-Ардчилсан хүчний холбооны анхдугаар их хурал дээр та улс төр, эрх зүйн шинэчлэлийн асуудлаар илтгэл тавьсан. Гэвч энэ холбоог байгуулах болсон шалтгаан болон, дотоод зорилгын талаар одоо хүртэл элдэв хардлага, болгоомжлолууд байсаар байгаа. Та энэ холбоог дэмжиж, гишүүний хувиар оролцсон уу?
-Яг одоогоор Ардчилсан хүчний холбоотой ямар нэг холбоо алга. Монголоо шинэчлэе гэж хэлж, шинэчлэх олон зүйл байгааг олж харж, шинэчлэхийн төлөө зогсч байгаа тэр зарчмыг нь дэмжиж байна. Надад ч гэсэн шинэчлэх ёстой гэж үздэг олон зүйл байгаа. Түүнээсээ хуваалцья, ярилцья гэсний үндсэн дээр илтгэл тавьсан. Улс төр, эрх зүйн шинэчлэл манайд зайлшгүй хэрэгтэй. Улс төр хэтэрхий бохирдож, тодорхой бүлэглэлүүдээс хамааралтай болчихсон, өмнөө тулгарсан асуудлуудыг олж харж чадахгүй, олж харсан ч гэсэн түүнийг шийдвэрлэх эрх мэдэл, хүсэл эрмэлзэл, хүч нь сульдчихаад байгаа учраас Монголд асуудал хэтэрхий их хуримтлагдлаа шүү дээ. Нөгөөтэйгүүр Монголд хуулийг хэрэгжүүлэх гэдэг асуудал бараг “ноль” зааж, хүнд хэрэгтэй хууль хомс байгаа учраас энэ салбарт өөрчлөлт хийх хэрэгтэй. Хүссэн хүсээгүй бид нэг зүйлийг бодох хэрэгтэй болж байна. Тэр бол уул уурхайгаас орж ирэх мөнгө. Авахгүй ч гэсэн, авна ч гэсэн уул уурхай Монголын баялаг учраас, Монголд байгаа учраас бидэнд нөлөөлнө. Энэ уул уурхайн нөлөөлөл Монголын төр засаг, улс төр ийм бохир, муу, авилгажсан байгаа нөхцөлд Монгол Улсыг “баялгийн хараал” гэж яриад байгаа зүйл рүү л хөтөлнө. Тийм учраас бид нэн хурдан, ойрын 1-2 жилийн дотор амжиж энэ их мөнгөний буруу нөлөөллийг тэвчиж чадахуйц ардчиллын дархлааг тогтоох хэрэгтэй. Энэ шинэтгэлийг ярьж байгаа хүн ховор, явж байгаа алхам байхгүй, хэн хийх вэ гэдэг нь ч тодорхойгүй байна. Энэ шинэчлэлийг хийх хэрэгтэй гэдэг дээр би Ардчилсан хүчний холбоотой нэгдэж байгаа. Түүнээс биш Ардчилсан хүчний холбоо гэдэг байгууллагад ороогүй. Яагаад гэвэл надад бас таалагдахгүй зүйлүүд байна. Би бол энэ шинэтгэл өөрчлөлтийг Ардчилсан нам хийж чадна гэдэгт итгэдэг.
-Харин холбоог үүсгэн байгуулсан УИХ, Засгийн газрын гишүүд бол “Ардчилсан нам хийж чадахгүй” гэдэг мессэжийг өгөөд байх шиг. Уг нь бол тодорхой хэмжээний эрх мэдэлтэй, намын лидер гэж үнэлэгддэг хүмүүс?
