А.Гансүх: Ардчилсан намгүйгээр Монгол хөгжихгүй | News.MN

А.Гансүх: Ардчилсан намгүйгээр Монгол хөгжихгүй

Хуучирсан мэдээ: 2010.12.02-нд нийтлэгдсэн

А.Гансүх: Ардчилсан намгүйгээр Монгол хөгжихгүй

Ардчилсан нам байхгүй бол ямар байх бол гээд та ч гэсэн өөрөөсөө асуугаад үзээрэй л дээ.

Зам, тээвэр, барилга хот байгуулалтын дэд сайд А.Гансүхтэй цаг үеийн асуудлаар ярилцлаа.

-Өнгөрөгч хаврын чуулганаар Төмөр замын тээврийн талаар төрөөс баримтлах бодлогыг баталсан. Бодлогын хэрэгжилт юу болж байна гэдгээс ярилцлагаа эхэлье?

-Тийм ээ, энэ маш чухал асуудал. Монгол Улсын ирээдүйн хөгжлийг тодорхойлох гол бодлогыг өнгөрсөн зургадугаар сард УИХ-аар батлан гаргасан. Энэ бодлогод маш олон чухал асуудал тусгасан. Тухайлбал, уул уурхайн том ордуудыг төмөр замаар холбох, улмаар бүтээгдэхүүнээ олон улсад экспортлох чиглэл, замыг тодорхойлсон. Хоёр хөрш орноор дамжин өнгөрөх тээвэр, мөн энэ хоёр хөршийн далайн боомтыг ашиглаж уул уурхайн бүтээгдэхүүнээ гуравдагч орнуудад экспортлох, УБТЗ хувь нийлүүлсэн нийгэмлэгийг шинэчлэх, Сайншандад Аж үйлдвэрийн парк байгуулах, санхүүжилт, хөрөнгө оруулалтын бодлого гэх мэт асуудлуудыг цогцоор шийдвэрлэж чадсан.

Энэ бодлогын бичиг баримтыг боловсруулахтай холбоотой бүх талын судалгаа, хэлэлцээрийг хийж, ажлын хэсгийг ахалж ажилласаны хувьд маш сайн баримт бичиг болсон гэж бардам хэлж чадна.

-Тухайлбал, УБТЗ хувь нийлүүлсэн нийгэмлэгийг шинэчлэлийн хүрээнд одоо юу хийж байна?

-Юуны өмнө нийгэмлэгийг үүсгэн байгуулсан эрх зүйн бичиг баримтыг зах зээлийн өнөөгийн нөхцөл байдалд нийцүүлэн шинэчлэнэ. 1949 онд байгуулсан Засгийн газар хоорондын гэрээг шинэчлэх цаг нь болсон гэж хоёр тал үзэж байгаа. Мөн техник технологийн шинэчлэл хийх замаар нэвтрүүлэх хүчин чадлыг нэмэх, хөрөнгийг дахин үнэлэх, Монголын талын хувь хэмжээг нэмэгдүүлэх, нийгэмлэгийн ашиглаж байгаа газрыг үнэлэх зэрэг гол чухал асуудлуудыг тусгаж хэрэгжүүлэхээр шийдвэрлэсэн. Эдгээр асуудлуудыг шийдвэрлэснээр УБТЗ хөгжлийн шинэ төвшинд гаргах юм.

-Хөрш орнуудын нутаг дэвсгэрээр дамжин далайд гарах төмөр замын шинэ гарцтай болж, эрэлт ихтэй гуравдагч орны зах зээлд ашигт малтмалаа шууд нийлүүлэх боломжийг бүрдүүлэх, далайн боомтуудад гарцтай болох гэдэг мэдээж сайхан санаа. Гэвч ажлын явцаас сонирхуулах уу?

-Энэ ажлыг яг одоо хийгээд явж байна.  ОХУ-тай эдгээр асуудлаар хэлэлцээ хийгээд дуусах шатандаа орсон. Бид ОХУ-ын Алс Дорнодын Ванино, Владивосток, Восточный гэсэн гурван боомтыг ашиглах тохиролцоог хийсэн. Эдгээр боомтоор дамжуулж Япон, Солонгос, Энэтхэг, Тайвань зэрэг оронд уул уурхайн бүтээгдэхүүн экспортлох гарц нээгдэж байгаа юм.

