Монгол Улсын Гавьяат Эдийн засагч Даймаагийн Батсайхантай улс орны эдийн засгийн асуудлаар ярилцлаа.
–Та банк, санхүүгийн салбарт олон жил амжилттай ажилласан гавьяат эдийн засагч хүн. Мөн төрийн албыг ч анхан дунд шатнаас нь хашиж явсан мэргэшсэн албан хаагч. Хувь хүнийхээ хувьд ч эдийн засагчийнхаа байр сууринаас ч тэр улс орны тулгамдсан асуудлыг шийдэх ямар гарц, шийдэл санал болгож сууна вэ?
-Монгол Улсын эдийн засаг өнөөдөр ганцхан салбараас хараат болсон. Тодруулж хэлбэл, уул уурхайн салбараас 78 хувийн хамааралтай. Тиймээс эдийн засгийн сууриудаа өргөжүүлж, олон салбараас хамааралтай тэнцвэртэй эдийн засагтай болох ёстой юм. Эдийн засагт маш их нөөц бий. Өдөртөө 80-90 тэрбумын орлого, жилдээ 36 их наядын орлоготой эдийн засгийг зөв жолоодож чадвал маш их боломж байгаа. Эдийн засгийн төрлөө олшруулахаас гадна баялаг бүтээж байгаа иргэндээ боломж шийдэл гаргаж, ажиллах нөхцлийг хангах нь зөв.
-Сүүлд гаргасан улс төрийн гэхээс илүү сонгууль угтсан шийдвэрүүдээс амьдралд нийцээгүй ямар жишээг олж харав?
-Аливаа шийдвэрийг гаргахдаа суурь судалгааг маш сайн хийх нь чухал. Сүүлийн үед гаргаж буй шийдвэрүүд суурь судалгаа багатай, богино хугацаанд хүмүүсийн талархлыг авах гэж улайрч буй нь сөрөг үр дагавар учруулах вий. Тухайлбал, “Шинэ хоршоо” хөдөлгөөн. Монголд өмнө нь үүнийг гурван удаа хэрэгжүүлж байсан ч амжилтад хүрээгүй. Монгол Улс үйлдвэрлэгч орон болох нь зөв ч гэлээ малын гаралтай түүхий эдийг эцсийн бүтээгдэхүүн болгох боловсруулах шатны үйлдвэрүүд байгуулах нь зөв юм. Түүнчлэн, төрийн албан хаагчдын цалингийн бүсийн нэмэгдэл нь амьдрал мэдэхгүй хүмүүсийн гаргаж буй хамгийн том алдаа. Суманд амьдарч, ажиллаж байгаа төрийн албан хаагч 40, аймагт амьдарч байгаа бол 20 хувийн цалингийн нэмэгдэл авах юм байна. Тэгэхээр нийслэлээс 20 км зайтай суманд амьдарч байгаа албан хаагч 40 хувийн нэмэгдэл авах нь ээ. Гэтэл Улаанбаатар хотоос 2000 км алсад байх аймагт амьдарч байгаа хүн 20 хувийн цалингийн нэмэгдэл авах гэнэ. Энэ өөрчлөлтийг хийхээр л бүгд хөдөө яваад хотын түгжрэл багасна гэж бодож байгаа. Гэвч тийм үр дүн гарахгүй. Харин хотын төвдөө түгжирдэг байсан бол хотоо тойроод түгжирдэг болно гэсэн үг.
–Хэрэв амьдрал мэддэг хүн байсан бол энэ шийдвэрийг яаж гаргах байсан бол?
-Үйлдвэр байгуулахын тулд жижиг, жижгээр биш системтэйгээр хөгжүүлье. Хамгийн түрүүнд ТЭЗҮ-г тодорхойлох ёстой болно. Ямар техник, нөхцлөөр яаж үйлдвэрлэх вэ. Хэр хэмжээний төсвөөр, ямар тоног төхөөрөмж ашиглан хэдийг борлуулж, хэдэн төгрөгийн ашиг олох вэ гэсэн тооцоо байх ёстой. Мөн технологийн асуудал маш чухал. Ямар технологи ашиглаж бүтээгдэхүүн гаргах, тэр нь дэлхийн зах зээлд стандарт хангах уу гэдэг нь чухал. Менежментийн баг туйлын чухал байгаа юм. Үйлдвэрийн орц, гарц буюу хаанаас түүхий эдээ аваад, хаашаа борлуулах вэ гэдгээ шийдсэний дараа үйлдвэр байгуулах тухай яригдах ёстой. Цалингийн нэмэгдлийн тухайд орон зайн хувьд шийдээд өгчихье.
Тухайлбал, Улаанбаатараас 1000 км-ийн зайд 40, 1500 бол 50, 2000-д 60 хувь гэх мэтээр аймаг, суманд байхаас үл хамаарсан шийдэл хийчихье. Ингэж чадвал хүмүүс аяндаа орон нутаг руу шилжинэ, нүүнэ. Ийм л амархан.