-Холбоо байгуулаад энэ шинэчлэлийг хийнэ гэж байгаа бол Ардчилсан намаас салж байгаа юм уу, эсвэл Ардчилсан нам яах юм бэ гэдэг асуулт тавигдаж байгаа. Би Ардчилсан намын жирийн нэг гишүүн, Ардчилсан нам энэ шинэтгэлийг хийнэ гэж итгэсэн учраас намд орж ирсэн залуу. Ардчилсан намыг муу муухай зүйлтэй нь хогийн сав болгож хаяад өөр юм хийх гэж байгаа бол би 100 хувь эсэргүүцнэ. Ардчилсан нам өөрчлөгдөх ёстой юу гэвэл бас 100 хувь “тийм” гэж хэлнэ. Хоёрт, төрийн бус байгуулллагын нэрээр төрийн албыг улс төржүүлэх гэж байгаа бол энэ ч бас Үндсэн хуулийн бус. Холбооны нэг зорилтыг “Төрийн албанд байгаа Ардчилсан нам, ардчиллыг дэмжигч хүмүүс хохироод байгаа учраас эрх ашгийг нь хамгаалах үүднээс энэ холбоог байгуулж байна” гэж ярьсан. Энэ бол нэг холбоо байгуулаад шийдэх асуудал биш. Үндсэн хуульд заасан хүний эрх хэрэгжих ёстой юу үгүй юу гэдэг л асуудал байхгүй юу. Иргэд үзэл бодлоороо ялгаварлагдах ёсгүй. Үүнийг шийдэхийн тулд бид шүүх, прокурор, хуулийн байгууллагуудыг, улс төрийн энэ явцуу хандлагыг өөрчилж, ийм ялгаварлал гаргаж байгаа албан тушаалтнуудтай хариуцлага тооцох ёстой. Хариуцлага тооцох хоёр л арга зам байдаг. Хуулийн болоод улс төрийн арга зам. Улс төрийн аргаар шийднэ гэвэл улс төрийн нам л үүнийг хийнэ, төрийн бус байгууллага хийж чадахгүй. Яг энэ хоёр зүйл дээр нь би эргэлзээд байна. Харин шинэтгэлийн асуудал дээр бол Ардчилсан хүчний холбоог дэмжинэ, Монголд шинэтгэл хэрэгтэй.
-Ардчилсан нам өөрчлөгдөхөөсөө өнгөрсөн гээд зарим нь халаглаад, зарим нь ч баярлаад байна?
-Би өөдрөг үзэлтэй хүн, ямар ч хүнд байдлаас гарах гарц байж л таарна. Тийм учраас Ардчилсан нам алга болчихлоо гэж харахаасаа илүүтэйгээр Ардчилсан нам одоо л сэргэж, өөрийгөө нэг харахгүй бол алга болох магадлал байна шүү л гэж би харж байгаа. Шинэчлэгдэж өөрчлөгдөж чадна гэдэгт би итгэлтэй байдаг. Яагаад гэвэл Ардчилсан намыг дэмжигчид, олон нийт ерэн онд ямар байсан, өөрчлөлт шинэчлэлт, сайхан амьдралыг 20 жил хүлээсэн тэр л хэвээрээ байгаа шүү дээ. Дээр нь Ардчилсан намд итгэдэг, өөрчлөлт хийхийг зорьдог олон залуу энэ намыг харж байна. Тийм учраас Ардчилсан нам одоо өнгөрсөн гээд маанийг нь уншаад, дээлийг нь нөмрүүлчихмээргүй байна.
-Та илтгэлдээ шүүхийн шинэтгэлийн асуудал дээр Ерөнхийлөгч ганцаардаж байна, олон нийтийн дэмжлэг хэрэгтэй гэж хэлсэн. Гэтэл сүүлийн үед Ерөнхийлөгчийн байр суурь бас эргэлзээтэй болчихоод байгаа?
