
Автомашины нягт урсгал, төгсгөлгүй түгжрэл, жолооч хүмүүсийн ядарсан царай дасал болжээ. Гэхдээ байдал 10-15 жилийн дараа эрс өөрчлөгдөх боломжтой.
Авто үйлдвэрлэгчид замуудад жолоочийн тусламж авахгүй “ухаалаг” робот машин гэгдэх техникийг бүтээхээр юм.
Орчин үеийн жолоо баригчдын мэдэлд түүний аюулгүй байдлыг ханган жолоодлогыг хийх бүхэл бүтэн цахим туслагчид байна. Түүнд нь халтиргааны эсрэг систем (ABS), хий эргэлтийн эсрэг системүүд (ASR, ASC, ETC ба бусад нь), чиглэлийн тогтворыг хадгалах систем (ESP), тормозын хүчийг хуваарилах систем (EBD), аяны-хяналт болон бусад олон төхөөрөмжүүд багтаж байна. Эдгээрт шинэ автомашиныг үнэлэх Европын хөтөлбөрийн комисс (Euro NCAP) хүртэл дасч амжаад, чиглэлийн тогтворжилтыг хангах системтэй машинаар явахыг зөвлөөд эхэлжээ. Цахим ид шидийн бүтэц улам бүр тэлэгдсээр байна. Машиныг замын зурвасаас гаргадаггүй, нүдэнд харагдахгүй алсын мэдээлэл ба шөнийг дурангийн системүүдээр тоноглоод эхэлжээ. Эд бүгд нь эцсийн дүнд жолооны ард суугаа хүнийг илүү ачааллаас чөлөөлөх үүрэгтэй.
Ололтын хит-парадад Volvo компанийн хөтөлбөрүүд сүүл бариад байдаггүй. Шведын лидер автомашины аюулгүйн салбарт зам тээврийн ослын тоог бууруулах “тэглэх зорилго” (Vision Zero) гэсэн стратегийг удирдлага болгож байна. Компанийн зохион бүтээгчдийн бахархал нь бага хурдтай байхад (30 км/ц хүртэл) мөргөлдөөн гаргахаас сэргийлэх цахим систем /City Safety систем/ болж байна. Компанийн шинжээчдийн үнэлгээгээр ухрах үеэр мөргөлдөх тохиолдлын гуравны хоёр нь бага хурдтайд болдог гэнэ. City Safety систем нь самгардсан жолоочийн оронд өөрөө машиныг тормозлоход бэлэн байх ба хэрэгтэй үедээ зогсоодог.
Замд ослыг тэглэхийн тулд бага ч үгүй шинэ төхөөрөмжүүд хэрэгтэй болно. Ойрын ирээдүйд Volvo загварууд өөр машинуудтай холбогдох мөн цаг уур ба замын байдлын мэдээллийг авдаг болно. Автомашинууд хүнийг оролцохоос өмнө аюул гарахад өөрсдөө зогдог болно гээд төсөөл дөө. Аюулгүй байдлын стратегийг нь хариуцсан Volvo компанийн менежер Ян Иварссон (Jan Ivarsson) тайлбарлахдаа “Онгоцны авто нисгэгч шиг л болно. Автомашин өөрөө жолоодлогоо хийдэг болох цаг айсуй” гэлээ. 2020 он гэхэд хүмүүс автын ослоор үрэгдэх эсвэл гэмтэл бэртэл авах нь алга болно гэдэгт Иварссон итгэлтэй байна. Наад зах нь Volvo машин мөргөлдлөө гэхэд тийм зүйл гарахгүй гэж тэр хэлэв. Машин жолоодох нь удалгүй зөвхөн таашаал болж, ухаантай төхөөрөмжүүдээр тоноглогдсон машинууд жолоочийн оролцоогүй явж байх гэнэ.
Оросын ОАО “Автоэлектроника” компанийн маркетингийн тасгийн дарга Дмитрий Максимовын хэлснээр 2018 он гэхэд жолоочгүй машины үйлдвэрлэл бүрэн хөгжих боломжтой ажээ. Энэ чиглэлийн ажил эртнээс эхэлсэн байна. Орчин үеийн цахим төхөөрөмжүүд жолооч ба машины жолоодлогын механик холбоог алга болгосон үйлдвэрийн дамжлагын машинуудыг ойрын 3-5 жилийн дотор бий болгож чадна хэмээн шинжээч үзэж байна.
Санаа онооны яармаг
Автомобилийн цахим системийн салбарын хөгжлийн ирээдүйг Лас-Вегасын Олон улсын цахим хэрэглээний үзэсгэлэнгээс (Consumer Electronics Show) өнгөрөгч нэгдүгээр сард харж болох байлаа. General Motors-ийн тэргүүн Рик Вагонер (Rick Wagoner) автомашиныг цоо шинээр бүтээнэ гэж амласан юм. Арван жилийн дараа замд жолоочгүй машин гарч ирнэ гэж Вагонер дуулгасан байлаа. Үүнийхээ баталгаа болгон тэрээр уг үзэсгэлэн дээр жолоочгүй “Босс” гэсэн General Motors ба Карнеги-Мелоунн (Carnegie Mellon University) их сургуулийн хамтарсан бүтээл автономи машиныг авчран харуулжээ.