Хэтэрхий хийсвэр, тооцоогүй шийдвэр олныг гаргаад байгаа учраас парламентын түвшинд амьдрал мэддэг хүмүүс очих шаардлагатай болов уу. Улстөрчид 30 жил албан тасалгааны цонхоор амьдралыг гоё харууллаа шүү дээ. Байгаа олоогүй, амьдрал мэдэхгүй хүний гаргасан шийдвэрүүдийн эцэст хэн бүдэрдэг вэ гэвэл ард түмэн. Хохирогч нь хөдөөгийнхөн. Хэн хөгжлөөрөө хоцордог вэ гэхээр бас л бид. Хувийн хэвшлүүд ч ялгаагүй. Би Завхан аймгийн Хаан банкны захирал байсан цаг үед л дээ. Тэр үед зээлийн бодлогыг Төв банкин дахь удирдлагын баг гаргадаг байсан ч тэрхүү бодлого нь амьдралд нийцдэггүй байлаа. 2000-аад оны эхэнд малчид зээл авахын тулд иргэний үнэмлэхээ нотариатаар батлуулаад нэг хувь цээж зурагтай авчирна гэж “тэнгэрийн” журам баталж байж билээ. Гэтэл газар дээр буугаад ирэхээр суманд нотариат, канон байхгүй. Тэгэхээр 200 км-ийн цаанаас зээл авахаар ирж байгаа малчин аймаг орж, энэ бүх хэрэгтэй материалаа бүрдүүлнэ гэсэн үг. Энэ бүхний дараа би Улаанбаатар хот руу шилжиж, Төв банкны Зээлийн газрын даргаар томилогдон ажиллахдаа энэ бүхнийг өөрчилсөн түүхтэй. Хаан банк хөгжсөн гарц нь амьдрал мэддэг хүмүүсээ дээд албан тушаалд томилсон явдал.
Мерит зарчмаар явсан. Яг үүнтэй адил Монгол Улс хөгжихгүй байгаа нэг том шалтгаан бол энэ юм.
"ӨДӨРТ 90 ТЭРБУМ ТӨГРӨГ ОЛДОГ УЛСЫН ИРГЭД ЯАГААД ЯДУУ БАЙНА ВЭ"
-Монгол Улсын эдийн засаг, нийгмийн ирээдүйн хөгжил ер нь зөв гольдролдоо орох болов уу?
-Эдийн засагт нөөц байгаа ч боломж болгон ашиглаж буй аргачлал нь буруу. Тийм учраас бид эдийн засгийн зөв менежмент, удирдлагын зөв арга хэрэгслийг ашиглах хэрэгтэй байна. Тухайлбал, эдийн засаг долоон хувиар өссөн гэж ярих боллоо. Гэтэл энэхүү өсөлтийн 5.5 хувь нь зөвхөн уул уурхай, түүхий эдийн орлого буюу ард түмэнд очдоггүй орлого. Ард түмэнд хамаатай хэсэг нь 1.5 хувиар өсчихсөн. Түүн дотор нь үнийн өсөлт багтчихаад байгаа. Үнийн өсөлтийг нь цэвэршүүлэх юм бол эдийн засаг чинь 8.5 хувиар буурчихсан. Инфляци 10 хувиар өссөн, одоо долоон хувь руу орчихсон гэж ярьж байгаа ч мөн л шал худлаа тоо. 25 кг шуудай гурил 2008 онд 27 мянган төгрөгийн үнэтэй байсан ч өнөөдөр 85 мянган төгрөг.
Өнгөрсөн найман жилийн хугацаанд гурилын үнэ 314 хувь буюу жилд дунджаар 39 хувиар өссөн. Амьдрал, практик хоёрын зөрүү ингэж гараад байгаа юм. Эдийн засгийн бодит өсөлтийг айл бүрийн хаалгаар оруулах хэрэгтэй байна.
–Улс орны төсвийн орлого жил ирэх тусам нэмэгдэж байгаа тухай эрх баригчид хэлдэг шүү дээ?
–Төсөв нэмэгдэнэ гэдэг нь иргэдийн өр нэмэгдсэн гэсэн үг. Монгол Улсын төсөв 2016 онд есөн их наяд байсан. Тэр үед иргэдийн арилжааны банкин дахь зээлийн өр 5.5 их наяд байлаа. Өнөөдөр 27 их наяд болж гурав дахин өссөн байгаа. Иргэдийн арилжааны банкин дахь зээлийн хэмжээ мөн л 14.5 их наяд болж гурав дахин өссөн. Төсвийн орлого 88 хувь нь татварын орлогоор, 12 нь татварын бус орлого байдаг. Тэрхүү 12 хувийн орлогод хамгийн том нөлөө үзүүлдэг нь торгуулийн орлого. Төсөв нэмэгдэхээр яадаг вэ гэхээр иргэн татвар ахиу төлнө, нэмээд торгууль ихэснэ. Эсрэгээрээ иргэдийн орлого буурна. Орлого буурахаар зардлаа нөхөхийн тулд зээл авдаг.
-Ард иргэдийнхээ халаасыг тэмтрэхгүйгээр илүү бодитойгоор эдийн засгаа хөгжүүлэх, нэмэгдүүлэх өөр гарц гаргалгаа байна уу, бидэнд?
