-Танай хэлтэс цацраг идэвхт ашигт малтмалын геологи, уул уурхайн болон лицензийн асуудлыг хариуцдаг. Цацраг идэхт ашигт малтмал буюу ураны хайгуул болон ашиглалтын лицензтэй хичнээн аж ахуйн нэгж байгууллага байгаа вэ?
-Энэ асуултад хариулахын өмнө товч хэдэн үг хэлэхийг хүсч байна. Цөмийн энергийн тухай хуулийг 2009 оны наймдугаар сарын 15-наас хүчин төгөлдөр мөрдөж эхэлсэн. Үүнтэй холбогдуулан Эрдэс баялгийн сайдаар ахлуулсан ажлын хэсэг гарч, Ашигт малтмалын газраас цацраг идэвхт ашигт малтмалын орд, илрэл бүхий талбайтай холбогдох бүхий л материал, кадастр, тайлан, төлөвлөгөөг манай агентлагт шилжүүлсэн. Хамтарсан ажлын хэсэгт манай агентлаг болон Ашигт малтмалын газрын төлөөлөгчид орсон. Цөмийн энергийн тухай хуулийг дагаж мөрдөх журмын тухай хуульд 2009 оны арваннэгдүгээр сарын 15-ны дотор аж ахуйн нэгжүүдийн тусгай зөвшөөрлийг шинэчлэн бүртгэж олгох тухай заасан. Энэ хуулийг хэрэгжүүлэхийн тулд манай агентлаг түр журам гаргаж, өмнө нь олгосон лицензүүдийг түр хүчингүй болгож, шинэчилсэн байдлаар бүртгэл явуулж, зөрчил дутагдалгүй газруудын тусгай зөвшөөрлийг дахин олгосон. Өөрөөр хэлбэл, урьд нь Ашигт малтмалын хуулийн дагуу олгосон лицензийг түр хугацаагаар хүчингүй болгож, Цөмийн энергийн хуулийн дагуу дахин олголт хийсэн. Ашигт малтмалын газраас 27 аж ахуйн нэгжид холбогдох 164 лиценз буюу мэргэжлийн хэллэгээр талбайг манайд шилжүүлэн өгсөн. Шинэчилсэн бүртгэл хийхийн өмнө бид лиценз эзэмшигч бүх аж ахуйн нэгжүүдэд мэдэгдэл хүргүүлсэн. Манайх нийт 20 гаруй аж ахуйн нэгжийн 140 лицензийг шинэчлэн бүртгэж, Цөмийн энергийн хуулийн нөхцөл шаардлагыг хангасан аж ахуйн нэгжид лиценз олгосон. Өнөөдрийн байдлаар 18 аж ахуйн нэгжид 130 тусгай зөвшөөрөл олгоод байна.
-164 лиценз ирснээс 130-д нь буцаан олгосон юм байна. Үлдсэн лицензийг нь цуцалж, хүчингүй болгосон гэж ойлгож болох уу?
-Бүгдийг цуцалсан гэж ойлгож болохгүй. Зарим нэгэн аж ахуйн нэгжийн тусгай зөвшөөрөл Ашигт малтмалын газраас түдгэлзүүлсэн байдлаар ирсэн. Үүнтэй холбоотойгоор цөөн хэдэн аж ахуйн нэгжийн тусгай зөвшөөрлийг хүчингүй болгосон. Гэхдээ энэ нь цөөн л дөө. Түүнчлэн одоо хэр нь асуудал нь шийдэгдээгүй аж ахуй нэгжүүд бас байгаа.
-Бүгд ураны хайгуулын лиценз үү. Ашиглалтын лицензийг хэзээнээс олгох вэ?
-Манай агентлагаас олгосон 130 лиценз бүгд хайгуулынх. Ашиглалтын лиценз одоогоор огт олгоогүй. Хуульд ашиглалтын тусгай зөвшөөрлийг олгохын тулд 1-6 сарын хугацаанд хянан үзэж шийдвэрлэх ёстой гэж заасан. Энэ хугацаа тавдугаар сарын 15-наас дуусгавар болно.
-Энэ сарын 15-наас ашиглалтын лиценз олгож эхэлнэ гэсэн үг үү?
-Хуулийн хугацаа тийм боловч зарим нэг компанийн зүгээс манай агентлагтай маргаан үүсгэж, шүүхэд нэхэмжлэл гаргасан байгаа тул тэдний асуудал шийдэгдтэл хүлээзнэхээс аргагүй болов уу. Энэ нь хэдий хүртэл үргэлжлэхийг хэлж мэдэхгүй байна.
