
-Удахгүй танай театрынхан “Аида” дуурийг тоглоно. Мэргэжлийн дуучид Аидад дуулах юмсан гэж хүсдэг гэсэн. Манай дуурийн театрт олон сопрано байдаг болохоор өрсөлдөөн их байдаг байх?
-Одоохондоо бид бэлтгэл сургуулилт хийж байгаа юм. Яг хэн хэний дүрд дуулах нь тодорхойгүй байна. Уран сайхны удирдаач шийднэ. Өмнө нь манайд ирж байсан найруулагч А.П.Чепурной ирж ажиллана.
-Дж.Вердийн “Трубадур” дуурийн Леонерад та гайхалтай дуулдаг, үзэгчдийн хайртай дүрийн нэг?
-Өмнө нь би Дж.Вердийн “Трубадур” дуурийн Леонерад дуулахад хүмүүс их сэтгэл өндөр хүлээж авсан. Ер нь Монголд тавьж байгаа олон дуурьд сопрано гол дүрийг бүтээдэг. Бид сопрануудад хөгжмийн зохиолчид хамгийн гоё аялгууг өгчихдөг гэж ярьдаг юм. Дж.Вердийн дуурь их аялгуулаг.
-Та театраа төлөөлж олон улсын чанартай олон тэмцээнд оролцдог. Манай дуурийн урлаг олон улсынхтай харьцуулж үзэхэд ямар хэмжээнд байгаа бол?
-Бид өнгөрсөн жил Улаан-Үд, Москва руу уралдаан тэмцээнд явсан. Манай дуурийн урлаг, залуу дуучид бусад улсын дуучдаас хол зөрүү байхгүй гэдгийг баттай хэлнэ. Уралдаанд оролцоход санаа зовох зүйл байхгүй гэдгийг бид өөрсдөө очоод сонсоод мэдэрсэн. Одоо миний “конкурсны нас” дуусах гээд байна аа. Гэхдээ энэ хугацаанд өөр олон уралдаанд оролцохоор бодож байгаа. Бусад улсын дуучидтай энэ зэрэгцэнэ үү гэхээс дутахгүй шүү. Ер нь бол Азид монголчууд дуурийн урлагт нэлээн дээгүүр байр суурьтай. Япон, Солонгосууд мундаг л даа. Монголчууд итали, орос, германаар яг унаган хэл шигээ дуулж чаддаг. Япон, солонгосууд бол жаахан аялгатай. Монголчууд унаган итали хэлтэй хүн шиг дуулдаг гэж хүмүүс ярихыг сонсоод баярлаж л байлаа.
-Та түрүүн миний ”конкурсны нас” дууслаа гэж хэлэх шиг боллоо. Олон улсын чанартай тэмцээнд насны зааг заадаг юм уу?
-Эмэгтэй 33, эрэгтэй 35. Гэхдээ одоо маш залуужсан. Зарим тэмцээнд 30 нас гээд заачихсан байна.
-Олон улсын уралдаанд олон улсын продюсер, дэлхийн том театруудын найруулагч нар ирдэг. Дуурьт тоглох санал тавьдаг гэсэн. Танд ийм санал ирж байсан уу?
-Намайг анх 2005 онд Солонгос явж байхад санал тавьж байсан. Тэгэхэд би дөнгөж театрт орсон, олон дуурьт дуулаагүй туршлагагүй байсан даа. Нас бага ч байсныг хэлэх үү, юу хэлэхээ мэдэхгүй ангайсаар байгаад л саналаа алдсан. Дараа нь В.А.Моцартын “Дон Жуан” дуурийг тоглоход Австрид ирж ажиллах санал тавьсан. Гэхдээ маш богино хугацаанд герман, итали хэл сурах шаардлага тавьсан юм. Би ийм богино хугацаанд хоёр хэл сурч чадахгүй ээ гээд татгалзчихсан. Одоо бол би их харамсдаг юм. Би тухайн үед ажлаасаа цалингүй чөлөө аваад өдөр шөнөгүй хэл сурах ёстой байсан юм билээ. Бурхан хүнд нэг юм уу хоёр боломж олгодог гэсэн, миний боломж ингээд дууссан байх аа гэж бодох юм. Надад санал тавьсан найруулагч маань саяхан бурхан болчихсон. Би их харамссан. “Хэрвээ найруулагч маань амьд байсан бол надад дахин боломж олгох байсан байх” гэж заримдаа боддог. Их гоё найруулагч байсан даа. Энэ олон дуучдаас онцлоод надад санал тавьсанд нь баярладаг юм. Гэнэтхэн тийм санал тавихад “Би чадахгүй байх” гэж бодож, айдаг юм билээ.
