
Юуны өмнө Үндсэн хуулийн Цэцийн дарга асан Ж.Бямбадоржийн орны хүнийг яаралтай томилох шаардлагатай. Одоогоор түүний оронд Ардын намаас Улсын ерөнхий прокурор асан М.Алтанхуягийг, Ардчилсан намаас Монгол Улсын анхны Ерөнхийлөгч П.Очирбат нарыг нэр дэвшүүлэх байх гэсэн таамаглал бий. Улсын ерөнхий прокурор асан М.Алтанхуягийг Ерөнхийлөгч Н.Багабандийн үед томилогдсон болохоор түүний хүн гэж ярьдаг ч хашир хүн зай бариад халгаадаггүй.
Хожим нь Н.Энхбаярын хүн хэмээх болсон ч талийгаач Ж.Наранцацралт агсан л нутгархаж тал тохой татдаг байснаас өөр ивээлгүй гэж намынхан нь ярьж байна. Гэвч улс төрийн шалтгаанаар суудлыг нь булаагаад авсан болохоор нэрийг нь зүтгүүлэх алхам хийхээс өөр аргагүй байгаа тухай эх сурвалж хэллээ. Ингээд тодорхой нэгэн татаасгүй ч намын татаасаар нэр дэвших энэ эрхэмд найдлага тавих хүн цөөн байна. Харин Ардчилсан намаас Үндсэн хуулийн Цэцийн гишүүнээр улиран томилогдсон Монгол Улсын анхны Ерөнхийлөгч П.Очирбатын нэрийг хэлж буй ч тус намын кандидатад боломж тун бага, бараг хаалттай гэж хэлж болно. Мөн АН-ын нөгөө талын халаасанд хатагтай Б.Дэлгэрмаагийн нэр байгаа сурагтай. Ерөнхийдөө улс төрийн намуудын зүгээс Үндсэн хуулийн Цэцийн даргын томилгооны талаарх зорилго нь нэг л цэгт огтлолцож буй. Энэ нь юуны өмнө 2011 оны төсвийн хуулиас элдэв “Но” илэрвэл түүнийг ногоон гэрлээр нэвтрүүлэх, дуугүй байх хүн хэрэгтэй. Цэцийн даргад хэнийг ч томиллоо гэсэн энэ талаар хатуу ам өчиг авах нь тодорхой билээ.
Цэцийн экс дарга Ж.Бямбадоржийн хувьд дахин сонгогдох боломжгүйгээр бүрэн эрхийн хугацаа нь дуусгавар болсон. Түүнийг суудлаасаа буухад чухам энэ л шалтгаанаар УИХ-ын гишүүд алгаа ташин баярлалдаж байсан юм. УИХ-ын гишүүд 2007 онд тойргуудад 250 сая төгрөг хуваарилахад Үндсэн хуулийн Цэц иргэний өргөдлийн дагуу маргаан үүсгэж, хянан шалгаад дүгнэлтээ УИХ-д өргөн барьсныг тусад нь хэлэлцэн хүчингүй болгож байлаа. Хожим нь тойрог бүрт хуваарилсан нэг тэрбум төгрөгийн асуудлыг өөрийн биеэр шалгаад зөрчсөн гэж үзэж байгаа тухай албан бичгээ УИХ-д явуулж байв. Тухайн үед уг албан бичгийг “Байдаг л нэг албан бичиг шүү дээ” хэмээн УИХ-ын гишүүд үл тоож байсан ч үнэн хэрэгтээ энэ нь Шүүхийн шийдвэр биелүүлэх тухай асуудал байсан юм. Тиймээс ч Ж.Бямбадорж дарга “Үндсэн хуулийн Цэцийн тогтоолоор хүчингүй болгосон асуудлыг дахин сэргээн баталсан тохиолдолд Цэц их суудлын хуралдааныг бүрэн бүрэлдэхүүнээр нь хийж хэлэлцдэг. Үндсэн хуулийн Цэцийн их суудлын хуралдааны шийдвэр гармагцаа хүчин төгөлдөр хэрэгжиж эхэлдэг. Өөрөөр хэлбэл, төсвийг зогсооно гэсэн үг. Энд ямар нэгэн улс төр, бие биедээ таалагдах, эс таалагдах асуудал огт байхгүй” хэмээн хатуу мэдэгдэж олон хүний дургүйг хүргэсэн.