-Байлгүй яахав. Өмнө хэлсэнчлэн, Монгол Улс өдөрт уул уурхайгаасаа 80-90 тэрбум, жилдээ 30-36 их наядыг олж байгаа шүү дээ. Өдөрт 80, 90 тэрбум төгрөг олж байгаа улсын иргэд нь яагаад ядуу амьдраад байна вэ. Эдийн засгийг зөв жолоодож чадахгүй байгаатай шууд холбоотой. Нөгөөтээгүүр, Монгол Улсад яагаад олон хулгай нүүрлээд байна вэ. 22 төрлийн хулгай бий. Зөвхөн нүүрсний 44 их наяд төгрөгийг төлүүлчихвэл ямар үр дүн гарах вэ. Засгийн газрын 31 их наяд төгрөгийн өрийг төлчихөж болно. Цаана нь үлдэж байгаа есөн их наяд төгрөгөөс иргэдийн цалин, тэтгэвэр, малчны зээлийн зургаан их наядыг хаачихаж болж байна. Цаана нь гурван их наяд төгрөг үлдэж байгаа гэсэн үг. Зөвхөн нэг хулгайгаас нь ийм их боломж гарч байхад 22 хулгайгаас ямар боломжууд гарч ирэх вэ. Иргэдийн халаасанд халдахгүйгээр эдийн засгаа авч явах бодит боломж бол хулгайг багасгах, эдийг засгийн эргэлт, сууриа зөв болгох.
-Үндэсний баялгийн сангийн тухай хуулийг баталснаар Үндсэн хуулийн гол зүйл заалт болох уул уурхайгаас олсон орлого, баялгийг ард түмэндээ хүртээе гэсэн заалтыг амь орууллаа. Гэхдээ орлогуудаа төвлөрүүлж, хадгалж, эдийн засгийн эргэлтэд оруулж байгаад эргээд орон сууцжуулах, боловсрол эрүүл мэндэд зарцуулах юм билээ. Эхлэлийг зөв тавьж чадав уу?
–Үндэсний Баялгийн сангийн тухай хууль дахиад л хөөс бэлдэж байгаа. Энэ хуулийг анх Ардчилсан нам өргөн барьсан. Ингэхдээ уул уурхайн стратегийн ач холбогдолтой 400 орд газрыг бүгдийг нь төрийн өмчөөс гаргаад нийтийн өмч болгоё гэсэн санал гаргасан. Ингэхээр гадаад, дотоодын компаниуд орж ирэх боломж бүрдэнэ. Менежент өөрчлөгдсөн учраас үр ашиг сайжирна. Тонн нүүрсийг хил дээр 150-160 ам.доллароор л зарж байгаа. Гэтэл угаагаад гаргахаар 400 ам.доллар. Нүүрсээ угаадаг болчихвол өдөрт 80-90 тэрбум биш бүр 200 тэрбумыг олдог болчихно. Дагаад орлого, мөнгө нэмэгдээд ирнэ. Харин түүгээрээ гурван төрлийн сан байгуулъя. Нэгдүгээрх нь, Төсвийн тогтворжуулалтын сан. Гол зорилго нь экспортын үнээс хамаарч хэлбэлзэж байгаа хэлбэлзлийг тэнцүү байлгах. Үнэ өсөөд ахиу орлого олбол энэ санд мөнгө орно. Үнэ буураад орлого хомсдож байвал мөнгө нөхөгдөнө. Хоёрдугаарт, Ирээдүйн өв сан. Өнөөгийн баялгийг үр хүүхдэдээ үлдээх гарц. Гуравдугаарт, Хүртээмжтэй хөгжлийн сан. Цаашлаад төр өмчийг эзэмшдэг байдлаа болиод иргэндээ алтан хувьцаа эзэмшүүлье гэсэн төсөл байсан ч харамсалтай нь Засгийн газар батлуулахдаа иргэндээ хувьцаа эзэмшүүлэхийг хасаад, гурван төрлийн сан байгуулахыг баталсан ч дараагийн хулгай бий болох үүрийг бэлдэж өглөө.
"НОГДОЛ АШИГ ГЭЖ ДУРТАЙ ҮЕДЭЭ ТАРААЖ БАЙГАА НЬ ИРГЭНД МӨНГӨ БИШ ИНФЛЯЦИ ӨГЧ БАЙНА"
-Баялгийн сангийн менежментийг арай өөр загвараар явуулах юм билээ. Удирдлагын багийг гаднаас урьж, улс төрөөс хараат баг бэлтгэх. Шууд дотоодоос томилохоор Хөгжлийн банкны алдааг давтах вий гэсэн айдас бий байх. Хараат байх системийг ийм байдлаар шийдэх нь зөв үү?
-Ер нь төр оролцох тусмаа л буруу зам руу явдаг. Төр зөв менежмент хийж өгөөд хувийн хэвшил аваад явбал зөв чиг гольдролдоо орно. Хөгжлийн банкийг байгуулахдаа анхлан гаднаас менежментийн баг авчирч байсан. Дараа нь багаа хөөгөөд явуулсны дараа тэнд хулгай гарсан шүү дээ. Баялгийн санг нийтийн өмчийн компани болгох замаар менежментийг нь нийтийн өмчлөлийн хэлбэрээр явуулах буюу нийтийн хүртээл болгох ёстой. Төр өнөөдөр хувийн хэвшилд байгаа баялгийн 34 хувийг авна гэж ярьдаг. Тэгвэл энэ хувиа иргэндээ өгчих хэрэгтэй. Өөрөөр хэлбэл, Монголын ард түмний өмч учраас иргэн бүрт очих ёстой. Ингэж өөрчлөлт хийснээр “Газар болон түүний хэвлийд байгаа баялаг ард түмний өмч байна” гэсэн Үндсэн хуулийн заалт жинхэнэ утгаараа амилна.
