МАН-ын 100 жилийн өршөөлд хэн хамрагдах вэ? | News.MN

МАН-ын 100 жилийн өршөөлд хэн хамрагдах вэ?

МАН-ын 100 жилийн өршөөлд хэн хамрагдах вэ?

МАН-ын 100 жилийн өршөөлд хэн хамрагдах вэ?

Ардын хувьсгалын 100 жил ой энэ жил тохиож байгаатай холбоотойгоор  МАН Өршөөлийн хууль гаргахаар ажлын хэсэг байгуулаад нэлээд хугацаа өнгөрч байна. Одоогоор тус ажлын хэсэг судалгаа хийж, яг хэдэн хүн Өршөөлийн хуульд хамрагдах вэ гэдгийг тогтоох юм. Ажлын хэсгийн гишүүд хэрэгтэн нэг бүрийн хэргийн материалтай танилцаж энэ тоог гаргана.

Эрх баригчид энэ удаагийн Өршөөлийн хуулийг цар тахалтай холбон тайлбарлаж буй. Оны өмнөхөн УИХ-ын дарга Г.Занданшатар энэ тухай ам нээж тэрбээр “Дэлхийн олон оронд цар тахлын үед хамгийн эрсдэлтэй нөхцөлд шоронгийн нөхцөлийг тооцож байгаа. Тийм ч учраас ялаас чөлөөлөх, өршөөл үзүүлэх асуудал яригдаж байгаа. Хөнгөн ялтай хоригдлуудаар ажил хийлгэж, чөлөөнд гаргах ч асуудал яригдаж байгаа. Энэ асуудлыг Монгол Улсын Ерөнхийлөгч ҮАБЗ-ийн төвшинд судалж үзэхийг чиглэл болгосон. Энэ хүрээнд цар тахлын үед хууль эрх зүйн орчныг бүрдүүлж, өршөөл уучлал үзүүлэх нэг удаагийн хуулийн боломжийг судалж байна” гэж хэлсэн юм.

ӨРШӨӨЛИЙН ХУУЛИАР ЗӨРЧЛИЙН БҮХ ХЭРГИЙГ ХААХ УУ?

Урьдчилсан судалгаагаар нийт хоригдлын гуравны нэг суллагдана гэсэн тооцоо гарсан гэх мэдээллийг эх сурвалж өглөө. Өмнө нь Өршөөлийн хууль гарахдаа онц хүнд, хүнд гэмт хэргүүдийг өршөөлд хамруулахгүй гэж бөөнд нь хаачихдаг байсан. Энэ удаад тэгж хаалгүй, зүйлчлэлээр авч үзэх нь.

Тодруулбал, хөнгөн гэмт хэргүүдийг бүгдийг нь өршөөлд хамруулж, хүндэвтэр хэргийн 20 хувь нь суллагдаж мөн хүнд хэргийн 80 хувь нь дэглэм буурах, хүнд гэмт хэргүүдийн 0.5 хувь нь хүндэвтэр рүү орох юм байна. Мөн Өршөөлийн хуулиар Зөрчлийн бүх хэргийг хаахаар төслийг боловсруулж байгаа аж.

Өнгөрсөн 1990 оноос хойш 30 жилийн хугацаанд УИХ зургаан удаа Өршөөлийн хууль баталж байжээ. Дундажлан авч үзвэл, таван жил тутам гэсэн үг. Тодруулбал,

  • 1991 оны зургадугаар сарын 21. Ардын хувьсгалын 70 жилийн ойг тохиолдуулан БНМАУ- ын Өршөөл үзүүлэх тухай хууль батлагдав.
  • 1996 оны наймдугаар сарын 22. Монголын тулгар төрийг үүсгэн байгуулагдсаны 790 жилийн ойг тохиолдуулан насанд хүрээгүй этгээд, эмэгтэйчүүд, 60 түүнээс дээш насны эрэгтэйчүүдэд Өршөөл үзүүлэх тухай хуулийг батлан гаргажээ.
  • 2000 оны долдугаар сарын 7. Энэ өдөр УИХ Өршөөлийн тухай хууль батлав.
  • 2006 оны зургадугаар сарын 23. Их Монгол Улс байгуулагдсаны 800 жилийн ойг тохиолдуулан Өршөөлийн тухай хууль батлав.
  • 2009 оны долдугаар сарын 9. Ардчилсан хувьсгалаас хойших тав дахь Өршөөлийн тухай хууль батлагдав.
  • 2015 оны наймдугаар сарын 11. Эдийн засгийн ил тод байдлын тухай хууль, Өршөөлийн тухай хуулийг батлаж байв.

