
-Зүүн хойд Азийн орнуудын чуулга уулзалт энэ удаад Монгол Улсад зохион байгуулагдаж байна. Манай талд ашигтай дэвшилттэй асуудал хэр хөндөгдөж байх юм?
-Зүүн хойд Азийн эдийн засгийн чуулга уулзалт энэ жил 19 дэх жилдээ зохион байгуулагдаж байна. Бүс нутгуудын байдлыг аваад үзэхэд эдийн засгийн интеграцчлал зэрэг үзүүлэлтээр Зүүн хойд Ази нэлээд хоцрогдож явна. Энэ талаасаа маш чухал арга хэмжээ болж байна. Манай орны хувьд хөгжлийн шинэ шатанд гарч буй уул уурхайн томоохон төслүүд хэрэгжих болсон үед эдийн засгийн чуулга уулзалт болж байгаа нь чухал ач хологдолтой. Зүүн хойд Азийн чуулга уулзалт хоёр талын ач холбогдолтой арга хэмжээ болж байна. Нэгдүгээрт, төр засгаас уул уурхайг хэрхэн хөгжүүлэх, хэний оролцоотойгоор, хаанаас хөрөнгө босгох вэ гэдгийг судалж байгаа үед туршлагатай орнууд болох Солонгос, Япон, Хятад, Оросын төлөөлөгчид ирж оролцож байгаа нь тэдэнд өөрсдийгөө таниулахад чухал алхам боллоо. Мөн манай улсыг уул уурхай болон төмөр замын бодлогын асуудлаа хэрхэн шийдвэрлэсэн талаар гадныхан мэдээлэл бүрэн авч чадаагүй учраас энэ боломжийг ашиглан оролцогчдод мэдээлэл өгнө гэдэг чухал юм. Оролцож байгаа талууд ч манайхтай хамтран ажиллах сонирхол их байна.
-Тухайлбал, төмөр замын бодлогыг аль улс түлхүү сонирхож байгаа вэ?
-Чуулга уулзалтад оролцогчдод хараахан энэ талаар мэдээлэл өгөөгүй байна. Харин саяхан бид Солонгост уул уурхайд түшиглэн дэд бүтэц, төмөр замыг хэрхэн хөгжүүлэх талаар хоёр талын ажлын уулзалтад оролцоод ирлээ. Монголтой хамтарч ажиллах сонирхол гадны орнуудад их байна. Гэтэл манайхан гадныхан ирээд бидний юмыг булаагаад явчих гэж байгаа юм шиг, ашиггүй үлдэх гэж байгаа мэтээр төсөөлөөд яриад байна. Ер нь байгалийн баялаг гэдэг бол газар доор байхдаа үнэгүй. Эдийн засгийн эргэлтэд оруулсанаар үнэ цэнэ нь өсдөг. Газар дороо байгаад байх юм бол хэнд ашигтай юм бэ. Үнэ цэнэд хүргэхийн тулд гадныхантай хамтран ажиллахаас өөр арга байхгүй. Хэн ч манайхтай хамтран ажиллаад Монгол Улс ихэнх ашгийг нь ав бид нар цөөн хувийг нь авъя гэхгүй шүү дээ. Бид аль болох хэн хэндээ ашигтай хувилбарыг эрэлхийлж байна. Энэ утгаараа гадны улсын төлөөлөгчид ирээд манайд өөрсдийн туршлагаасаа хуваалцаад хамтран ажиллах боломжуудыг санал болгож байна. Энэ талаасаа чухал ач холбогдолтой чуулга уулзалт юм.
-Хөрөнгө оруулагчдыг татах бодлого манай улсын хувьд хэр бүрдсэн гэж та үзэж байна вэ. Илтгэл тавьсан гадаадын эрдэмтэд хөрөнгө оруулагчдад таатай орчин чухал гэдгийг онцолж байна. Харин манайхан “Монголын хууль гадаадын хөрөнгө оруулагчдад дэндүү ашигтай, сулбагар” гэж шүүмжилдэг?
