Хөрөнгө оруулалт хайн хилийн дээс алхсан Улаанбаатар хотын захирагч Х.Нямбаатар гурван тэрбум фунт стерлингийг 15 жилийн хугацаатайгаар метроны төсөлд татах ажил амжуулаад иржээ. Энэхүү хөрөнгө оруулалтыг Их Британийн Засгийн газраас хийх бөгөөд баталгааг энэ долоо хоногтоо багтааж Монгол Улсын Засгийн газарт ирүүлэх нь.
Гурван тэрбум фунт стерлинг нь 12,9 их наяд төгрөгтэй тэнцэж байна.
Улсын төсвийн гуравны нэг, нийслэлийн төсвийг дөрөв дахин үржүүлсэнтэй тэнцэх хэмжээний эх үүсвэр гэдэг бол том боломж. Тэр дундаа гуравдагч хөршөөс урт хугацаатай хөрөнгө оруулалт татна гэдэг бүр ч олзуурхууштай. Нийслэлчүүдийн өмнө хоолойд тавьсан хутга болчихоод буй түгжрэлийг шийдэх гарц нь метро боловч ярьсаар 20 дахь жилтэйгээ золгосон нь эх үүсвэрийг шийдэж чадаагүйтэй холбоотой. Одоо харин олдсон боломжийг цаг алдалгүй ашиглах нь чухал болж байна. Учир нь, метро барих урьдчилсан ТЭЗҮ 2013 онд ЖАЙКА олон улсын байгууллагын санхүүжилтээр боловсруулагдсан. Мөн уг судалгаанд үндэслэн өнгөрсөн хавар БНСУ-ын “Духуа инженеринг” түншлэл метроны ТЭЗҮ-ийг эцэслэн боловсруулах инженер, геологийн ажлыг 2-3 үе шаттай гүйцэтгэхээр тендерт шалгарч ажлаа эхлүүлсэн.
Мөн метроны зөвлөх үйлчилгээний туслан гүйцэтгэгчээр инженерийн зөвлөх үйлчилгээгээр тэргүүлэгч Япон улсын “Ниппон Коей” компани шалгаран ажиллаж буй.
Метроны I шугам Толгойтоос Амгалан хүртэл 17.7 км үргэлжилнэ.
Анхны төлөвлөлтөөр метроны 11 км орчим нь ил буюу гүүрэн байгууламжаар автозамын сүлжээнээс хоёр түвшинд үл огтлолцох байдлаар зурагдсан. Харин Улаанбаатар хотын төв буюу Их тойруу доторх 6.6 км орчим нь газар доогуур барьж байгуулахаар төлөвлөсөн байсан ч өөрчлөгдөж буй аж. Энэ талаар Улаанбаатар хотын захирагч Х.Нямбаатар“Метроныхоо дизайныг 100 хувь өөрчилж байгаа. Ирэх нэгдүгээр сард эцэслэнэ.
Анх метроны 11 км байгууламжийг ил, 6.6 км байгууламжийг газар доогуур хийхээр төлөвлөсөн бол 17 км бүхэлдээ далд. 14 буудалтай байхаар өөрчлөгдөж байна.
ТҮЦ болон ил задгайгаар худалдаа хийдэг иргэдээ метроны буудлуудад тодорхой талбай түрээслүүлэх замаар оруулна. Томоохон зах, худалдааны төвүүдийг Туулын хурдны замын гарцууд дээр байгуулъя гээд Хот байгуулалтынхан төлөвлөлтийн судалгаа хийгээд явж байна. Тэрхүү байршил дээр ирэх хавраас газар чөлөөлөлт хийгдэнэ. “Хархорин”, “Барс”, “Да хүрээ”, “Нарантуул”захын эзэдтэй уулзалт хийнэ.
Дэлхийн улс орнууд хурдны замынхаа гадна талд том зах, худалдааны төвүүдээ байршуулдаг бол манайд хурдны зам байдаггүй. Зах, худалдааны төвүүд нь хот дотроо байршдаг. Хотынх нь төв зам хоёрхон эгнээ учраас түгжрэлийн үндсэн шалтгаан болж байна гэдгийг зөвлөхүүд хэлж байгаа. Ийм учраас томоохон бодлогын том суурь өөрчлөлт хийнэ” гэдгээ ч мэдэгдээд байна.