Үүнээс харвал, Өршөөлийн хуулийг ямар нэг тэмдэглэлт ойг тохиолдуулж гаргадаг жишиг нэгэнт тогтжээ. Хуульч, судлаачдын хувьд Өршөөлийн хууль нь шүүхийн шийдвэрийг улс төрийн зорилгоор үгүйсгэж байна гэж үздэг.  Мөн "Шорон нь дүүрчихээд байгаа учраас хэсэг байж байгаад л Өршөөлийн хууль гаргадаг  тогтолцоогоо өөрчилж, шоронжуулсан Эрүүгийн хуулиа Монгол Улс халах ёстой" гэсэн байр суурийг илэрхийлдэг.

Нөгөөтэйгүүр, Өршөөлийн хууль нэрийн дор “Цагаан захтан”-ууд буюу албан тушаалтны үйлддэг гэмт хэрэгтнүүдийг ял завших боломж олгодог гэх шүүмжлэл бий. Гэвч, 2009 оны Татварын өршөөлийн хууль,  2015 оны Эдийн засгийн ил тод байдлыг дэмжих хууль далд эдийн засгийг хумиж, татварын бааз суурийг нэмэгдүүлэх зорилготой байсан. Дээрх онуудад Өршөөл үзүүлснээр олон их наядын хөрөнгө ил болж, татварт эерэг үр дүн гарсан байдаг. Эдийн засаг тэлж, ажлын байр нэмэгдэхэд 2009, 2015 оны Татварын өршөөлийн хууль, Эдийн засгийн ил тод байдлын тухай хуулийн нөлөөлөл их байсныг эдийн засаг Б.Лхагважав хэлдэг.

2017 онд МАН-ынхан хөөн хэлэлцэх хугацаа 10 байсныг таван жил болгосны үр дүнд маш их гэмт хэрэг хэрэгсэхгүй болгосон шиг Өршөөлийн хуулиар мөн л эрх баригчид өөрсдийнхөө хүмүүсийг ялаас чөлөөлөхийг  үгүйсгэхгүй гэсэн хардлага нийгэмд байна.

Амьдралдаа алдаж оносон жирийн иргэдийг өршөөлд хамруулах уу эсвэл авлига, хээл хахуульд оролцсон, улсын мөнгө завшсан улс төрийн хүрээний хүмүүсийг хамруулах уу гэдэг нь Өршөөлийн хуулийг төслийг боловсруулж буй ажлын хэсгээс хамаарна.

Өнгөрөгч 2015 оны Өршөөлийн хуульд авлига, албан тушаалын гэмт хэрэгт ял эдэлж байсан 160 гаруй ялтныг хамруулж, тухайн үеийн Ерөнхийлөгч уг хуульд хориг тавьж байсан юм.

Архаг хууч өвчтэй болон 60-аас дээш настай, мөн эмэгтэйчүүд гээд 790 иргэн хоригдож байгаа судалгааг холбогдох албанаас гаргажээ. Манайхаас бусад оронд өршөөлд хамрагдах болсон хүмүүсийг хууль гарснаас хойш зургаан сараас нэг жилийн дараа гаргадаг юм байна. Ингэхдээ өршөөлд хамрагдах хүмүүсийг тусгайлсан сургалтад хамруулж сэтгэл зүй болон бусад байдлаар нийгэмд гарахад нь бэлтгэдэг. Монголд бол эсрэгээрээ хууль батлагдсан даруй хэрэгжиж ялтнууд шоронгоос суллагддаг.

