Төмөр замын хохирлыг Х.Баттулга, Д.Баясгалан хоёроор төлүүлье!

Төмөр замын хохирлыг Х.Баттулга, Д.Баясгалан хоёроор төлүүлье!

Төмөр замын хохирлыг Х.Баттулга, Д.Баясгалан хоёроор төлүүлье!

Үнэндээ, түүнийг “гөлөөг” ч гэж тоох хүсэл алга. Гэвчиг, Монголын эдийн засагт учруулсан хор хохирлыг бодохоор Х.Баттулгын балгийг үеийн үед жигшүүлэх ёстой юм. Түүний улс төрийн үр дагаврыг бодитоор харъя гэвэл өнөөдрийн Улаанбаатарын утаа, угаар. Тиймээс “Царигийн тухай дахиж битгий яриач” гэж Женко.Баттулга мянга гуйлаа гээд царигаас болж алдсан цаг хугацаа, хохирсон хөрөнгө мөнгө нөхөгдөхгүй. Төмөр замын түүхэнд эх оронч Х.Баттулга биш эдийн засгийн алуурчин гэж үлдэх магадлал нь илүү.

Төрөөс төмөр замын тээврийн талаар баримтлах бодлого УИХ-аар 2010 онд батлагдсан гэвэл экспортын төмөр зам тойрсон хэлэлцээ ба хэрүүл 14 жил үргэлжилж  байна. Гашуунсухайтын төмөр замыг Хятадын төмөр замын сүлжээтэй холбох гүүрэн байгууламжийг хятадууд хамгийн хурдан хугацаанд барьж ашиглалтад орууллаа гэхэд дор хаяж гурван жил болно. Багагүй хөрөнгө мөнгө шаардагдана. Монголд бэлэн мөнгө байхгүй тул нүүрсээрээ бартер хийхээр болсон.

Гээд “Чайна Энержи”-тэй гэрээ байгуулахаас өмнө алдагдсан төмөр замын асуудлыг ярих ёстой, Монголын эдийн засагт учруулсан хор хохирлыг барагдуулах шаардлагатай.

Тэр тусмаа Аж үйлдвэрийн сайд нь “Гашуунсухайтын төмөр замыг есөн жилийн өмнө барьж ашиглалтад оруулсан бол Монгол Улс 232 сая тонн нүүрс экспортод гаргаж, хамгийн багадаа 18.5 тэр ам.долларыг олох байсан” гэх ноцтой баримт дэлгэсэн. Хууль шүүх нь томилсон хүндээ биш өргөсөн тангарагтаа үнэнч бол энэ баримтын араас явах ёстой юм.

Есөн жилийн өмнө Женко.Баттулгын гацаасан Гашуунсухайтын төмөр замын төсөл ганц Монгол Улсад хор хохирол учруулаагүй аж. Ц.Туваан сайдад хүргүүлсэн албан захидалдаа “Чайна Энержи” компани “Монголоос нүүрс тээвэрлэхэд зориулж, 2015 онд Гашуунсухайт төмөр замыг нарийн царигаар барихдаа 7.1 тэрбум юань зарцуулсан. Өнгөрсөн хугацаанд 2.7 тэрбум юанийн алдагдал хүлээсэн. Одоо 4.1 тэрбум юань зарцуулж байж, хоёр талын өргөн, нарийн төмөр замын холболт, гүүрэн гарц зэргийг байгуулах ба үүнд 3-4 жил зарцуулахаар байна” гэсэн нь зүгээр ч нэг сануулга биш болох нь ойлгомжтой.

-Нэг-

2015 онд Ч.Сайханбилэгийн Засгийн газрын үед Тавантолгойн ордыг эдийн засгийн эргэлтэд оруулах ажлыг М.Энхсайхан хариуцаж байсан билээ. Монголын Засгийн газраас зарласан олон улсын тендерт Монгол талаас “Энержи ресурс”, Хятадын “Шинхуа ресурс”, Японы “Сүмитома” гэх хамтарсан консерциум ялалт байгуулсан.

