-Монгол Улсын ирэх жилийн нэгдсэн төсөв ямар байдалтай гарсан бэ?
-2011 оны улсын нэгдсэн төсөв нэлээд тэлсэн төсөв болж гарлаа. Бараг 3,9 их наяд төгрөгт хүрч байна. Нийт төсвийн барагцаалбал 32 хувийг нийтийг хамарсан халамж, тэтгэлгийн арга хэмжээнд зарцуулах гэж байна. Энэ нь нэг их наяд гаруй төгрөг гэсэн үг. Ийм онцлог агуулсан төсөв боллоо. Тэр их хэмжээний мөнгийг үйлдвэржилт, жижиг, дунд үйлдвэр зэрэгт зарцуулах боломж бага байсан. Миний хувьд түүнд жаахан сэтгэл дундуур байгаа. Улс төрийн намуудын амласан амлалтын хүрээнд тараах мөнгөний нэг хэсгийг сая УИХ-ын тогтоолд тусгаж өглөө. Тэр мөнгийг иргэд бэлнээр нь авч болно. Эсвэл ах дүүс, нутаг нугаараа нийлээд бүтээн байгуулалтын ажил хийж ч болох юм. Жижиг, дунд үйлдвэр, хот орчноо тохижуулах, худаг ус гаргах, малын үүлдэр угсааг сайжруулах зэрэг олон зүйлд тэр мөнгөнөөс зарцуулах боломжийг тогтоолоор нээж өгч байгаа юм.
Ер нь ирэх оны төсвийг харахад манай Төсвийн болоод Сонгуулийн, Улс төрийн намуудын тухай хуулийг яаралтай өөрчлөх шаардлагатай болжээ.
Цаашдаа улсын орлого уул уурхайгаар дамжаад улам тэлж өсөх гэж байна. Түүнийгээ зөв зарцуулах дэглэм, хууль эрх зүйг тогтоохгүй бол буруу хандлага руу явчих вий гэсэн болгоомжлол харагдаж байна.
-Төсвийн алдагдал нэлээд өндөр байхаар гарлаа. Эцсийн байдлаар хэдэн хувь болов?
-Хэлэлцүүлгийн явцад өссөөр төсвийн алдагдал дотоодын нийт бүтээгдэхүүний 9,9 орчим хувь орчим болж байна.
-Энэ хэд орчим төгрөг вэ?
-Нийтдээ 600 гаруй тэрбум төгрөг болох нь л дээ.
-Үүнийг хаанаас яаж нөхөх вэ?
-Тавантолгойгоос авах урьдчилгаагаар нэг хэсгийг нөхнө. Сая бас ашигт малтмалын нөөцийн татвар дээр нэмэлт төлбөр тавьчихлаа. Өсгөн нэмэгдүүлсэн нөөцийн төлбөр гээд. Гол нь энэ хоёроос нөхнө гэж тооцсон.
-Иргэдийн нуруун дээр хэр ачаалал ирэх бол. Татварууд ямар байна?
-Иргэдийн зүгээс шүүмжлэл гаргаж санаа зовоогоод байсан хэдэн асуудлыг буцаасан. Гол нь автомашины татвар, онцгой албан татвар байсныг буцаалаа. Үл хөдлөх хөрөнгийн албан татварыг 2013 оноос эхэлж үйлчлэхээр болгож баталлаа. Өмнө нь үл хөдлөх хөрөнгийн үнэлгээний 0,6 хувиар татвар авдаг байсан. Хуулийн төсөлд үүний дээд хэмжээ хоёр хувь гэж орж ирснийг нэг хувь болголоо. 0,6-аас нэг хувийн хооронд хэлбэлзэнэ гэсэн үг. Аймаг, нийслэлийн Иргэдийн Хурал байршил, зориулалтаар нь татвар тогтоогоод явна. Мөн Улсын тэмдэгтийн хураамжийн хуулийг шинэчилж баталлаа. Монголд олон төрлийн хураамжийг хуульгүйгээр, яам, агентлагийн шийдвэрээр авдаг байсныг энэ хуулиар цэгцэлж 600 гаруй төрлийн хураамжийг нэг хууль болгож баталсан. Иргэдэд ирэх ачаалал нь харьцангуй гайгүй байгаа. Түүнээс 66 төрлийн хураамж иргэдтэй угаасаа холбоотой явсаар ирсэн. Онцгой, байгаль орчин, ашигт малтмал, архи согтууруулах ундаатай холбоотой хураамжуудыг нэмэгдүүлж төрөөс зохицуулалт хийхээр суулгаж өглөө.
