"Баялгийн сангийн хуулийн төслийг дэмжиж байгаа ч анхаарах зүйл их байна"

"Баялгийн сангийн хуулийн төслийг дэмжиж байгаа ч анхаарах зүйл их байна"

"Баялгийн сангийн хуулийн төслийг дэмжиж байгаа ч анхаарах зүйл их байна"

“Монголын Алт” (МАК) ХХК-ийн Бодлогын зөвлөлийн дарга Б.Нямтайширтай Баялгийн сангийн тухай хуулийн төслийн талаар ярилцлаа. 


-УИХ Баялгийн сангийн тухай хуулийн төслийг энэ өдрүүдэд хэлэлцэж байна. Таныг стратегийн ордын тусгай зөвшөөрөл эзэмшдэг хүний хувьд биш, уул уурхайн салбарт 30 гаруй жил ажиллаж байгаа энэ салбарын мэргэжлийн хүний тухайд сонирхох нэг асуулт байна. Та энэ хуулийн төслийг дэмжиж байгаа юу?

-Монгол улсын үндсэн хуулийн 6.2 дахь заалтад газар, газрын хэвлийн болон түүний баялаг нь төрийн нийтийн өмч байхаар тунхагласан байдаг. Үндсэн хуулийн үзэл баримтлалд нийцүүлэн уг хуулийг өргөн барьсныг би дэмжиж байгаа. Өөрөөр хэлбэл, хуулийн төсөлд тусгагдсан стратегийн ордуудыг 34:66 гэсэн харьцаагаар, Оюу толгойн нөхцөлөөс дордуулахгүйгээр ард түмэндээ эзэмшүүлэх нь зүйтэй. Монголын ард түмэн байгалийн баялгаа шударга, тэгш хуваан хүртэх ёстой.

-Хуулийн төслийг та хэр анхааралтай судлав. Баялгийн сангийн тухай хуулийн төсөлд ямар онцлог тусгагдсан гэж үзэж байна вэ? 

-Хуулийн тухай ярихад, баялгийн сангийн тухай хуулийн төсөлд ирээдүйн өв сан, Хуримтлалын сан, Хөгжлийн сан гэсэн сангуудтай байхаар тусгажээ. 2017 оноос хойш одоо хүчин төгөлдөр үйлчилж буй ирээдүйн өв сангийн тухай хуультай хэрхэн нийцэж байгааг нэлээд харьцуулж  харлаа. Тухайлбал, төрийн өмчит аж ахуйн нэгжүүдийн хувьцаанд ногдох ногдол ашиг өмнө нь Ирээдүйн өв санд ордог байсан бол одоо өргөн барьсан хуульд Хөгжлийн сан руугаа оруулахаар зохицуулсан байна.

Мөн өмнөх жилийн эрдэс баялгийн орлогын гүйцэтгэлээс давсан хэсгийн 20 хувь, хууль тогтоомжийг шинэчлэх, өөрчлөх замаар татварт орж ирж байгаа нэмэлт орлогын 50 хувийг Ирээдүйн өв санд төвлөрүүлдэг байсныг больж бас Хөгжлийн сан руу шилжүүлэхээр тусгажээ.

Харин үүсмэл ордоос авах АМНАТ-ыг Ирээдүйн өв санд төвлөрүүлэхээр болж. Гэх мэтээр  сангийн эх үүсвэрүүдэд нэлээн өөрчлөлт орсон байна. Эдгээр нь ч зөв байх. Ер нь Баялгийн сан гэдэг чухам юу вэ гэдгээс эхэлмээр байгаа юм. Миний хувьд Баялгийн сангийн эх үүсвэрийн талаар зарчмын өөр бодол, санаатай байдаг.

-Зарчмын өөр бодол санаа гэдгээ тодруулж тайлбарлаад өгөөч?