-Би ч гэсэн Ерөнхийлөгчийг заримдаа шүүмжилдэг. Нөгөө их эрч хүч, хурц тод санаа хаачсан бэ, шинэтгэл хийнэ гэсэн том зорилт маань хаана явна аа гэдгийг хармаар санагддаг. Гэхдээ яг ний нуугүй хэлэхэд Монгол Улсын хуульд заасан эрх мэдлээр бол Ерөнхийлөгч зорилгоо ярьж хэлнэ үү гэхээс асуудлыг шийдэх, хэрэгжүүлэх боломж байхгүй. Хэрэгжүүлэх ажлыг Засгийн газар, тэр тусмаа Хууль зүйн сайд л хийж чадна. Тэнд хөрөнгө мөнгө, хүний нөөц нь байна. УИХ, Засгийн газраас дэмжлэггүй бол бүгдээрээ нэг хүн шиг сэтгэж, нэгийг нь шүүмжлэхэд нөгөөдүүл нь өрвөсхийж босч ирдэг болчихсон ийм хуулийн байгууллагыг өөрчилнө гэж байхгүй. Хар л даа. С.Отгонбаяр гэдэг сайдыг сайд байхад нь зүгээр л гэмт хэрэгт хийчихэж байгаа биз дээ. Хэнийг ч юунд ч хийж чадах эрх мэдлийг атгачихсан, ялзарсан, ёс зүйгүй ийм хуулийн байгууллагын өмнөөс сөрж зогсоно гэдэг Ерөнхийлөгчид ч гэсэн хэцүү. Тэр хуулийн байгууллагыг нь улс төрийн өөр том бүлэглэл өмгөөлж, “Муу байна, хариуцлага тооцно” гэхээр намынхаа хүнийг халуулах гэж байгаа юм шиг өширхөж босч ирдэг нөхцөлд шинэтгэл хийнэ гэдэг бүр хэцүү. Тийм учраас ганцаардаж байна гэж хэлсэн. Бас нэг зүйлд маш их эмзэглэсэн. Долдугаар сарын 1-нд болсон үйл явдалын яг юу юм бэ гэдгийг ялгаж салгаж харах ёстой хуулийн байгууллагууд өөрсдөө улс төржиж, иргэдийг бөөндөж шийтгэсэн. Ингэж шийтгэхэд тэргүүн фронтод нь зүтгэсэн шүүгч нар өнөөдөр хүний эрхийн төлөө ажиллах уу, эсвэл улс төрийн захиа даалгавар гүйцэтгэх үү, тэр хүмүүст хууль нь үнэхээр ноён байна уу, үгүй юу гэдгийг бид ялгаж харах ёстой. Тийм хүмүүс өнөөдөр албан тушаал ахиад, түүн дээр нь “Шүүхийн шинэтгэл хийнэ” гэсэн Ерөнхийөгч маань өөрөө гарын үсэг зураад зогсч байгаа нь надад харамсалтай байна. Гэхдээ би нэг зүйлд итгэж байгаа, өөрөө их өөдрөг хүн учраас. Ерөнхийлөгч сонгуулиар хэлсэн амлалтынхаа төлөө явж байгаа, зүтгэж байгаа гэдэгт итгэж байна.
-Шүүхийн шинэтгэл, боловсролын салбарын шинэчлэл гээд маш олон асуудлыг гаргаж ирсэн, гэвч аль нь ч явахгүй байна. Шүүхийн шинэтгэл бол түүний ярьсан маш олон асуудлын жижигхэн хэсэг нь л болчихлоо шүү дээ?
-Ерөнхийлөгчийн ярьж байгаа олон зүйлийг Ерөнхийлөгч биш Засгийн газар хийх ёстой, өөрт нь хийх эрх мэдэл нь байхгүй учраас. Энэ тал дээр бол би Ерөнхийлөгчид буруу өгч чадахгүй. Бид нэг зүйлийг ойлгох ёстой. Ерөнхийлөгчөөс бид гүйцэд хийсэн бодлогын өөрчлөлтийг хүсэх ёсгүй. Харин тэр бодлогын эхний салхийг л хүсэх ёстой. Гүйцэд хийсэн бодлогын төгсгөлийг хүсэх гэж байгаа бол Монгол Улс ерөнхийлөгчийн засаглалтай, Засгийн газр нь Ерөнхийлөгчдөө харьяалагддаг байх ёстой. Монголд тийм биш шүү дээ. Ерөнхийлөгчөөс бид тэр хүний хийх ёстой зүйлийг, санаачлагыг л хүсэх ёстой. Харин энэ санаачилгыг УИХ, Засгийн газар хэрэгжүүлэх ёстой. Одоо бид Ерөнхийлөгчөөс биш “Ерөнхийлөгчийн санаачилсан энэ бодлого Монгол Улсад хэрэгтэй, ард түмэнд үгүйлэгдэж байна. Яагаад