М.Энхсайханы боловсруулсан төсөлд:

  • Хөрөнгө оруулалтын гэрээг 30 жилээр байгуулна. Монголын Засгийн газар зөвшөөрсөн тохиолдолд сунгана.
  • Хөрөнгө оруулагч тал Чалко компанийн өр төлбөрийг бүрэн төлөх, нүүрс боловсруулах үйлдвэр, төмөр замын дэд бүтэц барих, бүтээгдэхүүнийг гадаад зах зээлд гаргана.
  • Гэрээ зурагдсанаас хойш шууд төлбөрт 650 орчим сая ам.доллар, дэд бүтцийн хөрөнгө оруулалтад гурван тэрбум орчим ам.долларын хөрөнгө оруулалт хийнэ.
  • Монгол Улсын хуулинд заасан бүх татвар хураамжийг төлнө.
  • 5-8 хувийн роялти төлнө.
  • Хөрөнгө оруулалтын гэрээ болон Концессын гэрээний хүрээнд Монголын төмөр зам ТӨХК-ийн хэрэгжүүлж ирсэн Гашуунсухайт төмөр замд Чингис бондоос зарцуулсан бодит зардлыг санхүү, техникийн болон хууль зүйн дүн шинжилгээнд үндэслэн Засгийн газарт буцаан төлнө.
  • Хөрөнгө оруулагч тал нүүрсэн бүтээгдэхүүнийг хоёроос доошгүй зах зээлд борлуулах үүрэг хүлээнэ. Бүтээгдэхүүний 75 хувийг БНХАУ-ын зах зээлд, 25 хувийг Япон, Солонгос, Энэтхэгийн зах зээлд гаргана.

Гэх мэт заалтуудыг  хөрөнгө оруулалтын гэрээнд тусгасан байдаг. Гэвчиг Х.Баттулга, З.Энхболд нарын эсэргүүцлээс болж энэ төсөл нурсан юм. Төслийг унагаасан 40 их наядын нүүрсний хулгайчдын бидэнд өгдөг тайлбар нь “Тавантолгойг та нарт үлдээлээ” гэх үг. Олон жилийн дараа, Х.Баттулга, З.Энхболд нарын Тавантолгойн ордыг эдийн засгийн эргэлтэд оруулахыг эсэргүүцсэн шалтгааныг одоо л монголчууд ойлгож байх шиг.

Хоржоонтой нь, Монголын “Тавантолгой”-н төсөл нуран унахтай зэрэгцээд Оросын “Эльга” төсөл амжилттай хэрэгжиж эхэлсэн. Монголчууд Владивостокоор нүүрсээ далайд гаргана гэж мөрөөдөх зуур Орос-Хятад хоёр нарийн царигтай төмөр замаар холбогдсон байдаг.

Хорлонтой нь, Женко.Баттулгын балгийг засахын тулд Хятадын “Чайна энержи”-д 20 жилийн турш 30 хувийн хямдралтай үнээр нүүрсээ өгөхөөр болж байна. Гашуунсухайтын төмөр замын хил холболтыг хийж, гүүрэн байгууламжийг барилаа гэж бодоход хамгийн ихдээ 25 сая тонн нүүрс тээвэрлэх хүчин чадалтай. Тэгэхээр Гашуунсухайтын төмөр замаар "Чайна Энержи"-ийн нүүрс нь урагшаа зөөвөрлөгдөх юм байна гэж ойлгоход болно. Хамгийн хорлонтой нь, "Чайна Энержи"-ийн шахалтыг хүлээж авахгүй бол бид далайд бүү хэл Хятадад гарцгүй болно. Үүнийг л жинхэнэ эдийн засгийн эсрэг терроризм гэнэ, Л.Оюун-Эрдэнэ ээ!

-Хоёр-

“Чайна энержи” компаниас ирүүлсэн ил захидалд Монголоос нүүрс тээвэрлэхэд зориулж, манай хил рүү тавьсан нарийн царигтай төмөр замыг барихад нийтдээ 7.1 тэрбум юань зарцуулсан болохоо дурдсан байдаг. Үүний алдагдал нь 2.7 тэрбум юань болсон. Д.Баясгалан, Х.Баттулга нарын барьсан Гашуунсухайтын төмөр замыг Хятадын төмөр замтай холбох гүүрэн гарц барихад 4.1 тэрбум юань шаардлагатай. Энэ бүгдийг Монголын Засгийн газар хариуцна.