Үзэгчдийн анхаарлыг GPS-навигатор Dash Express татав. Dash Express навигатораар тоноглогдсон машинаас бүхий л замын турш замын байдлын нарийн мэдээллийг авч, сааталгүй явж болох юм. Байн байн зураглалыг нь сольдог ердийн хөтлөгчөөс Dash навигатор нь WiFi буюу GPRS-ийн тусламжтайгаар интернэтэд холбогдон үргэлж шинэ мэдээлэл ба зураглалыг авч байдгаараа ялгаатай.
Цахим системүүд нь зам ба машины хяналтаас гадна жолоочийн биеийн байдалд хяналт тавьж чадна. Nissan компани эртнээс согтуу жолоочийг илрүүлээд жолооны ард суулгахгүй цуврал төхөөрөмж дээр ажиллаж байна. Төхөөрөмжүүд бүхээгт архины үнэрийг, жолоочийн хөлснөөс алкоголийг илрүүлээд хөдөлгүүрийг асаахад саад тавьж, согтуу эзнээ цагдаад матан утсаар мэдээлэл өгч чадна.
Гэхдээ цахим төхөөрөмжүүд бүтэлгүйчүүдийг “шийтгэхээс” гадна чадалгүйчүүдэд тусална. Nissan Pivo 2 загварын ирээдүйн хандлагыг харуулсан машин нь робот туслахаар тоноглогдож байна. Түүний харагдах хэсэг нь “том нүдтэй” толгойноос бүтсэнд нь дасах л хэрэгтэй болж байх шиг. Төхөөрөмж одоогоор нэрээ аваагүй бөгөөд Robot Assistant – механик туслах гэсэн томьёоллоор нэрлэгдээд байгаа юм. Түүний зорилго нь жолооны ард байгаа хүнийг зугаацуулахаас гадна ашигтай мэдээллийг өгч байхад оршино. Туслах жолоочтой мэндлэхээс эхлээд замыг сануулахдаа замын тэмдгүүдийг хүртэл хэлээд өгнө. Урд шилэнд тавигдсан камер жолоочийн нүүрийг ажиглан ямар байдалд байгааг нь тогтоодог гэнэ. Хэрэв туслах завсарлага авах хэрэгтэй гэвэл зогсоод аяга кофе ууж амрахыг зөвлөнө. Ийм халамжтай туслах байгаа машин энэ жилд багтан гарч ирэх бололтой.
Ер нь бол энэ дурьдагдсан авто техникийн ололт нь хамгийн шинэлэг зүйл биш юм. Хүн одоохондоо машины бүхээгтээ эзэн хэвээр байна. Цахим төхөөрөмжүүд нь зөвхөн “туслагчийн” үүрэг л гүйцэтгэж буй. Удалгүй энэ нь өөрчлөгдөх бололтой.
Робкаруудын уралдаан
Өнгөрсөн жилийн арваннэгдүгээр сард Калифорнийн цөлд нэгэн уралдааны тэргүүлэгч нарыг шагнасан юм. Жолооч нар нь жолооны ард суугаагүй ч шагналаа аваад л байлаа. Энд DARPA Urban Challenge гэдэг жолоочгүй авто уралдааны тухай өгүүлж байна. Автобот эсвэл робкарууд? Нэр нь одоогоор бүрэн тогтоогүй бөгөөд машинууд нь ч өнгөц харвал ердийн л хөнгөн тэрэгнүүд. Харин тусгай төхөөрөмжүүд ба ивээн тэтгэгч компаниудынхаа логогоор дүүрсэн харагдана билээ. Хамгийн сонирхолтой нь нь жолоочийн суудал хоосон. Шийдвэрээ машин өөрөө гаргадаг аж.
Роботуудын анхны тэмцээн DARPA Grand Challenge 2004 онд болоод бүрэн дуулианаар дуусан ч нэг ч машин нь замаа туулж чадаагүй гэдэг. Түүнээс жилийн дараа таван машин бариандаа орсон байлаа. Харин өнгөрсөн жил жолоочгүй робот машинууд Калифорнийн цөлийн замгүй газрыг туулахаас гадна хотын гудамжинд чадлаа үзүүлэв. Робкарууд ердийн машинуудын хамт зөрлөг, гэрлэн дохио, зогсолт зэргийг хийсэн ба замын хөдөлгөөний дүрэм зөрчвөл тэмцээнээс хасагдах ёстой байжээ.
Мэдээж тийм машинуудыг энд тэндгүй хэрэглэх нь эрт байгаа. Өнөөгийн автокарууд даруухан удаан явдалтай. “Босс” гэхэд л Urban Challenge-ийн зуун км замыг дөнгөж 22км/ц хурдтайгаар туулсан байв. Мөн тэдний үнэ ердийн машинаас илүүтэй. Үүний зэрэгцээ зохион бүтээгчид нь төхөөрөмжүүддээ хүний амийг даалгахад бэлэн болоогүй байна. Гэхдээ роботжуулсан машин зөгнөл биш болжээ. Жолоочгүй машинууд одоо зам муутай газар ба хөдөлгөөнтэй хотын төвөөр явах хэмжээнд хүрээд буй.