-Лицензээ авч чадаагүй, шүүхэд хандсан компани гэж та “Хан ресорсез”, “Төв Азийн уран” ХХК-иудыг хэлж байна уу. Тус компанийн лицензийг олгохоос татгалзсан үндэслэл чухам юу байв?
-Хэд хэдэн шалтгаанаар лиценз олгоогүй. Өнгөрсөн оны дөрөв, долдугаар сард Мэргэжлийн хяналтын байгууллага, Ашигт малтмалын газар, Тагнуулын ерөнхий газар, цөмийн болон цацрагийн хяналтын улсын байцаагч нар хамтран Дорнод монголын талд үйл ажиллагаа явуулж байгаа аж ахуйн нэгж, байгууллагуудыг шалгасан юм билээ. Цөөнгүй компаниудаас зөрчил дутагдал гарч, тодорхой хуулийн заалт мөрдөөгүй болохыг илрүүлж мэргэжлийн хяналтын улсын байцаагчийн албан ёсны дүгнэлт гарсан. Үүнд “Хан ресорсез” компанийн 9282Х дугаар бүхий хайгуулын лиценз, 237А тоот ашиглалтын лиценз багтсан. Тиймээс өнгөрсөн оны долдугаар сард АМГ-ын Геологи, уул уурхайн кадастрын хэлтсийн даргын тушаалаар 237А тоот тусгай зөвшөөрлийг нь түдгэлзүүлсэн байсан. Тус компани Газрын хэвлийн тухай, Ашигт малтмалын тухай, Аж ахуйн нэгжийн тусгай зөвшөөрлийн тухай хуулийн тодорхой зүйл, заалтуудыг зөрчсөн гэж дүгнэсэн байсан. Энэ зөрчлөө өнөө хэр арилгаагүй учраас бид тусгай зөвшөөрлийг нь олгоогүй. 237А лиценз эзэмшигч “Төв Азийн уран” компани бол “Хан ресорсез”-ийн охин компани. Тус компанийн 58 хувийг “Хан ресорсез”, 21 хувийг Оросын компани, 21 хувийг Монголын төр эзэмшдэг. Энэ компани анх 1997 онд ашиглалтын лиценз авснаас хойш өнөөг хүртэл олборлолт явуулаагүй. Газрын хэвлийн тухай хуулинд зааснаар лиценз авснаас хойш гурван жилийн дотор тухайн газартаа олборлолт явуулах учиртай. Түүнчлэн ашиглалтын лиценз авахын өмнө тухайн орд газрын нөөцийг бүртгүүлсэн байх учиртай. Энэ мэт шалтгаанууд бий л дээ.
– “Хан ресорсез” ХХК-аас гадна одоогоор лицензээ буцаан авч чадаагүй 30 аж ахуйн нэгж бий. Тэднээс гомдол санал гаргасан компаниуд бий юү?
-Бидний татгалзсан шалтгаан хөдөлшгүй баримттай учир гомдол гаргасан өөр компани байхгүй. Компаниуд зөрчлөө арилгах талдаа анхаарах байх гэж итгэж байна.
-Засгийн газрын мөрийн хөтөлбөрт ураны орд газрыг эдийн засгийн эргэлтэд оруулна гэсэн заалт орсон. Үүнийг дэлгэрэнгүй тайлбарлавал…?
-Монгол Улсын ураны үндсэн нөөц нь Дорнодод хамаарагддаг. Дорнодын бүлэг орд гэж нэрлэдэг. УИХ-ын 1997 оны 27 дугаар тогтоолд Дорнод, Гурванбулаг, Мардайн ордыг стратегийн ордод тооцсон байдаг. Тэгэхээр ураны орд газруудыг эдийн засгийн эргэлтэд оруулна гэдэг Дорнодын бүлэг ордынхоо нөөцийг баталгаажуулж, гадны хөрөнгө оруулагчидтай хамтран уран олборлохоор мөрийн хөтөлбөрт заасан. Цаашилбал цөмийн түлш боловсруулах зорилт тусгагдсан. Үүний нэг жишээ бол ОХУ-тай Засгийн газар хоорондын хэлэлцээр байгуулсан.