Товчхондоо, УИХ-ын гишүүн Х.Баттулга, “Бодь”-ийн Д.Баясгалан хоёрын тавьсан мухар төмөр замыг холбохын тулд Монгол Улс баялгаа бараг үнэгүй шахам өгөхөөр болж байна.

Өөрөөр хэлбэл, Хятадын “Чайна энержи”-тэй хийсэн аман тохиролцоогоор  гэрээг16-20 жилээр байгуулна. Төлбөрийг барагдуулахдаа 2025-2029 онд 27 сая тонн, 2030 оноос 20 сая тонн нүүрс бартераар төлнө. Ингэхдээ зах зээлийн үнээс 30 хувийн хямдрал үзүүлэхээр тохирчээ.

Мөн “Эрдэнэс Тавантолгой”-н эзэмшилд байдаг бүлэг ордоос сайн чанарын нүүрсний нөөцтэй, шинэ уурхай дээр ажиллах сонирхлоо хятадууд тулгасан байна.

“Эрдэнэс Тавантолгой” компанийн байгуулсан дөрвөн оффтейк гэрээ бий. Нэг нь “Бодь интернэшнл” ХХК-тай 2019 оны аравдугаар сарын 29-ний өдөр байгуулсан Тавантолгой-Гашуунсухайт чиглэлийн төмөр замын төслийн бүтээн байгуулалтын зураг төсөл, худалдан авалт, барилгын ажлын санхүүжилтийн /ЭТТ-2019/825, ТТЗ-Н19/01-01, BITTGS-CONT-0002 тоот/ гэрээ . Уг гэрээнд 2020 оны зургадугаар сарын 10-нд нэмэлт өөрчлөлт хийсэн агаад 2024 оны аравдугаар сарын 29-нийг хүртэл хүчинтэй уг гэрээний нийт санхүүжилт 1.3 тэрбум ам.доллар. Үүнээс 895.6 сая ам.долларыг нь нүүрсээр төлөхөөр, нэг тонныг нь 60 ам.доллараар тооцож бартердсан байдаг.

Тэдний  барьсан экспортын гэх төмөр зам нь нэгд, мухар. Хоёрт, өргөн царигтай, гуравт, Хятадын талаас хил дээр орж ирэх цэг нь манай төмөр замаас нийтдээ 32 метр өндөр. Үүнийг засахын тулд Монголын төр өнөөдөр “Чайна энержи”-ийн аманд багтаад сууж байна. Гашуунсухайтын төмөр замын төслөөс болж улсаа алдагдалд оруулсан хэрэгт “Шинхуа энержи”-ийн удирдлагууд шоронд суусан гэдэг. Тэгвэл Монголыг дааж давшгүй өрөнд унагасан Х.Баттулга, Д.Баясгалан хоёроос замын хохирлыг төлүүлье!

Эцэст нь хэлэхэд М.Энхсайхан биш Женко.Баттулга өөрөө үндэсний аюулгүй байдалд нөлөөлөхөөр хорлон сүйтгэх ажиллагаанд оролцсон байж болзошгүй гэх үндэслэлтэй хүн юм байна шүү дээ?!

Энэ мэдээнд өгөх таны сэтгэгдэл?
12
ЗөвЗөв
5
ТэнэглэлТэнэглэл
1
ГайхмаарГайхмаар
1
ХарамсалтайХарамсалтай
0
ХахаХаха
0
ХөөрхөнХөөрхөн
0
БурууБуруу
Баярлалаа!

Холбоотой мэдээ

16 сэтгэгдэл

News.mn сайтад сэтгэгдэл оруулахад анхаарах зүйлс

Avatar

Нэргүй 1 минутын өмнө 66.181.189.206

Хүрэлсүх улс төрөөс явж байж Жонхуу шүүгдэнэ. Данх ч бас..

