээд тус албанд нэр дэвшигчдээс Төрийн албаны зөвлөл шалгалт авдаг. Шалгалтад тэнцсэнийг нь Засаг дарга эмнэлгийн даргаар томилдог журамтай. Баталсан хуулиа гишүүд мартчихсан уу, энэ мэтээр шүүмжлэх нь утгагүй гэдгийг тэрбээр сануулаад авлаа. Хэрвээ асуудлыг шийдвэрлэх хүсэлтэй байгаа бол Төрийн албаны тухай хуульд өөрчлөлт оруулахаас аргагүй аж.
Хэлэлцүүлгийн шатанд хөндсөн бас нэг чухал санаа нь эрүүл мэндийн салбарын үйлчилгээ төсөв мөнгөнд хавчигдаад уначихсан зүйл биш, гагцхүү зохион байгуулалт, эмч, мэргэжилтнүүдийн боловсролын төвшингөөс хамааралтай зүйл болохыг УИХ-ын гишүүн Ц.Мөнх-Оргил онцлов. Эхний ээлжинд эмч, мэргэжилтнүүдээ дахин сургаж, улмаар дүүргүүдийн нэгдсэн эмнэлгүүд бүх төрлийн эрүүл мэндийн үйлчилгээг иргэдэд үзүүлдэг болох нь эрүүл мэндийн үйлчилгээг иргэд чанартай хүртэх бололцоог олгоно. Гэмтэж бэртсэн, түлэгдэж, шархадсан өвчтөнийг зөвхөн Гэмтэл согог судлалын үндэсний төвд хүлээж авч буй. Хэрвээ тус эмнэлгийн үйлчилгээг дүүргийн нэгдсэн эмнэлэг иргэдэд үзүүлдэг болбол төвлөрөл багасч, эрүүл мэндийн үйлчилгээ сайжирна гэж үзэж байна. Харин уржигдраас хойш маргаан дагуулах болсон ЭМШУИС дэргэдээ эмнэлэг байгуулах тухай саналыг тэрбээр мөн дэмжив. Дэлхийн олон орны ЭМШУИС дэргэдээ эмнэлэгтэй байдаг. Оюутнууд эмнэлэгтээ дадлага хийж, багш нар нь тэднийг практик орчинд сургаснаар чанартай боловсон хүчин бэлтгэгддэг. Багш нарын хувьд эмнэлэгтээ эмчээ хийж болно, сургуульдаа ч багшлах эрх нь нээлттэй. Тиймээс ЭМШУИС дэргэдээ эмнэлэгтэй байх нь зөв. Харьяаллын хувьд бэрхшээлтэй байвал, ЭМШУИС-ийг Эрүүл мэндийн яаманд шилжүүлж яагаад болдоггүй юм гэлээ. Гэвч УИХ-ын гишүүн Г.Баярсайхан эл саналаа татаж авснаар гишүүдийн дунд ширүүхэн маргаан өрнүүлээд байсан асуудал дахин сөхөгдөхөөргүй болсон юм.
Сүүлийн жилүүдэд уул уурхай хөгжихийн хэрээр говийн аймгуудад хүн амын төвлөрөл бий болжээ. Тухайлбал, Өмнөговь аймгийн Ханбогд, Цогтцэций сумд 12 мянган хүн амтай болсон байна. Хэрвээ сумын эмнэлгийг өргөжүүлэхгүй бол наад зах нь төрөх эхчүүдээ хүлээн авах боломжгүйд хүрч мэдэхээр байгаа тухай энэ үеэр хөндлөө. Эрүүл мэндийн тухай хуульд энэ асуудлыг тодорхой заагаагүй ч, шийдвэрлэх бололцоотой гэсэн тайлбарыг Эрүүл мэндийн сайд өгсөн юм. Гэвч газар дээрээ байдал амаргүй байгаагийн жишээг Нийгмийн бодлого, боловсрол, соёл шинжлэх ухааны байнгын хорооны дарга хэллээ. УИХ-ын намрын чуулганы завсарлагааны хугацаанд тус байнгын хороо нь Орхон аймагт ажиллахад нэгдсэн эмнэлэг нь 20 гаруй жилийн өмнөх тоног төхөөрөмжтэйгээ байжээ. Эмч нарт сэтгэл байдаг ч, ашиглаж байгаа төхөөрөмж нь хуучнаараа, шинэчилье гэхнээ хөрөнгө мөнгөний бэрхшээлтэй тулгарч байгаа нь, сумдын хувьд улам ч их бэрхшээлтэй тулах болохыг сануулаад авав.
Мөн энэ хуулийг хэлэлцэх шатанд УИХ-ын гишүүн Г.Баярсайхан “Эмнэлэг бүр удирдах зөвлөлтэй байна” гэсэн санал гаргасан ч, гишүүдийн дэмжлэг хүлээгээгүй ажээ. Эмнэлгийн бие даасан байдал, эмнэлгийн үйлчилгээг чанарын өндөр төвшинд хүргэхэд энэхүү Удирдах зөвлөл голлох үүрэг хүлээж ажиллах тул гишүүдийг дэмжихийг хүсэв. Үүнд Эрүүл мэндийн сайд С.Ламбаа “Саналыг унагасан гол үндэслэл нь Удирдах зөвлөлийн гишүүнийг Засгийн газрын гишүүн томилдог учраас гишүүдээс дэмжлэг хүлээгээгүй. Эрүүл мэндийн салбар улсөрийн томилгооноос хол байх ёстой гэж үзэж, ийм шийдвэр гаргасан гэлээ.
Өнгөрсөн хугацаанд өрхийн эмнэлэг нь төрийн ч биш, хувийн ч биш статустайгаар явж иржээ. Үүнийг нэгмөр болгох зорилгоор өрхийн эмнэлгийг хувийн статустай болгохоор тусгасан байна. Түүнийг дагаад өрхийн эмнэлгийн санхүүжилтийн эх үүсвэр, хүнд хүрч үйлчлэх хүрээг уялдуулж, өрхийн эмнэлэг нь жилдээ 6000-аас доошгүй иргэнд эрүүл мэндийн үйлчилгээ үзүүлэх ёстой гэсэн шалгуур тавьжээ. Учир нь 6000-аас доош иргэнд эрүүл мэндийн үйлчилгээ үзүүлнэ гэвэл санхүүжилтийнх нь асуудал хүндрэх талтай байсан учраас, дээрх тоог тавьсан юм байна.
Ингээд Эрүүл мэндийн тухай хуулийн шинэчилсэн найруулгын төслийн анхны хэлэлцүүлгийг хийж дуусгаснаар санал хураалт явуулж, дэмжлэг хүлээсэн саналыг нэгтгэн эцсийн хэлэлцүүлэгт бэлтгүүлэхээр төслийг Нийгмийн бодлого, боловсрол, соёл шинжлэх ухааны байнгын хороонд шилжүүлсэн юм.
Г.Дарь