-“Хан ресорсез”ХХК-ийн гомдлын сэжүүр нь оросуудтай нийлж, зах зээлээс шахлаа гэсэн гомдол байгаа л даа. Та сая ураны салбарт ОХУ-тай хамтран ажиллана гэлээ. Хоёр улсын хамтарсан “Дорнод уран” компани байгуулах ажил ямар шатандаа яваа вэ?
-“Хан ресорсез” ХХК-д лиценз олгоогүй шалтгааныг дээр өгүүлсэн болохоор дахин нуршаад яахав. “Дорнод уран” компанийн асуудал ойрын хугацаанд шийдэгдэнэ. “Дорнод уран” компани байгуулах үндэслэл, гэрээ зэргийг танилцуулах үүрэг манай агентлагт ногдож байгаа. Ойрын хугацаанд Засгийн газрын хуралдаанаар оруулах байх. Компани байгуулах ажлыг манай агентлаг, ОХУ-ын “Рос атом” корпораци хариуцаж явуулах үүрэгтэй.
-“Дорнод уран”-д Монголын талын хувь 51-ээс багагүй байх ёстой. Тэгэхээр аль болох илүү хувь эзэмших талаар анхаарах уу?
-Цөмийн энергийн хуулийн тавдугаар зүйлд “Улсын төсвийн хөрөнгөөр хайгуул хийж, нөөцийг нь тогтоосон орд газарт төрийн эзэмших хувь хэмжээ 51-ээс доошгүй байна” гэж заасан. Тэгэхээр манайх 51 хувийг бол баттай эзэмшинэ. Бүр үнэ төлбөргүй эзэмшинэ гэж тодотгон заасан байгаа. Харин түүнээс дээш байх эсэхийг гэрээ хэлэлцээрийн үед шийднэ. Ер нь бол манай улс хэдийчинээ хувь эзэмшинэ төдийчинээ үүрэг хариуцлага үүрч, ачаалал нэмэгдэнэ гэсэн үг. Тэгэхээр бид өнөөдөр ОХУ болоод гуравдагч хөрөнгө оруулагчдын ч саналыг сонсч байж шийднэ.
-“Дорнод уран”-д гуравдагч тал оролцох боломжтой юу. Гуравдагч хөрөнгө оруулагчаар аль улсыг сонгох бол?
-Гуравдагч тал байж болно гэсэн заалт хэлэлцээрт бий. Гуравдагч талд аль нэг улсыг нэрлэж заагаагүй хэдий ч бид албан бусаар Япон улсыг гуравдагч стратегийн хөрөнгө оруулагч байхаар тогтоод байгаа.
-Японоос өөр улсаас санал ирвэл яах вэ. Тухайлбал, Канад, Франц гэхчилэн манай ураныг сонирхогчид олон шүү дээ?
-Саналыг хүлээн авна. Бид судалж үзэх болно. Гэхдээ Францын “Арево” компани Дорноговь аймгийн нутагт нэлээд томоохон талбайд хайгуул хийж байгаа. Тэгэхээр “Дорнод уран”-д бол санаархахгүй байх.
-Урд хөршийнхөн маань сонирхолтой байгаа нь мэдээж?
-Тэгэлгүй яахав. БНХАУ маш их сонирхолтой байгаа. Тэгэхээр хөрш орнуудтайгаа ч ярилцахыг үгүйсгэхгүй. Манай улсын хувьд геополитикийн хувьд хоёр хөрш оронтойгоо хамтран ажиллах нь гарцаагүй асуудал шүү дээ. Энэ нь үндэсний эрх ашигт ч нийцнэ, гадаад бодлогын үндсэн зорилтод ч нийцнэ. Өмнөд, хойд хоёр хөрштэйгээ нэн тэргүүнд харилцаж таарна. Энэ бол олон нийтээс нууж, хаагаад байх асуудал биш. Гэхдээ одоохондоо идэвхтэй яриа хэлэлцээр эхлээгүй байна.
-“Хан ресорсез”-ийнхон талбайгаа тийм ч амар “тавиад туучихгүй” байх. Тодорхой хэмжээний хөрөнгө оруулалт ч хийсэн нь мэдээж?
-Бид тус компанид оруулсан хөрөнгийнх нь тодорхой хэсгийг нөхөн олгох санал тавьсан. Тус компанийн асуудал шүүхээр нэг тийш шийдэгдэх байх аа. Тэр үед л тодорхой мэдээлэл өгөх боломжтой.