Avatar

Zochin 2 минутын өмнө 139.5.216.239

Ene huvalznuudaas baigaa tsagt Mongol uls hugjij Ard irged saihan amidrah ne yu l bol

Avatar

Нэргүй 2 минутын өмнө 43.242.242.59

Ийм л хүнийг АН өөрөө намын дарга,Монгол улсын Ерөнхийлөгч болгосон. Энд юм бичээд байгаа хүмүүс түүнийг дэмжиж саналаа өгсөн. Тэгэхээр сонгосон хүмүүстэй ч гэсэн хариуцлага ярих ёстой. Х.Баттулга одоо ч гэсэн АН-ын гишүүн хэвээрээ байна. Энэ намаас УИХ-д сонгогдсон. Олон хүн түүнийг дэмжиж саналаа өгчээ. өргөн цагирагийг АН нь УИХ-д олонх байхдаа гар өргөж баталсан. Гэтэл энэ бүх бурууг МАН-д чихэх санаатай хүмүүс олон байна. Үнэн юм үнэнэээрээ л үлдэнэ.

Avatar

Нэргүй 9 минутын өмнө 139.5.216.122

ulsin hugjild gai tarisan gainuudig zailuul man an hun namtai n hamt

Avatar

Иргэн 15 минутын өмнө 66.181.182.56

ЯРИХ ГЭЖ БОЛ АДИЛХАН ЯРИХ ХЭРЭГТЭЙ ЗАСАГ БАРИАД 9ДАХЬ ЖИЛ БОЛЛОО ЯМӨРЧ ТӨЛӨВЛӨСӨН БОДЛОГО ХЭРЭЖҮҮЛСЭН БОСГОСОН БҮТЭЭН БАЙГУУЛАЛТ АЛГА ЦЭВЭРЛЭХ БАЙГУУЛАМЖ БАЙХГҮЙ 5 Р СТАНЦ ГЭЖ 10 ААД ЖИЛ ЯРИАД ХИЙСЭНГҮЙ. ЭНЭТХЭГ УЛСЫН ТУСЛАМЖИЙН ЦӨХИЛГААН СТАНЦ АШИГЛАЛТАНД ОРООГҮЙ ХЭДЭНЧ ЮМ ИХ НАЯДЫН НҮҮРСНИЙ ХУЛГАЙ БҮХ САНГУУДЫН ХУЛГАЙ ХУУЛИЙН ХУЛГАЙ МОНГОЛ УЛС ЭХ ЗАХАА АЛДСАН БАЙНА.АРД ТҮМЭН ЯДУУГИЙН ЯДУУ АМЬДАРЧ БАЙНА.

Avatar

зочин 20 минутын өмнө 59.153.113.158

Зөв бичиж, яаралтай энэ хоёр нөхөр дээр Хүрэлсүё Оюун эрдэнэ хоёрыг баривчлан хуйвалдагч, хамсаатан гэсэн үндэслэлээр шалгах ёстой, 2020 онд өргөн төмөр зам болгон хууль баталсан, төмөр замыг баяр ёслолын байдлаар хүлээн авсан, онц байдлаар их хэмжээний мөнгө завшсан ял нэмэгдэх ёстой.

Avatar

ХУУЛЬЧ 25 минутын өмнө 202.9.46.120

МОНГОЛД ЙИМ Л ТҮҮХ ҮЛДЭЭЖ .,,,,ХЭН НЬ ЗӨВ БУРУУГ ТОГТООХ ГЭСЭНГҮЙ ,МОНГОЛЧУУДЫН СОНГОЛТ БАЙЖ ГЭЭД ӨНГӨРӨХ УЧИРТАЙ.,,,,,ХАРИН ЙИМ ТҮҮХ ОЛОН УДАА ДАВТАГДВАЛ ЧИНГИСИЙН МОНГОЛ ,,ЦЭВЭР ЦУС ЭНЭ ТЭР ГЭЖ .ЦЭЭЖЭЭ ДЭЛДЭХ ХЭРЭГҮЙ .,,,,МОНГОЛ УЛСЫН МӨХЛИЙН ҮҮД ХААЛГА НЭЭГДЭНЭ ДЭЭ.,,

