Монголбанкны ерөнхийлөгч асан Ж.Үнэнбатын хувьд Сэргээн босголт банктай холбоотой сүр дуулиант маргаанаас үүдээд албаа орхиж байсан. Тухайн үед Монголын арилжааны банкны дампуурал хэрээс хэтэрч, зах зээлээ хэрхэн аврах тухай төлөвлөгөөг тэрбээр өөрийн биеэр удирдсан. Гэвч тэр үеэс хойш албан тушаалын томилгоонд нэг ч удаа ороогүй бөгөөд “Би нэгэн цагт Монголбанкийг удирдаж явсны хувьд одоогийн удирдлагын талаар ийм, тийм гэж ярих нь ёс зүйгүй хэрэг болно” хэмээн банктай холбоотой сэдвээр байр сууриа ил тод илэрхийлэхээс татгалзсан. Харин Д.Моломжамцийн хувьд Монголбанкны удирдлагыг солих ээлжит томилгоо бүрт өөрийн нэрийн хавчуулахын зэрэгцээ төв банкийг дахин тэргүүлэх сонирхлоо гээж байгаагүй нэгэн. Тэр тусмаа Ерөнхийлөгч асан Н.Энхбаярын ивээл дор Монголын улс төр хийгээд эдийн засагт нөлөөтэй хэвээр байгаа бол Д.Моломжамцад Монголбанкинд үүрэг хариуцлагаа нэмэх боломж бололцоо байна гэсэн үг.
Тэгвэл энэ удаад дээрх хоёр экс ерөнхийлөгчийг гол түлхүүр, түлхэх хүчээ болгосон Монголбанкны Хяналтын зөвлөл төв банкны удирдлагуудад зөвлөмж хүргүүлэх нь тэр. Наадамтай уралдаж хуралдсан Монголбанкны Хяналтын зөвлөлөөс гаргасан зөвлөмжөөс харахад Төв банкны одоогийн удирдлагуудад анхаарах ёстой анхааруулга, болгоомжлох ёстой сэрэмжлүүлэг буй гэдэг нь тодорхой. Тухайлбал, юун түрүүнд “Монголбанкны системийн төсөв зохиох аргачлалыг боловсронгуй болгох, орлого, зарлагыг нэр төрлөөр нь сарын хуваарьтайгаар газар, хэлтэс, Монголбанкны орон нутаг дахь салбар тус бүрээр төлөвлөх, гүйцэтгэлийг зохион байгуулах журамд шилжих” гэсэн байв. Энэ нь өнөөдрийг хүртэл Монголын мөнгө, санхүүгийн салбарыг удирддаг Төв банк нь ямар аргачлалаар ажлаа явуулж, ямар дэг журамд захирагддаг байв гэдэг асуултыг тавихад хүргэж буй. Нэг ёсны Монголбанкны орлого, зарлагын хуваарилалт нь системгүй, тодорхой дэггүй явж ирсэн гэдгийг та бидэнд баталж өгсөн гэхэд болно. Улмаар Монголбанкны системийн захиргааны төсвийн орлогоос давсан зардал буюу алдагдлыг нөхөхөд зориулж, Төв банкны үндсэн үйл ажиллагааны орлогоос зарцуулах хөрөнгийн хэмжээг УИХ-аар жил бүр тогтоолгож, энэ үндсэн дээр Монголбанкны системийн төсөв буюу орлого, зарлагын төлөвлөгөөг боловсруулан хэрэгжүүлж ажиллах хэрэгтэй хэмээн зөвлөжээ. Уг зөвлөмжөөс харахад УИХ ч жил бүр Монголбанкнаас хэрэгжүүлэх мөнгөний бодлогыг хэлэлцэж, өөр хоорондын улс төрийн эрх ашиг хийгээд амлалтын буухиаг хэрхэн хэрэгжүүлэхээ бодохоос бус төв банкны төсвийн зарцуулалтыг хаалганы цаана үлдээдэг нь тодорхой болж буй. Үүнтэй холбоотой бас нэгэн анхааруулга нь “Төсөв зохиох, батлах, зарцуулах, тайлагнах, төсвийн талаарх төрийн байгууллага, албан тушаалтны эрх, үүргийг зохицуулсан Төсвийн байгууллагын удирдлага, санхүүжилтийн тухай 2002 оноос мөрдөж байгаа хуулийг Монголбанк үйл ажиллагаандаа мөрдөх эсэх асуудлыг УИХ-д тавьж шийдвэрлүүлэх гэсэн нь төв банкны төсвийн зарцуулалтад анхаарах цаг болсныг зөвлөмж бүрээрээ анхааруулж, сануулж өгсөн гэхэд болох аж.