-Миний бие уул уурхайн салбарт 30 гаруй жил бизнес эрхэлж байна. Байгалийн баялгийг нийт ард иргэддээ хэрхэн тэгш, шударгаар хуваарилах вэ гэдгийг байнга бодож ирсэн. Бүр 2005 онд энэ асуудлаар өөрийн үзэл, бодлыг тусгасан нийтлэл бичүүлж байлаа. Хэдэн жилийн өмнө Баялгийн сангийн тухай, Стратегийн ордын тухай жижигхэн товхимол боловсруулж хэвлээд УИХ, Засгийн Газрын гишүүдийн заримд нь өгч байсан. Тэр товхимолдоо олон улсын чиг хандлага, жишгийг нэлээд судалж  тусгасан юм. Баялгийн сангийн түүхийг сөхвөл 1800-аад оноос эхлэлтэй. Тэр үеэс л дэлхийн улс орнуудад ийм төрлийн сан байгуулагдаж байсан түүхтэй. Чилийн нийслэл Сантьяго хотод Баялгийн сантай дэлхийн 34 орон нэгдсэн конвенцийг 2008 онд баталж гаргасныг та мэдэх байх.

Гол үзэл санаа нь маш энгийн. Байгалийн баялгийг ашиглуулснаас олсон орлого буюу роялти ба түүний хуримтлалыг ард түмэндээ зориулах.

Учир нь байгалийн баялаг бол бүх ард түмний өмч. Түүнээс бүгд хүртэх ёстой. Энэхүү хүртээмж нь ашигт малтмалын нөөц ашигласны төлбөр АМНАТ буюу роялтигаар дамждаг.

Роялти нь тухайн үйлдвэрлэл ашигтай байна уу, ашиггүй байна уу гэдгээс үл хамааран борлуулалтын орлогоос шууд авдаг. Тэгэхээр тухайн ордыг ашигласан хүртээмж нийт ард түмэнд АМНАТ-аар дамжин очих ёстой. Гэтэл одоо үйлчилж байгаа хуулинд, мөн энэ шинээр өргөн баригдсан хуулийн төсөлд болохоор Төсвийн тогтворжилтын сан, Орон нутгийн хөгжлийн санд хуваарилаад үлдсэн хэсгийн  65 хувийг л төвлөрүүлнэ гэж байгаа. Энэ бол өчүүхэн хуваарилалт. Ихэнх нь төсвийн алдагдлыг нөхөхөд зарцуулагдахад зориулагдана л гэсэн үг.

Энэ  буруу. Миний хувьд АМНАТ нь Ирээдүйн өв санд 100 хувь төвлөрөх ёстой гэж үздэг. Ингэж байж Сангийн хөрөнгө нийт ард түмний өмч болж, хэзээ ч нөхөгдөхгүй байгалийн баялгийн өгөөж ард иргэд болон ирээдүй хойчид сонгодог утгаараа очно. Нөгөө талаар Үндсэн хуульд тунхагласан өөрийнхөө өмчийн хувь хэмжээг Монгол Улсын иргэн хүртэнэ. Ийм байвал нийгмийн дунд уул уурхайн салбар одоогийнх шиг “муухай” харагдахгүй, харин ч дэмждэг болно. Ийм болохоор зөв, амьдралд нийцсэн хууль гараасай гэж хүсч байна. Өөрөөр хэлбэл,  хуулийн төсөлд анхаарах ёстой зүйл нэлээд байна.

-Жишээ нь юун дээр анхаарах ёстой вэ?