 

Энэ мэдээнд өгөх таны сэтгэгдэл?
16
ТэнэглэлТэнэглэл
9
ЗөвЗөв
6
БурууБуруу
4
ГайхмаарГайхмаар
3
ХөөрхөнХөөрхөн
2
ХахаХаха
2
ХарамсалтайХарамсалтай
Баярлалаа!

Холбоотой мэдээ

45 сэтгэгдэл

News.mn сайтад сэтгэгдэл оруулахад анхаарах зүйлс

Avatar

Улаанаа 2021-04-12 203.91.115.55

суллах нь зүйтэй. Их өвчлөлийн үед.битүү агааргүй орчинд байлгамааргүй бна. Цөөхөн шүү дээ монголчууд минь

Avatar

Туяа 2021-04-12 203.91.115.55

Короно өдөр ирэх тусам маш ихээр гарж байгаа.энэ өвчний үед хурдан өршөөлийнхөө хуулийг хэрэгжүүлж суллах нь зүйтэй.

Avatar

ррррр 2021-04-12 202.126.92.99

Цар тахлын хүнд нөхцөл байдалтай холбогдуулан нэг өдрийг ч хүлээхгүй өршөөлөө гаргаасай. Олон айлын олон бяцхан үрсийн элгийг дэвтээх юмсан. Нам гэж талцалгүй иймэрхүү ажлаа хурдах зохион байгуулахсан .

Avatar

Нэргүй 1 2021-04-12 66.181.161.11

Яаг хэдэн сард сулах юм бэ

Avatar

ыыыыыы 2021-04-12 193.34.232.12

adilhan l aldaj endsen humuus tur neg udaa itgeed tomoohon urshuul gargah heregtea

Avatar

Зочин 2021-04-12 202.9.40.139

100 жилийн өмнө хувьсгал хийж Монгол улсыг хятадаас туурга тусгаар болгосон МАН-д хятадууд маш их дургүй. Яг тэдэн шиг манай улсад амьдардаг хятадын эрлийзүүд мөн гадаадын тагнуулын гар хөл болсон эх орноосоо урвасан нөхөд мөн МАН-д маш их дургүй. Тэд ардын хувьсгалыг хүлээн зөвшөөрдөггүй. Оросуудын хийсэн ажил монголчууд бол хятадаас салах дургүй байсан гэж тэд ярьдаг. Ардын хувьсгалтай холбоотой бүх зүйлийг гутаадаг. Д.Сүхбаатарыг луйварчин гэдэг. АН нь 1921 оны хувьсгалыг хэрхэн үздэг вэ

Avatar

Зочин 2021-04-12 202.70.36.122

Ах дүү коммунист намын нөхөд хулгайчыг бариарай гэж орилолдов. Ингэхэд хитадын коммунистууд ах нь юмуу монголых юмуу. Хужаагаар дүүрэн хувьсгалчдын нам шдээ. Царайнуудыг нь хараад бгаарай. Энэ отгобаярын царай ч гэсэн жайжгар ху… Хэзээ ийм монгол хүн бсийн. Гахгах

Avatar

Зочин 2021-04-12 150.129.140.179

Улс төрийн нам болгон тэгш ойгоороо Өршөөлийн хууль гаргадаг жишгийг МАН тогтоож байгаа юм уу.

Avatar

Монгол иргэн 2021-04-12 192.82.68.51

АВТОМАШИНЫ ТОРГУУЛАА ӨРШӨӨГӨӨЧ_ ХЭДЭН ТЭРБУМААР ТООЦОГДОЖ БАЙНА ШҮҮДЭЭ. ЯДАРСАН АРД ТҮМНЭЭ ТЭГЖ НЭГ ГИЙГҮҮЛЭЭЧ

Avatar

Зочин 2021-04-12 103.26.195.29

Ардын хувьсгалыг удирдан гүйцэтгэсэн МАН-ын 100 жилийн ой гарчиг нь зөв байнаа хө.

