Гурван их наяд гаруй төгрөгийн тооцоон дунд умбасаар их ажлын ард сая гарсан УИХ-ын эрхэм гишүүдийн амьсгаа энэ долоо хоногоос уужрах шинжтэй болов. Харин “Мартсанаас мал мэнд үү” гэгчээр хаврын чуулганаар хойшлуулаад “хав дарж” орхисон УИХ-ын сонгуулийн хуулийн хоёр ч төслийг хэзээ “амилуулах” вэ гэсэн асуулт одоо гарч ирж байна. Яадаг ч гэсэн таван удаа хэрэглэж, том, жижиг тойргоор туршиж үзсэн мажоритар тогтолцоогоо халах нь бараг тодорхой болоод байгаа. Үгүй ядахдаа л төсөв батлах болгонд мөнгө хий үрэхийн үүд хаалга болдог мажоритар тогтолцооны балгийг гишүүд ухаарсан бололтой. Заавал хөрөнгө мөнгө, санхүү амлаж байж иргэдийн саналыг авдаг энэ тогтолцоог бүрэн биш гэхэд хагас халахаар эрхэм гишүүд зориглож байгаа дуулдана. Мажоритар, пропорциональ хувилбарыг хослуулсан холимог системээр сонгууль явуулж болохыг Ардын нам, Ардчилсан намын аль аль одоогоор үгүйсгээгүй байгаа гэж гишүүд нь хэлж байна.
Гэхдээ нөгөө талаас холимог тогтолцоог авбал “Хэн нь сонгогчдоос санал авах гэж байдгаа барж, нэрээ дэвшүүлж, бусад нэр дэвшигчидтэй өрсөлдөж сонгогддог, хэн нь зүгээр сууж байгаад бидний авсан саналын хувь дээр дөрөөлж намын нэрээр гарч ирэх юм бэ” гэсэн барьцаа нэр дэвшигчдийн хооронд үүсч болзошгүйг намуудын удирдлага харгалзаж үзэхээр болжээ. Пропорциональ хувилбарыг дагаад нэрээ дэвшүүлэхийн тулд намын удирдлагадаа тал засах, авлига өгөх зэрэг үзэгдэл гарч болохыг анхаарах ёстой хэмээн хаширлах гишүүд ч байгаа дуулдана. Яадаг ч байсан 2008 оны сонгуульд хэрэглэсэн томсгосон тойрогтой мажоритар тогтолцоог дахин авахгүй гэдэг дээр улс төрийн намууд санал нэгджээ.
Шинэ жилээс өмнө УИХ-ын сонгуулийн тухай хуулийн төслийн хэлэлцүүлэг сэргэж магадгүй байна. Тэгэхдээ Д.Лүндээжанцан нарын боловсруулсан улс орон даяараа сонгуулийн нэг тойрог болоод явах, Л.Болд нарын өргөн мэдүүлсэн улсаа долоо, найман томсгосон тойрогт хуваагаад нэр дэвшигчдээ өрсөлдүүлэх хоёр төслийг нийлүүлж дундаас нь холимог тогтолцоонд суурилсан нэг хуулийн төсөл “босгох”-оор ажлын хэсэг ажиллаж байгаа сурагтай.
Мажоритар тогтолцоогоо 76 жижиг тойрогтой нь буцаан авах бодолтой гишүүд ч цөөнгүй байгаа бололтой. Гэхдээ тогтолцоо нь гажигтай. Тойргоо тогтмол тойлж сонгогчдоо авлигадаж байхыг мажоритар систем шаарддаг учраас гишүүд төсвөөс мөнгө сааж төсвийн ерөнхийлөн захирагч болох гэж үхэн хатан зүтгэдэг. Сая төсөв батлахдаа ч тэр горыг чамгүй амслаа. Мажоритар тогтолцоог пропорционалиар соливол тойрогт уягдахгүй, төсвөөс мөнгө унагахгүй, сургуулийн дээвэр, цэцэрлэгийн хүүхдийн хоолонд санаа зовохгүй, хууль тогтоох гол ажилдаа сэтгэл шулуудна гэж сонгуулийн хуульд өөрчлөлт оруулахаар шуударсан гишүүд харин үзжээ.
Мажоритар тогтолцоотойгоо үлдэж тойрогтоо хадагдан “аж ахуйн эрхлэгч” хийх үү, хувь тэнцүүлсэн зарчмаар санал хурааж жинхэнэ төрийн түшээгийн ажлаа хийх үү, эсвэл энэ хоёрыг хослуулах уу гэдгийг эрхэм гишүүд ямар боловч энэ ондоо багтааж шийдэхгүй бол сонгуулийн өмнөх ширүүн тэмцлийн жил гарахад ганц сар үлдлээ. Сонгууль дөхөх тусам улс төржсөн хууль гарна. Үүний горыг эрхэм гишүүд 2008 онд амссан. Сонгуулийн хуулиа шинэчлэх гэж барьж тавьсаар хаяанд нь тулгаж сэлбэсэн хуулиараа томсгосон тойрогтой мажоритар тогтолцоог сонгож, түүнээсээ болж сонгуулийн сурталчилгаан дундуур нэг намынхан өөд өөдөөсөө сөргөлдөж, бүр байчихаад өөр намынхантай эвсч, тойрог болгонд шахам маргаан дэгдээж, эцэстээ долдугаар сарын 1-ний хэрэг явдлыг мандаасан билээ. Тийм болохоор цаг байгаа дээр эртхэн Сонгуулийн хуулиа гартаа барьж хий багатай, хувилбар сонгохыг эрхэм түшээдээс хүлээх үлдээд байна.