Одоо боомтууд руу чиглэсэн төмөр зам барих ажилдаа анхаарлаа хандуулаад ид ажиллаж байна. Таван толгой-Зүүнбаян-Сайншанд-Чойбалсан-Соловёвск чиглэлийн төмөр зам барих ажлыг 2011 онд эхлүүлэхээр төлөвлөсөн. Энэ зам баригдсанаар гуравдагч орнууд руу гарах боломжтой болох юм.

-Энэ Бүтээн байгуулалтын ажлыг концессийн гэрээгээр гүйцэтгэх үү?

-Тийм ээ. ВОТ гэсэн хувилбараар гүйцэтгэнэ. Энэ нь гүйцэтгэгч компани өөрсдийн хөрөнгөөр барьж, ашиглаад төрд хүлээлгэн өгөх юм.

-Харин тээврийн тариф ямар байх бол. Энэ асуудал шийдэгдээгүй байгаа биз дээ?

-Яг одоо энэ тарифын асуудлыг хэлэлцэж байна. Асуудал боловсруулалтын шатандаа яваа учир одоогоор энэ тухай хэлэхэд арай эрт байна.

-Уул уурхайн том ордуудыг түшиглэн төмөр зам байгуулах ажлыг ямар үе шаттайгаар, хэдий хугацаанд хэрэгжүүлэх вэ. Санхүүжилтийг яаж шийдэх вэ?

-Зөвхөн уул уурхайн ордод түшиглэсэн биш, томоохон хот суурин газруудыг холбосон нийт 5683 км зам тавина. Ажил гурван үе шаттайгаар хэрэгжинэ. Өөрөөр хэлбэл, хугацаагаар хуваагаагүй, үе шатаар нь хувааж байгаа. Тэгэхээр нэгдүгээр үе шат хэрэгжсэний дараа хоёрдугаар үе шат эхлэнэ гэсэн үг. Эхний үе шат 2011 онд эхэлнэ. Таван толгой-Зүүнбаян-Сайншанд-Чойбалсан-Соловёвск чиглэлд нийт 1100 км төмөр зам барина. Хоёрдугаар үе шатанд 900 км, гуравдугаар үе шатанд 3600 орчим км зам барих юм. Үе шат бүр тодорхой чиглэлүүдтэй. Санхүүжилтын асуудлыг тухай бүрт нь шийднэ. Юутай ч концессоор гүйцэтгэнэ, ямар нөхцөлтэй вэ гэдгийг одоохондоо хэлэх боломжгүй.

-Төмөр замын царигийн хэмжээ нэлээд маргаан дэгдээсэн. Одоо маргаан дууссан уу?

-Царигийн талаар маргаан байсан.  Одоо бол тодорхой болсон. УИХ-аар баталсан Төмөр замын тээврийн талаар төрөөс баримтлах бодлогын дөрөв дэх хэсэгт Төмөр замын шугамын царигийг тусгайлан шийдсэн. Монгол Улсад шинээр барих төмөр зам нь одоо ашиглагдаж байгаа төмөр замын шугамтай шууд холбогдох буюу огтлолцох нөхцөлд түүний царигийн өргөн нь 1520 мм байна гэж заасан. Энэ нь өргөн буюу одоо манай улсад ашиглаж байгаа цариг юм.

Харин бүтээгдэхүүн нь шууд экспортод гарах үйлдвэрээс хилийн боомт хүрэх чиглэлийн ачаа тээвэрлэлтийн зориулалттай төмөр замын царигийн өргөнийг УИХ тухайн үед нь шийдвэрлэж байх болсон.

-“Энержи Ресурс” Хонконгийн хөрөнгийн бирж дээр IPO хийсэн нь түүхэнд бичигдэх үйл явдал гэгдээд байгаа. Компанийн танилцуулгад Хятад руу нарийн царигтай төмөр зам тавина гэсэн, тавиад эхэлчихсэн байгаа нь тэгвэл төрийн бодлогоос давсан хэрэг биш үү. Үүнд та юу хэлэх вэ?

-Хоёр тусдаа асуудал байна гэж би харж байгаа. Нэгдүгээрт, “Энержи Ресурс” компанийн барихаар төлөвлөж байгаа энэ чиглэл нь УИХ-аар баталсан төмөр замын бодлогын хоёрдугаар үе шатанд орсон. Энэ талаасаа бол асуудалгүй. Хоёрдугаарт, Төмөр замын бодлогын 4.1.2-т зааснаар “Энержи Ресурс” компанийн барихаар төлөвлөж байгаа энэ төмөр замын шугамын царигийн хэмжээг УИХ-аар хэлэлцэж шийдвэрлэх ёстой. Энэ асуудал бол хийгдээгүй байгаа. Одоогоор ийм л хариулт өгье дөө.