Avatar

Зочин 2021-04-12 203.91.115.38

Муу хүн болгон наад газарт чин байдагү шүү ард нь аав ээж хань үр хүүхдүүд нь хүлээж бгаал байлгү өөр дрээ тавьж нэг үзээрэй

Avatar

зочин 2021-04-12 150.129.143.43

МАН Ы ОЙ ГЭЖ ЮУ БАЙСАН ЮМ. ЭНЭ НАМЫГ ДАРУЙХАН ТАРААХ ХЭРЭГТЭЙ УДАХ ТУСАМ МОНГОЛД ГАЙ АВЧРАХ БОЛНО ШҮҮ.

Avatar

Зочин 2021-04-12 139.5.219.115

чи тусгаар тогтносон Монгол улсад хорсож явдаг харь элэгтэн үү? сайн ч муу ч энэ нам тусгаар тогтнолыг авчирсан юм!

Avatar

Зочин 2021-04-12 66.181.179.156

Гөвс долоогч МАН-ын шээсээ, тусгаар тогтнолыг нам биш, Монголын ард иргэд олж ирсэн юм хүүрээ

Avatar

Зочин 2021-04-12 192.82.91.102

АН-ынхан бараг бүгд хулгайч, луйварч, зэрлэг, танхайчууд, иймээс ч тэд ёс суртахуунаа уландаа гишгэсэн, өнгө мөнгөнд бүх сайн сайханаа гээсэн, одоогийн энэ бусармаг,заваан орчны төлөө үхэн хатан тэмцдэг,Монголыг азийн хог шаар байлгахыг хүсдэг.Эднээс сайн сайхан зүйл горьдоод хэрэггүй.

Avatar

Зочин 2021-04-12 66.181.161.15

Ардын хувьсгалын ой гэж л ярих байх, МАН пида нуудын ой ямар хамаатай юм бэ

Avatar

Коронатай 100 жилийн ойгоор татварын өршөөлийн хууль гаргах нь үр дүнтэй биз 2021-04-12 64.119.22.43

Гэмт хэрэгтнүүдийг өршөөж яах вм. Татвар төлөгчдөө өршөөх нь зөв

Avatar

Зочин 2021-04-12 139.5.219.115

гэнэтийн гайгаар, муухай хүмүүсийн буруутай нөлөөлөл, гүтгэлгээр, санамсар болгоомжгүйгээр, хуулийнхны алдаанаас болон эхнэр, хүүхдээ өмөөрч архичин малыг ганц алгадсныхаа төлөө хэрэгтэн болсон хүмүүс бий. Чи өөрөө ч юм уу, үр хүүхэд, ах дүү чинь хэрэгт холбогдох үед зовлонг нь ойлгоноо. Дандаа муу хүн шоронд ордоггүй юм!!!!! Нэг ч гэсэн хүн шоронгоос гарч ээж, аав, эхнэр хүүхдийнхээ элгийг дэвтээгээсэй гэж боддоггүй чам шиг хүн чанаргүй хүн цөөхөн байгаасай. хүний зовлон өөрийнх болох өдөр бий

Avatar

Зочин 2021-04-12 192.82.69.62

Монгол Улс хаашаа яваад байна Соц нийгмийн үед МАХН ын Төв Хорооны шийдвэр заавраар явдаг байлаа. Тэр үе рүүгээ буцах нуу даа энэ чинь.

Avatar

zochin 2021-04-12 192.82.70.236

a*******n avliga xeel xaxuuli xuchingiin gemt xeregt orshool uzuulex shaardlaga baixgui.Edgeer xerguud bol uls niigemd mash xortoi xund xerguud . Xarin zorchliin xereg zamyn xodolgoony erx xasagdsanyg sergeex orshooliin xuuliig gargax xeregtei. Ene bol jiriin irgediin gargadag aldaa uchir orshoox xeregtei.Mon deer ni ovchin zovlontoi xund xetsuu ene ued tatvaryn orshool baix xeregtei.