-Уг нь бол Ирээдүйн өв сан нь олон эх үүсвэрээс бүрдэж, урт хугацаанд найдвартай бүтээгдэхүүнд  хөрөнгө оруулалт хийж, арвижиж байх ёстой. Гэтэл хуулийн төслийг харахаар ийм нөхцөл бүрдэнэ гэдэгт эргэлзэж байна. Ирээдүйн өв сангийн тодорхой эх үүсвэрүүд танагдаж, Засгийн газрын хяналт бүхий нөгөө хоёр санд хуваарилагдан, улс төрийн амлалт, үр ашиггүй төслүүд зэрэг хяналтгүй зарцуулагдах магадлал үүсэх эрсдэлтэй гэж харж байна. Үүнээс үүдээд ямар дүгнэлт гарч байна вэ гэхээр Ирээдүйн өв сангаа удирдах, захиран зарцуулах бүтцэд онцгой анхаарал хандуулаасай. Миний санаа бол Ирээдүйн өв сангийн хяналт, удирдлага нь Монголбанкны хатуу хяналтан дор, улс төрөөс хараат бус, шилэн байх ёстой гэж үзэж байгаа. Мөн Ирээдүйн өв сангийн Удирдах зөвлөл, менежментийн багийн бүрэлдэхүүнд нэр дэвшүүлэх асуудлыг бүх ард түмний санал асуулгаар тодруулдаг байх, Удирдах зөвлөл, менежментийн багийг томилох, эргүүлэн татах, Сангийн тухай хуульд өөрчлөлт оруулах асуудлыг УИХ-ын нийт гишүүдийн гуравны хоёроор шийдвэрлэдэг байх зэрэг саналууд байна.

-Үндэсний баялгийн сангийн тухай хуулийн төслийг дагалдуулан Ашигт малтмалын тухай хуульд нэмэлт өөрчлөлт оруулж “стратегийн ач холбогдолтой ордын  20-иос дээш хувийг дангаар, эсвэл хамаарал бүхий этгээдүүд эзэмшихийг хориглох”-оор байгаа. Энэ талаар таны бодлыг сонсмоор байна?

-Ер нь бол хүчин төгөлдөр үйлчилж буй Ашигт малтмалын тухай хуулийн 5.6-д “Стратегийн ач холбогдолтой ордыг эзэмшиж байгаа этгээд нь хувьцааныхаа 10-аас доошгүй хувийг Монголын хөрөнгийн биржээр арилжина” гэсэн зохицуулалт байгаа. Өөрөөр хэлбэл, стратегийн ач холбогдолтой ордыг олон нийтэд нээлттэй болгох, хувь эзэмшүүлэх асуудлыг энэ заалтаар зохицуулсан байгаа.

Аливаа ашигт малтмалын ордын  нөөцийг тогтоох хайгуулаас эхлэн ТЭЗҮ боловсруулах, дэд бүтцийг бий болгох, зах зээлд өөрийн байр суурийг эзлэх зэрэг ажил нь маш их цаг хугацаа, хөрөнгө оруулалт шаарддаг. Тухайлбал, дэлхий нийтэд зэсийн ордыг ашиглалтад оруулахад 15-20 жил шаарддаг жишиг бий. Нөгөөтэйгүүр зах зээлийн байдал, эрдэс бүтээгдэхүүний үнийн уналт зэргээс хамааран ашиггүй ажиллах, дампуурах, орд үнэгүйдэх, хөрөнгө оруулалт үр ашиггүй болох зэрэг нь уул уурхайн салбарын онцлог. Араасаа маш их эрсдэлийг дагуулдаг.

Олон улсад энэ бүх эрсдэлийг үүрэх, хариуцлага хүлээх, зөв оновчтой, шуурхай шийдвэр гаргах, хөрөнгө оруулалт, санхүүжилтийг шийдвэрлэх нь хувьцааны хяналтын багцыг эзэмшигч буюу стратегийн хөрөнгө оруулагчийн үндсэн үүрэг байдгаас гадна эргээд тухайн төслөөс эдийн засгийн үр өгөөж хүртэхэд оршдог.  Хэрэв Ашигт малтмалын тухай хуульд өргөн барьсан хэлбэрээр өөрчлөлт орох тохиолдолд ямар сөрөг үр дагаврууд бий болох вэ гэдгийг сайн бодох ёстой.

-Таны хувьд ямар сөрөг дагавар гарна гэж үзэж байна?