Тэр үед УИХ-ын зүгээс асуудал хурцдаж мэдэхээр байгааг гадарлаад “Уг зөрчлийг арилгаж, төсвийн тодотгол хийнэ” гэж мэдэгдсэн. Харамсалтай нь хэлсэндээ хүрээгүй өнөөг хүрч байна. Ерөнхийлөгчийн хоригийг ч, Цэцийн шийдвэрийг ч дараалан “унагааж” байсан УИХ улсын төсөвт ямар хэмжээний сонгуулийн хахууль төлөвлөсөн бол. Одоо үүнд саад үл болох дуулгавартай хүнийг Үндсэн хуулийн Цэцийн даргаар томилохыг тэд хүснэ. Төсвийн хуулиас гадна Сонгуулийн тухай хууль, Улс төрийн намуудын тухай хууль гээд Үндсэн хуулийн “аюулгүй байдал”-д халдаж мэдэх олон хуулийн төсөл УИХ-ын чуулганаар хэлэлцэх асуудлын жагсаалтад багтсан нь бий. Энэ бүхнийг саадгүй нэвтрүүлэн дуугүй суух хүнийг улстөрчид эрмэлзэн “замаа цэвэрлэх” ашиг сонирхлын зөрчлөө нууж ядан сууна.
Монгол Улсын Үндсэн хуулийн Цэц есөн гишүүнтэй. Ж.Бямбадорж өөр ажилд томилогдсоноор одоо найман гишүүнтэйгээр үйл ажиллагаа явуулж байна. Уг найман гишүүнээс Ц.Жанцан, Ж.Болдбаатар, Т.Наранчимэг, Х.Амарсанаа нарын бүрэн эрхийн хугацаа ирэх нэгдүгээр сард дуусгавар болно. Ингээд үндсэндээ Цэцээс таван суудал сулрах нь. Энэ таван суудалд Ерөнхийлөгч гурав, Улсын дээд шүүх нэг, УИХ Ж.Бямбадоржийн орны нэг хүнийг тус тус нэр дэвшүүлэх эрхтэй. Эсвэл хэвээр үлдээж болдог. Тэд хуулийн дагуу 14 хоногийн дотор томилгооны саналаа дэвшүүлж, УИХ 30 хоногийн дотор асуудлыг шийдвэрлэнэ. Цэцийн гишүүнийг УИХ-д санал болгохдоо УИХ-ын дарга зохих байнгын хороодын санал дүгнэлт, Ерөнхийлөгчийн захирамж, Улсын дээд шүүх гишүүдийнхээ олонхийн саналыг үндэслэн шийдвэр гаргадаг. Санал болгосон хүнийг нь Цэцийн гишүүн болгохоос татгалзсан бол долоо хоногийн дотор дараагийн хүний нэрийг оруулж ирэхээр хуульд заасан байдаг. Тиймээс дээрх институциудээс болон улс төрийн намуудын хүсэл сонирхлоор томилогдох таван хүн нэгэн чиг үүргээр ажиллах “үүргээ ухамсарлаваас” Цэцийн есөн гишүүн дотроо олонхи болж “нууц даалгавруудыг” амжилттай биелүүлэх нь тодорхой. Хэдийгээр дотроо байдал ийм байгаа ч өнгөн дээрээ жинхэнэ сайн хуульчдыг олж Үндсэн хуулиа мануулж байна гэсэн уриа хэвээрээ байх нь ойлгомжтой. Үүний үр дүнд Үндсэн хуульд харш хуулиуд сэм төрж, цаашилбал олон жил гар хүрэхээс эмээгээд байсан Үндсэн хуулийн зарим заалтад өөрчлөлт оруулах үйл ажиллагааг ч зориглон хийж мэдэхээр тохироо бүрдэх юм. Эцэст нь УИХ, Засгийн газрын бүх төрлийн хамтарсан ажиллагааны дүнд айхавтар зоригтой, шийдэмгий өөрчлөлтүүдээр тэсрэлт хийсний бурууг УИХ-ын сонгуулиар саналаа өгөхдөө улс төрийн хоёр том хүчин ойролцоо эрх олгосон сонгогчдыг л буруутгаад өнгөрөх биз ээ. “Цэцийн дээр тэнгэр л бий” гэж гавьяат хуульч Г.Совд гуай хэлсэн бол эдүгээ тэнгэрийн оронд улс төрийн намуудын амбиц, ашиг сонирхлын нэгдэл л залрах болжээ.
У.ОРГИЛМАА

"Улс төрийн тойм" сонин