-УБТЗ нийгэмлэгтэй холбоотой хамгийн сүүлийн шуугиан шинээр авсан зүтгүүр эвдэрсэн тухай асуудал. УБТЗ “Трансмашхолдинг” нэгдэлтэй зүтгүүр авах гэрээ байгуулсан, шинээр авсан зүтгүүр нь гэрээний дагуу авчирсан зүтгүүр гэдэг үнэн үү. Оросын хэвлэлүүдэд ингэж бичсэн байсан?

-“Трансмашхолдинг” нэгдэлтэй зүтгүүр авах гэрээ байгуулсан. Гэрээний дагуу зүтгүүрүүд орж ирээгүй байгаа. Харин туршилтаар явж байсан энэ маркийн зүтгүүр эвдэрсэн нь үнэн. Эвдрэлийг нь тухай бүрт нь оношилж засварласан, одоо хэвийн ажиллаж байгаа.

-Та УБТЗ хувь нийлүүлсэн нийгэмлэгийн Ерөнхий хорооны Монголын талын ахлагч. Оросын гадаад худалдааны банкаас УБТЗ 150 сая ам.доллар зээлэх болсон тухай сонирхмоор байна?

-Сая болж өнгөрсөн Хувь нийлүүлэгчдийн хурлаар ОХУ-ын ВТБ банкнаас 150 сая долларын зээл авахаар шийдвэрлэсэн. Одоо зээлийн гэрээ байгуулах ажил нь явж байгаа. Энэ зээлээр УБТЗ 35 ширхэг хүнд даацын, сэлгээний 13 гээд нийтдээ 48 зүтгүүр худалдаж авах юм.

-Таныг УБТЗ-ын Ерөнхий хорооны хурлын үеэр оросуудтай муудалцсан гэж дуулсан. УБТЗ-ын нийгмийн салбарын өмчлөлийн асуудалд та ямар байр суурьтай байдаг вэ?

-Ерөнхий хорооны хурлын үеэр оросуудтай муудалцаагүй, харин санал зөрсөн асуудал бол байгаа. УБТЗ хувь нийлүүлсэн нийгэмлэгийн харьяанд байгаа интернетийн шилэн кабелийг ашиглах тухай асуудлаар санал зөрж маргасан. Дараа нь Ерөнхий хорооны Оросын талын гишүүд асуудлыг ойлгож, бид 100 хувийн саналаар УБТЗ нийгэмлэгт ашигтай шийдвэр гаргаж чадсан. Нийгэмлэгийн харьяанд байдаг нийгмийн чанартай обьектуудыг төрийн өмчид шилжүүлэх асуудал ч мөн л олон жил яригдаж байна. Энэ талаар бол би төрд шилжүүлж авах нь зүйтэй гэсэн байр суурьтай байдаг. Гэхдээ үе шаттайгаар, төсөвт дарамт болохгүйгээр. Энэ асуудлыг судлах ажлын хэсэг Төмөр замын газрын даргаар ахлуулаад жил гаруй ажиллаж байна. Гэтэл зарим нэг хэвлэл мэдээллийн хэрэгсэл энэ санаатай, санамсаргүйгээр гуйвуулж, хувьчлах гэж байгаа мэтээр бичиж байгаа нь харамсалтай. Уг нь бол Монгол-Оросын хамтарсан компаниас Монгол Улсын төрийн өмчид шилжүүлж авах тухай л асуудал яригдаж байгаа шүү дээ.

-Барилгын салбар нэг л олигтой тэлж чадахгүй байна. Тэдэнд юу хэрэгтэй байна вэ?

-Өнөөдөр манайд чадваргүй, техник тоног төхөөрөмж муу, мэргэжлийн боловсон хүчин тааруу маш олон барилгын компани байна. Дээрээс нь тэд барилга барих газраа маш үнэтэй авдаг. Санхүү эдийн засгийн хямрал нөлөөлчихсөн. Түүнчлэн  барилгын материалын 70-аас дээш хувийг импортоор авч байна. Нөгөө талд иргэдийн худалдан авах чадвар сул зэрэг хэд хэдэн шалтгааны улмаас барилгын салбар өнөөдөр өндийхгүй байна. Монголд орон сууцны зээлийн систем бүрэлдээгүй, урт хугацааны зээл олгох чадалтай банк алга. Арилжааны банкууд мөнгөөрөө Засгийн газрын бонд худалдаж авчихаад эрсдэл хүлээхгүй гар хумхин суух болж. Гэтэл барилгын компаниудад бүтээн байгуулалтын зээл олгохгүй байна. Ерөнхийдөө ингээд харахаар систем нь эрүүл бус байгаа биз. Тэгэхээр бид хоёр талд нь дэмжлэг туслалцаа үзүүлэх хэрэгтэй байгаа юм. Иргэд, худалдан авагчдад эдийн засгийн зөв бодлогоор дэмжлэг үзүүлж, нөгөө талд барилгын компаниудыг дэмжсэн урт хугацааны бүтээн байгуулалтын зээл олгох боломж нөхцлийг бүрдүүлж өгөх. Монголбанк, Засгийн газартай хамтарч эдийн засгийн эрүүл орчин бий болгох хэрэгтэй.