-УИХ-ын хаврын чуулганаас баталсан эдийн засаг, нийгмийг 2011 онд хөгжүүлэх үндсэн чиглэлтэй ирэх жилийн улсын нэгдсэн төсөв хэр уялдаж өгсөн бэ?
-Үндсэн чиглэлтэй үндсэндээ уялдаж байгаа. Гэхдээ үндсэн чиглэл, Засгийн газрын мөрийн хөтөлбөрт заагдсан нэлээд арга хэмжээнд мөнгө хүрэлцэхгүй байна. Яагаад гэвэл нийгэм рүү хандсан халамжид нэг их наяд гаруй төгрөг явчихаж байгаа учраас үндсэн чиглэлд туссан арга хэмжээнүүдэд сэтгэлд хүртэл хөрөнгө сууж чадсангүй.
-Хөрөнгө оруулалтад хэр мөнгө тусгасан бэ?
-Хөрөнгө оруулалт өнгөрсөн жилийн төвшинд, 500 гаруй тэрбум төгрөгөөр хийгдэнэ. Энэ бол гол нь дэд бутэц, зам, эрчим хүчний салбар руу чиглэсэн хөрөнгө оруулалт байх юм. Мөн нэлээд олон тооны эмнэлэг, сургуулийг өргөтгөнө, шинээр барина. Гэхдээ энэ салбарт мөнгө хүрэлцээтэй биш байгаа. Учир нь сүүлийн жилүүдэд төрөлт их өссөн. Хүүхдийн тоо их нэмэгдэж байгаа. Сургууль, цэцэрлэгийн ачааллыг дийлэхээ болилоо. Ний нуугүй хэлэхэд түүнд хүрэлцэхүйц хэмжээний хөрөнгө төлөвлөж чадсангүй. Ердөө 2500 орчим суудалтай сургууль шинээр барихаар боллоо. Гэтэл өнөөдөр 20 мянган суудалтай сургууль хэрэгтэй байна шүү дээ. Тиймэрхүү байдлаар л тусаад байна.
-Мөнгөний бодлогыг эцэслэж баталллаа. Инфляцийг нэг оронтой тоонд барина гэж байсан. Гэхдээ ирэх жилийн төсвийн байдлаас харахад энэ хэмжээнд барьж чадах нь уу?
-Яахав хоёр морь байна л даа. Нэг нь төсөв. Нөгөө нь мөнгө. Үүнийг Монголбанкаар зохицуулж байна. Хоёр морийг хоёуланг нь сул тавьж болохгүй. Төсвөө бид нэлээд тэлчихлээ. Тиймээс Мөнгөний бодлого, мөнгөний механизмыг ашиглаж инфляцийг сааруулах бодлого явуулъя гэж Мөнгөний бодлогоо баталсан. Инфляцийг нэг оронтой тоонд барих зорилт дэвшүүлж байгаа. Ямар байхыг амьдрал харуулна.
-Цалин, тэтгэвэр, тэтгэмж нэмэгдүүлэх талаар хойтонгийн төсөвт суулгасан уу?
-Өнгөрсөн аравдугаар сараас эдгээрийг 30 хувиар нэмсэн. Ирэх жилийн төсөвт цалин, тэтгэвэр нэмэгдүүлэх талаар суулгаж чадаагүй. Тийм боломж гарсангүй.
-Улс төрийн намуудын 2008 оны амлалтууд хүлээгдэж байгаа. Ардчилсан намын иргэдэд тараах нэг сая төгрөгийн хувьцаа, Ардын намын 1,5 сая төгрөг бэлнээр өгөх гэсэн амлалтуудыг яаж хэрэгжүүлэх вэ?
