Энэ жил станцуудыг нүүрсээр хангахад ихээхэн хүндрэл учирч байгаа. Ялангуяа хойд бүсийн станцууд бүр ч хүндрэлтэй. Төмөр замын тээвэрлэлийн үнэ өссөн. Шарын голын уурхайн нүүрс багасч байгаа гээд асуудал олон бий. Эдгээр хүндрэлийг шийдэхийн тулд Улаан-Овоотын уурхайг ашиглалтад оруулж, эхний ээлжинд Эрдэнэт, Дарханы станцуудад нүүрс нийлүүлэх гэж байгаа гэсэн таатай мэдээ дуулдсан. Гэвч Монголд нүүрс хямдрахгүй бололтой. Яг л станцуудын адил уурхайнхан зовлон тоочсоор үнээ бага багаар нэмдэг. Сүүлийн арван жилийн судалгаанаас харахад нүүрс олборлолттой зэрэгцээд үнэ тасралтгүй өсчээ. Жил ирэх бүр хэрэглээ ч нэмэгдэж байгаа. Үүнийг дагаад үнэ өсөөд л байх нь. Хэдхэн хоногийн өмнө энэ салбарынхан учирч буй бэрхшээлээ хэрхэн шийдэх талаар зөвлөгөөн зохион байгуулсан. Энэ үеэр уурхайнхан нөгөө л “Үнээ нэмье” гэдэг үгээ чангаас чанга хэлж байна билээ. Эрдэс баялаг, эрчим хүчний дэд сайд Б.Ариунсан ч үүнийг хүлээн зөвшөөрч байв. Тэрбээр “Тонн нүүрсний өртөг үнээсээ бага байж чадахгүй байна. Төрөөс барьж байгаа үнээс өртөг нь бараг л давж байгаа” хэмээж байсан. Үнэхээр ч төр станцуудаа харж үзэж байна гээд нүүрсний үнийг бариад байгаа нь уурхайнуудыг сөхрүүлэхэд хүргэж байгаа юм. Тэгвэл энэ бүхний зангилаа юу вэ. Зах зээлийн чөлөөт өрсөлдөөн байхгүйтэй л холбоотой. Үнийг чөлөөлөөд өрсөлдөх боломжийг нь нээгээд өгвөл байдал амархан өөрчлөгдөх боломжтой. Монгол нүүрсний нөөцгүй биш. Хаа сайгүй л уурхай байна. Хэн чадалтай нь энэ бизнесийг хийг л дээ. Үнийг чөлөөллөө гээд түр зууртаа л өснө. Харин хэсэг хугацааны дараа өрсөлдөөний зарчмаараа үнэ буурч л таарна шүү дээ. Төр харин тэрхүү мөчлөг үед нь бага зэргийн зохицуулалт хийж болно. Архи уудаг, өөдөлдөггүй олон хүүхэдтэй айл шиг бүгд л зовлон тоочоод ингэж суух ямар хэрэгтэй юм бэ. Уг нь 2013 оноос үнэ чөлөөлж магадгүй гэсэн сураг гарч байгаа. Гэхдээ яг таг шийдээгүй. Сайд дарга нар “Тухайн үеийн эдийн засгийн байдлаас л хамаарч шийдвэр гаргана” хэмээн шийрэгнэж байна. Зориглоод энэ шийдвэрийг гаргавал олон жилийн турш хуримтлагдсан, цаашид ч үргэлжлэх шаналгаанаасаа хялбархан салах бүрэн боломжтой.
Манай улс жилд ойролцоогоор найман сая гаруй тонн нүүрс олборлож, тэн хагасыг нь экспортолдог гэсэн тоо бий. Одоо Тавантолгойг ашиглаад эхлэхээр энэ хэмжээ эрс өснө. Гэхдээ энэ их нүүрс станцуудад падгүй гэдэг нь ойлгомжтой. Бүгд гадагш урсана. Гаргах бэлтгэлийг ч сайн базааж буй. Мэдээж энэ хэмжээгээр Монголд асар их мөнгө орж ирэх нь тодорхой. Харин тэр мөнгийг юунд зарцуулах вэ гэдэг нь сонин. Иргэдэд бэлэн мөнгө хэлбэрээр тараах уу, хувьцаа эзэмшүүлэх үү гээд л маргацгааж байна. Харин цахилгаан станцуудаа аврах тухай нэг ч үг сонсогдохгүй байна. Уг нь том ордуудын өгөөжөөр дэд бүтцийн чухал салбараа хамгийн эхлээд өөд татах ёстой баймаар. Гэтэл нүүрсээ яаж экспортлох вэ гээд л шаналаад байдаг. Үүний оронд дотоодынхоо хэрэгцээг бүрэн хангахад эхлээд анхаарч болно шүү дээ. “Нүүрсчин”-ий зуух галгүй байх нь нэг л онцгүй юм аа.
Зохиогчийн эрх: "Улс төрийн тойм" сонин