-Төрийн албан хаагчийн 4000 айлын орон сууц хөтөлбөр шиг хувийн хэвшилд ажиллаж буй иргэдэд зориулсан хөтөлбөр ч бас хэрэгтэй биш үү. Тэнд илүү олон хүн ажиллаж байгаа?

-Бидний хэрэгжүүлсэн Төрийн албан хаагчийн 4000 айлын орон сууц хөтөлбөр маш үр дүнтэй болсон, амжилттай хэрэгжсэн. Аль аль талд нь боломж бололцоо олгосон шүү дээ. Цаашид бид 10 мянган айлын орон сууц болгон нэмэгдүүлье гэсэн бодолтой байгаа. Төрийн албан хаагч 140 мянга байгаа шүү дээ.

Та зөв хэллээ, хувийн хэвшлийнхэн ч мөн ийм боломжийн нөхцөлтэй орон сууцны зээллэгт хамрагдах хэрэгтэй гэж. Яг одоо 100 мянган айлын орон сууц хөтөлбөрийг хэрэгжүүлэх үйл ажиллагааны төлөвлөгөөг хийж байна. Үүнд хувийн хэвшил хамрагдах боломжтой болно.

-2011 оны төсвийн хууль батлагдчихлаа. Олон шүүмжлэлд өртсөн төсөвт нэг км авто зам барих өртгийг 380 сая төгрөг гэж суулгасан. Гэтэл Авто замчдын холбоо хатуу хучилттай зам барих өнөөгийн бодит үнэ 475 сая төгрөг байна гэсэн жишиг үнэ зарласан. Үнэхээр тийм бол автозамын компаниуд мөнгөндөө хавчигдаад чанаргүй зам хийгээд байгаа юм биш үү?

-Холбооноос зарласан жишиг үнийг анхаарах ёстой. Тиймээс яг өнөөгийн бодит үнэ ямар байгааг тогтоох даалгаврыг манай яамны Зам тээврийн бодлогын газарт даалгаад хийж байна. Өнөөдөр цаг үеэ дагаад техник тоног төхөөрөмж шинэчлэгдэж байна, үүнийг дагаад үнэ өртөг нь ч нэмэгдэнэ. Тэгэхээр нэг км авто зам барих өртөг зардал яг хэд байна вэ гэдгийг эргэж харж тогтоох хэрэгтэй байгаа юм. Бодит үнэ л байх ёстой, ямар нэгэн байдлаар хөөрөгдсөн үнэ биш.

-Монгол Улсад ойрын жилүүдэд бүтээн байгуулалтын ажил их өрнөнө. Хэдий хэрийн авто зам барихаар төлөвлөсөн бэ?

-Шинэ бүтээн байгуулалт, дунд хугацааны хөтөлбөрийн хүрээнд нийтдээ 2012 он гэхэд Улаанбаатар хотод 112 км авто зам шинээр барьж, 150 км авто замыг шинэчилнэ. Мөн гурван байршилд гүүрэн гарц барихаар төлөвлөсөн. Олон улсын чанартай улсын замыг орон нутагт 1800 км барьж, 990 км хурдны замыг 2014 он гэхэд ашиглалтад оруулахаар төлөвлөж байна.

-Та Ардчилсан намын ууган гишүүдийн нэг. Тиймээс улс төрийн амьдралын талаар ярихгүй өнгөрч болохгүй нь. 1990-ээд онд та намдаа юу хийсэн бэ, олон нийтийн өмнө бол их хожуу гарч ирсэн шүү дээ?

