УИХ
оны өмнөхөн нэгэн хуулийг дутуу дулимагхан хэлэлцээд баталсан нь одоо
ид дуулиан болж байна. Харин хуулийн төслийг батлах үеэр “ёолк”-доод
завгүй байсан хэвлэлийнхэн үүнийг нь долоо хоногийн дараа УИХ-ын
Байнгын хороод хаалттай хуралдаж эхлүүт гэнэт мэдээд цочирдохдоо
ажлаа хаяж сүйд болов. Угаасаа хэвлэлийнхэн тэр чуулган дээр нь байлаа
гээд, мэдлээ гээд ч ганц саналын эрхгүй /хуулийн төслөөр санал өгөх
эрх нь УИХ-ын гишүүдэд л хуулиар олгогдсон эрх/ тул нөлөөлөх нөлөө
байхгүй л дээ. Харин дараа нь уг хуулийн мөрөөр авч хэрэгжүүлж байгаа
арга хэмжээнүүд нь илүү анхаарал татаж байгаа хэрэг. Тухайлбал,
Парламентын сэтгүүлчдийн холбоо хэмээх ТББ сэтгүүлчдийг ажил хаяхыг
уриалж, үүнд нь холбооны гишүүнчлэлтэй болон гишүүнчлэлгүй бүх
сэтгүүлчид нэгдэв.
Нэгдүгээрт олон улсын жишгээр бол сэтгүүлчид
ажил хаях эрхгүй цөөхөн мэргэжлийн нэг. Дараа нь эмч, цагдаа,
армийнхан ордог бил үү. Энэ бол эдгээр гурван субектийн нийгэмд
гүйцэтгэж буй онцгой үүрэгтэй холбоотой. Эмч хүн хүний амь насыг
хамгаалахын төлөө тангараг өргөсөн тул энэ алба үүргээ хувийн ямар нэг
шаардлага, хүсэл сонирхлоор хөсөрдүүлэх ёсгүй гэсэн үг. Ямар ч
тохиолдолд хүний эрүүл мэндийн манаанд цаг ямагт бэлэн байх ёстой.
Үүнтэй адил цагдаа ч бас иргэдийн амгалан тайван байдал, аюулгүй байдлыг
хамгаалах төрийн үүргийг хүлээж, тангараг өргөсөн албан хаагчид.
Харин
сэтгүүлчид бол хэдий тангараг өргөөгүй ч нийгэмд өрнөж буй бүх үйл
явцыг цаг алдалгүй шуурхай, үнэн бодитойгоор мэдээлж байх үүргийг
хүлээснээрээ дээрх хоёроос ч илүү бэлэн байдлыг шаарддаг билээ. Тийм
учраас дайны талбар луу ч хүртэл хамгийн түрүүнд сэтгүүлчид явдаг, амь
насаа алддаг. Харин Монголын хувьд цэвэр сэтгүүл зүй, хараат бус
сэтгүүл зүйн онол болоод практик сүүлийн хориод жилд л бий болж байгаа
учраас өөрийн эрх үүргийг төдийлөн сайн ухамсарладаггүй бололтой юм.
Өмнөх 80 жил төрийн дуу хоолой, үзэл суртлын зэвсэг болж ирсэн нь ч
үүн лүү түлхдэг биз.