-Ардчилсан намын амлалтын хувьд ирэх оны эхний улиралд багтаагаад корпорациа байгуулна. Тэгээд хувьцаагаа тараана. Монголын стратегийн ордуудын хувьцааг эзэмшдэг том корпорац байгуулаад иргэн бүрт хувьцаа тараах шийдвэрийг УИХ-аас тогтоол болгож гаргаж байна. Энэ хувьцааны ногдол ашиг зөвхөн 2012 оноор хязгаарлагдахгүй. Цаашдаа стратегийн ордуудын олж байгаа ашгийн хэмжээгээр нийт хувьцаа эзэмшигч ард иргэд ногдол ашгаа аваад явах боломжийг нээж байгаа. Ардын намын 1,5 сая төгрөгийн амлалтын хувьд 500 мянган төгрөгийг бэлнээр 2010, 2011, 2012 онд хуваарилж иргэдэд өгнө. Үлдсэн нэг сая төгрөгийн хувьд хууль гарчихсан. Засгийн газар тооцоо, аргачлал, журмаа хийж байна. Өгөх хэлбэр нь тодорхой. Эрүүл мэнд, боловсрол, орон сууц, даатгал гэсэн хэлбэртэй. Эдгээрийг хэрэгжүүлэх механизм, журмыг боловсруулаад Засгийн газар удахгүй ярих юм байна лээ. Тэгээд УИХ-д танилцуулах байх.
-Төсвийн орлого, зарлагын зөрүү нэлээд хол байна уу?
-Төсвийн тэлэлтээс болоод орлого, зарлагын зөрүү 600 гаруй тэрбум төгрөг болж байна. Урьд жилүүдэд төлөвлөж байснаас төсвийн алдагдал 2011 онд том гарлаа. Төсвийн хүрээний мэдэгдэлтэйгээ зөрж эхэлж байгаа. Ийм сөрөг гэх юм уу, шинж чанарыг агуулж байна.
-Түүнийг Дэлхийн банк, ОУВС, бусад донор байгууллагууд юу гэж үзэж байна?
-Шүүмжилж байгаа.
-Шүүмжлэлээс гарахын тулд юу хийх хэрэгтэй вэ?
-Түүнээс гарахын тулд Төсвийн хууль, Сонгуулийн хууль, Улс төрийн намуудын тухай хуулиа шинэчлэх хэрэгтэй байна. Төсвийн тогтвортой байдлын тухай хуулиа баталчихсан. Цаана нь дээрх гурван том хуулийг шинэчилж байж л төсвийн шинэчлэлийг иж бүрнээр нь хийх байх.
-Сонгуулийн хуульд ямар өөрчлөлт хийвэл төсвийн алдагдлыг хумьж чадах бол?
-Одоо манай төсвийг тэлээд байгаа шалтгаан нь улстөрчдийн амлалт, мажоритар тогтолцооны гажиг зэрэг болоод байна. Аймаг, сум болгон руугаа гишүүд хөрөнгө мөнгө, төсөв татах гэж өрсөлддөг. Энэ бол сонгуулийн тогтолцооны нөлөө. Үүнийг засаад пропорциональ юм уу, холимог тогтолцоо болгочих юм бол улс орны хамгийн тулгамдсан асуудлуудад хөрөнгө мөнгө, төсвийн эх үүсвэрийг төвлөрүүлэх боломж нээгдэнэ гэж үзэж байгаа.
-Ардчилсан намын бүлгийн хувьд холимог тогтолцоон дээр тогтсон уу?
-Тэгсэн. Түүн дээрээ байгаа.
-Сонгуулийн хуулийн төслийг хэзээ ярьж эхлэх вэ. Хаврын чуулганаас хойшлуулаад багагүй хугацаа өнгөрлөө?
-Аль болохоор хурдан ярина л гээд байгаа. Төсвөө баталчихлаа. Шинэ оноос өмнө Сонгуулийн хуулиа ярьж эхэлнэ гэж найдаж байна.
-Ирэх жил төсөвт тодотгол орох болов уу?
-Одоогоор бол яриагүй байна. Тухайн үедээ болох байх.