Avatar

Зочин 2021-04-12 103.212.119.99

ДАРГА НАР Л БХ ДАА

Avatar

Зочин 2021-04-12 66.181.161.96

Гарчиг нь буруу байна шүү!!! МАН-ын 100 жилийн ойгоор төрийн өршөөлийн хууль гарна гэж байхгүй!!!

Avatar

Зочин 2021-04-12 192.82.67.138

Buzar avilgachin MAN

Avatar

Зочин 2021-04-12 202.126.89.208

Zamiin hodolgooniig urshuul zarlaachee. Olon hund heregtei

Avatar

Зочин 2021-04-12 139.5.219.115

шууд суллах н зөв ш дээ. энэ одоо юу бичээд бга юм бэ? гүтгүүлсэн, хэргээ буруу шийдүүлж хохирсон хүмүүс бий шүү! хуулi шүүх нүдтэй байж хүнийг хэлмэгдүүлж болохгүй ш дээ! энэрэнгүй байх ёстой! хүнлэг энэрэнгүй нийгэм хаана байна!

Avatar

Зочин 2021-04-12 202.70.36.122

Жду гаар шаасан дамбаочир тэргүүтэн…бас 3 шатны шүүхээр буруутай нь нотлогдсонч Монгол цэргийн өдрөөр МАНгаруудын хүчиндэж тангарга өргүүлсэн хятад цуст эрдэнэбат нар хамгийн түрүүнд хамрагдах блгүй.

Avatar

Зочин 2021-04-12 139.5.219.115

за нөгөө орkууд н хуцалдаад уналаа.

Avatar

Зочин 2021-04-12 192.82.68.24

Sullaaa

Avatar

зочин 2021-04-12 66.181.161.104

Татварын өршөөлийн хууль гаргах хэрэгтэй энэ цар тахлын үед бизнес эрхлэгчдээ дэмжсэн хамгийн зөв шийдвэр болно шүү

Avatar

Өвөгөн 2021-04-12 192.82.91.161

Яг үнэндээ 1921 он чинь бидний тусгаар тогтносон бүрэн эрхт төр улс болсоны ой мөнүү. Бид нэг улсын хараат байдлаас гарч нөгөө улсын эршлээлд орсрн бус уу. Харина бүрэн эрхэт тусгаар улс бол 1911 он 1990 он 2-ын аль нэгийг сонгох бусуу.

Avatar

Зочин 2021-04-12 192.82.91.102

1921 оны үед ази,африк,өмнөт америк дэлхий нийтээр хэдхэн хөрөнгөтөн орны колони байсан.Колоний системийн задрал Октябрын хувьсгалын нөлөөгөөр эхлэж, дэлхийн 2-р дайны дараа л дууссан.Харин бид 1921 онд ЗХУ-ын тусламжтай ардын хувьсгал хэрэгжүүлж ,дэлхийн хөрснөөс арчигдаж,сөнөхөд хүрсэн орноо аварч,дэлхийн жишигт хүртэл хөгжүүлсэн азтай улс.Монгол 1921 онд хамжлагат ёсыг халсан.Энэ хүртэл бид малтайгаа адил хэн нэгэн ноёны хөрөнгө байв.Гэтэл Европ 1650 -иад,Оросууд 1950 онд хамжлагаа халсан

Avatar

Зочин 2021-04-12 192.82.91.102

Уучлаарай оросууд 1850 онд 2-р Алексанр хааны үед халсан.Харин 1990-ээд оны ардчилал гэх хувьсгал бол Монгол мэт буурай орны хувьд жинхэнэ сүйрэл болсон.Төр засгийн чадамж нь суларч, үймээн самуун гаарч,дур зоргоор авирлах,танхай зэрлэг, балмад байдал өсч, эдийн засаг нь сүйрч,үйлдвэрлэл,үйлчилгээгээ нурааж, улсын сан улайж, гадаад өр зээл өсч,Монгол хулгайчдаар дүүрч ,жаахан байгалийн баялагаа ухаж амиа аргацаадаг,үйлдвэрлэгч биш хэрэглэгчазийнхамгийн хоцрогдсон бүдүүлэг орон болж хувирсан

Avatar

Зочин 2021-04-12 122.201.22.21

91 161 эээТа өөрийнхөө боловсролыг жаахан дээшлүүл .

