Монголчууд газрын тосны боловсруулсан бүтээгдэхүүний хувьд 100 хувь бусдын хараат байдаг. Иймээс УИХ, Засгийн газрын тогтоол, шийдвэр гарч түлш, шатахуунаа савны багтаамж, хэтэвчнийхээ хэрээр үнэ багатай үед нь нөөцлөн авах сав суулгаа бэлтгэж байгаа. Тэдний нэг нь Дорноговийн Замын-Үүд дэх Шингэн түлшийг шилжүүлэн ачиж буулгадаг байгууламж юм. Саяхан Эрдэс баялаг, эрчим хүчний яам /ЭБЭХЯ/ дээрх байгууламжийг өргөтгөх зорилгоор тендер зарлан өнгөрөгч тавдугаар сард дүгнэсэн ч бас л бульхай, луйвар орсон бололтой. Аливаа тендерт ялагч ганц, ялагдагч олон байдаг. Шалгаруулалт ялагдагчдын талд, тэдний сэтгэл санаанд хэзээ ч нийцдэггүй.
Гэхдээ төрийн яамнаас зарласан тендерийг шалгаруулах комисст эх оронч сэтгэл байх хэрэгтэй. ЭБЭХЯ-ны тендер шалгаруулах энэ удаагийн комиссын гишүүдийн нүд харалган уу эсвэл татвар төлөгчдийн 700 сая төгрөг тэдэнд юу ч биш санагдав уу. Ямартай ч тэд тендерийн ялагчийг тодруулахдаа бусдын нөлөөнд автсан бололтой. Замын-Үүдийн Шингэн түлшийг шилжүүлэн ачиж буулгадаг байгууламжийн өргөтгөлийн 700 сая төгрөгийн өртөгтэй тендерийн шалгаруулалтын дүн үүнийг харуулна.
Нийт 700 сая төгрөгийн өртөгтэй ажлын тендерт “НИК”, “Дөт сайхан”, “Алхана трейд” зэрэг гурван компани оролцжээ. “НИК” компанийн хувьд ойлгомжтой гэж болохоор. Эднийх Монгол Улсын нутаг дэвсгэрт хүрсэн сүлжээтэй. Адаглаад л хот, хөдөөд байх тэр олон шатахуун түгээх станц буюу нефтийн хангамжийн объектынхоо 80 гаруй хувийг өөрсдөө барьж байгуулсан ажлын туршлагатай. “Дөт сайхан” хувьцаат компанийн хувьд нефтийн хангамжийн байгууламж барьж байгуулахдаа “НИК”-ээс дутуугүй туршлагатай. Өмнө нь ийм чиглэлийн тендерт оролцон бүтээн байгуулалт хийсэн байна. Харин “Алхана трейд” компани нь “Сод Монгол” группын охин ажээ. Тэдний хувьд нефтийн бүтээгдэхүүний барилга барьж огт үзээгүй аж. Гэтэл тендерийн комисс энэ удаад “Алхана трейд” компанийг ялагчаар тодруулсан байна. Ялагч байгууллага болох “Алхана трейд” газрын тосны томоохон барилга, байгууламж барих нь бүү хэл “Сод Монгол” группын Улаанбаатар, Дархан, Эрдэнэт хотод байдаг 40 гаруй ШТС-ын барилгын ажлыг гүйцэтгэжээ. Гэхдээ тэдний барьсан, одоо ажиллаж байгаа дээрх 40 гаруй ШТС-ын ихэнхийг нь одоо болтол улсын комисс хүлээн аваагүй гэдгийг мэргэжлийн байгууллагынхан ч хэлдэг.
Энэ удаагийн шалгалтын комиссын бүрэлдэхүүнд ЭБЭХЯ-ны газрын даргаар ахлуулсан мэргэжлийн бус гэж болохоор хүмүүс багтсан байна. Өөрөөр хэлбэл, Замын-Үүдийн Шингэн түлшийг шилжүүлэн ачиж буулгадаг байгууламжийн талаар төсөөлөл ч үгүй гэхэд болно. Барилга байгууламжийн тоног төхөөрөмжийн угсралтын буюу зураг төслийн мэргэжлийн хүн оролцсон комисс дээрх тендерийг шалгаруулах атал дээрх яамны гурван мэргэжилтэн Газрын тосны газрын орлогч дарга, тус газрын Газрын тосны бүтээгдэхүүний хангамжийн хэлтсийн мэргэжилтэн гэсэн таван хүн “Алхана трейд” компанийн талд гар өргөжээ. Одоогийн тендерийн тухай хуулиар хамгийн бага үнийн санал хэлсэн нь ялагч болдогч энэ удаад комисс түүнийг бодолцоогүй гэхэд болно. Тендерт оролцсон “НИК” компани хамгийн бага буюу 555 сая төгрөгийн үнийн санал илгээсэн байна. “Дөт сайхан” компанийн хувьд 660 сая төгрөгт багтааж хийнэ гэжээ. Харин “Алхана трейд” 598 сая төгрөгийн санал гаргаж энэ удаад ялагчаар тодорсон байна. Хамгийн сонирхолтой нь тендерийн таван гишүүн санал нэгтэй, нэгэн дуугаар “Алхана трейд“ компанийг ялагчаар тодруулан гар өргөсөн аж. Энэ удаад бид ялагч компани болох “Алхана трейд”-ийг буруутгах гэсэнгүй. Дорноговийн Замын-Үүд дэх Шингэн түлш шилжүүлэн ачиж буулгадаг тэр байгууламжийн өргөтгөлийн гүйцэтгэл ажил ямар байхыг төсөөлөх гэж оролцсон юм.