-Яривал их юм ярина шүү дээ. 1990 онд би жагсаал цуглаанд оролцож, лоозон барьж, улс төрийн өлсгөлөнгийн үед хамгаалалтанд зогсож, “Ардчилал” сонинг тараах гэх мэтээр гишүүдийнхээ нэг адил намын ажилд гар бие оролцож явсан. 2000 онд ардчиллын төлөө таван нам нэгдэхэд Э.Бат-Үүл гишүүний хүсэлтээр Ардчилсан намын анхны дүрмийн эх хувийг нам нэгтгэх ажлын хэсгийнхэнд гаргаж өгсөн. Энэ эх хувь одоо ч надад байгаа. Би Байгаль орчны сайд Л.Гансүхийг намын ерөнхий нарийн бичгийн дарга байхад нь эх хувийг хуулбарлан гардуулж өгсөн. Ардчилалд өөрийн хувь нэмрийг чадах ядахаараа оруулсан л гэж боддог.

-Өнөөдөр та улс төрийн хоёр том хүчнийг юу гэж харж байна вэ. Тухайлбал, өөрийнхөө намыг. Ардчилсан нам мөн чанараа алдлаа гэж их шүүмжлүүлж байгаа?

-Энэ хоёр улс төрийн нам Монгол Улсын ирээдүйн хөгжлийг тодорхойлогч хүч гэж би харж байна. Ардчилсан намгүйгээр Монгол улс хөгжихгүй гэж боддог.

-Яагаад?

-Би тэгвэл таны асуултыг асуултаар хариулья. “Монголд Ардчилсан нам байхгүй бол ямар байх бол …” гээд та өөрөөсөө асуугаад үзээрэй л дээ.

-Сайхан хариулт байлаа. Баярлалаа.

Б.БЯМБАА

0 сэтгэгдэл

News.mn сайтад сэтгэгдэл оруулахад анхаарах зүйлс

Avatar

хэжө 2010-12-02 103.9.89.66

Одхүү болбол А. Гансүх гэр даатгалдаа ачаа зорчигч тээврийн даатгал хийдэг давуу байдлаа алдана гэж айгаад байгаа. МИАТ МТЗ замын компаны ТХэрэгслийн даатгалд, жолоочын хариуцлагын даатгалгээд олон зүйлд А. Гансүх даатгалын хнийдэг гэр даатгалын 6 орчим хувийг эзэмшдэг.Мөн ЖЕНКО-д оношлогооны төв ажиллуулах эрх олгоод нөгөөх нь бариад ашиглалтанд оруулсан байгаа. энэ гансүхийг монголын төрөөс зайлуулах арга банйа уу

Avatar

өж,ншо 2010-12-02 103.9.89.66

Одхүү болбол А. Гансүх гэр даатгалдаа ачаа зорчигч тээврийн даатгал хийдэг давуу байдлаа алдана гэж айгаад байгаа. МИАТ МТЗ замын компаны ТХэрэгслийн даатгалд, жолоочын хариуцлагын даатгалгээд олон зүйлд А. Гансүх даатгалын хнийдэг гэр даатгалын 6 орчим хувийг эзэмшдэг.Мөн ЖЕНКО-д оношлогооны төв ажиллуулах эрх олгоод нөгөөх нь бариад ашиглалтанд оруулсан байгаа. энэ гансүхийг монголын төрөөс зайлуулах арга банйа уу

Avatar

Зочин 2010-12-02 103.9.89.66

Одхүү УБТЗамын дарга болбол А. Гансүх гэр даатгалдаа ачаа зорчигч тээврийн даатгал хийдэг давуу байдлаа алдана гэж айгаад байгаа. МИАТ МТЗ замын компаны ТХэрэгслийн даатгалд, жолоочын хариуцлагын даатгалгээд олон зүйлд А. Гансүх даатгалын хнийдэг гэр даатгалын 6 орчим хувийг эзэмшдэг.Мөн ЖЕНКО-д оношлогооны төв ажиллуулах эрх олгоод нөгөөх нь бариад ашиглалтанд оруулсан байгаа. энэ гансүхийг монголын төрөөс зайлуулах арга банйа уу

Avatar

Jenevaas 2010-12-02 193.239.220.248

Bayar hurgei Tumer zamiin bodlogiig mongolchuud uursdee todorhoilson buteen baiguulaltiin mash tom ajluudiin ajliin hesgiig ahalj hurdtai daichin uhaalag ajillaj baigaad talarhaj bna ulam ikhiig buteegeerei

Avatar

sonirhogch 2010-12-02 182.160.57.81

Mongol namguigeer amidarch irsen AN guigeer Mongol hogjihgui bol MAN guigeer bas hogjihgui Tegeheer namguigeer hogjie Undsen huulia ARD tumnii ih hurildaigaar uurchile Namiin ner barij avilgachin bolohiig husegchdiig ustgia