Гэхдээ би энэ театраа ажиллаж байгаадаа их бахархдаг. Би театрт тоглож байгаа монгол дууриудын бүх гол дүрд дуулсан. Одоо Б.Шаравын “Чингис хаан” дуурийн Бөртэ хатны дүрд бэлтгэж байгаа. Бөртэ их гоё, аялгуулаг, зөөлөн дүр. Өмнө нь би “Чингис хаан” дуурийн Хадааны дүрд дуулж байлаа. Их гоё дүр. Би Хятадын “Чингис хаан” киног үзэх их дуртай. Гарах болгонд нь үздэг, гэхдээ ерөөсөө уйддаггүй. Анх Хадаанд тоглохдоо тэр киног үзээд Хадааныг би яаж бүтээх вэ гэж бодсон. Миний дуртай дуурийн нэг. Би Хадааны дүрд их хайртай. Жилд хоёр, гурван удаа Б.Шаравын “Чингис хаан” дуурийг тоглодог. Их нүсэр дуурь.
Миний дуулах дуртай бас нэг дуурь бол Б.Дамдинсүрэнгийн “Учиртай гурван толгой”. Би Нансалмаад тоглохдоо өөрийгөө их дардаг. Ер нь нэг “гялалзчих” гээд байдаг юм. Манай найруулагч “Чи Хоролмаа биш шүү, намбалаг Нансалмаа шүү” гэдэг юм. Ирэх сард Дж.Вердийн “Аида”-д дуулсны дараа Дж.Пуччинийн “Тоска” дуурьт тоглох хүсэлтэй байгаа. Театрын олон уран бүтээлч байгаа учир ээлжилж дуулдаг, тиймээс ирэх хавар гэхэд “Тоска”-д дуулах байх гэж бодож байна.
-Ингэхэд үзэгчийн хувьд хэний дуулахыг сонсох дуртай вэ?
-Г.Эрдэнэтуяа эгчийг дуулж байхыг үзэх их дуртай. Г.Эрдэнэтуяа эгч итали хэлийг монгол хэл шигээ эзэмшсэн. Дуулахаар үнэхээр бүх биеийн шар үс босдог. Хөгжимлөг, дуурийг амилуулж байгааг нь харах их дуртай. “Энэ юу гэж байгаа юм үүнийг яаж хэлэх вэ гээд байнга асууна аа, цуг ажиллахад их түшигтэй шүү. Италид магистр хамгаалсан. Театртаа, бүх дуучдадаа сайхан үлгэр дууриал үзүүлж байдагт нь баярладаг юм.
-Эрэгтэйчүүдээс хэнтэй хамтарч дуулах дуртай вэ?
-Залуу дуучдаас Э.Амартүвшин байна. Юндэнд дуулдаг, их сайхан хоолойтой. Балганд дуулдаг Э.Бумхүү байна. Бас М.Болд ах, Ч.Түмэндэмбэрэл гээд бүгдтэй нь хамтарч ажиллахад сайхан байдаг. Манай театрын залуу дуучид их сайн. Гоё хоолойтой, бие хаа, царай зүс гээд бүх л зүйлээрээ хэнд ч гологдохгүй. Хажууд партнёрлож байгаа дуучин маань сайхан байхаар чинь их хөглөгдөөд гоё байдаг юм байна. Их жаргалтай байгаа ш дээ.
-Оюутан байхдаа ямар дүрд тоглохыг мөрөөддөг байсан бэ, тэр мөрөөдлийн дүрдээ дуулсан уу?
-Оюутан байхдаа яг тэгж мөрөөдөж, боддоггүй байсан. Миний хамгийн түрүүнд өмнөө тавьсан зорилго минь дуурийн дуучин болно, гэхдээ бүр солист. /гоцлол/. Зорилгодоо хүрч Улсын дуурь, бүжгийн эрдмийн театрын гоцлол дуучин болсон. Харин одоо Монголд тоглож байгаа сопрано хоолойны бүх дүрд дуулах юмсан гэж боддог. 45 нас хүртлээ ид сайхан залуу байх үедээ бүх дүрийг дуулж үзэх хүсэлтэй байгаа. Дж.Пуччинийн “Чио Чио Сан”, “Турандот” гээд дуулах дүрүүд маань их байна.
-Таны В.А.Моцартын “Увидаст лимбэ” дуурийн Папагенагийн дүр бас их хөөрхөн санагддаг?
-Тийм үү. Би дургүй. /инээв/ Миний хоолойных биш, хэцүү санагдаад байдаг юм. Би шувуу шиг хоолой гаргах гэж их хичээдэг. Папагенад дуулна гэхээр л нэг л их хүнд болчихдог юм. Дуулахад эвтэйхэн, эвгүй дүр гэж байдаг. Дуучин хүн тэр болгонд дуулаад л хоолойгоо эвдэж болохгүй. Өөрийнхөө хоолойны темберт таарсан дуугаа дуулах хэрэгтэй. Тийм болохоор би Папагенагийн дүрд дургүй.