та нар хийдэггүй юм бэ” гэж Засгийн газраас, “Яагаад та нар дэмждэггүй юм бэ” гэж УИХ-аас асуух ёстой. Гэхдээ сүүлийн гурван Ерөнхийлөгчийн үед анзаарагдсан нэг зүйл бол Ерөнхийлөгч Ерөнхий сайдын хийх ёстой ажлыг хийх гэж оролдох тусмаа өөрөө унаж байсан. Харин ард түмний эв нэгдэл гэдэг утгаараа зөвшилцөл, зохицуулагч, шаардагч нь байх тусмаа Ерөнхийлөгчийн институцийн нэр хүнд өсч байсан гэдгийг бодох ёстой. Тийм учраас Ерөнхийлөгч Ерөнхийлөгчөөрөө байх ёстой. Ардчилсан нам Ардчилсан намаараа л бай л даа гэдэг шиг. Монгол Улс хөгжих үү, эс хөгжих үү гэдгийг Ерөнхийлөгч мэдэхгүй. Хүрсэн түвшингээс нь унагахгүй байх л Ерөнхийлөгчийн үүрэг. Энэ чинь буруу байна, үүнийгээ засаач гэж чиглүүлэх, сануулах үүрэгтэй. Харин Монгол Улсын хөгжлийн шинэ гарц руу чирч явах хүн бол Ерөнхий сайд л байдаг. Ерөнхий сайд хүчтэй, эрх мэдэлтэй байх ёстой.
-С.Баяр гэдэг хүчтэй Ерөнхий сайд байсан байж магадгүй. Гэхдээ Ерөнхий сайд хүчтэй байх нь хувь хүний хүчин зүйлээс шалтгаалах ёсгүй биз дээ?
-Монгол Улсад нэг гажиг тогтчихлоо. Ерөнхий сайд жижигрүүлсэн нэг парламентыг л авч явдаг болчихлоо. Засгийн газар нь Ерөнхий сайдын кабинет биш, парламентад ямар л бүлэг фракц байна, түүний төлөөллийг нь чихэж оруулдаг, тэгээд Засгийн газрын эрх мэдлээр далимдуулж бүлэглэлийнхээ эрх мэдлийг хангадаг болоод хувирчихлаа. Ерөнхий сайд бодлогоо хэрэгжүүлэхийн тулд өөрийн кабинет, өөрийн хүмүүстэй байх ёстой. Ингэхийн тулд хүчтэй Ерөнхий сайдтай байх ёстой. Хүчтэй Ерөнхий сайдтай больё гэвэл бүх юмыг өмнүүр нь орж хийдэг биш, харин хянаж чаддаг хариуцлагатай парламенттай болох ёстой. Иймэрхүү эрх мэдлийн шилжилт, тодотголыг хийж өгөхгүй бол манай төр засаг үндсэндээ жонхуу болоод хувирчихлаа.
-Тэгээд үүний тулд яг одоо юу хийх вэ. Хоёр нам дотор нэг нь “Засгийн газраас гарахгүй бол намын нэр будаа боллоо”, нөгөө нь “манайх ч дангаараа Засгийн газраа байгуулбал надад бялуу оногдоно” гэсэн давалгаа эхэлчихлээ. Магадгүй сая болсон их хурал ч өрнөл нь байж магадгүй…
-УИХ тодорхой эрх мэдлүүдээсээ татгалзах ёстой. Сайд хэн байх вэ гэдгийг УИХ мэддэг биш, харин Ерөнхий сайд хэн байх вэ гэдгийг мэдэх шиг мэддэг байх ёстой. Ерөнхий сайд нь өөрийн кабинетэд хэнийг ажлуулах вэ гэдгээ мэдэх шиг мэддэг байх ёстой. Эрх мэдлийг бүрэн төгс шилжүүл ээ л гэсэн үг. Ерөнхий сайд бодлогоо боловсруулаад оруулаад ирэхэд бодлогыг нь зөвшөөрдөг эрх мэдэл харин УИХ-д байх ёстой. Энэ бодлого нь зөв, буруу гэдгийг намын бүлэг биш, мэргэжлийн байнгын хороод нь шүүдэг болох ёстой. Харин төсөв дээр Ерөнхий сайд, Засгийн газар 100 хувь эрх мэдлээ ав. Парламент бол төсөв санаачлагч биш, харин төсвийг хэр үр ашигтай зарцуулж байна гэдэгт хамгийн сайн хяналт тавих ёстой. Татвар төлөгч миний мөнгөөр юу хийх гэж байгааг хяна гэж сонгогчид эрх мэдэл өгснөөс биш над дээр дахиад татварын нэмэлт ачаа үүрүүл гэж парламентад эрх мэдэл өгөөгүй.
