Үндсэн хуулийг “унтуулж” үлдээх өөр нэгэн шалтгаан нь Ардын нам болон Ардчилсан намынхны дотоод хагарал. Тиймээс УИХ дахь “Гуравдагч хүчин”-ий төлөөлөл болсон зарим гишүүн Үндсэн хуульд нэмэлт өөрчлөлт оруулах тухай хуулийн төсөл санаачилж, эрх баригчдын зүрхийг ёгхийлгэж эхэллээ. Тэдний хувьд, Үндсэн хуульд өөрсдөөс нь өөр хүн өөрчлөлт оруулах нэр нүүргүй мэт харагдуулах алхам хийсэн нь ч ажиглагдаж байна. Энэ бүхэн ойлгомжтой. Парламентад ганц суудал бүхий Ногоон намын дарга, УИХ-ын гишүүн Д.Энхбат, бие даагч З.Алтай, МАХН-ын түр штабын ерөнхий зохицуулагч Ц.Шинэбаяр, Ардчилсан намаас Ц.Баярсайхан, Н.Батбаяр, С.Эрдэнэ зэрэг хамтарсан Засгийн газрыг эсэргүүцэгчид, Ардын намаа байнга муулдаг Ш.Сайхансамбуу, асуудлыг арай өөр өнцгөөс хардаг О.Чулуунбат, Л.Гантөмөр, Ж.Сүхбаатар, Ж.Энхбаяр нарын 15 гишүүн дээрх төслийг санаачилсан нь энгийн үйлдэл мөн гэж үү. Хуулийн төсөлдөө “Сайд нарын гуравны нэгээс дээшгүй нь УИХ-ын гишүүн байж болно” хэмээх заалт оруулж, сайд нарыг сэм өдсөн ч тэд “Хамтарсан Засгийн газраар одоохондоо оролдох хэрэггүй” гэж үзжээ. Үүнийгээ “УИХ-ын 2012 оны сонгуулиас өмнө мөрдөж эхлэх тухай заалт оруулбал Үндсэн хуульд өөрчлөлт оруулсны үр дүн гарахгүй. Улстөрчдийн тоглоом болж гүйцнэ. Тэгээд ч нөхөд эсрэг санал өгч, эцэг хуульд ийм өөрчлөлт оруулахыг дэмжихгүй. Тийм учраас 2012 оны наймдугаар сарын 1-нээс мөрдөж эхлэх тухай заалт оруулсан” хэмээн хууль санаачлагчид тайлбарлалаа.
Үндсэн хуульд өөрчлөлт оруулах эсэх, тэр тусмаа Цэцийн даргаар хэнийг томилохоос Ардын намын хувь заяа шийдэгдэнэ. Хэдийгээр Үндсэн хуульд “Монгол Улсын Үндсэн хуулийн Цэц бол Үндсэн хуулийн биелэлтэд хяналт тавих, түүний заалтыг зөрчсөн тухай дүгнэлт гаргах, маргааныг магадлан шийдвэрлэх бүрэн эрх бүхий байгууллага төдийгүй Үндсэн хуулийг чандлан сахиулах баталгаа мөн” гэж тодорхойлсон ч намуудын ашиг сонирхлын зөрчилдөөн эцэстээ эцэг хууль сахиулагчдыг “толгой”-гүй болгон хувиргалаа. Хэрэв Үндсэн хуулийн 65 дугаар зүйл дэх “Цэцийн есөн гишүүний аль нэгийг гурван жилийн хугацаатайгаар гишүүдийн олонхийн саналаар Цэцийн даргаар сонгоно” гэсэн заалтыг мөрдсөн бол Улсын ерөнхий прокурор асан М.Алтанхуягийг энэ албанд томилох тухай яриа гарахгүй байлаа. Гэвч энэ заалт эрх баригчдын хувьд албан тушаал хуваарилах гишгүүр болсон нь нэгэнт тодорхой болсон. Үндсэн хуулийн Цэцийн дарга асан Ж.Бямбадорж суудлаа тавьж өгсөн нь ч намуудын дотоод хагарал, эрх ашигтай холбоотой. Хашир парламентч асан түүнийг Цэц рүү илгээсэн нь мөн л намын томилолт байсан билээ. Харин өнгөрсөн оны эцэст “Сонгуулийн тухай хууль Үндсэн хууль зөрчсөн” гэсэн дүгнэлт гаргаж, “Ардын нам МАХН хэмээх хуучин нэрээ ашиглаж болохгүй” хэмээн лүндэн буулгах сургаар Ж.Бямбадоржийг өөр албан тушаалд томилсон. Иймэрхүү “галт зэвсэг” Үндсэн хуулийн Цэцийн зүгээс галлахаас Ардын намынхан тэгтлээ болгоомжилсон хэрэг. Тэгээд ч Ж.Бямбадорж Үндсэн хуулийн Цэцийн дарга байх үед Ц.Нямдорж зарим хуульд засвар хийсэн гэх шалтгаанаар УИХ-ын даргаас огцорч, Монгол Улсын 2007 оны Төсвийн тухай хуулийн дагуу УИХ-ын сонгуулийн тойрог бүрт 250 сая төгрөг хуваарилсан нь эцэг хуулийн өмнө бүдэрч байсан удаатай. Харин энэ удаад, бүр тодруулбал Ж.Бямбадорж Цэцийн даргаар хэвээр үлдсэн бол “Ардын намынхан хуучин нэрээ сэргээсэн учраас МАХН гэдэг товчлолыг ашиглах эрхгүй” гэж бүдрэх магадлалтай байсан тул түүнийг соёлтойгоор “огцруулжээ”. Бүр “УИХ-ын байнгын хороод Ж.Бямбадорж, П.Очирбат нарыг Цэцэд нь үлдээх шийдвэр гаргасан ч Ж.Бямбадорж албан тушаалаасаа өөрийн саналаар чөлөөлөгдсөн” гэдэг тодотголтойгоор шүү. Гэхдээ экс прокурор М.Алтанхуяг Цэцийн даргаар томилогдвол бүр ч аюултай. Учир нь түүнд улстөрчдийн тухай хар дэвтэр бий. Тэрхүү хар дэвтэрт бүх зүйл бичээстэй. М.Алтанхуяг дэвтэрт тэмдэглэснээсээ хэн нэгний тухай уншиж өгвөл яах билээ. Иймэрхүү шалтгаанаар улстөрчид түүний харцаар хөдөлж, бас дургүй ч гэсэн хайр зарлаж байна. Үндсэн хуульд заасанчлан төр эрх барьдаг биш, нам бүхнийг ийнхүү шийддэг болжээ. Үндсэн хууль хэмээгч нь намуудын хувьд өөрсдөдөө зориулж байгуулсан колоничлогдсон бүс адил аж.
Зохиогчийн эрх:
"Улс төрийн тойм" сонин