
нэртэйгээ адилхан удаан хэрэгжилттэй нэгэн хуулийг бид бараг
цээжилтлээ ярьж байна. “Гол, мөрний урсац бүрэлдэх эх, усны сан бүхий
газрын хамгаалалтын бүс, ойн сан бүхий газарт ашигт малтмал хайх,
ашиглахыг хориглох тухай хууль”-ийг Дархан аварга Б.Бат-Эрдэнэ, “эко”
Г.Баярсайхан тэргүүтэй хэдэн гишүүд санаачлан, нэлээд дуулиантайгаар
батлуулж байсан. Байгаль орчиндоо хамгаас илүү хайртай гэх иргэний
хөдөлгөөнийхөн ч хажуугаас нь дэмнэн суулт зарлаж, уриа лоозон хашгирч,
сүрийг үзүүлж байгаад хуулийн төслийг УИХ-аар батлуулж амжсан билээ.
Харин өнөөг хүртэлх хоёр жилийн хугацаанд хэрэгжүүлж амжсангүй. Гэвч
өнгөрсөн долоо хоногийн Засгийн газрын хуралдаанаар урт нэрт хуулийн
хэрэгжилтийг түргэвчлэх зарим нэг алхмыг хийгээд байгаа. Хуралдаанаас
1782 аж ахуйн нэгжийн эзэмшиж буй тусгай зөвшөөрлийг цуцлах шийдвэр
гаргалаа хэмээн хэвлэлээр нэг шуугисан. Эрдэс баялаг, эрчим хүчний
сайд Д.Зоригтын хийсэн тайлбар ч мөн энэ мэдээллийг залруулаагүй билээ.
Гэвч Засгийн газарт ашигт малтмал хайх, олборлох тусгай зөвшөөрлийг
цуцлах эрх огт байдаггүй. Угтаа бол долоо хоногийн өмнөх Засгийн газрын
хуралдаанаас “Ашигт малтмалын хайгуулын болон ашиглалтын тусгай
зөвшөөрөл эзэмшигчдэд нөхөх олговор олгох журам”-ыг баталсан юм.
Журам батлагдсанаар гол, мөрний урсац бүрэлдэх эх, усны сан бүхий
газрын хамгаалалтын бүс, ойн сан бүхий газартай давхацсан алтны шороон
ордын тусгай зөвшөөрлөөр олгосон талбайн хэсэгт уул уурхайн хаалт,
нөхөн сэргээлт, байгаль орчны мониторингоос бусад үйл ажиллагаа
явуулахыг зогсоожээ. Үүнийг нь тусгай зөвшөөрлийг цуцалсан мэтээр
ташаа мэдээлэл тараад байгаа юм байна. Ингэхдээ 1782 аж ахуйн нэгж
хэмээн тодотгожээ. Гэвч эдгээр 1782 аж ахуйн нэгж урт нэрт хуулиар
хориглосон бүсэд лиценз эзэмшиж байгааг ийн эндүүрсэн хэрэг гэдгийг
мэргэжлийн байгууллагын зүгээс тайлбарлаж байна. Тэдний 1391 нь
хайгуулын, 391 нь ашиглалтын лиценз эзэмшигчид.
Эдгээрээс эхний ээлжинд алтны шороон орд эзэмшигч 254 аж ахуйн нэгжийн
асуудлыг авч үзэхээр Засгийн газраас баталсан журамд тусгасан байна.
Гэхдээ тэдний тусгай зөвшөөрлийг шууд цуцлах эрх бас үүсэхгүй. Учир нь
Ашигт малтмалын тухай хууль болоод урт нэрт хуулинд “…аж ахуйн нэгж,
компаниудад нөхөн олговрыг олгосны дараа тусгай зөвшөөрлийг цуцална”
гэсэн заалт байдаг ажээ. 2011 оны төсвийн төсөлд нөхөн олговрын мөнгө
гэж нэг ч төгрөг тусгагдаагүй учир хууль ёсоор бол ирэх ондоо ч
компаниудын тусгай зөвшөөрлийг цуцлах эрх үүсэхгүй нь. Тэр байтугай
компаниуд нөхөн олговроо аваагүй гээд олборлолтоо үргэлжлүүлээд байж
мэдэх нь. Тиймээс геологи, уул уурхайн асуудал эрхэлсэн төрийн
захиргааны байгууллагын зүгээс Мэргэжлийн хяналтын байгууллагад
хандан хуулинд заасан орчинд ажиллаж буй компаниудын олборлох үйл
ажиллагааг нь түдгэлзүүлэх арга хэмжээг авахаар төлөвлөөд буй юм.