-Хуулийн төсөлд заасан 20 хувиас дээшгүй буюу хяналтын багцгүй, олон хөрөнгө оруулагчтай болох тохиолдолд шийдвэр гаргалт удаан, нэгдсэн бодлогогүй байх эрсдэл үүснэ. Ийм нөхцөл үүсвэл хөрөнгө оруулалт санхүүжилт босгох боломжгүй.  Мөн Уул уурхайн томоохон төслүүдийн хэрэгжилт удаашрах, хувьцаа зэмшигчдийн хооронд маргаан үүсэх, төсөл ашиглалтад орох хугацаа хойшлох магадлалтай. Ингэснээр стратегийн ордууд эдийн засгийн эргэлтэд орохгүй байх, ер нь бол салбарын хөгжилд шууд сөрөг нөлөө үзүүлнэ гэж бодож байна.

Өөр нэг хүчин зүйлийн тухай би бас хэлэхийг хүсч байна. “Хөгжлийн банкны”, “Нүүрсний” гэх сонсголын үеэр төрийн албан хаагчид, бизнес эрхэлж байгаа аятай маш их хөрөнгөжсөн болохыг бүх ард түмнээрээ л харсан. Хуулийн төсөлд тусгагдсан хувьцаагаар дамжаад мөнгө угаах хэлбэр рүү шилжчих вий, гадныханд стратегийнхаа ордын хувьцааг шууд болон дам байдлаар алдчих вий гэдгийг л сайтар бодож, зохицуулах ёстой юм шүү. Хэзээ нэгэн цагт “Стратегийн ордын тухай” гэсэн сонсгол бүү болоосой гэдгийг л анхааруулмаар байна.

-Тэгвэл хуулийн төслийг ямар байдлаар өөрчилбөл улс нийгэм, ард иргэдэд ач холбогдолтой байх бол? 

-Уул уурхайн салбар нь сонгуулийн үеийн улс төрийн намуудын амлалт, олон нийтийн анхаарлыг хандуулдаг сэдэв, нийгмийг талцуулах үндсэн талбар болж ирлээ. Энэ нь салбарын хөгжил, хөрөнгө оруулалт, хууль эрх зүйн орчинд сөргөөр нөлөөлдөг. Гадна дотны хөрөнгө оруулалт, Монгол Улсын нэр төр, имижэд ямар их сөрөг нөлөө үзүүлдэг гэж бодно.

Иймд Ашигт малтмалын тухай хуулийн 5.6-д заасан “стратегийн ач холбогдолтой ордын хувьцааны 10 хувиас доошгүй гэснийг..,” өөрчлөн найруулж “34 хувь болгон нэмэгдүүлэх, ингэхдээ зөвхөн Монгол Улсын иргэнд Монголын хөрөнгийн биржээр дамжуулан эзэмшүүлэхээр шинэчлэн найруулах замаар одоогийн өргөн барьсан хуулиар асуудлаа нэг мөр шийдвэрлэчихмээр байна.

Үүнээс гадна стратегийн ач холбогдолтой орд гэдэг томьёоллоо бид эргэн харах хэрэгтэй гэж бодож байна. Стратегийн ордуудын жагсаалтыг батлаад үндсэндээ 17 жил өнгөрлөө. Зарим стратегийн гэх ордуудаа ашиглаад дуусчихсан байна. Угаасаа энэ стратегийн ордын жагсаалт гэгчийг тухайн үедээ улстөржсөн байдлаар, шинжлэх ухаанч бус, олон улсын жишиг хандлагад нийцүүлэлгүй  баталсан л даа. Энэхүү жагсаалтад бүх нүүрсний ордуудаа оруулчихсан байгаа. Гэтэл өнөөдөр дэлхий нийт нүүрснээс татгалзах, улмаар нүүрс шахагдан, үнэ цэнэгүй болох чиглэл рүү явж байна. 2060 он гэхэд өмнөд хөрш нүүрснээс бүрэн татгалзахаа зарлачихаад байгаа. Ийм байхад бид “стратегийн” гээд томьёолоод байж болох уу?