Хоёрдугаарт сэтгүүлчид ийнхүү УИХ-ын
шийдвэрийг эсэргүүцэн ажил хаясан нь тэд хэнд харьяалагддаг вэ, ажил
олгогч нь хэн бэ гэдгийг эргэлзээтэй болгож орхив. Магадгүй тэд
хэвлэлийн эздийн цензур, дарамт шахалтыг эсэргүүцэж, эсвэл ажлын
нөхцлөө сайжруулахаар ажил хаяж болох ч лав л УИХ-ын эсрэг ажил хаялт
зарладаг практик манайхаас өөр оронд байхгүй байх. Үүний оронд
эсэргүүцлээ илэрхийлж, чуулганы хуралдааныг сурвалжилсангүй ээ гэвэл
бас нэг хэрэг. Дээр нь Парламентын сэтгүүлчдийн холбоо гэдэг төрийн бус
байгууллага бас эргэлзээ төрүүлж байна. Түрүүчийн УИХ-ын үед байх,
УИХ-ын гишүүн Н.Батбаяр тэргүүтэй хэдэн нөхөд парламентын
сэтгүүлчдийн /энэ нь парламентын үйл ажиллагааг сурвалжилдаг л гэж
байгаа болохоос биш ямар нэг зэрэг дэв ч юм уу, нэгдмэл ашиг сонирхлыг
илэрхийлэхгүй. Сэтгүүлчдийн хувьд ашиг сонирхол нь редакцийнхаа өмнө
хаана ч хэний ч мэдээгүй шинэ мэдээллийг олж нийлүүлэх, сенсаацийг
хайхад байдаг учраас нэгдмэл ашиг сонирхол гээч зүйл байх ёсгүй, харин
ч тус тусдаа бие даасан байхыг шаарддаг/ мэдлэг боловсролыг
дээшлүүлэх” гэдэг шалтгаанаар энэ холбоог анх байгуулсан юм. Харин
дараа нь УИХ-аас төсөв гаргаж, хэдэн сэтгүүлчдийг Африкаар аялуулснаас
өөр зүйл хийгээгүй л дээ. Тэгэхээр нөхдүүдийн сонирхол сэтгүүлчдийг
боловсруулахад бус, өөр зүйлд байсан бололтой.
Тэгээд ч
сэтгүүлч боловсролгүй байна гэдэг редакцид л хохиролтой болохоос биш,
эрхэм гишүүн Дондогт ямар хамаа байх билээ. Тэртэй тэргүй манай хэвлэл
мэдээллийн хэрэгслийн тоо дэлхийн бусад орнуудын нийтлэг стандартаас
даруй 10-20 дахин хэтэрчихээд байхад аль ултай суурьтай мэдээлийн
хэрэгсэл, ур чадвартай сэтгүүлчийг нь сонгоод мэдээлэл хийх эрх нь
гишүүнд нээлттэй шүү дээ. 120 сая хүн амтай Япон зургаахан телевизтэй
байхад 2,7-хон сая хүн амтай Монголд 24 телевиз ажиллаж байх жишээтэй.
Энэ олон ажлын байр нэг талаас боловсон хүчний дутагдалд оруулж,
чадавхид нөлөөлж байгаа хэдий ч нөгөө талаас чөлөөт өрсөлдөөнийг
төрүүлж байгаа билээ. Өөрөөр хэлбэл, хэн нь сайн, хэн муу вэ гэдгийг
зах зээл өөрийнхөө жамаар шийднэ гэсэн үг. Тиймээс нэг эх сурвалжтай,
ижил агуулгатай мэдээллийг дуу дуугаа авалцан тэргүүн нүүрэндээ залах
нь лав редакцийн ашиг сонирхол бус. Энэ утгаараа ажил хаясан сэтгүүлчид
редакцийн ашиг сонирхлоос өөр ашиг сонирхол тээж явна гэж харагдаж бас
болно.
Хоёрдугаарт, Байнгын хороодыг хаалттай хуралдуулахаар
хуульчилсан нь хэвлэл мэдээллийнхний амыг хааж, нүдийг боосон
гэхээс илүү төр нь иргэдээсээ үйл ажиллагаагаа нууцалж, төрийн ил тод,
тунгалаг байдлыг үгүй хийж байгаа хэрэг гэдгээрээ илүү ноцтой. Уг нь
сэтгүүлчид үүний эсрэг тэмцэх ёстой байтал одоо эргээд өөрсдийнхөө
эсрэг тэмцэж эхлээд байна. Байгаа харалгүй сум тавьсны гай л энэ байх.
Дэгийн тухай хуульд оруулсан өөрчлөлтөөр Байнгын хорооны хуралдааныг
хаалттай болгосныг сэтгүүлчид эсэргүүцсэн. Энэ ч нөлөөллөө үзүүлж,
Дэгийн хуулинд өөрчлөлт оруулахаар УИХ-ын даргын захирамжаар ажлын
хэсэг гарсан байна. Тэгэнгүүт 10 хоногийн өмнө Байнгын хорооны
хуралдааныг хаалттай хуралдуулахаар кноп дарсан нөхдүүд эргээд
“Хэвлэлийн эрх чөлөөг хамгаалах хуулийн төслийг өргөн барихаар”
уралдаанд орж байх жишээтэй.
