Каспийн тэнгис худал мэт тайван харагдаж байна. Гэвч Иран, Орос хоёрыг холбодог энэ далайн зам нь Тегеранаас Москва руу зэвсэг зөөвөрлөх зэрэг ачаа тээвэрлэлтээр улам бүр ачаалалтай болж байна. Хоёр улсын хамтын ажиллагаа гүнзгийрэхийн хэрээр Оросын засгийн газар Украин дахь дайны хүчин чармайлтаа бэхжүүлэхийн тулд Ираны дэглэмээс худалдаж авсан нисгэгчгүй онгоц, сум, миномётыг зөөвөрлөхөд Каспийн тэнгисийн замыг ашиглаж байна гэж шинжээчид үзэж байна. Хяналтын тоо баримтаас харахад тус бүс нутагт усан онгоцуудын тоо огцом нэмэгдэж, тэр дундаа Оросын далбаатай хөлгүүд ихэнх хувийг эзэлжээ. Тагнуулын мэдээллээс үзэхэд өнгөрсөн оны есдүгээр сард Каспийн тэнгис дэх хөлөг онгоцны мэдээлэлд зөрүү нэмэгдсэн байна. АНУ болон Украины засгийн газраас мэдээлэхдээ, Москва өнгөрсөн зун Тегеранаас нисгэгчгүй онгоц худалдаж авсан гэсний дараа уг дата ил болсон юм. Оросууд намар Украины эрчим хүчний чухал дэд бүтцийн эсрэг Ираны нисгэгчгүй онгоцыг ашиглах нь нэмэгдсэн. Гэвч Украины барууны холбоотнууд ийм зэвсгийн нийлүүлэлтийг зогсоох хүч багатай гэж шинжээчид үзэж байна.
“Хил орчмын орнуудаас болж Каспийн тэнгис дэх Ираны экспортод ямар ч эрсдэл байхгүй, тэдэнд ийм төрлийн солилцоог таслан зогсоох чадвар, хүсэл эрмэлзэл байхгүй” гэж аюулгүй байдлын “EOS Risk Group” компанийн тагнуулын албаны ахлах шинжээч Мартин Келли хэлэв. Хуучин ЗХУ-ын бүгд найрамдах улсууд болох Азербайжан, Туркменистан, Казахстан улсууд Каспийн тэнгист боомттой бусад улсууд юм. Энэ бол "энэ худалдааг саадгүй хийх төгс орчин" гэж Келли нэмж хэлэв. Түүний хэлснээр, 2022 оны наймаас есдүгээр сарын хооронд Каспийн тэнгис дэх хөлөг онгоцны тоо бүртгэлд хамрагдах мэдээллээ хааж байгаа хөлөг онгоцны тоо ерөнхийдөө өссөн байна. Улмаар хөлөг онгоцны хяналтын тоонд олон зөрүү гарч эхэлжээ.
Үүнээс дүгнээд энэ замаар Тегеранаас Москва руу зэвсгийн тээвэрлэлт явагдаж байна гэж мэргэжилтнүүд үзэж байна. Усан онгоцны хяналтыг идэвхгүй болгосноор эдгээр нь өөрсдийн аяллын хэсэг, очих газар эсвэл хөлгөөс хөлөг рүү шилжүүлсэн шилжүүлгээ нуух боломжтой. Энэ арга хэмжээг Оросын болон Ираны далбаатай хөлөг онгоцууд, ялангуяа зэвсэг тээвэрлэх чадвартай ачааны хөлөг онгоцууд голчлон хэрэглэдэг аж.
Олон улсын далайн байгууллагын тогтоолд тээвэрлэгчдэд бусад хөлөг онгоцууд болон эргийн эрх баригчдад байршил, таних мэдээллийг автоматаар хангадаг хяналтын системтэй байхыг шаарддаг. Аюулгүй байдлын үүднээс эдгээр автомат таних систем нь хязгаарлагдмал үл хамаарах зүйлийг эс тооцвол ямар ч үед өгөгдөл дамжуулах ёстой. Гэхдээ хөлөг онгоцууд нь аяллын зарим хэсгийг нуун дарагдуулах, зорьсон газраа нуух эсвэл боомт руу залгахдаа "харанхуй" болгох тактикийг ашиглан энэ хяналтыг унтрааж чаддаг. Усан онгоц нэг боомтоос гараад өөр боомт руу залгахгүйгээр буцаж ирэх нь сэжигтэй" гэж тайлбарлав.