-Тэгвэл танд дуулахад хамгийн эвтэйхэн, таныг төлөөлдөг дүр чинь ямар дүр вэ?
-Би чинь даруу, дөлгөөн хүн биш. Хурдан шаламгай хүн. Тийм болохоор характерны дүр их тохирдог. Гэхдээ дуулалттай, том хэмжээний ариг дуулахыг зорьдог. Дэлхийн шилдэг, том дуурьт дуулж хүчээ сорих их дуртай. Ер нь бол хамгийн их мөрөөддөг дуурь бол Дж.Пуччинийн “Турандот” байна. Энэ жил манай хөтөлбөрт “Турандот” байхгүй. Намар болгон манай театр жилийн хөтөлбөрөө гаргадаг. Хөтөлбөрт би хамгийн түрүүнд “Турандот” дуурь байна уу гэж хардаг. Манай багш А.Бүтэд намайг ганц хоёр жил азнахгүй бол болохгүй байх гэдэг. Харин яагаад ч юм өөрт сэтгэлд багтаад байдаг юм. Тийм болохоор “Турандот” дуурьт дуулна гэж бодож байгаа. Миний багш надад дуурийн дуучин юу сурах, яаж алхах, юу идэж уух ёстой гээд бүх зүйлийг минь зааж өгсөн. Би наймдугаар анги төгссөн жаахан охин багш дээрээ ирэхэд эцэг эхээс салаад дахиад л нэг ээж дээрээ ирж байгаа юм шиг санагдаж байсан. Миний зохиолын дуучин бололгүй эргэж хувиралгүй дуурийн дуучин болсон нь багшийн гавьяа. Би чинь таг хөдөөний, юун дуурийн дуучин болох, ямар ч байсан дуучин болно л гэж бодож байсан. Хүн болгон хийчихдэггүй, ийм нарийн, гоё мэргэжилтэй болгосонд аав, ээж, багшдаа их баярладаг.
-Дуурийн дуучин чинь 21 нас хүрээд дуулаачийн ангид ордог юм биш үү, ангидаа хамгийн бага нь байсан уу?
-Хамгийн бага нь. Би тэр үед сэргэлэнтээд аравдугаар анги төгссөн гээд хэлчихсэн. Хамгийн инээдтэй нь надаас арав төгссөн гэрчилгээ нэхээгүй. хэзээ ч мэдэгдээгүй. Тэгээд л би чинь есдүгээр сард туулайчлаад хичээлдээ яваад эхэлсэн. Бушуухан л оюутан болох хүсэлтэй, бичиг баримтны асуудалд унана гэж айхгүй байгаа юм. Одоо хүртэл надад гэрчилгээ байхгүй, наймдугаар ангийн жижигхэн гэрчилгээ л байдаг юм. СУИС-д Хөгжим бүжгийнхээ дипломыг үзүүлээд орчихсон.
-Тэгвэл одоо “илчлэгдлээ” дээ. Та 45 нас хүрээд багшлах уу, эсвэл үргэлжлүүлээд дуулах уу?
-Багш болох байх. Нэлээд чанга багш болох байх аа.
Манай багш намайг одоо багшлах аргад суралц гэдэг юм.
-Хэрвээ аравдугаар анги төгссөн гэрчилгээгүй гэдэг нь баригдаад дуучин болж чадаагүй бол ямар мэргэжилтэй хүн болох байсан бол?
-Спорт талын болох байсан болов уу гэж боддог юм. Би их томоогүй, үсэрч харайдаг хүүхэд байсан. Биеийн тамирын хичээлдээ сайн. Магадгүй дасгалжуулагч, биеийн тамирын багш болчихсон явж байгаа. Ангидаа уралдаан тэмцээн гэхэд би л “цохиж” явдаг байлаа.
-Урлагийнхан ялангуяа сонгодог урлагийнхны ар гэрийн амьдрал их орхигддог юм шиг. Тоглолт, бэлтгэл гээд гэртээ байх нь ч ховор байх тийм үү?