Хуулинд оруулсан бас нэг өөрчлөлт нь
парламентын үйл ажиллагааг сурвалжилдаг сэтгүүлчдийг ажилласан жил
болоод мэдлэг туршлагыг нь харгалзаж, таваас дээш жил ажилласан
сэтгүүлчдийг УИХ-ын үйл ажиллагааг сурвалжлуулахаар аттестатчилах
тухай. Тэгээгүйгээс шинэ орсон залуу сэтгүүлчид тоо баримтан дээр
алдаж, УИХ-ын гаргасан шийдвэр, бодлогыг буруу сурталчлаад байна гэнэ.
Ийм балай юм байж болох уу. Тэгж яривал хэнийг өөрийн нэрийн өмнөөс
сурвалжлага хийх эрх олгож явуулах нь хэвлэл мэдээллийн байгууллагын
өөрийн мэдлийн хэрэг. Дээрх заалтаар редакцийн хараат бус байдалд шууд
халдсан, үүгээрээ дамжуулаад хэвлэлийн эрх чөлөөнд ч бас халдаж байгаа
хэрэг. Андуураагүй бол Хэвлэлийн эрх чөлөөний тухай хуулинд “Төрөөс
хэвлэл мэдээллийн үйл ажиллагааг зохицуулах, цензур тавихаар хууль
гаргах, тийм байгууллага байгуулахыг хориглоно” гэсэн заалт бий.
Үндсэн хуулинд ч бас иргэдийн нас хүйс, ажил мэргэжил, боловсрол, яс
үндэс, шашин шүтлэгээсээ үл хамааран чөлөөтэй хэвлэн нийтлэх, үзэл
бодлоо илэрхийлэх эрхийг баталгаажуулсан байгаа. Харин бусад нь
мэргэжлийн байгууллагуудын буюу редакцийн шалгуураар зохицуулагдах
ёстой болов уу.
Өөрөөр хэлбэл, парламентын үйл ажиллагааг
сурвалжилж байгаа сэтгүүлчдийн ур чадвар, дадлага туршлага сайн муу
байх нь цэвэр редакцийн бодлого, боловсон хүчний чадавхийн асуудал
гэсэн үг. Муу мэдээ нийтэлдэг сонин, нэвтрүүлдэг телевиз аяндаа зах
зээлийнхээ шалгуураар шахагдах хувьтай. Үүнд нь төрөөс оролцоод, “Нөхөр
Дулмааг ордонд нэвтрүүл, Доржийг цааш нь” гэх эрхгүй юм. Гэтэл одоо
УИХ-ын Хэвлэл мэдээллийн албанаас “Парламентын сэтгүүлчдэд ямар шалгуур
тавих тухай” хуралдаж, хэлэлцэж байна гэнэ.
2008 оны сонгуулийн
дараа УИХ-ын Тамгын газар орон тоогоо гэнэт нэмэгдүүлж, 60-70 хүнтэй
сэтгүүлчдийн баг бүрдүүлэхдээ нөгөө “таваас дээш жил ажилласан”
парламентын сэтгүүлчдийг бүгдийг нь цуглуулан Хэвлэл мэдээллийн алба
байгуулсан билээ. Тэр нь одоо батлагдаад байгаа Дэгийн хуулийн
урьдчилгаа бэлтгэл байв. Тэгээд нөгөө УИХ-ын гишүүдийг нэг бүрчлэн
хариуцаж авсан хэвлэлийн албаныхан өдөр өнжихгүй мэдээ бичиж,
редакциуд руу майлддэг ажилтай болсон. Өөрөөр хэлбэл манай парламент
үүнийгээ мэдээллийн нээлттэй, тэнцвэртэй байдал гэж үнэлж буй бололтой
юм. Уг нь УИХ-ын Хэвлэл мэдээлийн алба гэдэг нь УИХ-ын байр суурийг
хамгаалж мэдэгдэл хийх, эсхүл УИХ-ын үйл ажиллагааны талаар
хэвлэлүүдээр гарсан мэдээлэлд анализ хийх гол үүрэгтэй санагдана.