Усан онгоцны ажиглалт, далайн аналитик үйлчилгээ үзүүлэгч “MarineTraffic”-ийн мэдээллийг ашиглан “CNN” агентлаг Оросын далбаатай зургаа, Ираны далбаатай хоёр хөлөг онгоцыг хянасан бөгөөд шинжээчдийн үзэж байгаагаар энэ нь зэвсгийн худалдаатай холбоотой байж магадгүй гэж сэжиглэжээ. Ингэхэд хэд хэдэн хэв маяг гарч иржээ. Тодруулбал, зарим хөлөг онгоцууд Ираны боомтуудаас Астрахань руу аялж байгааг харж болно. Гэхдээ тэд тэнд албан ёсны порт руу залгаагүй. Мэргэжилтнүүдийн сэжигтэй гэж онцолсон бусад хөлөг онгоцууд Ираны Амирабад боомт, Оросын Астрахань боомт руу ойртоход харанхуйлах, эсвэл удаан хугацааны турш хянах мэдээллээ унтрааж байгааг харж болно.
Шинжээчдийн үзэж байгаагаар гэрчүүдийн мэдүүлэг эсвэл хиймэл дагуулаас авсан зураглалыг эс тооцвол эдгээр хөлөг онгоцонд ямар ачаа байгааг олж мэдэхэд хэцүү. Каспийн тэнгист сэжиглэгдэж буй бусармаг үйл ажиллагааны хэв маяг нь Ираны нисгэгчгүй онгоцыг Орост экспортолсон тухай барууны тагнуулын тайланг баталж байна.
МОСКВА, ТЕГЕРАНЫ ГҮНЗГИЙРЧ БУЙ ХАРИЛЦАА
Оросууд Украин руу бүрэн хүчээр довтлохоос өмнө Каспийн тэнгисийн замд ихээхэн анхаарал хандуулж, сонирхож байсан бөгөөд санаачилга гол төлөв Ираны талаас ирж байсан. Гэвч барууныхан энэ замыг анзааралгүй өнгөрчээ.
Каспийн тэнгист Азербайжан, Казахстан, Туркменстан ч боомттой бөгөөд Азийн зах зээлд бараа бүтээгдэхүүнээ нийлүүлэх гол зам юм. Гэхдээ энэ нь "зөвшөөрөл авсан хөлөг онгоцнуудын халуун цэг" гэж тооцогддог.
Истанбулд төвтэй “Bosphorus Observer” зөвлөх компани мэдээлэхдээ, Ираны дэглэм хориг арга хэмжээг тойрч гарах замаар Европ руу тээвэрлэх боломжоо нэмэгдүүлэхийн тулд дайны өмнө Оросын Астрахань боомтыг сайжруулахад хөрөнгө оруулалт хийжээ. Ираны талаас мөн Волга-Доны сувгийг ашиглан Астрахань боомт, Хар тэнгис болон цаашилбал илүү хүнд ачааг хүргэх боломжийг олгох Ижил мөрний гүнийг ухах олон жилийн төслийг хэрэгжүүлжээ.
Өнгөрсөн долоо хоногт Путин болон Ираны ерөнхийлөгч Эбрахим Раиси нар “Умард-Өмнөд тээврийн зам” байгуулах эхний үе шатны хүрээнд Ираны төмөр замын шугамыг санхүүжүүлэх, барих гэрээнд гарын үсэг зурсан гэж Кремль мэдээлэв. “Каспийн тэнгисийн дагуух төв салбартай төмөр зам нь Балтийн тэнгис дэх Оросын боомтуудыг Энэтхэгийн далай болон Персийн булангийн эрэг дэх Ираны боомтуудтай холбож, хоёр улсын дэлхийн худалдааг дэмжихэд тусална” гэж Путин хэлэв.
“Ираны одоогийн засаг захиргаа дорно дахины орнуудтай, тэр дундаа Оростой харилцаагаа сайжруулахыг хичээж байгааг бид мэднэ” гэж Хатан хааны нэгдсэн үйлчилгээний хүрээлэнгийн Ойрхи Дорнод ба Хойд Африкийн хөтөлбөрийн тэргүүн Анисе Бассири Табризи хэлэв. Өнгөрсөн оны хоёрдугаар сараас хойш “Орос улс Ираныг Украины дайнд зориулж зэвсгийн нөөцийн байгалийн ханган нийлүүлэгч гэж харж байгаа” гэж тэрбээр нэмж хэлэв.