Дэлхий нийтэд бол стратегийн орд гэсэн нэр томьёо байдаггүй. Харин үндэсний аюулгүй байдалд нөлөөлөхүйц онц чухал ашигт малтмал буюу critical minerals гэдэг ойлголт байдаг. Ихэнх улс орнууд стратегийн ач холбогдолтой эрдсийн баялагт ус, газрын тос, байгалийн хий, цацраг идэвхт ашигт малтмал, газрын ховор элементийг хамааруулдаг. Энэ асуудлаа олон улсын жишигт нийцүүлж, шинэчлэн зохицуулах шаардлагатай. Эцэст нь хэлэхэд, ямар хууль батлах нь УИХ-ын бүрэн эрхийн асуудал. Бидний хувьд гарсан хуулийг дагаж мөрдөж ажиллах болно.

Эх сурвалж: Өдрийн сонин

Энэ мэдээнд өгөх таны сэтгэгдэл?
26
ТэнэглэлТэнэглэл
4
ЗөвЗөв
0
ХахаХаха
0
ХөөрхөнХөөрхөн
0
ГайхмаарГайхмаар
0
ХарамсалтайХарамсалтай
0
БурууБуруу
Баярлалаа!

Холбоотой мэдээ

23 сэтгэгдэл

News.mn сайтад сэтгэгдэл оруулахад анхаарах зүйлс

Avatar

Рмөгү 2024-04-18 202.9.40.108

баялаг сан
Статеги орд нэгтгэсэн орлого баялаг-с улс ард тэгш ноогдол олгодог
Улс ард орлого ноогдол байдаг ингэж амьдралын чанарын индекс бий болдог шүү. Орлогот улс байр авнуу, боловсрол оруулна уу болноо. Хөгжил, ирээдүйн өв сан улс орнууд бдгийн бнлэ.

Avatar

DR. ADITYA 2024-04-18 102.88.83.119

Харуулах боломжгүй.

Avatar

Зочин 2024-04-18 202.126.91.251

Байгаль эхийн бүтээл хэзээ ч үнэ цэнээ алддаггүй юм.Нүүрс үнэгүйд нь гэж байхгүй. Нүүрсийг ган хайлуулах үйлдвэрт ашиглаад байдаггүй, маш олон төрлийн бүтээгдэхүүн гаргаж авдаг гэдгийг мэдэхийн дээдээр мэдэж л байгаа. Эрдэнэтийн үйлдвэрийг хэдэн жилд барилаа.Бүрэн хүчин чадлаараа ажиллах нэрээр хугацаа хожиж, шимийг нь яаралтай сорчлон авахыг л хэлдэг.

Avatar

Зочин 2024-04-18 66.181.182.52

34 хувь биш 50 хувь шүү

Avatar

Иргэн 2024-04-18 202.9.46.200

30-хан гэр бүл биш монголын 3500000 иргэн хүртэх ёстой бас эрхтэй

Avatar

Зочин 2024-04-18 64.119.29.46

Ийм юмнууд л ард түмний баялаг дээр эзэн сууж гадны хөрөнгө оруулалт нэрээр баяжиж бүх юмны үнийг өсгөсөн шүү дээ одоо битгий гоншигноод бай төр юмаа мэдэж баялагыг ард түмэнд өгөх естой баялагын сангийн хуулийг хурдан хэлэлцэж гаргах естой

Avatar

Нэргүй 2024-04-18 139.5.219.209

ТӨРИЙНХӨН ГОЁ НЭРТЭЙ САН БАЙГУУЛАХ ДУРТАЙ. ТЭГЭЭД ТЭР САНГУУДАА ЯАДАГ БИЛЭЭ. КККК. ОДОО ТОНОЖ БАЙХ АРВИН САНТАЙ БОЛОХ НЬ ДЭЭ. САН ТОНОЖ БАЯЖААД САРЫНХАА УТАСНЫ МӨНГИЙГ ХҮРТЭЛ ТАТВАР ТӨЛӨГЧИЙН МӨНГӨӨР ТӨЛҮҮЛСЭН БААХАН ЯРВАЙСАН ДАРААГИЙН ҮЕИЙН ТӨРИЙН ДАРГА НАР БИИ БОЛНОО.