-Гэртээ байх юмсан гэж их боддог. Хүүтэйгээ, нөхөртэйгээ гэр бүлээрээ байх дуртай. Бид чинь эзэгтэй хүний тал дээр бол “no” шүү дээ. Одоо өдийд чинь эмэгтэй хүн гэртээ очоод хоол ундаа хийгээд, хүүхдийнхээ хичээл номыг давтуулж байх ёстой биз дээ. Гэтэл бид театр дээрээ бэлтгэл сургуулилт гээд амралтын өдөр болохоор тоглолт гээд л… Дандаа оройн цагаар тоглолттой байдаг, зөвхөн тоглолт гэлтгүй оройн цагаар ч бэлтгэлээ хийнэ. Чөлөөт цагаараа гэртээ бас зүгээр байхгүй ээ. Зүгээр суухаар би таргалчихаад байдаг юм. Тийм учраас хөдөлгөөнтэй байхыг хичээнэ. Шал угаагаад л, хоол хийгээд, угаалгын машин эргүүлээд бүгдийг зэрэг хийдэг. Манай гэрийнхэн “Ээж юм хийхгүй байж байгаад гэнэтхэн хийгээд сонин ш дээ” гэдэг юм. Шөнийн гурван цаг хүртэл цэвэрлэчихнэ. /инээв/
-Таргалахад хоолойны өнгө өөрчлөгдөх үү?
-Ер нь бол масс их нөлөөлнө. Бас турчихаад дуулахад их хэцүү. Гэхдээ дуурийн дуучин масстай байхад буруудахгүй. Ардын жүжигчин Ж.Уртнасан гуай “Одоо энэ дуурийн дуучид чинь хаашаа юм бэ, туранхай, нарийхан хүүхнүүд яваад байх юм. Тэврэхэд ч тэвэрт байхгүй” гэдэг юм. Бид тоглолт хийхээрээ л Ж.Уртнасан багшийг урьдаг. Тэгээд л тоглолтын дараа үнсэхдээ ингээд л тэвэрт байхгүй шүү гэдэг юм. Бас намайг дуурийн дуучин гэхээр хүмүүс ”Ямар сонин, жаахан хүүхэд шиг” гэдэг. Би энгийн амьдралд их дуртай. Олны танил хүмүүсийг харахаар хэцүү санагдаад байдаг юм. Би пүүз, жийнс өмсөөд дэлгүүр хэсээд энгийн байх дуртай. Гял цал юманд бас дургүй ээ.
-Тайзан дээр бол та тансаг, ихэмсэг харагддаг?
-Харин тийм ээ. Хүмүүс тэгдэг юм. Тайзан дээр дүрдээ хувирна, хувцас нүүр будалтаас шалтгаалаад л их өөр харагддаг байх. Тайзнаас буугаад жийнс, пүүзээ өмсөхөөр хүмүүс таньдаггүй шүү дээ.
-Нэг хэсэг хүмүүс дуурь үзэхээ больжээ гэдэг байсан. Харин одоо өөрчлөгдсөн байх аа тийм ээ?
-Анх театрт ирж байхад үзэгчид их хэцүү байсан. Яанаа л гэж бодож байсан. Одоо бол санаа зовдоггүй. Дуурийн урлагийг ойлгодог үзэгчид их олон болчихсон. Байнгын үзэгчидтэй болсон. Манай театрын үзэгчид шал өөр хүмүүс байдаг. Сонгодог урлаг өөрөө чамин гоё урлаг, үүнийг ойлгодог тусгай үзэгчид гэж байна. Энэ урлагийг ойлгож, дурлаж үздэг хүмүүс манай театрт ирдэг. Яагаад ч юм манай театрын үзэгчид бусдаас нэг л өөр байдаг юм. Үнэрээр бол манай үзэгчид арай л өөр тансаг үнэртэй. Би хошин шог үзэж үзээгүй. Харин ням гаригт үдээс өмнө бэлтгэл сургуулилтаа хийчихээд орой нь балет үзэх дуртай. Гадагшаа явахдаа бас гадны театрт дуурь үзэх дуртай. Сая хамгийн сүүлд Москва явахдаа “Евгений Онегин” үзсэн. Үнэхээр гайхалтай үгээр хэлэхийн аргагүй сайхан байсан. Заримдаа би ийм сайхан мэргэжил эзэмшиж, дуурийн дуучин болсондоо хэлэх гоё үг олдоггүй ш дээ. Би өөрийгөө азтай л гэж боддог юм.
-Ингэхэд манай дуурийн дуучдаас гадаадад дуулдаг нэлээд хэдэн хүн байгаа байх аа?
-Италид н.Уранцэцэг эгч дуулж байгаа. Болгарт н.Баясгалан гэж жинхэнэ В.А.Моцартын “Турандот” дуурийг дуулдаг бүсгүй байна. Европын орноор “Турандот” дуурьт дуулж явдаг эмэгтэй. Би түүнийг Монголдоо “Турандот” дуурийг нь дуулуулах юмсан гэж боддог юм. Театр минь хэзээ нэгэн цагт урьж дуулуулж, дуурийн урлагт дуртай үзэгчдийг маань бишрүүлэх байх аа.