“facebook”-ийг засгийн газрууд онилж эхэллээ

Хуучирсан мэдээ: 2011.01.14-нд нийтлэгдсэн

“facebook”-ийг засгийн газрууд онилж эхэллээ

“Social Network” буюу олон нийтийн сүлжээ гэх шинэ ойлголт жил ирэх тутам танил болж байна байна. Энэ нь улс үндэстнүүдийн соёлыг түгээгч олон нийтийн харилцааны нэ­гэн шинэ хэрэгсэл болжээ. “Миний най­зын найзын найз бол би” гэдгийг жин­хэнэ утгаараа харуулж байгаа олон нийтийн сүлжээнүүдийн нэг бол Facebook. Зөвхөн Facebook л гэхэд дэл­хий даяар 500 сая хэрэглэгчтэй болж, “Goldman sachs”-аас 450 сая ам.долларын хөрөнгө оруулалтыг өөртөө татаж байна. Энэ утгаараа олон ний­тийн сүлжээ нь өнөөдөр бизнесийн нэг салбар болон хөгжиж эхэлжээ. Энэ талаар “Facebook-ийн нөлөө” (Facebook Effect) номын зохиогч Дэвид Керкпатрикийн “Bloomberg”-т өгсөн ярилц­лагыг хүргэе. Түүний ном олон долоо  хоногийн  турш борлуулалтаараа тэргүүлж байгаа билээ.

-Өнөөдөр яагаад хүн бүр Facebook-ийн тухай ярьж байна вэ?

-Facebook дэлхийг өөр­чилж байгаа учраас л тэр. Яг л Google шиг. Ха­рин “Facebook” компанийн тухай ярьж байгаа бол энэ компани АНУ-аас гадна дэлхийн олон оронд маш олон хэрэглэгчийг өөртөө татаж, зар сурталчилгаа, маркетингийн компа­ниу­дын үйл ажиллагааны нэг гол хөдөлгүүр болж байна. Facebook хэрэглэгч­дийн хувьд сонин хэвлэл унши­хаас илүү­тэй бүртгэж авсан найзуу­даа­саа шинэ мэдээлэл авах нь хял­бар болсон.
“Goldman sachs” банк саяхан “Facebook”-т хөрөнгө оруулалт хийлээ. Түүнийхээ дараа “Энэ компани 50 тэрбум ам.доллараар үнэлэгдэнэ” хэ­­мээн мэдэгдсэн. Миний бодлоор энэ үеэс л хүмүүс Facebook гэдэг ямар их нө­лөө, тусгалаа олсон компани болохыг анзаар­сан. Хүмүүс гишүүнчлэлээр эл­сч, олон ний­тийн харилцааны идэвх­тэй оролцогч болсон нь ямар их нөлөө авч ирж байгааг өөрсдөө анзаараагүй байх. Би “Goldman sachs”-ын үнэлгээг бодит байдалтай нийцнэ гэж бодохгүй байна. Гэхдээ л хүлээн зөвшөөрөхөөс өөр аргагүй. Магадгүй Кока Кола, шарсан тахиа АНУ-ын хэрэглэгчдийг татсан байж болно. Гэтэл Facebook бол зөвхөн АНУ биш, дэлхийн олон оронд хүрээгээ тэлсэн.

-Тэгэхээр “Goldman sachs”-ын үнэлгээ худлаа гэж үү?

-Худлаа байлаа гээд хэнд хамаатай юм бэ. Зөвхөн энэ үг нь өөрөө сур­тал­чилгаа болж байна. 50 тэрбум ам.дол­ла­раар үнэлэгдсэн компанийг одоо Засгийн газрууд онилж эхэлсэн.

-“Facebook” компанийн тэргүүн Марк Закерберг саяхан ярилцлага өгсөн бай­сан. Түүний тухай “Social Network” кинонд най­зыгаа хуурч, Facebook-ийн хувьцаануудыг авсан гэх зэргээр сөргөөр дүрсэлсэн. Гэтэл ярилцлага өгсөн М.Закерберг киноны дүрээ­сээ нэлээд ялгаатай зүйлийг ярьсан. Хэн нь жинхэнэ “Facebook” юм бэ?