“АЛХАНА ТРЕЙД”-ИЙНХ “ТАСИС”-ИЙН ХЭМЖЭЭНД ХҮРЭХ ҮҮ
Бид түлш шатахууны хэрэглээнийхээ 98 хувийг ОХУ-аас, үлдсэн хоёр хувьд нь Солонгосоос оруулж ирдэг шатах, тослох материал багтдаг. Ингээд гуравдагч эх үүсвэрийг Хятад орон хэмээн тооцоолж хилийн томоохон боост болох Замын-Үүдэд шингэн түлш шилжүүлэн ачиж буулгадаг байгууламж барихаар болсон. Энэ ажил “НИК”-ийн санаачилгаар эхэлж Дэлхийн банк 400 мянган ам.долларын санхүүжилт гаргасан. Энэхүү 400 мянган ам.долларын өртөгтэй Замын-Үүдэд шингэн түлшийг шилжүүлэн ачиж буулгах байгууламжийн зураг төслийн тендерийг олон улсад зарлахад Франц улсын компани ялжээ. Францын компани ч заасан хугацааны дотор дээрх байгууламжийн төслийг хийж өгсөн байдаг. Төсөл бэлэн болонгуут гадны эх үүсвэр хайж байх тэр үед Европын холбоо хөрөнгийн дийлэнхийг гаргаж манайхан багахан хэсгийг нь санхүүжүүлэхээр болсон байна. Ингээд Европын холбооны “Тасис” хөтөлбөрийн дагуу гүйцэтгэгчийг сонгон шалгаруулах тендер зарлахад “Дөтсайхан” компани Германы “Прево инженеринг” компанийн хамтарсан төсөл шалгарч Замын-Үүдэд Хятад улсаас оруулж буй шингэн түлшийг шилжүүлэн ачиж буулгах байгууламжийг барьсан байна. Энэхүү байгууламж 2004 онд ашиглалтад орж, улсын комисс хүлээн авсан байдаг. Байгууламжийн баригдсан түүхийг нь дээрх яамны энэ удаагийн тендерийн комисс мэддэг хэдий ч гадны нөлөөнд автан туршлагагүй байгууллагыг сонгосон бололтой.
ШИНГЭН ТҮЛШ ШИЛЖҮҮЛЭН АЧИЖ БУУЛГАХ БАЙГУУЛАМЖ ХЭНИЙ ӨМЧ ВЭ
Энэхүү байгууламж өнөөдөр хувийн өмч үү, хувьсгалынх уу гэдэг нь бүрхэг байна. Баригдсан явцаас нь харахад Европын холбоо дийлэнх хөрөнгийг гаргасан ч гэлээ манай улсад хүлээлгэн өгсөн байдаг. Дээрх байгууламж 2004 онд ашиглалтад орсон ч хоёр жил ямар нэг байдлаар ашиглаагүй. Ашиглалтын өмнөх захиргааг тухайн үеийн Сангийн яамны дэргэд, сайдын мэдэлд байгуулсан юм. Гэтэл Сангийн яам 2006 он хүртэл буюу баталгаат хугацааг өнгөртөл мэргэжлийн байгууллагад ч ашиглуулалгүй хав дарж, таг мартжээ. 2008 он гарангуут яамныхан Замын-Үүдэд томоохон байгууламжтайгаа гэнэт санаж одоогийн Газрын тосны газрын мэдэлд шилжүүлсэн байдаг. Газрын тосныхон ч үндсэн зориулалтаар нь ашиглаж хувийн компанитай гэрээ хийн шатахуун агуулдаг байжээ. Гэтэл Засгийн газрын 2008 оны 28 тоот тогтоолын дагуу 2009 оноос бие даасан аж ахуйн тооцоонд оруулсан байна. Ийм нөхцөлд өмчийн эзэн нь Төрийн өмчийн хороо болж өөрчлөгдөв. Гэтэл 2008 онд УИХ-ын 48 тоот тогтоол гарч Монгол Улсыг хөгжүүлэх сангаас хөрөнгө гарган түлш, шатахуун нөөцлөх тэр үед Замын-Үүдийн дээрх байгууламж Газрын тосны газрын мэдэлд ирсэн байна. УИХ-ын тогтоолын дагуу бүрдүүлсэн нөөцийн тодорхой хувь нь одоо тэнд хадгалагдаж байгаа. Шингэн түлш шилжүүлэн ачиж буулгах дээрх байгууламж энэ мэт өөрийн гэсэн эзэнгүй байх тэр үед түүнийг өргөтгөх болоход ЭБЭХЯ-ны мэдлийнх болон шилжсэн байна. Үүний дагуу дээрх яамнаас тендер зарлах болоход Газрын тосны газраас хоёр хүнийг комиссын бүрэлдэхүүнд ор нэрийн төдий оруулж өөрсдийнхөө талд урвуулан “Алхана трейд” компанийн талд шийдвэр гаргуулсан байна. Эндээс харахад Замын-Үүдийн дээрх байгууламж одоо болтол тодорхой эзэнгүй хоёр яам, Засгийн газрын хэрэгжүүлэгч хоёр ч агентлагийн дунд эзэнгүйдэж байна.
Н.Мөнхтөр.
Зохиогчийн эрх: “Улс төрийн тойм” сонин.