Метрог нийслэлийн татварын болон татварын бус орлогоор санхүүжүүлэх төлөвлөгөөтэйгээр эхлүүлсэн ч айлчлалын үр дүнд эх үүсвэрийг шийдвэрлэж чадлаа. Ингэснээр бусад шаардлагатай төслүүдээ нийслэлээс санхүүжүүлэх бололцоо мөн бүрдэж байна.
Одоо гол нь метроны санхүүжилтийг зориулалтынх нь дагуу ашиглуулах шийдвэрт эрх бүхий байгууллагууд яаралтай шийдвэрээ гаргах нь чухал юм. Түгжрэлээс болж нийслэлчүүд жилд 3.4 их наядыг алдаж байна гэх судалгаа гарсан. Энэ тоо баримт бол метрог цаг алдалгүй барьж байгуулан түгжрэлээ шийдэхийг анхааруулж буй судалгаа ч тодорхойлж болно. Метро барьж байгуулах асуудалтай зэрэгцэн шийдвэрлэх ёстой бас нэг тулгамдсан асуудал нь эрчим хүчний эх үүсвэр.
Урьдчилсан байдлаар метроны нэгдүгээр шугамын эрчим хүчний хэрэглээ 30 МВт байх тооцоо гарсан.
Энэ жил Улаанбаатар хот төвийн эрчим хүчний системд өөрийн санхүүжилтээр 200 МВт эрчим хүчний эх үүсвэр нийлүүлэх боломжийг бүрдүүлсэн байдаг. Тухайлбал, нийслэл өнгөрсөн хавар дотоодын хөрөнгийн зах зээлээс 500 тэрбум төгрөгийн бонд босгосон. Үүнээсээ 300 тэрбумыг нь Бөөрөлжүүтийн цахилгаан станцыг барьж байгуулахад хөрөнгө оруулсан.
Тус станц нь 600 МВт-ын хүчин чадалтай байх бөгөөд 150 МВт нь энэ ондоо багтаж ашиглалтад орж буй юм.
Мөн Төрийн худалдан авалтад үндэслэн 50 МВт-ын батарей хураагуурын станц барьж байгуулсан нь төвийн эрчим хүчний системийг 50 МВт-аар тэлж, оргил ачааллыг хуваалцаж эхлээд байгаа. Тавдугаар цахилгаан станцыг мөн барих зорилго тавигдсан. Иймээс метро барьтал эрчим хүчний эх үүсвэргүйгээс ашиглаж чадахгүй болох вий гэх асуудалгүй болж буй юм.
Г.ХОРОЛ
Нэргүй 4 минутын өмнө 103.168.34.133
Монгол Улсын толгойг залгих зээл дээ.
Зочин 14 минутын өмнө 43.228.130.188
Дарханы замыг 10- аад жил хийгээд одооч дуусаагүй бгаа метроны шугам байгуулах ажил 15 жилдээ хийгдэж дуусвал их юмдаа.Нефьт боловсруулах үйлдвэр 2024 онд ашиглалтанд орно гэж бсан одоо үндсэн үйлдвэрийн ажил хийгдэх нь байтугай сурагч алга зам талбай байр сууцаа хийж байх шиг бн.Эхлээд үндсэн үйлдвэрээ хийх ёстой бишүү
з 43 минутын өмнө 202.126.89.134
үнэн үү
Нэргүй 53 минутын өмнө 106.186.208.29
Доор нэг нөхөр метро байгуулаад түгжрэл буурахгүй гэсэн байх юм. Метроны буудал хүртэл алхах, метроноос гараад алхах нь хэцүү юм гэнэ. Ийм сэтгэхгүйтэй хүмүүс байхад яаж түгжрэл арилах юм бэ. Алхаж хөдөлгөөн хийхгүй, гэдсээ унжуулаад приусэндээ суугаад таг түгжрээд явж байхдаа таарсан юм. 5 шараас Их дэлгүүр хүртэл машинаар 2 цаг түгжирч очдог бол метрогоор 15-20 минут л зарцуулна. Одоо бүгдээрээ жаахан алхаж сурцгаая. Метротой болвол машинаасаа татгалзах сэтгэлзүйн бэлтгэлтэй болъё.