-Энэ чинь улстөрчдийн хүсэл эрмэлзэл, үзэл санааны л асуудал юм биш үү?
-Мэдээж үзэл санааны асуудал. Гэхдээ үзэл санаа чинь хууль болж байж л хэрэгжинэ. Үзэл санаа өөрчлөгдлөө ч хууль өөрчлөгдөөгүй бол хэрэгжихгүй.
Хуулийг өөрчилсөн ч үзэл санаа хэвээрээ байгаад бас хэрэгжихгүй. Яг л зоосны хоёр тал шиг зүйл. Парламент, Засгийн газар хоёрын энэ харилцааг сайжруулах юм бол Монголд үр ашигтай удирдлага тогтчих гээд байна. Гэтэл манайд удирдлага үр ашиггүй, дээр нь ялзарчихаад байна шүү дээ. Үр ашигтай удирдлага болохын тулд тогтолцоогоо өөрчлөх, ялзралаасаа гарахын тулд хүмүүсээ сайжруулах ёстой. Энэ хоёрыг яаж хийх вэ гэдэг дээр л шинэтгэлийг ярьж байна л даа.
-Саяны их хурлын уур амьсгалаас харахад хүмүүст маш их хүлээлт, горьдлого байгааг та анзаарсан уу?
-Горьдлого бол байна. Гэхдээ феодалыг феодалаар солиод хэрэггүй. Нэг олигархийг нөгөө олигархиар цохиж унагаад хэрэггүй л байхгүй юу. Харин феодалжсан ёсыг намаасаа халах ёстой. Олгархижсан төр засгийг ардчиллаас халах ёстой. Зарчмын хувьд том өөрчлөлт хийх ёстой. Тэгэхгүйгээр энэ хүмүүсийн хүлээлтийг шийдэж чадахгүй. Нөгөө талаар хүмүүс бас хэнээс юуг хүлээх ёстой вэ гэдгээ мэддэг болох ёстой. Иргэдийнхээ улс төрийн болоод иргэний боловсролыг нь сайжруулах ёстой. Хэнээс юу шаардах, хэн надад юу хийж өгөх, би өөрөө юу хийх ёстой вэ гэдгээ мэддэг байх ёстой. Тэгэхгүйгээр амьдралынхаа бүх хэрэглээг төр засгаас нэхнэ гэвэл өөрөө л төр засагт боолчлогдоно шүү дээ. Энэ ойлголтыг олон нийт бас төдийлөн авахгүй байна.