Avatar

Нэргүй 2024-04-18 139.5.219.209

Үндэсний ганц нэг компани жишиг болон ажиллаж татвар хураамжаа өгөөд олсон орлогоороо үйлдвэр бариад харин ч уул уурхайг улс оронд наалдацтайгаар ажиллуулж байгаа юм биш үү. Чимээгүйхэн хятад эзэнтэй хэдэн зуун уурхайн баялаг чинь хилээр гараад явж байна. Харин ч энэ МАК гэдэг компанийг төр дэмжиж олон үйлдвэр барьж. олон залуучуудыг ажилтай байлгадагт дэмжих хэрэгтэй.

Avatar

ХУД-ийн иргэн Ш.Раднаа: 2024-04-18 139.5.216.27

Бид капиталист буюу хөрөнгөтний нийгэм байгуулж байгаа. Гэхдээ бид энэ үнэнийг хэлж чаддаггүй. Хүмүүнлэг нийгэм гэх мэтээр сайхан нэр өгөх ч амьдрал дээр хөрөнгөтөн, хөлсөөр ажиллагчдын том өнги бий болсон.Нямтайшир судалгаатай, тооцоотой, санаа авахаар олон зүйл хэлжээ. УИХ, ЗГ-ынхан анхаараасай. :Уулаасаа бид чинь хөрөнгөтэй хүнийг үзэн яддаг, бүгд ядуу байвал сэтгэлийн тайшаал авцгаана…Хөрөнгийг нь хураагаад хувааж идэх л юм бидний толгойд бууна.СОЦИАЛИЗМАА ЭРГЭЭД БАЙГУУЛЦГААХ УУ???

Avatar

zochin 2024-04-18 66.181.178.106

Шуналтай зөнөг өвгөн, одоо болоо ш дээ!

Avatar

kkk 2024-04-18 103.57.92.163

Та ханах болсон баймаар юмдаа одоо айн

Avatar

ЗОЧИН 2024-04-18 103.10.22.177

ДЭЛХИЙН ЖИШГЭЭР БОЛ ОРДЫГ ТӨРӨӨС ОЛОН КОМПАНИД ХУВААЖ ЭЗЭМШҮҮЛЭХ БУС,БҮР ЭСРЭГЭЭРЭЭ АЛЬ БОЛОХ ЦӨӨН,БҮР ГАНЦ КОМПАНИД ӨГӨӨД ТЭР НЬ ТОЛГОЙЛООД ЭНЭ ОРДЫГ АВЧ ЯВДАГ. ТӨР ХУУЛИЙН ДАГУУ ТАТВАРАА Л АВЧ БАЙВАЛ ХЭН ЭЗЭМШЭЭД АВЧ ЯВАХ НЬ ЕР ХАМААГҮЙ БАЙДАГ. ЖНЬ МАК-ын"ЦАГААНСУВАРГА"-ын ОРДЫГ МАК-ын ОРУУЛСАН ХӨРӨНГИЙГ ТӨЛӨӨД МАК 20%-ыг Л ЭЗЭМШ,БУСДЫГ ӨӨР КОМПАНУУДАД ХУВААЖ ЭЗЭМШҮҮЛНЭ ГЭВЭЛ МАК ҮГҮЙ БОЛЬЁ ГЭХ БАЙХАА.ХУВААЖ ХУВЬ ЭЗЭМШИХЧ Ч ОЛДОХ БОЛОВУУ,ТӨР ӨӨРӨӨ 100% АВX ЯВЖ ЧАДАХУУ ГЭЭД АСУУДЛУУД ГАРНА ДАА

Avatar

Оноч 2024-04-18 66.181.160.38

толгой эргүүлэхээ болиорой. асуулт асууж бга юм шиг гэхдээ далд санаа нь их хогийн. явж буй бодлогын хүчийг сарниулах санаархал. гол юм уул-уурхайд ГХО гэж луйврыг цэгцэл. МАК яаж идэж уусан амнатаа төлөөд олсон орлогоо монголд шингээж блокний үйлдвэр барина. ОТ бол амнат төлсөн болоо гээд яваад өгч бга. энд зарчмын асар том ялгаа бгаа