-“Эрдэнэс Тавантолгой”-н ногдол ашгаас иргэндээ хувь хүртээж байгаа. Стратегийн ач холбогдол бүхий 400 компанийг нийтийнх болговол эдийн засгийн үр өгөөж нь хувьцаанаас илүү байж чадах уу?
-Ногдол ашиг гэж дуртай үедээ мөнгө тарааж байгаа нь иргэнд орлого биш инфляци өгч байгаа хэрэг. Үнэхээр Үндэсний баялгийн сангийн тухай хуулийг зөв гольдролд нь оруулаад стратегийн ач холбогдолтой 400 компаниа бүгдийг нь нийтийн өмчийн компани болгоод, 34 хувиас нь иргэн бүртээ хувьцаа олгочих юм бол жинхнээсээ өгөөжөө өгнө. “Эрдэнэс Тавантолгой”-гоос өгсөн 1072 бол ганц үнээтэй айл л гэсэн үг. Ганц үнээтэй айл байнга сүүтэй цай уухгүй. 400-гаас өгчихвөл тэр тооны үнээтэй айл болно. Тэр айл хэзээ ч хар цай уухгүй шүү дээ. Энэ бол хамгийн сайн менежментийн хувилбар.
-Хаалга нээх хэцүү байна уу, эсвэл хүсэхгүй байна уу?
-Хаалга нээх хэцүү биш. Хамгийн гол нь хүсэхгүй байна, тэд. Хаалгаа нээчхээд үүдэнд нь тасалбар таслаад байгаа нь хамгийн буруу. Төр хаалгаа нээж өгөөд, нээсэн хаалгаар иргэд орж бизнес хийх эсэх нь өөрийнх нь эрх. Тэдний дотоод асуудалд төр оролцож болохгүй. Тэр тусмаа ногдол ашиг тараана гэдэг бол төрийн олгож буй хишиг огт биш. Эдийн засгийн утгаараа өмч эзэнтэй юм бол, тэндээсээ ашгаа хүртэж байгаа хувилбар. Үүнийг зах зээлийн жам ёсоор хийчих ёстой. Би чамаас нэг машиныг чинь түрээсэлж унаад нүүрсэнд явуулж мөнгө олоод түрээсээ төлөхөөрөө “Би түрээсийнхээ зардлыг төллөө” гэж хэвлэлийн хурал зарлаж байгаатай адилхан.
-Иргэндээ стратегийн ордуудаас хувьцаа өгчихсөн чинь 1990 оны цэнхэр, ягаан тасалбарын жишээг давтчихвал хэрхэх вэ?
-Ер нь хувьцаа гэдэг ойлголтод манай иргэд жаахан таагүй ханддаг. Яагаад гэхээр үеийн үед хувьцаагаар дамжуулж хуурч ирсэн учраас таагүй ханддаг байх. 1990 оны цэнхэр, ягаан тасалбар бол энд байгаа гражийг хувьчлах гэсэн загвар. Тэр загвар гажуудсан буюу эрх мэдэлтэй, мэдээлэлд ойр байсан хүмүүсийн өмч болоод дууссан. Дараа нь “Эрдэнэс Тавантолгой” компаний 1072 хувьцаа байна. Энэ бол ганцхан компаниас иргэндээ хувьцаа өгөөд, менежментийг нь төр хийгээд явсан учраас өнөөдрийн энэ алдаа завхрал гараад байгаа юм. Дахиад хэлье, 400 стратегийн ордоосоо иргэндээ хувьцаа олгоод, эдгээр компаниудаа нийтийн эзэмшлийн болгоод менежментийг нь төрөөс хамааралгүй болгочихвол ард түмэн жинхэнэ утгаараа хувьцаа эзэмшигч болж, ногдол ашгаа хэнээс ч хамааралгүй авах боломж үүснэ.
-Үндэсний орон сууцжуулах хуулийн төсөл өргөн барьчихлаа. Хоёр саяас доош орлоготой иргэнд төр дэмжлэг үзүүлэх нь ээ. Банкны салбарын хүний бодлоор дүгнэвэл хэр эрүүл эрхзүйн орчин бүрдэх бол. Бас л сонгуулийн амлалт болоод дуусчих болов уу?
-Орон сууцжуулах хөтөлбөр хэрэгжүүлж байгаа нь зөв ч гэлээ арга нь маш буруу. Төр орон сууцгүй байгаа хүмүүст боломж нээж өгөх буюу хаалгыг нь нээж өгөх ёстой. Тэрхүү нээлттэй хаалгаар орж асуудлаа зохицуулах нь иргэн, банк хоёрын хоорондын харилцаа. Тэр хоёрын дунд төр оролцоод ирэхээрээ л буруудчихдаг. Банк, иргэн хоёр хамгийн сайн бие, биедээ ашигтай байдлаар хамтрах нөхцлийг бүрдүүлж өгөх ёстой юм. Арилжааны банкууд өөрсдөө тодорхой зардалтай эх үүсвэрүүд татаж байгаа. Тэрхүү эх үүсвэрээр зээл олгох учраас тэндээс давсан хэмжээний хүүг санал болгодог. Тэгэхээр төрийн оролцож байгаа хэлбэр эх үүсвэрийнх нь хүүг багасгах, хугацааг урт болгох өөрчлөлт хийчихвэл банк аяндаа иргэндээ таатай нөхцөлтэй зээл олгох боломжтой. Үүнийг хүчээр хийчихээр боломжгүй зүйл болоод хувирчихаад байна. Өнөөдөр дэлхийн зах зээлд хамгийн дээд тал нь хадгаламжийн хүү гурав, зээлийн хүү ес байгаа. Энэ хоёрын зөрүүгээр арилжааны банк зургаан хувийн орлого дээр үйл ажиллагаа явуулдаг. Манайд хадгаламжийн хүү нь 15 хувь, зээлийн хүү 24 хувьтай. Адилхан зургаан хувийн марж дээр арилжааны банкууд ажиллаж байна гэсэн үг. Тэгэхээр зээлийн хүүг бууруулах ёстой гэвэл хадгаламжийн хүүг бууруулах тухай асуудал яригдах ёстой юм.