-Олигархийг хэрхэн халах вэ гэдэг дээр Э.Бат-Үүл гишүүн “Парламентыг хоёр танхимтай болгох ёстой. Орон нутгийн төлөөллийг оролцуулсан доод танхимыг бий болгоё” гэсэн. Холбооны их хурлаар ч гэсэн зарим хүн үүнийг дэмжиж байсан…
-Э.Бат-Үүл гишүүний ярьж байгаа загвар бол одоо БНХАУ-д л хэрэглэж байгаа, 1992 оноос өмнө манайд байсан л загвар шүү дээ. Байнгын ажиллагаатай, мэргэжлийн парламентаас хэд дахин хол, өөр зүг рүү явж байгаа шийдэл. Шинэ нийгмийн өмнө тулгарч байгаа бэрхшээлийг хуучны хүмүүс шийдэж чадахгүй болохоороо бүр хуучны аргаар шийдэх гэж оролдож байгаа хэрэг. Үнэхээр шийдэх гарцыг олж чадахгүй байгаа бол зайгаа тавьж өг. Шинэ хүмүүс шинэ аргаар шийдэх ёстой. Яагаад гэвэл энэ чинь шинэ нийгмийн проблем, хуучин нийгмийнх биш. Өөрсдийнх нь бий болгосон проблем. Өөрсдийнхөө бий болгосон проблемуудыг бүр өмнөх нийгмийн аргаар шийднэ гэж бодож байгаа бол эндүүрэл. Өнөөдөр арай өөр, шинэ хүмүүс шинэ нөхцөл байдалд мэргэжлийн түвшинд асуудлыг харах ёстой. Яг ний нуугүй хэлэхэд сонирхогчийн улс төр 20 жил явлаа, Монголын нийгмийг дампуурууллаа. Парламент бол ард түмний төлөөллийн байгууллага. Ард түмний төлөөллийн байгууллагыг олигархиудад алдчихаад “нэгэнт алдчихлаа” гээд дараагийнх нь өөр байгууллагыг байгуулах гэвэл эмгэнэл. Ардчилсан хүчний холбоог би ямар байдлаар харж байна, түүн шиг л харах ёстой байхгүй юу. Улс төрийн нам л энэ системийг өөрчлөхөөс биш, төрийн бус байгууллага өөрчлөхгүй.
-Та Ардчилсан хүчний холбоонд ч, нөгөө фракцид нь ч хөндлөнгийн хүн. Яг үнэндээ энэ холбоо Ардчилсан намыг хагалах уу?
-Энэ холбоог байгуулсан бүх хүмүүс “Энэ бол ТББ, улс төрийн байгууллага биш. Тийм учраас намыг хагалахгүй” гэж хэлж байна. “Алтан гадас” ч ингэж л эхэлсэн шүү дээ. Тийм учраас надад болгоомжлол, эмзэглэл байна. Хэлж байгаа үгүүд нь яг л ижил байгаа биз дээ. Хөгжлийн чигийг заагч алтан гадас од ч гэл үү. Манайх улс төрийн бус, олон нийтийн байгууллага учраас МАХН-ынхан ч орж болно гэсэн гэрэлтэй, гэгээтэй юм яриад л. Тэгээд ард нь юу болсон бэ, эрх мэдэл дээр хэн байх вэ гэдэг хөзөр л тоглож эхэлсэн шүү дээ. Ний нуугүй хэлэхэд Ардчилсан нам тогоон доторх асуудлаа шийдэж чадахгүй байж түүнийгээ нийгэм рүү гаргаж, хагалж шийднэ гэвэл том эндүүрэл. МАХН-ын залуучууд сонгуулийн тогтолцоон дээр яг л ийм зүйл ярьж байгаа. Сонгууль пропорциональ болчихвол манай намаас энэ хэдэн хөгшчүүл л гарна, биднийг жийчихнэ. Тийм учраас сонгуулийг мажоритари хэвээр нь явуулаад тойрог дээр очиж энэ хөгшчүүлийг намнана, шинэ үе гарч ирнэ гэж ярьж байгаа байхгүй юу. Улс төрийн намууд доторх зодооноо нийгэм рүү гаргаж хагалж ирсэн учраас ардчилал дампуурч, улс орон дайны талбар шиг болж хувираад байна. Намынхаа асуудлыг нам дотроо л шийд. Нам чинь улс орны асуудлыг эрүүлээр шийдэх ёстой. Чадахгүй бол зайгаа тавьж өг гэдэг ганц зарчим л байх ёстой. Тэгж байж бид хариуцлагатай улс төрийг бий болгоно. Дотроо ярилцаад ойлголцож чадахгүй болохоороо нам руугаа нулимаад гардаг, гадаа гараад шал өөр юм яриад, улс орныг улам бүр жонхууруулдаг зарчимгүй байдлаа зогсоох ёстой. Алтан гадас нь ч, МоАХ нь ч тэр. Ардчилсан нам Монголын ардчилалд хэрэгтэй юм бол өөрөө өөрчлөгд. Ардчилал улс орныг хөгжилд хүргэнэ гэж итгэж байгаа бол олигархиудаасаа сал. Олигархиудаа салья гэвэл гарцуудаа илүү тодорхой, дэвшилттэй, зөв төлөвлө. Хуучнаа санагалзаж, алдаа гаргаж болохгүй гэдэг л зарчим байх ёстой.