-М.Закерберг бол их  онц­гой хүн. Түүнийг юу онцгой болгож байна вэ гэ­хээр анх энэ компанийг ашиг олохын төлөө байгуулаагүй явдал. “Goldman sachs”-ын хөрөнгө оруулалт түүний хувьд цоо шинэ зүйл байх. Дөнгөж 26 настай энэ залуу дэлхийг өөрчлөхийг хүс­сэн. Би үүнийг нэг биш удаа хэлж байсан. Тэр залуу одоо Facebook хэрэглэгчдийн тоог 700 сая, цаашлаад бүр тэрбумаар тоолохыг хүсч байгаа.

-Тэгэхээр олон нийтийн сүлжээ­ний хамрах хүрээ ирээдүйд улам нэмэгдэнэ гэсэн үг үү?

-Facebook-ийн өнцгөөс ха­раад үзвэл ийм дүгнэлт хийж болно. Гэхдээ зөвхөн интернэтээр ашиглана гэ­сэн үг биш. Нүүр хуудас хэрэглэгчид гар утсыг өргөн ашиглах болсон. Бас нэг зах зээл. Хүмүүс бие биенийхээ сонирхлыг мэдэж, түүгээрээ дамжуу­лан худалдаа арилжаа хийж эхэлсэн. Тийм ч учраас би номоо “Facebook-ийн нө­лөө” гэж нэрлэсэн. Facebook өөрөө улс төр, Засгийн газар, зах зээл, хэвлэл мэдээллийн хэрэгсэл гэх мэт олон салбар хүрээ болгонд тархаж байна.

-Цахиурт хөндий, “Google” компани Фэйсбүкт байр сууриа алдах вий гэж айж байгаа болов уу?

-Мэдээж хэрэг. Анх “Microsoft” гарч ирж бай­хад бүгд л түүнээс эмээж байсан. Өнөөдөр асар богино хугацаанд хүчээ авч буй Facebook-ээс бүгдээрээ айж байна.

-Яг юунаас айгаад байгаа юм бол?

-Өөрсдийн ноёрхлоо ал­дах вий гэхээс айж байгаа. Хэрэв чи Facebook-т хэтэрхий олон цаг зарцуулаад эхэлбэл “Google” ашиглах хугацаа чинь улам л хорогдоно. Яах вэ, “Microsoft” бол өөр зорилготой бүтээгдсэн гэдэг утгаараа хэрэглэгчдээ алдахгүй байж болох юм. Гэтэл “Google”-ийн хувьд арай өөр шүү.

-Тэгэхээр зах зээлээ алдахгүйн тулд тэд юу хийх бол?

-“Google”-ийн тухайд тэд өмнө нь “Orkut” олон нийтийн сүлжээрхүү зүйл байгуулахыг оролдож байсан. Гэхдээ амжилттай болоогүй. Жишээлбэл, би дэлгүүрээс, ка­мер худалдаж авахаар бол­бол шууд Facebook рүүгээ ороод тэнд байгаа долоо, найман найзаасаа аль нь дээр болохыг асуучихаж болно. Би яагаад “Google”-ийн 8000 хариултыг унших ёстой гэж. Тиймээс “Google”-ийн болгоомжлох нь аргагүй.

-Товчхондоо энэ бүхэн юу гэсэн үг вэ?

-Нэг үгээр бол энэ 50 тэрбум ам.долларын хувьсгал л гэсэн үг. Facebook-ийн хувьсгалын нэг онцлог нь хэтэрхий хурдан өрнөж байгаа явдал юм. Тиймээс “Google”-ийн хэмжээнд  хүртэл ашиг олох бол Facebook-ийн хувьд өнөө маргаашийн асуудал болоод байна. Гэхдээ М.Закербергийн энэ компани IPO хувьцаагаа гаргахгүйгээр бас төдийлөн ашигтай ажиллаж чадах­гүй л болов уу. Шинэ зах зээл бий болгож байгаагийн хувьд мөнгө гэдэг чухал.