-Хадгаламжийн хүүг бууруулах ямар боломж байдаг бол?
-Хадгаламжийн хүүг бууруулах боломж байгаа. Нийт хадгаламж эзэмшигчдийн 90 хувь нь Монгол Улсын хүн амын нэгхэн хувь. Хүн амынхаа нэгхэн хувьд зориулсан хадгаламжийн өндөр хүү байлгаад байгаа нь 99 хувьд зээлийн өндөр хүү санал болгож байна гэсэн үг. Тэгэхээр төрийн оролцоо, бодлого байх ёстой болно. Зах зээлийн эдийн засгийн онолд төр үнийн дээд, доод хязгаарыг тогтоож болдог. Төр оролцоод хадгаламжийн хүүгийн дээд хязгаарыг тогтоох ганцхан шийдвэр гаргачихаж болно. Хадгаламжийн дээд хүү гурав байна гээд тогтоочихвол зээлийн хүү дагаад есөн хувь руу ороод ирнэ. Дагаад орон сууцны зээлийн хүү ч буурчихна. Ийм л шийдлийг гаргаж өгөх ёстой. Гэтэл төр бага орлоготой иргэдэд бага хүүтэй зээл авах хаалга нээж өгөхөөс илүү хаалганы үүдэнд суучхаад судас барьж буй маарамба шиг аашлаад байгаа. Иргэдийнхээ судсыг барьж үзээд л “Чи хоёр саяас дээш орлоготой бол энд хамрагдахгүй. Аа чи харин хоёр саяас дээш орлоготой юм байна” гэж суугаад байж болохгүй. Чөлөөт зах зээлийн гольдролоор явуулж, хаалгыг нээж өгөхөөс билет таслагч хийж болохгүй.
"АЙМАГТАА ХЭРЭГЖҮҮЛСЭН АЖЛУУД МААНЬ УЛСАД САЙН ЖИШЭЭ БОЛЖЭЭ"
-Та Завхан аймгийн Засаг даргаар ажиллаж байхдаа "соёл бол бүтээлч үйлдвэрлэл юм” гэдгийг харуулсан олон ажлуудыг хийсэн юм билээ. Төр харин саяхнаас бүтээлч үйлдвэрлэл мөн гэж үзээд эдийн засгийн эргэлтэд оруулах санал гаргав. Үүнийг хэрхэн хийвэл зохистой юм бол?
-Завхан аймгийн Засаг даргаар ажиллаад хийсэн, санаачилсан ажлууд маань Монгол Улсын хэмжээний ажил болж өргөжсөнд баяртай байдаг. Аялал жуулчлалыг хөгжүүлэх, монгол брэндийг дэлхийд сурталчлах зорилгоор 2017 онд Завхан аймгийн Эрдэнэхайрхан сумын нутаг “Улаагчны хар нуур”-ын эрэгт 2017 онд “Нүүдэлчний соёлын наадам” анх удаа зохион байгуулж байсан. Энэ наадмын гол санаа нь нүүдэлчин өв соёлыг аялал жуулчлалын брэнд болгох явдал. Улмаар, тухайн үед гадаад дотоодын 9000 жуулчин жилдээ ирдэг байсан аймагт маань 50 мянгуулаа цуглардаг болж өргөжсөн. Энэ ажил маань Засгийн газрын ажил болж “Нүүдэлчин фестиваль” нэрээр өргөжсөнд баяртай байгаа. Үүний үр дүнд Монгол Улсыг зорих жуулчдын тоо ч нэмэгдсэн. Аялал жуулчлалын салбар өөрөө соёлын бүтээлч үйлдвэрлэл гэдгийг дэлхий дахинд зарлаж, тунхаглаад явж байгаа. Хоёрдугаарт, бид ард иргэдээ сонсох аяныг жил бүр хийдэг байлаа. Жил бүрийн нэгдүгээр сарын 1-нд хүмүүс гэртээ амардаг бол манай төрийн алба хаагчид айлуудаар явж иргэдийн саналыг сонсдог байлаа. Наймдугаар сард нь багийн төвүүдэд иргэдээ дуудаж уулздаг, аравдугаар сард сумын төвүүдэд уулзалт хийнэ. Эдгээр гурван шатны санал дээр тулгуурлаад дараагийн ажлаа төлөвлөдөг уламжлал жишиг тогтсон. Үүнийг бусад аймгууд хэрэгжүүлснээс гадна Засгийн газар бас хэрэгжүүлж эхэлжээ.