Улс орны мөнгөний бодлогыг зохицуулж, зах зээл дэх мөнгөний урсгалыг бүхэлд нь удирдах үүрэгтэй төв банкны төсвийн зарцуулалтад Хяналтын зөвлөл ийн анхаарлаа хандуулж буй нь анхны тохиолдол гэхэд болно. Үндсэндээ төв банк арилжааны банкийг шалгадагтай адил Монголбанкны төсвийн зарцуулалтыг ч шалгах, хянах цаг болсныг экс ерөнхийлөгч нар нь УИХ-д ч сануулсан энэ зөвлөмжийн цаана өөр нэг сэдэв нуугдах нь Тамгын газрын дарга Г.Цэрэнпүрэв рүү чиглэж буй бололтой. Тэрбээр нэгэн цагт Хадгаламж банкийг удирдаж байсан. Энэ үедээ нутгийн дүү болох Ц.Чимэдцэрэнг Хадгаламж банкинд шургуулснаар улсын 14.5 тэрбум төгрөгийг гарынх нь салаагаар урсгасан гэмтэй. Гэхдээ ганц хүн энэ их мөнгийг хувьдаа хулгайлсан гэхэд олон нийт эргэлзсээр байгаа бөгөөд үүний цаана хэн байсан бэ, хэн байх вэ гэдэгт хариулт хайсаар байна. Иймээс ч тухайн үед Г.Цэрэнпүрэвийн нэр Монголбанкны дэд ерөнхийлөгчийн албанд яригдаж байгаад намжсан. Үүнийг “Нэг үхрийн эвэр доргивол мянган үхрий эвэр доргино” гэдгээр тайлбарлаж болох ч салбарынх нь тэргүүлэгчид Г.Цэрэнпүрэвийг Монголбанкинд удирдах алба хаших ёс суртахууны эрхгүй хэмээн үзэх нь бий. Гэтэл тэрбээр өдгөө зөвхөн Монголбанкны захиргаа, удирдлага хийгээд дотоод бүтцийг хариуцахаас илүү эрх мэдлийг өөртөө төвлөрүүлэх болсон нь нууц биш юм. УИХ-ын гишүүн асан Л.Пүрэвдорж Монголбанкийг удирдах болсноор түүнийг Тамгын газрын даргаар тавьсан ч өдгөө дотоод бүтэц, зохион байгуулалтаас илүү олон чухал асуудлыг даалгах болсон яриа төв банкнаас гарах болсон.
Монголбанкны ерөнхийлөгч гадагшаа ажлаар хэзээ явна, тэр цагт Г.Цэрэнпүрэв цаг ямагт дагалдаж, гол цөм асуудлыг хариуцдаг дарга нараас чухал “Баруун гар” нь болсон гэх яриа тараад буй. Үүнийг дээрх хоёр экс ерөнхийлөгч мэдээгүй өнгөрнө гэж үгүй. Тэгээд ч хэн, хэн нь Г.Цэрэнпүрэвийн банкны салбартай холбогдсон түүх, холбогдож ирсэн туршлагыг нь хангалттай сайн мэдэх нь тодорхой. Иймд Хяналтын зөвлөмж үндсэндээ хоёр өнцгийг барьж авсан гэхэд болно. Мөн гадаад, дотоод аж ахуйн нэгж, байгууллагаас авах авлагыг барагдуулах үүргийг удаа дараа Хяналтын зөвлөлөөс тавьж ирсэн ч Монголбанк тэр талаар олигтой арга хэмжээ аваагүй нь тэдний эгдүүцлийг төрүүлсэн сурагтай. Ийнхүү Хяналтын зөвлөл үүнээс хойш ажлаа хийсэн шиг хийж, Монголын мөнгөний бодлогыг удирдаж, чиглүүлж буй Монголбанкны ажлыг хянах үүргээ гүйцэтгэсэн шиг гүйцэтгэхээр шийдсэн байж болох юм. Гэхдээ эрх ашиг нь нэг цэгт төвлөрдөг банкны салбарынхны энэхүү уялдаа холбоо шударга зарчимд хаа хүртэл тулгуулахыг та бидэнд цаг хугацаа харуулах биз ээ.
Г.Отгонжаргал. Зохиогчийн эрх: "Улс төрийн тойм"