-Хөрөнгө орлогын хувьд ийм байж. Тэгвэл технологи талаасаа ямар байх вэ?

-Нөгөө талаас инже­нерчлэл, техно­логийн хувьсал гэж нэрлэж болно. Түүнчлэн та өөрийгөө олон нийтийн оронд тавиад үз. Тэгвэл гэ­нэтхэн л зохиогчийн эрх, ху­вийн хил хязгаар гэдэг зүйл шаардагдаад ирэх нь дамжиг­гүй. Энэ бүхнийг зохицуулах нь чухал. Ер нь юу гэх гээд байна вэ гэхээр олон нийтийн сүлжээ, тэр дундаа Facebook-ийн хувьд санхүүжилт, хөрөн­гө мөнгөө аль нэг банкны үнэлгээгээр  биш харин олон  нийтэд илэрхий, ойлгомжтой болгох хэрэгтэй гэсэн үг юм. Гэхдээ нө­гөө талаас хувьцаа эзэмшигчтэй болно гэдэг тэднийхээ санхүү­гийн дэлгэрэнгүй тай­ланг мэдээ­лэх ёстой болно. Тий­мээс хувьцаа гаргах нь нэг их оновчтой санал биш ч байж болох юм.

-Яагаад Засгийн газрууд Facebook-ийг сонирхож эхлэв?

-Ард түмэн, соёл, мэддэг бүхэн чинь Facebook-тэй хамааралтай болоод эхлэхээр улс орны Засгийн газ­рууд хүссэн хүсээгүй Facebook-ийг анхаарал­даа авна. Гэхдээ тэдэнтэй тэмцэлдэх нь төдий л сайн зүйл биш. “Intel”, “Microsoft” аль аль нь хакерийн халдлагад өртсөн. Хамгийн сүүлд “Google”-ийг Европод хакердсан.
Тухайлбал, Европын хол­боо хувийн эрх ашиг, хувь хүний орон зайг хамгаалахыг илүү хичээдэг. Хятад дэлхийг өөрчлөхийг хүсдэггүй. Гэтэл “Google” шинэ мэдээллийн эрх чөлөөг тунхаглаж орхисон болохоор Хятадын Засгийн газарт таалагдаагүй.

-Тэгвэл М.Закерберг дэл­­хийг өөрчлөхийг хүссэн гэж та түрүүн хэл­сэн. Тэр яагаад өөрчлөлт, шинэчлэлт хүлээгээд байгаа юм бэ?

-Үүнийг товчхон тайл­бар­лая. Юуны түрүүнд Засгийн газар, төрийн зохицуулалттай холбоотой. Олон нийтийн сүл­жээнүүд хувь хүмүүсийн мэ­дээл­лийг хадгалж байна. Уг нь энэ ажлыг төр хийдэг бай­сан. Өөрөөр хэлбэл, Facebook хүмүүст шинээр пасс­порт өгч байна. Үүнд төр дур­гүйцэх нь ойлгомжтой. Ха­рин М.Закерберг хувь хүн төв­тэй дэлхийг бүтээхийг хүсч байна.

-Гэхдээ яагаад заавал Facebook гэж. Twitter, My­Space зэрэг олон нийтийн сүлжээ байгаа шүү дээ?

-Facebook яг л цахилгаан утасны сүлжээ шиг байна. Хүн бүр гишүүн нь болж байж л та ч бас бүртгүүлнэ. Хэрэв бусад нь Facebook-тэй холбогдохгүй бол та ч гэсэн тэнд ганцаараа ороод яах юм, тийм биз дээ. Өнөөдрийн байдлаар Facebook-ийн хэрэглэгчдийн тоо олон байгаа учраас бусад олон нийтийн сүлжээтэй харь­цуулахад хүмүүсийн ан­хаарлыг илүү татаж байгаа юм.

Т.Элиса

Эх сурвалж:

NewsMN Гар утасны хувилбар Татах
NEWS.mn

Мэдээллийн эх сурвалж