Avatar

Зочин 2010-12-02 180.149.65.149

Үнэхээр зөв ярилцлага байна Иймэрхүү мундаг залуучууд олон байвал Монгол улс дорхноо босоод ирнээ Амжилт хүсье Илүү сайн ажиллаарай

Avatar

Зочин 2010-12-02 203.91.117.3

Энэ залуу одоогоор Баттулгын бодлогоор командад нь муугүй л ажиллаж байх шиг байна I see гэж үг байдаг даа Ямар ч тохиолдолд хүнээс өөрөөс нь ирээдүй нь хамаардаг Төрийн тогоонд их л мэдээлэл дээр чанагдаж байгаа I see

Avatar

Зочин 2010-12-02 202.131.228.178

За даа Амаражаргалын Гансүхийг 1990 онд Ардчилсан хувьсгалд оролцоод явж байсныг мэдэхгүй л юм байна Арйа өөр юм хийж байсан байхаа

Avatar

Зочин 2010-12-02 202.170.66.20

ene mundag zaluu bidnii ireedui

Avatar

ner 2010-12-02 83.22.75.156

Ajilaa hiigeed sain baigaa hyniig demjih heregtei ataarhaliig yg hereggyi
chadaj baigaa chadaltai iim ulsaa demjih heregtei
ygiig muu haa ch hereg alga

Avatar

Зочин 2010-12-02 61.117.62.11

ene nuhur buruu yariaad bn uu esvel survaljlagchiin buruu yuu b** med yamar ch bsan Dornodiin choibalsan-s oros-n hil solovyovsk hurtel ugaasaa tumur zam bgaa sh deee ali sots-n ued tavisan yum odo ch 7 hongot 1-2 udaa vagon yavdag sh dee hudlaa bulterhee bolimoor yum

Avatar

Зочин 2010-12-02 182.160.5.202

Хүмүүс юмыг амархан мартах юм 2005 онд Ме Энхболдын ЗГ – ын үед 5 толгойг 10 аадхан хүн хувааж авах гэж байсныг МоАХ тэмцэл хийж байж болиулсан Бас Оюутолгойн гэрээ гэж Н Энхбаярын үед Хүрэлбаатар ямар балай юм оруулж ирж байлаа АН эсэргүүцсэний хүчинд зогсоож шинээр гэрээ хийж эхэлсэн х***а руу төмөр зам тавихаар С Баярын ЗГ шийдсэн байсаныг шинэ засагт орсон АН болиулж ТЗ талаар төрөөс баримтлах бодлогыг батлуулсан шүү дээ

Avatar

Зочин 2010-12-02 61.117.62.11

unuudur ardchilal-d hursen oron alga aan harin terniig bii bolgohiin tuluu l bugd zorij yavna bitgii hooson hiirh nuhur mini chi unudur ulsiin hool idej tatvar tulugch nariin munguur amidarch bgaa gedgee l bod
unuudur ard tumen shudarga yosiig l husch bna tsalingaaraa amidardag shudarga eruul taivan niigmiig medev uu terniigee bii bolgochihood ter ardchilal mardchilalaa yarij hiirh

Avatar

Зочин 2010-12-02 124.158.66.201

Ìîíãîë óëñûí òºìºð çàì õºãæâºë áèä õºãæèæ òàðàà Àõìàä òºìºð çàì÷èí ÍÀçàääîðæ

Avatar

Зочин 2010-12-02 202.72.246.84

Энэ Гансүх бол үнэхээр чадвар муутай хүн бн лээ дээ бурхан минь

Avatar

Зочин 2010-12-02 202.170.68.19

Муу загвар өмсөгч тэнэг

Avatar

11111 2010-12-02 211.172.8.6

mongoliin hugjil yast melhiin hurdaar hugjij bna daa

Avatar

yher 2010-12-02 211.172.8.6

ene nochnuud songuuli duhuud irheer mongol unuu margaachgvi aziin bar boloh gej baigaa yum hudlaa chagaad undag baihgvi yu ene odoo bas ymar luivarchangiin gar hul ni bolood bnaa muu luivarchini

Avatar

Зочин 2010-12-02 182.160.33.157

чам шиг өөдгүй урвагч бууны нохой ан-д байхаар энэ нам яаж хөгждийн

Avatar

ggg 2010-12-02 211.172.8.6

estoi h****** ardichlsan nam hu namtaigaa uvur tyriindee orood mongol hugjsun yu aan ulam yduuraad l