Харин энэ зуураа компаниудтай хамтран нөхөн олговрын асуудлаа шийдэж,
нөхөн олговрын санхүүжилтийг 2012 оны төсөвт суулгах бодлогыг
баримтлахаас өөр аргагүйд хүрсэн байна. Нөхөн олговрын хэмжээ хэд
байхыг одоогоор таашгүй. Дээр дурдсан 1782 компанийн гуравны нэг орчим
нь л Ашигт малтмалын газарт нөхөн олговрын саналаа өгчээ. Тэрхүү
саналыг зуун хувь болгон үржүүлвэл нөхөн олговорт 7,1 их наяд төгрөг
шаардлагатай гэсэн тооцоо ч бий. Гэвч энэ бол компаниудын санал.
Компанийн зүгээс зарцуулсан хөрөнгө мөнгөө санаснаараа нэмэгдүүлэн,
амандаа багтсан тоо хэлэхийг үгүйсгэхгүй. Тиймээс нөхөн олговрыг
зөвхөн компаниудын саналаар бус татвар, мэргэжлийн хяналт болон
байгаль орчны үнэлгээний мэргэжлийн байгууллагууд хамтарч, тусгай аргаар
тогтоосон үнэлгээгээр тогтоох аж. Хэрэв компани, мэргэжлийн
байгууллагын санал зөрөлдвөл шүүх цагдаадаа тулах ч магадгүй. Энэ
мэтчилэн урт нэрт хуулийг хэрэгжүүлэхэд учрах саад мундахгүй байна.
Х
уулиа хэрэгжүүлээд хоёр мянга шахам аж ахуйн нэгжийг хөөгөөд гаргачихлаа
гэхэд тэдний ашиглаж байсан талбайг урт гарт нинжа нар эзэлчихийг
үгүйсгэх аргагүй. Татвараа төлөөд, нөхөн сэргээлт хийгээд явж байсан
компаниудыг гаргаад хууль дүрэм үйлчилдэггүй, нэг ч төгрөгийн татвар
төлдөггүй нинжа нарт эзлүүлчихсэн тохиолдолд хэн хариуцлага хүлээх вэ
гэсэн асуултад мэргэжлийн байгууллагын зүгээс “Хууль баталсан УИХ,
дэмжиж хашгиралдсан иргэний нийгмийнхнээс наад асуултаа асуу” хэмээн
ёжлонгуй хариулна лээ. Эндээс их хэмжээний хөрөнгө мөнгө зарлагадаж,
араасаа өч төчнөөн асуудал дагуулсан урт нэрт хуулийг батлалгүйгээр
байгаль хамгаалах асуудлыг шийдэж болох байсан уу гэсэн асуулт урган
гарах нь мэдээж. Хэд хэдэн гарц байсан гэж зарим хүн тайлбарласан.
Хамгийн наад зах нь дээрх бүсэд хайгуул, олборлолт явуулбал энгийн
талбайнхаас роялти, татвар, төлбөрийг хэд дахин өндөр хэмжээгээр
төлдөг байхаар зохицуулж болох байсан гэх энгийн гаргалгааг олон хүн
хэлэх юм билээ. Урт нэрт хуульд дурдсан усны урсац бүрэлдэх эх, усны
болон ойн санд хайгуул, олборлолт явуулж буй компаниуд дотор нөхөн
олговрын сургаар чимээгүйхэн алгаа ташиж суугаа нь цөөнгүй. Хайгуул
хийгээд юу ч илрээгүй, эрдэс илэрсэн ч агуулга нь санасан хэмжээнд
хүрээгүй, эсвэл ашиглаад дуусчихсан талбайн эзэд бол ахиухан дуугараад
ихээхэн нөхөн олговор авахаар хичээж буй нь мэдээж. Ийм тохиолдолд
татвар төлөгчдийн мөнгийг тэдэнд зүгээр л бэлэглэж байгаа хэрэг бус уу.
Анх батлах үеэсээ л хэл ам дагуулсан урт нэрт хуулийг хэсэг улстөрчдийн
тоглолт байсан гэх нь бий. Эрдэс баялгийн ашиглалт, олборлолтоос
хоцорсон нэг хэсэг нь эрдэнэсээр арвин хэсэг газрыг хуулийн нэрээр
далайлган авчихаад дахин хуваарилалт хийх сонирхол эрх мэдэлтнүүдэд
төрөхгүй гэх баталгаа бас байхгүй л дээ. Багаар бодоход ойрын 2-3 жилийн
турш хэрэгжиж, цаашдаа ч 2-3 жил үргэлжилж мэдэх урт нэрт хуулийг
хэрэгжүүлэх эхний шат ямартай ч тавигдлаа. Харин өгөөж нь ямархан
байхыг цаг хугацаа харуулах биз ээ.