Avatar

иргэн 2021-04-12 203.98.76.103

Замын хөдөлгөөний зөрчлийн торгуулийг чөлөөлөөчээ. Хэдэн турбамаар идэж уусан авилгачдыг өршөөгөөд жилийн иргэдийн торгуулийг чөлөөлөхгүй юм биш биз дээ

Avatar

Зочин 2021-04-12 202.21.108.183

Нөгөө хэд нь гарч ирээд эрүүгийн хэрэг хавтгайрах байхдаа

Avatar

Татвар төлөгч 2021-04-12 202.126.89.213

Татварын өршөөл гэмт хэрэгтний өршөөл аль алийг нь гаргах хэрэгтэй, гэмт хэрэгтнүүд өршөөгдөөд байхад татвараа төлж чадахгүй байгаа бизнес эрхлэгчдийн нуруун тэнийлгэж яагаад болохгүй гэж

Avatar

Би Монгол хүн 2021-04-12 66.181.161.38

Алуурчид, урвагчид, хүчингийхныг болон давтан хэрэгтэй хулгайчдыг, авилагалчдыг бүү өршөө. Бусдыг нь өршөө.

Avatar

хотын уугуул иргэн 2021-04-12 103.26.193.211

Та нарыг юмыг битгий мэдэн будлиад гуйвуулаад байлдаа. Ардын хувьсгалын 100 жилийн ой болохоос биш Ардын намын 100 жил биш. МАН-ын 100 жил 3 сард болоод өнгөрсөн. Дахин хэлье. Ардын хувьсгалын 100 жилээр Өршөөлийн хууль гарах байх. Дэлхийн бараг бүх улс орон түүхэн тэмдэглэлт тэгш ойгоороо Өршөөлийн хууль гаргадаг. Ганц Монгол биш. news.mn сайт бол байнга юмыг мэдэн будилж, гуйвуулдаг "туршлагатай".

Avatar

Зочин 2021-04-12 66.181.161.10

AH namiin news um chin

Avatar

зочин 2021-04-12 103.57.94.136

Намын ойг тохиолдуулж Өршөөлийн хууль гаргах нь буруу. Энэ бол улс төрийн шийдвэр.
Өршөөлийг Монголын ард түмэн тусгаар тогтнолоо олсон, баталгаажуулсан, нийтээрээ баярлах
ёстой өдөрт л зориулж гаргах ёстой.

Avatar

Зочин 2021-04-12 66.181.161.53

Цагаан захтнуудын Авилга албан тушаалын хэрэг ,төрийн өмчийг шамшигдуулсан, хулгайлсан луйвардсан болон хүчин , хүний амь нас санаатайгаар бүрэлгэсэн , давтан хулгай луйвар, танхайн хэргүүдийг өршөөлд хамруулж болохгүй . Өршөөл нэрээр өөрсдийнхөө хэргийг цайруулдагаа л больчихолдоооо!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Avatar

Зочин 2021-04-12 202.126.89.36

Төрөөсөө том нам бэ яасан ичээч новшнуудаа. МАНы 100 жил ч гэх шиг. Даварсан хулгайчууд вэ

Avatar

Зочин 2021-04-12 122.201.22.21

МАН-ын 100 жил болоод өнгөрсөн АХ -н 100 жил одоо болох гэж байна

Avatar

Зочин 2021-04-12 202.21.107.69

ard irgedee tatvariin orshoold hamruulaach. companiudiig hamruulsanaas irgedee neg udaa orshoogooch. ene hund ued

Avatar

Зочин 2021-04-12 66.181.161.96

Авлига, албан тушаалын гэмт хэргийг Өршөөлд өчүүхэн ч хамруулж болохгүй шүү!!!!

NewsMN Гар утасны хувилбар Татах
NEWS.mn

Мэдээллийн эх сурвалж