Avatar

Зочин 2010-12-02 202.131.234.76

албан тушаалдаа үхэн хатсан хүний л үг байна Луйварчин

Avatar

n**** 2010-12-02 182.160.31.171

Gansukh er yanxan chi yamar uneer ene suudald zalarsan bilee Martchixsan l yavj baigaadaa xogin s***r

Avatar

Malchin 2010-12-02 202.131.227.149

Ardchilsan nam ch alga bolson
heden luivarchid ni Ardiin Namtaigaa niileed
arilj ogoo biz dee
Odoo harin Ardchilsan namiin jiriin gishuud
MAXH-n gishuud ni negduul jinhene nam toroh baih daa

Avatar

Зочин 2010-12-02 182.160.28.7

ХОТЫН ТӨВД БАЯНЗҮРХ ЗАХЫН УРД ТАЛД ШИНЭЭР БАРИГДСАН 79 М2 2 ӨРӨӨ БАЙРЫГ СОНИРХСОН ХҮМҮҮСТ ХАС БАНКНЫ 80 ХУВИЙН ЗЭЭЛД ХАМРУУЛЖ ХЯМД ЗАРНА

ХАРИЛЦАХ УТАС 99189208

Avatar

Зочин 2010-12-02 182.160.9.112

Ene n**** yu xutsaad baigaan Ardchilsan nam ch gex shig Ex ornoo xudaldagsan chini yosoti ardchilsan namd l baina Onoodor Ard tumen er ni uls tord baigaa erxuumiig daxin songoxgui gedgee amlaj baina tenegee Ard tumnii duu xooloig sonsoj baij xuts Amidralaas tasarsan ene teneguud mongolchuud yaj ami zuuj baigaag medexgui medex ch xuselgui zovxon ix mongo zuudalsen onoogiin maluud Edniig daxin songoxgui songuuli ch ogoxgui za

Avatar

irgenbm 2010-12-02 202.126.92.6

chi bitgii huzaacham shig doldoonuudl zavsar zaigaar n byjdag biz
ternees chinii ym hiideg haa baihav deebaigaa bol heleldee

Avatar

id 2010-12-02 69.22.186.46

Shuumjilmeer bna 1 Mash ih margaan garsan tsarigiin asuudlaar buh oroltsogch taluud tsarigiin asuudlaar margaldsaar baigaad hamgiin chuhal asuudaluuddaa buren guitsed anhaarlaa handuulj chadaagui bna Hamgiin chuhal asuudluud boloh 1 BOT zarchimaar gene-herev tuv zamiig holboson tumur zamiin barigliin ajild huviin sectorees hurungu bosgono gevel butehgui mash hetsuu 2 Sanhuujiltiin asuudaliig ajliin shat burt ni shiidne gesen bna What fuck does it mean yamarch planning baihgui bna Yag l mongoliin balai Daraa ni shiidii arga n oldono gesen handlagaaar handsan bna

Avatar

gg 2010-12-02 69.151.242.40

энэ дэд сайдууд чинь юү болооод уван цуван ярилцлага өгөөд байгаан Сонгуулийнхаа мөнгийг хийчээд сурталчилгаандаа орж байгаа юм уу Саяхан бас харагдах нь байтугай нэр нь чинь дуулдаагүй нөхөр би дэд сайд гээд баахан юм ярисан байсасн

Avatar

БӨГСГҮЙ МАН vs ТОЛГОЙГҮЙ МАХН ХА ХА ХА 2010-12-02 202.179.19.124

ХОРТ МОГОЙ ТАСРАВЧ АМЬД ГҮРВЭЛИЙН ДАЙТАЙ ГЭГЧЭЭР ХЭН НЬ ХЭНИЙГЭЭ БАРЬЖ ИДЭХ БОЛ ОО ТОЛГОЙ НЬ УУ б**с НЬ ҮҮ ЭНЭ НАСАНДАА ҮЗЭЭГҮЙ ЁСТОЙ САЙХАН ЁГТ ЖҮЖИГ БОЛЖ БАЙНА ДАА ХААХ ХА ХА ХЭЭХ ХЭ ХЭХ ХОО ХОХ ХО

Avatar

he he 2010-12-02 180.149.66.18

Heden sonin taraasan geed chamaig iim alban tulaald oruulsan namdaa chi hairtai bailgui yahav gehdee uuriin bodoltoi l baigaarai daa huu mini