Түүхий хүмүүсийн түүхий тоглоомууд
Сүүлийн үед автын олон загварууд ба төрөл эргүүлэн татагдах нь их ажиглагдлаа. Сая сая ашиглагдаж буй машинуудыг сэргээн засварлах хэрэгтэй болжээ. Тэднийг эргүүлэн татах гол шалтгааны нэг нь машины цахим системийн. Доголдол болж байна. Энэ жилийн дөрөвдүгээр сард Chrysler компани Chrysler Sebring ба Dodge Avenger маркийн 200 мянга гаруй машинаа АНУ, Канад, Мексикийн зах зээлээс цахилгаан төхөөрөмжийн гэмтлийн улмаас эргүүлэн татсан байв. Уг компани 2007 онд 80 мянган Jeep Wrangler ба Dodge Nitro машинуудаас эргүүлэн татаж байв. Хөдөлгүүрт цахилгаан өгөх төхөөрөмж нь сааталтай байжээ. Хөдөлгүүр нь гэнэтхэн унтраад жолооч нараа тэвдүүлж байсан гэдэг. Компанийн мэргэжилтнүүд унтарсан хөдөлгүүр хоёр, гурван секундын дараа дахин ажиллана гэж хэрэглэгчдийг тайвшруулж байлаа. Consumer Affairs-ийн хэрэглэгчдийн хэвлэлд хүчирхэг Jeep Wrangler нь замд гарах үеэр “чимээгүй” болж, ирж явсан машинтай мөргөлдөхөө шахсан тухай нэгэн хэрэглэгч ярьсан байв.
Энэ жилийн дөрөвдүгээр сард Volvo компани V70 ба XC70 загварын машинуудын хажуугийн аюулгүйн дэрний системд сааталтай гээд 65 мянган машинаа эргүүлэн татсан байна. Volvo V70 автомобилийг Euro NCAP шалгах үеэр хажуугийн дэрний автомат үүссэн нөхцөлөөс хоцорч буйг харуулсан аж. Компанийн мэргэжилтнүүд түүний хоцрогдлыг секундын 1000-ны нэг гэж хэлж байсан юм. Осол гарахад секундын хэсэг ч заримдаа аюулаас хамгаалахгүй л дээ.
Машиныг хэтэрхий их ухаалаг төхөөрөмжөөр дүүргэх нь юунд хүргэж болох талаар сайтар тунгаан шүүх ёстой. Аюулыг багасгахын тулд үйлдвэрлэгч нараас тусад нь машины туршилтыг хийх ёстой юм. Өдгөө машины аюулгүйн системийг шалгахад анхаарахаас биш машины цахилгаан төхөөрөмжүүдийг шалгадаггүй. Бие даасан шалгалт, туршилт тогтмол биш хийгддэг бөгөөд түүнийг ерөнхий тестын хүрээнд явуулж байна.
Жолооч ба “ухаантай” болж буй машинуудын хооронд ямар харилцаа үүсэх вэ гэдэг асуудалд цөөнгүй хувилбар байгаа нь ойлгомжтой.
Хамгийн боломжийнх нь цахим системүүдийг аажмаар нэвтрүүлэх. Технологийн ололт хямдарч олонд хүртээлтэй болох ёстой. Машинууд хүчирхэг компьютер ба түүний программаар тоноглогдох болно. Цахим системүүд нь машин ба жолоочийн байдлыг хянах ёстой. Машинууд мэдээлэл солилцож сурах мөн замын хамгийн сайн хувилбарыг таньж сурах хэрэгтэй болж байна.
Өөр зам ч байж болно. Цахим системийн доголдлоос үүдэн замын осол ихэсвэл түүнийг хэрэглэх эсвэл түүнээс татгалзах зэрэгт нь хүчтэй хяналтыг авчирч магадгүй. Гэхдээ үүгээр техникийн дэвшилд өөрийн гэсэн хохирол авчрах учир түүнд нэг их орохгүй болов уу. Харин эрчим хүчний үнэ болон өрсөлдөөн нь жолооч нарт цахим төхөөрөмжийн тусламжтайгаар хэмнэлт гаргах боломжийг өгөх учир цахимын ирээдүй улам тодорч магадгүй байна. Робкарууд хамгийн түрүүнд дэд бүтэц өндөр хөгжилтэй баян орнуудад гарч ирэх нь ойлгомжтой. Энд хамгийн түрүүнд АНУ, Япон, Герман өрсөлдөнө гээд хэлэхэд алдахгүй.
Дэвшлийн зам таах аргагүй.
Жолооч гэсэн мэргэжил мөхөхийг хэн ч үгүйсгээгүй байна. Харин машиныг механикаар жолоодох хорхой хөдлөөд байвал ирээдүйд түүнийг тусгай цэнгээний хүрээлэнгүүдэд л хийж байх байлгүй.