Харин бусад нь болоод хараат бус сэтгүүлчид, мэргэжлийн байгууллага,
редакциудын хийх ажил байх гэж бодох юм.
Юутай ч нэг ийм учир нь
үл ойлгогдох үйл явдал өнгөрсөн өдрүүдэд болж өнгөрлөө. Сэтгүүлчид,
улстөрчдийн хооронд бүтэн долоо хоног хийсэн тэмцлийн үр дүнд Байнгын
хороодын хуралдааныг нээлттэй болгохоор хуулийн төсөл өргөн барилаа.
Харин улстөрчдийн зүгээс үүнийг зөвхөн сэтгүүлчдийн үйл ажиллагаатай
холбоотой мэтээр харагдуулахыг зорьж байсан ч үнэн хэрэгтээ
сэтгүүлчдийн мэргэжлийн үйл ажиллагаатай холбоотой гэхээсээ илүү төрийн
ил тод байдал, иргэдийн төрдөө хяналт тавих механизм, мэдээлэл авах
эрх чөлөөтэй холбоотой зүйл гэдгийг сануулахад илүүдэхгүй биз. Хэрвээ
байнгын хороод хаалттай хуралдаад эхлэвэл төрийн бодлого, үйл
ажиллагаа, гаргаж байгаа бүх шийдвэр олон нийтэд хаалттай болно гэсэн
үг. УИХ-аар төсөв хэлэлцлээ гэхэд иргэд татварын мөнгөө хэн юунд
зарцуулж байгааг мэдэх боломжгүй болно. Оюутолгойн ордын ашиг,
Тавантолгойн нүүрс хаашаа урсаж байгааг мэдэхгүй болно. Үүнийгл олж
мэдэх, мэдээллийг дамжуулахын төлөө сэтгүүлчид тэмцсэн хэрэг. Хэдийгээр
тэмцлийн хэлбэр болоод хэлж байгаа үгээсээ болж өөрөөр харагдсан байж
болох ч гэсэн. Сэтгүүлч мэргэжилтэй Ерөнхийлөгч харин “Сэтгүүлчид хаана
байна, тэнд ард түмэн байна” гэж хэлсэн шүү.
Гэтэл хэдхэн
жилийн өмнө парламентын гадна байхдаа “Таны ярьж байгаа зүйл надад огт
таалагдахгүй байна. Гэхдээ үгээ хэлэх эрх чөлөөний тань төлөө би амиа ч
өгөхөд бэлэн байна” хэмээн ярьж байсан Улсын баатар Э.Бат-Үүл жишээ нь
өнөөдөр “Байнгын хороод хаалттай хуралдах нь зөв” хэмээн ярьж байгаа
нь ойлгомжгүй байна. Мөн ардчилал, ил тод байдал, олон урьгалч үзлийн
төлөө 20 жил тэмцэж байгаа гэх Ардчилсан намын гишүүд, З.Энхболд гишүүн
“Сэтгүүлчид нийгмийг улстөржүүлж байна” хэмээн ярьж, УИХ дахь Ардчилсан
намын бүлгийн дарга Ч.Сайханбилэг уг хуулийн автор болоод явж байгаа нь
бас гайхал төрүүлж байна. УИХ-д Л.Чойжилсүрэн, Д.Дамба-Очир, Ц.Дашдорж
гэх мэт “үл мэдэгчид” суудал бөглөөд сууж байхад сэтгүүлчид ч гэсэн тэнд
нэвтрэх эрхтэй. “Ямар ард түмэн байна, тийм улстөрчид байна” гэдэг шиг
сэтгүүлчид ч гэсэн нийгмийнхээ толь, нэг хэсэг нь. Тиймээс эрхэм
гишүүд баталсан хуулиа эргэж харах, өөрчлөлт оруулах болсон нь хэвлэл
мэдээллийнхний шахалтаас бус иргэдийн мэдээллээр хангагдах, байгуулсан
төр, сонгосон түшээддээ хяналт тавих эрх, төрийн ил тод, цэвэр тунгалаг
байдлын төлөө хийсэн алхам, алдсан алдаагаа засч залруулж байгаа хэрэг
гэж найдья.
2011.01.12 news.mn