Avatar

гансүхэд 2010-12-02 202.179.10.30

ХУВЬСГАЛЫГ УХААНТНУУД ЭХЭЛЖ ТЭНЭГҮҮД ҮРГЭЛЖЛҮҮЛДЭГ ГЭДЭГүНЭХЭЭР ТАНАЙ НАМ ТЭР ХУВЬСГАЛЫГ ДАНГААРАА ЭХЛҮҮЛСЭН ЮМ БОЛ ЧИ ТЭНЭГ НЬ БОЛЖ ТААРЛАА тИЙМ Ч УЧРААС ТЭНЭГ ТЭНЭГ ЮМ ЯРИАД Л ХӨӨРХИЙ ЦАРАЙЛААД СУУЖ БАЙГАА БАЙХГҮЙ ЮУэВСЛИЙН ЗАСГИЙН ГАЗАР БАЙГУУЛААГҮЙ БОЛ ЧИ ЕР НЬ ХААХНА БАЙХ БАЙСАН БОЛбАЙНД Ч ҮГҮЙ БАНЗАНД Ч ҮГҮЙ Л БАЙХ БАЙСАН БОЛОВ УУ ДААнАМЫН НЭРЭЭР АЛБАН ТУШААЛТАЙ БОЛСОН БОЛОХООР ҮХЭН ХАТАН ӨМӨӨРӨХ ЧИНЬ ЗҮЙН ХЭРЭГ

Avatar

Зочин 2010-12-02 202.126.91.37

ene neg bandi bie toogood ih boljee

Avatar

Мэргэн 2010-12-02 202.179.10.70

Оросуудаас зээл авах нь ээ АНУ үнэгүй зүтгүүрүүд өгье гэхэд бид аваагүй Энэ Гансүх ашиггүй гэж ярьж байсан хүн Одоо өр тавьж оросуудаас авах нь Тэрний оронд оросуудыг хувь оруул гэж шаха хэрэгтэй шт Манайх 90 оноос хойш ТЗ д их хэмжээний хөрөнгө оруулсан байгаа Гадны байгууллагууд ч их тусалсан Харин оросууд юу ч хийгээгүй

Avatar

Зочин 2010-12-02 68.28.138.232

ene Erx medeld dulduidsan sar baina aa Xuuli bus zasgiin gazart shurgalsanaa uy gej bodov AGansyx guai 5 xynii ami nasaar duruulj alban tusjaald xyrsen ee baxarxaj AN baigaa bol yynii uchrig ard tymendee xeleed ug

Avatar

Зочин 2010-12-02 84.237.20.138

Хегжье ееделье дэвшье гэсэн сэтгэл зурх байхад монголд ямар ч нам хэрэггуй Харин ч нам гээч гай бугдийг нь уруу татаад байгаа юм биш уу

Avatar

Зочин 2010-12-02 202.131.228.50

түй май аль ч нам хэрэггүй

Avatar

Зочин 2010-12-02 125.192.40.34

Тархины түгжээ мултлагч нэвтрүүлгийн имэж нэр төр гэж байна уу Нэвтрүүлгийн эзэн нь ямар ч боловсролгүй хэт туйлширсан явцуу үзэлтэй өөрийгөө бүхнээс илүү гээд итгэчихсэн нөхөр байх юмаа Бүүр өрөвдмөөр ямар ч мэдлэг боловсрол байхгүй шал тэнэг тэнэг юм яриад заримдаа бүүр элэг хөшөөх юмаа Тэгээд дандаа тэрслүү үзэлтнүүдийг дэмжинэ Монгол үндэстнээ гэсэн сэтгэл үзэл бодлыг ингэж гаргадаггүй юм Ийм асуудлыг сэтгэлийн хэт хөөрлөөр шийдэхгүй Энэ хүний Монголоороо үлдэнэ гэсэн санаа нь Монголоо буурай дорой чигээрээ байгаачээ гэсэнтэй санаa нэг юм энэ хүн яриад байх юм Ганцхан зөв ярьж байгаа юм гэвэл Солонгос киног буруушааж байгаа түүний үзэл Бусад юмыг нь сонсохоос ичмээр Жишээ нь Хөх Монголын залуу төр засаг нутаг орноо хамгаалж эв нэгдэлтэй байх тухай ярьж байхад -Чамд б** өгвөл одоо гараад буудчих хүн байна уу гэж асуух юм Монголыг Монголоор нь алуулах талаар ийм юм ярьж суудаг сэтгүүлч ийм утгатай нэвтрүүлэг гэж байдаг юмуу -Бас дунд сургуульд альгeбр узэж байхаар та нарын талаа

NewsMN Гар утасны хувилбар Татах
NEWS.mn

Мэдээллийн эх сурвалж