Avatar

Зочин 26 минутын өмнө 66.181.177.233

Халтмаа гэдэг Түвдийн удам , боловсрол муу , Сингагийн хужаад Монголын минь хамаг баялгийг зөөсөн , хар тамхичин хүн амины хэрэгтэн хүүхдээ ял үавшуулдаг . Ер нь энэ Женко Монголыг хорлодог хорчин шүү дээ . Харлуулаад байх юм байхгүй . Угаасаа л үйлдэл бүр нь хар … ёстой новшийн амьтан

Avatar

Хууль гууль болжээ 30 минутын өмнө 122.201.31.43

Үнэн үгэнд дур үгүй гэдэг бил үү: МУ-ын төсөвийн үрэлгэн зарцуулалтыг байж болох хамгийн миниум цэгт тултал танах хэрэгтэй. Төсөв нэртэй татвар төлөгчдийн мөнгийг Хар хайрцагтай хийж, хулгай хийдэг хулгайч нарын хурууг таслах хэрэгтэй байна. Улс, аймаг, сумын төсөв гэж Эрсдэлийн тооцоо дүгнэлтгүй төлөвлөлт хийж олонхиороо баталж хяналт сайжруулалт байхгүй, үүрэг хариуцлага хүлээх хүнгүй шат шатандаа хамтран идэж уудаг байдлыг Ард түмэн хэр удаан тэвчих юм бэ? Түүхэн боломжоо түүх үлдээж алджээ..

Avatar

зочин 44 минутын өмнө 103.140.10.222

Олон зуун километр газарт нүүрсийг машинаар зөөх нь Монголд л байдаг гажиг юм болов уу. Орсоос асар их тос, бензин, Хятадаас олон мянган хүнд даацын машин, өмнийн говийн тоос шороо, байгаль орчны доройтлыг тооцож үзвэл жилд хэдэн их наяд төгрөгийн гарз гарсан байх болдоо. Төмөр замаа түргэн дуусгаач ээ

Avatar

Нэргүй 48 минутын өмнө 202.55.188.109

Яалтчгүй баримттай зүйл шүү!

Avatar

Нэргүй 1 цагийн өмнө 160.22.211.100

хятадын өмнөөс гоншигноод байхын Энхсайхан

Avatar

Гохьнээ 1 цагийн өмнө 66.181.161.134

жонхууг эх оронч гэж боддог хар масс нь өнөөдөр хог н**ш түлж хорт утаагаар бүхнийг бас хорлож сууна

Avatar

Зочин 2 цагийн өмнө 66.181.178.27

хоёр хулгайчаар төлөөл. ингэж улс эх орноо хорлоно гэж байдаг аа. эд хөрөнгий нь хураа.

Avatar

Нэргүй 2 цагийн өмнө 202.70.43.34

Баясаа гуай ч яахав гэмгүй. Тэр ЖЭНООК л ХЭЦҮҮ БНАААА

Avatar

Би 2 цагийн өмнө 103.212.119.199

Сүүлийн үеийн зарим сэтгүүлчид асуудлыг бодитоор харжбгаа нь сайн хэрэг
жэнкогоос мөнгө хүртэж бсан сэтгүүлчдийн үе жэнкоог магтана уу гэхээс үнэн дүр төрхийг ньхэзээ ч ярьж байгаагүй улаан хамгаалагч мөнхбаясгалагн гэх мэт нэгхэсэг сэтгүүлчид жэнкогийн тухай юу ч мэддэггүй эсвэл хараагүй үзээгүй сонсоогүй мэт бдаг тэгээд жэнкогийн дургүй хүмүүс руу арслан барс мэт дайрдаг
юу үнэн бэ энэ үнэн
жэнко хар массыг дагуулдаг нөгөөдүүл нь хужирссан хонь шиг араас нь хуйлардаг өрөвдөлтэй гунигта

NewsMN Гар утасны хувилбар Татах
NEWS.mn

Мэдээллийн эх сурвалж