-Ардчилсан хүчний холбоонд ороогүй байгаа ганц фракци нь Алтан гадас уу?
-Бас “Нэг ардчилал” клуб ч байгаа шүү дээ, фракци бол биш л дээ. Үнэхээр зөв байр суурьтай байгаа бол Алтангадас ч гэсэн өөрсдийнхөө явж байгаа замыг харах л ёстой. Намын олон нийт чинь төр засаг буруу яваад байна гэж шүүмжилж байхад намын олон нийтээ сонсох ёстой юу, МАХН-ын даргыг сонсох ёстой юу. Шүүмжлэлийг ч бас бодитойгоор харах л ёстой.
-Та ч өнгөрсөн намар ярилцлага өгөхдөө “Яг одоо Ардчилсан нам Засгийн газраас гарах болоогүй, цаг нь биш” гэж байсан. Харин одоо цаг нь ирсэн үү?
-Яг засагт хамтрах тухай шийдвэрийг гаргаж байхөд би үүний эсрэг байсан. Нэгд олонхи болсон намын хүлээх хариуцлагаас хуваалцах болно, хоёрт парламент дахь сөрөг хүчин алга болно, гуравт биднийг нийгэмд өөрчлөлт авчирна гэж санал өгсөн олон хүний итгэл хаачих вэ гээд олон учир шалтгаан байсан. Гэвч нам олонхиороо шийдээд засагт орчихсон. Нэгэнт орсон хойно бол “их барьсан ч үмхий, бага барьсан ч үмхий” болж байгаа юм. Засагт нэгэнт орсон юм бол асуудлаа нийлээд шийд, шинэчлэлээ эхлүүл, сонгуулийн хуулиа өөрчил, авилгатай тэмц гэсэн. Улс төрийн нам лидерүүдээсээ хамааралтай нь үнэн. Гэхдээ тэр лидерүүд нь намын олон нийтээсээ чимээ авч байх ёстой. Манай намын олон нийт, дэмжигчид юу хэлээд байна гэж сэрдэг байх ёстой. Гэтэл хамтраад юуг шийдэв. Мөнгө төгрөгтэй асуудлуудыг бол шийдэж чадсан байх. Харин ардчиллыг сайжруулах, засаглалаа хариуцлагатай болгох асуудал дээр нэг ч алхам хийгээгүй. Үүнийг тэгээд болж байна гэж үзэх үү. Үүн дээрээ эргэж харах ёстой л гэж бодож байна.
-Ардчилсан нам засгаас гарах, нам дотроо Алтангадасыг шахах цаг нь болсон уу?
-Би бол Алтан гадасыг шахах, Засгийн газраас гарах гэдгийг нэгдүгээрт харахгүй байна. Нам доторх фракцийг сэлгэдэг биш, бодлого нь өөрчлөгддөг байх ёстой. Засгийн газарт байгаа, МАХН-ын даргатай өөрийнхөө намаас илүү ойлголцож байгаа энэ зарчим чинь болохгүй байна гэж байгаа бол бодлогоо өөрчлөх хэрэгтэй. Энэ өөрчлөгдөж байгаа бодлого дотор Ардчилсан нам хөдөлгөөнд орох ёстой. Түүнээс биш бодлого өөрчлөгдөхгүйгээр фракци солигддог, би ч гэсэн Засгийн газарт ормоор байна гээд дараагийн ээлж гарч ирдэг 2004-2008 оны үе шиг явбал хэрэггүй л байхгүй юу. Хоёрдугаар ээлжийг хоолонд оруулахын төлөө өөрчлөлт хийх гэж байгаа бол би үүний төлөө зогсохгүй. Хэн нэг нь хоолонд орох биш, Ардчилсан нам өөрөө өөрчлөгдөж ардчиллыг, Монгол Улсыг өөрөөр харах гэж эрмэлзэж байгаа бол би өөрчлөлтийн төлөө зогсоно.
Б.Заяа