Нэргүй 16 минутын өмнө 66.181.180.186
метро бол ашиг олохгүй ээ,1,5 сая хүнтэй хотод ашиг байдаггүй юмаа,солонгосын кванжу хотод\манайхан том кванжу гэдэг дээ\ мөн 1,5 сая хүнтэй,алдагдалтай байдаг ч сөүлийн орлогоор нөхдөг гэдэг байсан,дэгү гэх зэрэг хэдхэн хот метротой,40 сая хүнтэй улс шдээ???тэгээд яаж ч бодсон машинтай хүн метрогоор явнаа гэж төсөөлөхгүй л бна даа
зочин 53 минутын өмнө 66.181.184.100
Хор найруулагчдын хорон үг хөгжлийг хойш татаж гацаах ардчилалсан эрх чөлөөтын амнаас олигтой үг урсахгүй үзэн ядсан муу санаа агуулагдах юм кк
ахмад настан 1 цагийн өмнө 202.9.40.89
Метрогоор зорчих өртөг хэр өндөр байх бол? Өдөрт хэдэн хүн зорчиод ямар оролого зарлагатай ажиллах бол, хөрөнгө оруулалтаа хэдий хугацаанд нөхөх бол гэдэг чухал шүү?… Британийн засгийн газрын тэр зээл нь хэдэн хувийн хүүтэй, хэдий хугацаанд төлөгдөх нөхцөлтэй вэ?
Гол нь гадаад өрийн дарамт хэр нэмэгдэх бол гэдгийг сайтар судлах ёстой
Зочин 2 цагийн өмнө 66.181.171.37
Сайн ажиллаж байна, амжилт хүсье
зочин 2 цагийн өмнө 66.181.180.142
Метро гэж ямар байгууламж байдагыг Москвад очоод метрогоор бүтэн өдөр яваад үз! 17хон км метро ямар байдаг юм,толгйтоос амгалан хүртэл төмөр зам байгаа биз дээ давхар зам тавиад л болно .Энэ мангарыг огцоруулахгүй болохгүйнээ, мөнгө олоод ирсэн бол сайн байна тэр мөнгөөрөө ЦС барьж гэр хороололыг орон сууцчуул утааг алга болго
Нэргүй 2 цагийн өмнө 43.242.242.59
Нянбактерийг хэдүүлээ нийлж байгаад огцруулъя.Тэрний сайн ажиллах нь бидэнд огт хамаагүй.
Нэргүй 3 цагийн өмнө 66.181.189.206
Бактер ч Данхаасаа шүгэлдэх гэдгийг овоо л сурч байгаа юм байна…
Нэргүй 3 цагийн өмнө 202.70.43.34
Суурин Соёл Иргэншил ХҮН, Нүүдлийн Соёл Иргэншил ХҮН 2-ын Сэтгэхүй , Хандлага, Бодол санаа яалт ч үгүй Тэнгэр Газар шиг зөрүүтэй. Монголчууд аливаа юманд хандах хандлага нь Нүүдлийн соёлтой нь шууд холбоотой, амьдран байгаа орчиндоо цаанаа нэг ноохойрч оторын байдалтай зутруу амьдарцагаана учир нь болохгүй бол хаяад нүүгэд явчих юм чинь гэж бодно. Хэрэв УБ хотод +21 аймгуудад Монголоос өөр Үндэстэн ирж амьдарвал хэдхэн жилийн дотор шал өөр аж амьдралын хэв маяг бий болнодоо.
зочин 3 цагийн өмнө 173.79.213.11
Метронд хэн сууж зорчих вэ гэдгийг судласан уу? Приусээрээ хотоор сэлгүүцэж өдрийг бардаг хүмүүс метронд суух уу? Метроны буудал хүртэл алхаад, метроноос буугаад ажилдаа, гэртээ алхаад хүрдэг хүн олон уу? Үгүй шүү. Хотын авто замын түгжрэл буурах уу? Үгүй шүү. 17 км зайд явах метро ямар үнэтэй байх вэ? Хүн дунджаар 1 цагт 6км алхдаг, Нийтдээ 3 цаг алхах газарт л метро явдаг болгоход түгжрэл арилах уу?
Нэргүй 3 цагийн өмнө 202.128.84.21
50 мв хуримтлуураас өмнө 80 мв барьсан гэсэн тэр нэг сэжигтэй алга боллоо