-Хоёр талтай асуудал. Харилцан ашигтай байж том төслүүдийг хэрэгжүүлж улс орныхоо эдийн засгийг хөгжүүлнэ. Түүнээс бусад оронд ашигтай байдлаар ордуудынхаа төслийг өгчихөөд хараад сууж байхгүй шүү дээ. Ямар байдлаар хамтран ажиллах нь бүхний нүдэн дээр ил байх болно. Аливаа бодлого боловсруулах, УИХ-аас шийдвэр гаргахдаа асуудалд олон талаас хандаж мэргэжлийн хүмүүсийн оролцоотойгоор гаргадаг. Тийм ч учраас энэ шийдвэрүүдийг гаргахад миний хувьд дэмжсэн. Харин хөрөнгө оруулагчдад олгох нөхцөлийн талаар 1990-ээд онд гаргасан зарим нэг хуульд алдаатай зүйл байсан. Тухайн үед манайд ирж хөрөнгө оруулдаг орон,, монголыг сонирхдог мэддэг хүн байгаагүй. Тэр утгаараа тухайн үед гарсан уул уурхай ашигт малтмалын хууль болон гэрээ хэлэлцээрүүдэд гадаадынхныг татах үүднээс оруулж байсан заалт бий. Өнөөдрийн өндөрлөгөөс шүүмжлэх зүйл бол энэ. Сүүлийн үед том төслүүдийг хэрэгжүүлэх зорилгоор УИХ-ын зүгээс Монголын талд илүү ашигтай байлгах гэж олгож байсан зарим хөнгөлөлтийг байхгүй болгосон. Гэхдээ хуулийн хүрээнд аль аль талдаа ашигтай байх нөхцөл бүрдүүлсэн гэж ойлгож болно. Зарим зүйл дээр аль болох Монгол Улсдаа юун дээр илүү ашигтай байх бололцоог бүрдүүлэх вэ гэдэг үүднээс харж байна. Тухайлбал, Оюутолгойн төсөл дээр ажиллах хүчний дийлэнх буюу 90 хувь нь монголчууд байх гэсэн заалтыг оруулж өгсөн байх жишээтэй.
-Монгол Улсын хувьд хөрөнгө оруулагчдыг татах гол нөхцөл нь татварын таатай орчин болж байгаа гэдэгтэй та санал нийлэх үү. Гадныхан энэ тал дээр ямархуу байр суурь баримталдаг бол?
-Ер нь татварын талаас нь авч үвэл манайх бүс нутагтаа тааламжтай нөхцөлтэй улсад ордог. Мөн Монгол Улсын улстөрийн нөхцөл байдал тогтвортой, хууль дүрмээ тууштай мөрдөх нь үү үгүй юу гэдэг итгэл үнэмшил гадаадынханд хамгийн чухал. Түүнээс гадныхан манайд ирчихээд бидэнд давуу эрх олго, тэгвэл орж ирье гээд байгаа асуудал байхгүй. Яагаад гэвэл тэр улсууд монголтой хамтран ажиллаж, өөрсдөдөө таарсан ашгийг хүртэхийг үнэхээр эрмэлздэг болсон. Ийм тохиолдолд манай татварын нөхцөл ойлгомжтой байх ёстой. Монголын татвар өндөр гэж хэлэхгүй байна. Харин манайхыг хууль тогтоомжоо тогтвортой мөрдөөч гэдгийг хэлдэг. Манайх чинь байж байснаа шинэ хууль гаргаж ирдэг. Түүнийгээ хэсэг хугацааны дараа өөрчилдөг. Мөн улстөрийн ойлгомжгүй байдал Засгийн газраа олон дахин солих зэрэг нь гадаадынханд их нөлөөлдөг. Тийм болохоор гадныхан биднийг хууль эрх зүйн орчноо тогтвортой, ойлгомжтой байлгаач, тэгвэл хамтран ажиллая гэсэн санал тавьдаг. Ер нь бол ямар ч тохиолдолд Монгол Улсын хууль дүрмийн хүрээнд л ажиллана, хөрөнгө оруулагчид.
Г.Дарь