Ерөнхий сайд 2024 оны төсвийг батлахдаа бүх аймгаар явж иргэнээ сонслоо. УИХ-ын дарга индрээс ард иргэдээ сонсдог болъё гэж мэдэгдлээ. Миний эхлүүлсэн энэ ажил мөн л сайн жишиг тогтоож чаджээ гэж бодож сууна.
Сайн багш, сайн эмч гээд “Таван сайн” хөтөлбөрийг бид хэрэгжүүлж, шилдэг багш нарыгаа арван сая төгрөгөөр урамшуулж байсныг аймгууд бас хэрэгжүүлж эхэлсэн юм билээ. Шилдэг багш, эмч нарыгаа бэлтгэх, ур чадварыг нь сайжруулах ажлыг үе шаттай хийж, Улаанбаатар хотоос шилдэг эмч, багш нарыг урьж дадлага, туршлага хуваалцах, суралцуулах ажлыг ч аймгууд хэрэгжүүлж эхэлснийг харах сайхан байна. Бүр 10 сая нь 50 сая болж нэмэгдсэн байна лээ. Засгийн газар бүр 100 сая өгдөг болжээ. Энэ бол боловсролын системээ хөгжүүлэх, хүнээ үнэлж, дэмжиж буй маш сайн хөтөлбөр. 2018 онд малын эрүүл мэндийн цахим системийг нэвтрүүлж байлаа. Ингэснээр мал аж ахуйн салбартаа тодорхой өөрчлөлт хийж чадсан шүү. Малын гаралтай түүхий эд ялангуяа махаа гадаад зах зээлд гаргая гэхэд хоёр л асуудал үүсдэг. Нэгдүгээрт, малын гарал үүсэл тодорхой юм уу, мал чинь эрүүл юм уу гэдэг. Үүнийг дэлхийн зах зээлд харуулахын тулд бид Мал эмнэлгийн газартайгаа хамтраад Завхан аймагтаа цахим системийг нэвтрүүлсэн. Мэргэжилтнүүдээ сургах, дадлагажуулах, мал эмнэлгүүдээ тоног төхөөрөмжөөр хангах, техник технологийн шийдэл гаргах, малчдынхаа малыг бүртгэлжүүлэх, тарилга, туулгалт, малыг эрүүлжүүлж байгаа бүх мэдээллийг цахим системд оруулснаар мэдээллийн баазаа үүсгэсэн. Тэрхүү баазад тулгуурлаад чип буюу ээмэг зүүж өгөх ажлыг хийсэн юм. Энэ ажил мөн л төрийн бодлогын хэмжээнд хэрэгжиж эхэлсэн.
Засаг дарга болоод л жил бүхэн цэрэг эрсээ эргэдэг байлаа. Аймаг орон нутгаасаа цэрэгт явсан залуусынхаа ахуй амьдралтай нь танилцангаа аав ээжээс нь видеогоор яриа авч очоод үзүүлдэг, ээжийнх нь гарын боорцгийг хийлгээд хүүхдэд нь хүргэж өгдөг байлаа. Энийг бас бүх аймгууд хэрэгжүүлж эхэлсэн байна лээ.
“Миний монгол 2025” гэдэг хөтөлбөр хэрэгжүүлсэн нь мөн л сайн жишиг болсон. 2017 оноос эхлэн монгол бичгийн сургалтыг бүх сумандаа хийж, Өвөрмонголоос багш нар авчирч сургалт явуулсан. 2016 онд аймгийн Засаг дарга болоод анхны захирамж маань хос бичгээр хаягжуулах тухай байсан шүү. Бүх албан байгууллага босоо монгол бичиг болон кириллээр хаягаа бичдэг болсон. Өнөөдөр бүх албан байгууллага албан бичиг төлөвлөхдөө хосолж явуулдаг болсон байна. Булган аймгаас эхлээд монгол бичгээ нийтэд зааж эхэлсэн гэхээр миний хийж хэрэгжүүлж байсан энэ бүх ажил зөв байсны илэрхийлэл.
Нэргүй 2024-06-09 66.181.189.150
ГАВЬЯАТ ЭДИЙН ЗАСАГЧ ГЭЭД БАЙГАА ШҮҮ ЭНЭ БАТСАЙХАН. ГЭВЧ ДАЯАРШИЛ ДИЖИТАЛЧЛАЛ, ХАРИЛЦАН ХАМААРАЛТАЙ ӨНӨӨГИЙН ДЭЛХИЙ ЕРТӨНЦӨД ЧӨЛӨӨТ ЗАХ ЗЭЭЛИЙН ГОЛЬДРОЛ ГЭЖ БАЙДАГГҮЙ БАЙХГҮЙ ЮУ ДАА. 1970-1980-ААД ОНЫ РОНАЛЬД РЕЙГАН, МАРГАРЕТ ТЭТЧЕРИЙН ЗАСАГЛАЛЫН ҮЕД ДУНДАЖ ДАВХАРГА БУЙ БОЛЖ ЧӨЛӨӨТ ЗАХ ЗЭЭЛИЙН ЭДИЙН ЗАСАГ ҮР АШГАА ӨГЧ БАЙСАН. ХАРИН 2008-2009 ОНЫ ДЭЛХИЙН САНХҮҮ-ЭДИЙН ЗАСГИЙН ХЯМРАЛ ТӨРИЙН ЗОХИЦУУЛАЛТТАЙ ЗАХ ЗЭЭЛ ЧУХАЛ БОЛОХЫГ ХАРУУЛСАН. ҮҮНИЙ ТОД ЖИШЭЭ НЬ 20-ИЙН БҮЛЭГ БУЙ БОЛСОН ЯВДАЛ ШҮҮ ДЭЭ.
