
ирээгүй нь энэ үйлдлийг зөвтгөх үндэслэл болохгүй.
Парламентад нэгэн буруу жишиг одоог хүртэл амь бөхтэй оршсоор. Энэ бол эзгүй байгаа гишүүний санал өгөх товчлуураар өөр гишүүн санал өгөх тухай юм. УИХ-ын чуулганы хуралдааны дэгийн тухай хуулинд энэ тухай нарийвчлан зааж өгөөгүй бөгөөд, тухайн үйлдлийг хийсэн тохиолдолд хүлээх хариуцлагын талаар ямар ч зохицуулалтыг оруулаагүй байна. Хариуцлага тооцох зохицуулалт байхгүй нь тухайн үйлдлийг хийхийг зөвшөөрсөн зүйл биш боловч гишүүд бусдын саналын эрхэнд халдсаар.
Энэ нь магадгүй чуулганы хуралдаанд оруулж ирсэн асуудлууд, хуулийн төслүүд албан бус хоёр л ангилалд ордог болсноос болсон биз. Ардчилсан намын, Хувьсгалт намын оруулсан асуудал хэмээх зүйлээс болж хувь гишүүний саналаас илүүтэй намын бүлгийн зүгээс санал өгөх шаардлагатай болно. Тухайн асуудлыг хэлэлцэхэд оролцоогүй байсан ч хуралдаанд ирсэн гэх карт нь орлож байгаа тул хажуугийн гишүүд нь түүний саналыг өмнөөс нь өгч орхино. “Бүлэг дэмжсэн тул гишүүн нь дэмжих нь тодорхой” хэмээх дүрэм энд үйлчилнэ.
Зарим орны хуулинд ийм үйлдлийг шууд хориглодог бөгөөд хүлээлгэх хариуцлагыг ч тодорхой зааж өгсөн байдаг. Мөн гишүүний ёс зүйн дүрмээр зохицуулдаг орнууд ч нилээд аж. Хариуцлага өндөртэй улсуудыг Франц, Орос улсууд тэргүүлдэг бөгөөд бусдын саналын товчийг дарсан тохиолдолд гишүүний бүрэн эрхийг цуцлах тухай ч яригддаг гэнэ. Хэрэв Монголд энэ мэт хатуу зохицуулалт үйлчилдэг бол УИХ-ын гишүүдийн дийлэнх нь хариуцлага хүлээх юм. Өөрөөр хэлбэл УИХ-д бусдын товчлуур дараагүй гишүүд тун цөөхөн бий.
Саяхан чуулганы хуралдаанаар Орон сууцны тухай хуульд нэмэлт өөрчлөлт оруулах хуулийн төслийн талаар хэлэлцэх эсэх талаар хэлэлцээд санал хураахад нийт хуралдааны 99 хувьд нь шүүмжлэгдэн, буцаагдах тухай яригдаж байсан төсөл “дэмжинэ” хэмээн гарч ирчээ. Энэ нь хуулийн төслийг оруулж ирсэн сайд гишүүний зүтгэлтэй салшгүй холбоотой. Учир нь тэрээр ганцаараа л гэхэд 4,5-н хүний саналын товчлуурыг дарж амжсан юм. Хэдий уг хуулийн төсөл дэмжигдсэнээрээ ач холбогдолтой байсан ч зүй бус санал хураалтыг зөвтгөх үндэслэл болж чадахгүй. Түүнчлэн одоогоор бусдын санал өгөх товчлуурыг дарсантай холбоотойгоор томоохон асуудал босч ирээгүй нь энэ үйлдлийг зөвтгөх үндэслэл болохгүй.
Хулгай хийж байгаатай л адилхан зүйл
Л.Гүндалай:
Уг нь энэ асуудал байж болохгүй. Хүний өмнөөс кноп дарна гэдэг нэгдүгээрт хууль зөрчсөн асуудал. Хоёрдугаарт ёс суртахууны асуудал. Ер нь хулгай хийж байгаатай л адилхан зүйл. Төрийн эрхэнд сууж буй төрийн түшээ хүн ийм үйл ажиллагаа явуулах нь бүдүүлэг хэрэг. Ийм зүйлийг байлгамааргүй л байгаа юм. Манай их хурал, Засгийн газар, төрд хаа сайгүй үүрэг хариуцлагаа мэддэггүй, мэдлэг боловсролгүй нөхдүүд ихэсчихсэн байна.
Үүнээс болж огцорч байсан тохиолдол ч бий
Г.Баярсайхан:
Японд байхгүй гишүүнийхээ өмнөөс санал өгөх товчлуурыг нь дарснаас болоод огцорч байсан тохиолдол ч бий. Энэ бол улс төрийн соёл өндөр хөгжсөн орны улс төрийн энгийн үзэгдэл гэж харагддаг. Бодитоор нь хэлэх юм бол манай гишүүд хурлын санал хураах ирц хүрэхгүй шалтгаанаар бусдынхаа товчлуурыг дардаг. Гишүүдийн өмнөөс товчлуурт гар хүрэх зүйл байж болохгүй.
Та дарж байсан уу?
Дарж байсан. /Инээв/ Гишүүд ойр зуур гарах тохиолдол бас байдаг. Энгийн жишээ хэлэхэд, чуулганы хуралдаан дээр сууж байхад зочин, төлөөлөгчид ирэх зэрэгт хажууд сууж байгаа гишүүндээ би энэ асуудлыг дэмжиж саналаа өгнө шүү гэж хэлээд гарах зүйл байдаг. Ийм тохиолдлыг ялгаж үзэх хэрэгтэй л дээ.
Нэг хүн хэдэн хүний өмнөөс санал өгч байна
Р.Раш:
Бусдын санал өгөх товчлуурыг өөрийн дураар ашиглах зүйл байж болохгүй. Саяхан чуулганаар хэлэлцэхээр болсон хуулийн төслийг хэлэлцүүлгийн үеээр нэг хүн хэд хэдэн хүний товчлуур дээр дарж харагдана билээ.
Сүүлийн үед л иймэрхүү зүйлч гарах боллоо. Хуулийг батлахдаа цаанаа талцах маягийн юм хийгээд байна. Төрийн хуулийг иймэрхүү байдлаар гаргаж болохгүй.