Avatar

Нэргүй 2024-04-18 103.26.192.43

Yum uzsen ajil hj sursan hunii l ug naad 76 yalanguya MAN hed bol hetsuu dee turiin nertei uursduu l husna

Avatar

ЗОЧИН 2024-04-18 103.10.22.177

1 ЭТГЭЭД ХУВЬЦААНЫ 20%-иас ДЭЭШ ЭЗЭМШИХ ЭРХГҮЙ ГЭВЭЛ ХУВЬЦАА ЭЗЭМШИГЧДИЙН ДУНД ХӨРӨНГӨ ОРУУЛАХ,ҮЙЛДВЭР БАРИХ,АШИГЛАХААС ЭХЛЭЭД АСУУДАЛ ҮҮСНЭ."ЦАГААН СУВАРГА"-ын ОРД ГЭХЭД"МАК"-д 100% ЭЗЭМШҮҮЛЧИХСЭН УИХ-ын ШИЙД БАЙДАГ.МАК ХАЙГУУЛ,СУДАЛГАА,ТЭЗҮ ХИЙХ,БАЯЖУУЛАХ ҮЙЛДВЭР БАРИХ ГЭЭД ИХЭЭХЭН ХӨРӨНГӨ ГАРГАСАН.ЭНЭ ХУУЛИЙГ БУЦААЖ МӨРДӨХ ЭСЭХ,МӨРДВӨЛ МАК-ийн ГАРГАСАН ХӨРӨНГИЙГ БАРАГДУУЛАХ,ЯАЖ ХЭНД ХУВЬЦААГ ХУВААЖ ЭЗЭМШҮҮЛЭХ,ЭСВЭЛ ТӨР ӨӨРӨӨ ХӨРӨНГӨӨРӨӨ ҮЙЛДВЭР БАРЬЖ АШИГЛАХУУ ГЭХ АСУУДЛУУД ГАРНА.ХЭЦҮҮ ДЭЭ

Avatar

Зочин 2024-04-18 66.181.182.52

Үгүй шүү хулгайч төгцөг минь. Цагаан суваргын ордыг улсын төмвөөр хайгуул хийж нээсэн. Улс арл түмэн 50 хувийг үнэгүй эзэмших эрхтэй төгцөгөө.

Avatar

Нэргүй 2024-04-18 139.5.219.209

Чи хүрз шуудайгаа бариад оч. Тэгээд шорооноос нь үнэгүй ав. хахаха. Үнэгүй юманд дуртай үхэр…

Avatar

Ард 2024-04-18 153.160.49.175

энэ одоо хэн бэ? хулгайг сайн хийчихээд нэг л "их мэдэгч" царайлдаг.

Avatar

Нэргүй 2024-04-18 103.212.117.179

Цадсан баймаар

Avatar

Нэргүй 2024-04-18 103.212.116.187

Элбэгдоржийн үед энэ агуу том ордыг стратегийн жагсаалтаас хасуулж дангаараа гэр бүлээрээ 100 хувь эзэмшдэг болсон байж билээ муу шуналын тулам

Avatar

Нэргүй 2024-04-18 139.5.216.27

erguu sdaaa zaival taarna baylgiin sand 20 deesh % tataj bh estoi

Avatar

Нэргүй 2024-04-18 62.55.205.86

өвөө зүгээр л олон нийтийн буюу газрын баялгаас хумсалж байгаа хувиа өгөөд зайлчих даа, залуу бид аваад явчихья тэгэх үү. а******н хүүгээ бас аваад зайлаарай.

Avatar

Нэргүй 2024-04-18 103.71.101.47

Нямтайширын зөвөө. Хэрэв 20% дээш эзэмшиж чадахгүй бол олон олон эрсдэл буй болно. Банкууд ч ялгаагүй.

NewsMN Гар утасны хувилбар Татах
NEWS.mn

Мэдээллийн эх сурвалж