JenVang 2024-06-09 109.248.128.114
Харуулах боломжгүй.
LindaArchie 2024-06-09 46.8.15.47
Харуулах боломжгүй.
DianaGalindo 2024-06-09 92.119.193.66
Харуулах боломжгүй.
NicoleMoody 2024-06-09 95.182.126.101
Харуулах боломжгүй.
LauraRiley 2024-06-09 109.248.14.119
Харуулах боломжгүй.
JeanetteBauman 2024-06-09 188.130.129.91
Харуулах боломжгүй.
MaheMartinez 2024-06-09 109.248.204.126
Харуулах боломжгүй.
ShaunaJones 2024-06-09 109.248.129.228
Харуулах боломжгүй.
RuthRamirez 2024-06-09 45.11.21.212
Харуулах боломжгүй.
HollyLarson 2024-06-09 45.11.21.157
Харуулах боломжгүй.
AngelicaTurner 2024-06-09 46.8.10.213
Харуулах боломжгүй.
TamikoThompson 2024-06-09 188.130.129.213
Харуулах боломжгүй.
ClaudiaTaylor 2024-06-09 46.8.17.108
Харуулах боломжгүй.
DebbieChildress 2024-06-09 188.130.128.238
Харуулах боломжгүй.
TrinaMartin 2024-06-09 188.130.185.193
Харуулах боломжгүй.
KristyLove 2024-06-09 109.248.12.164
Харуулах боломжгүй.
MandyMoore 2024-06-09 188.130.187.52
Харуулах боломжгүй.
MichelleOndieki 2024-06-09 95.182.124.49
Харуулах боломжгүй.
SarahJones 2024-06-09 109.248.15.65
Харуулах боломжгүй.
AshleyHolloway 2024-06-09 95.182.126.151
Харуулах боломжгүй.
JanetFlores 2024-06-09 95.182.124.205
Харуулах боломжгүй.
KathyMorgan 2024-06-09 94.158.190.50
Харуулах боломжгүй.
JenniferCastillo 2024-06-09 94.158.190.50
Харуулах боломжгүй.
DianaLynch 2024-06-09 46.8.23.51
Харуулах боломжгүй.
VeronicaSalazar 2024-06-09 46.8.23.33
Харуулах боломжгүй.
RosalynWilson 2024-06-09 188.130.136.194
Харуулах боломжгүй.
MeganTiwari 2024-06-09 46.8.111.242
Харуулах боломжгүй.
AmandaWebber 2024-06-09 188.130.185.36
Харуулах боломжгүй.
KristinaWashington 2024-06-09 188.130.137.105
Харуулах боломжгүй.
KristiNystrom 2024-06-09 46.8.14.161
Харуулах боломжгүй.
JamieWilliams 2024-06-09 46.8.192.94
Харуулах боломжгүй.
KimPearson 2024-06-09 46.8.193.49
Харуулах боломжгүй.
MirandaMills 2024-06-09 109.248.166.53
Харуулах боломжгүй.
CarrieRobinson 2024-06-09 188.130.136.111
Харуулах боломжгүй.
DeniseFrazier 2024-06-09 46.8.22.65
Харуулах боломжгүй.
LisaSchultz 2024-06-09 194.35.113.200
Харуулах боломжгүй.
NancyRosinski 2024-06-09 46.8.155.71
Харуулах боломжгүй.
JulieFlynn 2024-06-09 46.8.23.49
Харуулах боломжгүй.
LauraAlexander 2024-06-09 185.181.247.46
Харуулах боломжгүй.
MandyHall 2024-06-09 188.130.143.71
Харуулах боломжгүй.
Jackie 2024-06-09 188.130.188.34
Харуулах боломжгүй.
ChristineBryant 2024-06-09 188.130.129.197
Харуулах боломжгүй.
KarenSosa 2024-06-09 46.8.156.2
Харуулах боломжгүй.
TinaMarie 2024-06-09 45.87.253.175
Харуулах боломжгүй.
Зочин 2024-06-09 103.57.92.243
Тэгээд танай АН нэр зүүсэн луйврын бүлэглэл гоё болгох юм уу. Энэ дээрэмчид 1990-1996 онд өмч хувьчлал нэрээр аширгтай бүхнийг дээрэмдсэн, 1996, 2012 онд гараад энэ улсыг 100 жилд ч босохооргүй болгож дансыг нь улайлгасан. Монголын ард түмнийг тэнэгт тооцож 30 жил доромжиллоо. Цус холилдсон танхайчуудаар толгойлуулсан луйварчид барагдашгүй хөрөнгөтэй болсон болоо бишүү. Яаж хуцаад ч горьдолтгүй , ард түмнийг бүү бас
Нэргүй 2024-06-09 124.158.112.75
Яг нарийн яривал АН бүтэн засаг барьж үзээгүй юм шүүдээ, чааваас. Харин МАН хулгайгаа нуухын тулд АН -ын зарим хүмүүст хулгай хийх боломжийг олгож АН -ыг дуугүй томоотой болгодог юм байна лээ.