Өнгөрсөн онд Оросын эсрэг тавьсан асар их хориг арга хэмжээ нь тус улсын хувьд шинэ сорилт болж байна гэж Табризи хэлэхдээ, "Иран хэдэн арван жилийн турш энэ орчныг даван туулж ирсэн" гэжээ. Иран улс Орост "хориг арга хэмжээнээс зайлсхийх арга хэрэгсэл", "хориг арга хэмжээ авсан ч эдийн засгаа хэрхэн чухал байлгах" талаар маш их зүйлийг зааж чадна гэж Табризи үзэж байна.
Ираны Сангийн сайд Эхсан Хандоузи өнгөрсөн гуравдугаар сард “Financial Times” сонинд “Бид Оростой харилцаагаа стратегийн гэж тодорхойлж, олон салбарт, ялангуяа эдийн засгийн харилцаанд хамтран ажиллаж байна” гэж хэлжээ.
АНУ Европын холбоотнуудын хамт Тегеран Орос руу зэвсэг шилжүүлсэн нь 2015 онд байгуулсан Ираны цөмийн хэлэлцээрийг батлах, Иранаас зэвсэг дамжуулахад хяналт тавих НҮБ-ын Аюулгүйн Зөвлөлийн 2231 тоот тогтоолыг зөрчсөн гэж үзэж байна.
Мөн АНУ-ын албаны хүмүүс нисгэгчгүй онгоцонд ашигладаг барууны технологид Ираныг нэвтрэхээс сэргийлэхийн тулд хориг арга хэмжээний хэрэгжилтийг сайжруулахыг эрмэлзэж байна. Үндэсний аюулгүй байдлын зөвлөлийн хэвлэлийн төлөөлөгч Адриен Ватсон мэдэгдэлдээ "Бид хориг арга хэмжээ авах, экспортын хяналт, эд ангиудыг үйлдвэрлэлд ашигласан хувийн компаниудтай ярилцах замаар Ираны нисэгчгүй нисэх онгоцны үйлдвэрлэлд хориг тавих арга замыг хайж байна” гэжээ.
АГААРААР ИЛГЭЭСЭН ЗЭВСЭГ
Түүнчлэн Украин, барууны засгийн газар, аюулгүй байдлын шинжээчид Ираныг Орос руу онгоцоор зэвсэг, хангамж илгээсэн гэж буруутгаж байна.
Украины үндэсний эсэргүүцлийн төвөөс 2022 оны гуравдугаар сард гаргасан мэдэгдэлд дурдсанаар, Ираны төрийн өмчит гурван авиа компани болон "Махан Эйр" нэртэй "хувийн гэх нэг" компани нисгэгчгүй онгоц болон зааварлагчдыг Москвад хүргэсэн байна. 2011 онд АНУ-ын Сангийн яам Махан Эйр компанид Ираны Кудс хүчинд зэвсэг, сөнөөгч онгоц, хангамж тээвэрлэсэн хэргээр хориг тавьжээ.
АНУ-ын Худалдааны яам өнгөрсөн жил Америкийн экспортын хяналтыг зөрчин Орос руу ниссэн Ираны дөрвөн ачааны онгоцыг илрүүлсэн байна.
“CNN” эдгээр дөрвөн ачааны онгоцны “Flightradar24”-ийн хяналтын мэдээлэлд дүн шинжилгээ хийсэн бөгөөд энэ нь Ираны онгоцууд 2022 оны тавдугаар сараас 2023 оны гуравдугаар сарын хооронд Москвагийн нисэх буудлууд руу нийлээд дор хаяж 85 удаа нислэг үйлдсэн болохыг харуулж байна. Тиймээс Иранаас Орос руу нисгэгчгүй онгоц тээвэрлэдэг Ираны төрийн агаарын тээврийн компаниуд байдаг" гэж EOS Risk Group-ийн Келли хэлэв.
Ираны дэглэм арваннэгдүгээр сард Орост "хязгаарлагдмал тооны нисгэгчгүй онгоц" худалдсан гэдгээ хүлээн зөвшөөрсөн ч Гадаад хэргийн сайд Хоссейн Амир-Абдоллахиан "Украинд дайн эхлэхээс хэдэн сарын өмнө" зэвсгийг өгсөн гэж мэдэгджээ. Иран уг худалдаа нь НҮБ-ын заалтыг зөрчөөгүй” гэсэн байна.
Иран урьд нь бүс нутгийн итгэмжлэгдсэн төлөөлөгч болон холбоотнууддаа нисгэгчгүй онгоц экспортолж байсан гэж Табризи мэдэгджээ.
Холбоотой мэдээ