AmyAnderson 2024-06-09 188.130.137.245
Харуулах боломжгүй.
ene metiin mederhiirsen hvmvvs ogt hereggui dee. 2024-06-09 202.55.191.130
Turiin nariin zohiuluulaltai uls hugjij baidagiig Norvegi solongos hyatad Vetinam metiin oronuudaas harj bolonoo. zah zeel bvgdiig zoritsuuldag gedeg onol bol amerik metiin tom orond heregjeh bololtsootoi shuu. jijeg orond bol turuus zoritsuulah ni harin zuv shuu..
RoseDavis 2024-06-09 109.248.14.112
Харуулах боломжгүй.
Вold o 2024-06-09 211.235.73.108
сүүлийн 30н жилийн 26н жилд нь МАН мангарууд төр засгийн эрх барьж улс орныг удирдаад маш их улны иргэдийг бий болгосон байх юм
Зочин 2024-06-09 66.181.185.49
шуналаасаа юм мэдэхгүй удиодах з/б муу. үүнд хэлэхэд : төр зохицуулалт хийх эрхтэй. ялангуяа манайх шиг уул уурхайнаасаа хамааралтай улсад. тэр салбар нь хэдхэн хүний мэдэлд очижчихсон баян ядуугийн туйл бллчихсон лронд төр оролцох зайлшгүй шаардлагатай.
ХУД-ийн иргэн Ш.Раднаа: АН дотроо ЕС сайд хийх хүн гэж хардаг ч ... 2024-06-09 139.5.219.105
Уул нь би энэ Батсайханыг Сангийн сайд, эсвэл ЗГХЭГ-ын даргын албан тушаалаар дамжаад ЕС болох хүн биш үү, банк санхүү, орон нутгийн ажил мэддэг болчихлоо гэж энэ сайтад бичиж байсан..Өнгөрсөн сонгуульд аймгаасаа УИХ-ын гишүүн болно гэж тооцож байсан ч гарч чадсангүй. Төрсөн нутгаасаа, ажилласан аймгаасаа сонгогдож чадахгүй байна гэдэг муу үзүүлэлт.Санжмятав нь бүр ч цөөн санал авсан.ЯАГААД ГЭДГЭЭ ТАЙЛБАРЛАХ ХЭРЭГТЭЙ БИЗ
StephanieMikkelsen 2024-06-09 46.8.23.213
Харуулах боломжгүй.
Нэргүй 2024-06-09 202.126.88.193
САНАА ЗОВОЛТГҮЙ ЭЭ, НЭГДЭЛЖИХ ХӨДӨЛГӨӨН ӨРНҮҮЛЭХЭД НЭГ АЛХАМ ДУТУУ БАЙНА. ДАРАА НЬ БИД БҮХ ЗҮЙЛ БЭЛЭН БАЙДАГ КОММУНИЗМАА БАЙГУУЛНА. 100 ЖИЛ ЗОВООД 1000 ЖИЛ ЖАРГАНА ДАА
LeilaniMartin 2024-06-09 95.182.124.71
Харуулах боломжгүй.
Нэргүй 2024-06-09 202.9.41.28
МАН засг барьснаар юмны үнэ нэмэгдлээ гэж ярьж байгаа нь үнэн нийцэхгүй. Ан засаг баривал юмны үнэ буурна гэж ярьж байгаа нь бас үнэн нийцэхгүй худлаа яриа юм. Үнэ бол зах зээлийнхээ жамаар өснө, бас уруудна. Монгол бол төр нь юмны үнийг зохицуулж болохгүй хуультай улс. Ярьж байгаа нь хоорондоо зөрчилдөөд байна.
S 2024-06-09 103.212.116.148
80955877
S 2024-06-09 103.212.116.148
ANUSDI8095T877
Нэргүй 2024-06-09 202.9.40.12
Бид чөлөт зах зээл гэж их дүвчигнэвэл хятад гэсэн их далайд живнэ. Монгол шиг орон битгий хэл АНУ Европын холбоо маш асуудалтай
AatiyahHaynes 2024-06-09 109.248.142.174
Харуулах боломжгүй.
зочин 2024-06-09 66.181.184.244
Гоё ярьж хэн ч чадна, Тэгвэл АН олонх болж төр барих бүрдээ яагаад эдийн засгийг унагаж,төрийн данс улайлгадаг юм, Гадаад дотоодын үлэмж өр зээлэнд унагаж,түүнээс нь хумсалдаг, завшдаг,Нийгмийн хөрөнгийг бараг дураараа идэж ууж олонхийг ядууруулж,гуйлгачид өсгөдөг,Үүний шанг та нөхөд хоёр сонгууль дараалж хүртсэн,Иргэд та нарыг төрд ойртуулаагүй, Харин одоогийн төр ковидоос эхлээд асар их хүндрэлийг богино хугацаанд давж ганцхан жилийн дотор эдийн засгаа сэргээж иргэдийн амьдралыг хэвийн болгов
Нэргүй 2024-06-09 103.57.94.69
чөлөөт зах зээл гэж энэ дэлхийд байхгүй юмаар тархи угаах гэж оролдох хэрэггүй ээ зах зээлийг хэдэн банкны эзэн еврейчүүд удирддаг гэдгийг мэддэггүй гавьяат эдийн засагч??? мөн солиорвоо
NancyBrownlee 2024-06-09 188.130.128.57
Харуулах боломжгүй.
JodiMitchell 2024-06-09 188.130.137.40
Харуулах боломжгүй.